Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Gick smidigt och kostade 160 kr.
Det kanske blir en bra skiva att testa mina nya högtalares baskapazität?
goat76 skrev:Morello skrev:Gick smidigt och kostade 160 kr.
Det kanske blir en bra skiva att testa mina nya högtalares baskapazität?
Morello, inget ont om musiken eller skivan eller så även om det nu inte är riktigt min typ av musik, men vad är det som du tycker gör just den här musiken så tekniskt bra och välljudande?
PekkaJohansson skrev:Jag var på mötet och har nu i kväll för första gången hört skivan hemma. Den är, i likhet med Zyntetix debut-ep, verkligen i yppersta klass ljudtekniskt. Musiken är skapad i syntmoduler, live och/eller med hjälp av sequensers. Låtarna har sedan slutmixats i ProTools och sedan överförts till cd/digitalfil utan förändringar. Musiken varierar från experimentella ljudkollage till mer färdiga kompositioner som i någon mån påminner om 70-talsartister som Kraftwerk, Jean-Michel Jarre och Vangelis. Jonas Karlsson berättade vid mötet om sina inspirationskällor. Han nämnde bland annat att Depeche Mode har gått tillbaka till denna teknik på senare år.
Inspelningens kvaliteter kommer verkligen till sin rätt i en riktigt högklassig anläggning och ett bra rum. Jag hade tidigare hört skivan på LTS-mötet och hos en bekant. Här hemma låter det imponerande bredbandigt, torrt, dynamiskt och rent. Musiken på de olika spåren kan man ha varierande åsikter om men jag tycker det är oerhört värdefullt att Jonas Karlsson fortsätter att ge sig ut på dessa ljudäventyr och jag rekommenderar verkligen skivan till den som vill höra gamla analoga syntklanger i ny tappning och i svåröverträffad ljudkvalitet. Kvällens första lyssning på medelnivå gav mersmak liksom den andra som var 2 dB starkare. Jag ser fram emot att spela skivan på riktigt stark nivå!
Med vänlig hälsning
Pekka
goat76 skrev:Morello skrev:Gick smidigt och kostade 160 kr.
Det kanske blir en bra skiva att testa mina nya högtalares baskapazität?
Morello, inget ont om musiken eller skivan eller så även om det nu inte är riktigt min typ av musik, men vad är det som du tycker gör just den här musiken så tekniskt bra och välljudande?
Morello skrev:goat76 skrev:Morello skrev:Gick smidigt och kostade 160 kr.
Det kanske blir en bra skiva att testa mina nya högtalares baskapazität?
Morello, inget ont om musiken eller skivan eller så även om det nu inte är riktigt min typ av musik, men vad är det som du tycker gör just den här musiken så tekniskt bra och välljudande?
Konstig fråga - jag hade inte hört skivan när jag köpte den eller skrev ovanstående. Men efter som jag känner några i Studio Blue-gänget sedan många år kändes det kul att köpa albumet i fråga.
PekkaJohansson skrev:Bill50x,
Det framgår av tråden, om än översiktligt, hur skivan är gjord och vilka egenskaper den har som gör den ovanligt välljudande. Läs gärna igen!
PekkaJohansson skrev:"Yppersta klass ljudtekniskt" innebär att produktionen är väldigt ren (låg distorsion), dynamisk (stora ljudstyrkeskillnader) och bredbandig (stort frekvensomfång). Att produktionen inte har förändrats på väg från master till cd innebär att skivköparen får ta del av exakt den höga kvalitet som artisten/producenten i det här fallet har eftersträvat. Båda dessa omständigheter är ovanliga i dag och förtjänar därför att framhållas.
PekkaJohansson skrev:goat76, jag blir lite förvånad över att dessa saker har gått dig förbi efter de närmast ändlösa diskussioner som har förts på forumet. Tyvärr stärker det min misstanke att du är fast i ett tänkande som inbegriper processering och nivåmaximering av musikproduktioner. Rådet är än en gång att du tar några steg tillbaka, börjar lyssnar på riktigt goda inspelningar utan processering och sedan jämför dessa med det mesta av dagens produktioner.
Bill50x skrev:PekkaJohansson skrev:Bill50x,
Det framgår av tråden, om än översiktligt, hur skivan är gjord och vilka egenskaper den har som gör den ovanligt välljudande. Läs gärna igen!
"The proof of the pudding is in the eating"
Och jag finner inte denna pudding speciellt välsmakande. Produktionen må vara hur PK som helst men är inte bättre för det. Om kriteriet för ett bra fonogram är hur högt det går att spela, visst. Men om man dessutom vill ha bra musik? Som inte låter som en synt kopplad till datorn utan som låter som i ett tänkt rum? Vilken (live-)spelning som helst på Opus 3 är långt bättre. För att inte tala om Bertil Alvings produktioner.
Visst är denna skiva bättre än mycket av det skräp som produceras idag, det kan jag hålla med om. Men den blir inte mer njutbar för det. Kanske jag får krypa till korset senare, precis som jag fick göra med Daft Punks "Random Access Memories" som jag initialt ogillade men numer tycker det är bland det bättre grabbarna producerat.
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:goat76 skrev:Morello, inget ont om musiken eller skivan eller så även om det nu inte är riktigt min typ av musik, men vad är det som du tycker gör just den här musiken så tekniskt bra och välljudande?
Konstig fråga - jag hade inte hört skivan när jag köpte den eller skrev ovanstående. Men efter som jag känner några i Studio Blue-gänget sedan många år kändes det kul att köpa albumet i fråga.
Vad är det för konstigt med den frågan? Jag har iofs bara lyssnat på den på Spotify men ställer samma fråga. Vad är det i denna ganska musikaliskt tråkiga skiva som gör den så bra rent ljudmässigt? Är det för att man VET att det är ursprungsmixen som finns i spåren och inte en efterbehandlad mastring? För ljudbilden är inte speciellt upphetsande, det låter mest som om man kopplat sin synt direkt till datorn.
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Konstig fråga - jag hade inte hört skivan när jag köpte den eller skrev ovanstående. Men efter som jag känner några i Studio Blue-gänget sedan många år kändes det kul att köpa albumet i fråga.
Vad är det för konstigt med den frågan? Jag har iofs bara lyssnat på den på Spotify men ställer samma fråga. Vad är det i denna ganska musikaliskt tråkiga skiva som gör den så bra rent ljudmässigt? Är det för att man VET att det är ursprungsmixen som finns i spåren och inte en efterbehandlad mastring? För ljudbilden är inte speciellt upphetsande, det låter mest som om man kopplat sin synt direkt till datorn.
/ B
Frågan är konstig då den antyder att jag skulle gjort gällande att musiken tekniskt bra och välljudande.
Jag hade som sagt inte lyssnat på skivan före köp och har ännu inte lyssnat ordentligt, dvs jag har har ingen uppfattning i frågan - ännu.
goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt vad det är som gör att du tycker inspelningen är av "yppersta klass ljudmässigt", det är väl bara direkt-inspelade ljud rakt in i ett mixerbord, var i ligger det ljudtekniska i det, eller har jag missat något?
goat76 skrev:Att musiken låter torrt och rent känns ju inte så konstigt då inget verkar ha gjorts med de direkt-inspelade ljuden i mixen, men bredbandigt och dynamiskt kan jag inte hålla med om då det talar emot just denna musikens natur.
goat76 skrev:Klart det är väldigt rent då det är en rakt igenom digital produktion inspelad rakt in i ett mixerbord och från det till ett studioprogram, den enklaste formen av inspelning som existerar.
Att du hyllar det som en exceptionell inspelning vittnar endast om din totala avsaknad av kunskap vad gäller inspelningsteknik.
goat76 skrev:Och vad gäller oförändrat ljud från master till CD så är inte det heller något som är otroligt ovanligt, det finns hur mycket musik som helst som inte är söndermastrad och limiterad. När det kommer till just denna typ av musik så hör den till den sorten som en eventuell limitering skulle märkas minst på då de enskilda ljuden redan har sina begränsningar. Med det sagt betyder det inte att jag är en förespråkare av limitering eller komprimering, tvärt om, men jag påpekar bara det uppenbara.
goat76 skrev:Du använder alltid av en sådan ful debatt-teknik där du från dina egna påhitt försöker måla en bild av mig som förespråkare för nivåmaximering och limitering av musik. Jag har ett enormt mycket större kunnande på inspelningsteknik än dig så det känns som att jag diskuterar med en som inte är riktigt haj på ämnet.
goat76 skrev:Ingenting behöver göras på aktuellt album för det innehåller redan ljud med tydliga begränsningar, vad skulle man åstadkomma genom att forma dem ytterligare?
goat76 skrev:Pekka, läs på eller ännu hellre lär dig genom att göra egna inspelningar så kan du om några år backa tillbaka till dessa saker du nu hyllar vad gäller inspelningar/inspelningsteknik, så kommer du få insikt i mina invändningar till dina hyllningar.
PekkaJohansson skrev:goat76 skrev:Och vad gäller oförändrat ljud från master till CD så är inte det heller något som är otroligt ovanligt, det finns hur mycket musik som helst som inte är söndermastrad och limiterad. När det kommer till just denna typ av musik så hör den till den sorten som en eventuell limitering skulle märkas minst på då de enskilda ljuden redan har sina begränsningar. Med det sagt betyder det inte att jag är en förespråkare av limitering eller komprimering, tvärt om, men jag påpekar bara det uppenbara.
Du återkommer hela tiden till att begränsad limitering inte skulle vara skadlig. Det är den om man vill bevara producentens intentioner och musikens skeenden. För att vara självutnämnd inspelningsexpert har du dålig insikt om masteringprocesseringens utbredning under de senaste 28 åren.
PekkaJohansson skrev:goat76 skrev:Du använder alltid av en sådan ful debatt-teknik där du från dina egna påhitt försöker måla en bild av mig som förespråkare för nivåmaximering och limitering av musik. Jag har ett enormt mycket större kunnande på inspelningsteknik än dig så det känns som att jag diskuterar med en som inte är riktigt haj på ämnet.
Som sagt, höga hästar. Det är, med all respekt, inte jag som kommer dragande med skitiga 90-talsproduktioner och höjer dem till skyarna. Det är heller inte jag som mot bättre vetande ifrågasätter toppfaktorns betydelse som indikator för välljud och hävdar att 13-14 dB toppfaktor skulle implicera en bra produktion.
PekkaJohansson skrev:goat76 skrev:Ingenting behöver göras på aktuellt album för det innehåller redan ljud med tydliga begränsningar, vad skulle man åstadkomma genom att forma dem ytterligare?
Ljuden är exakt de som artisten/producenten ville ha och ingen åverkan har gjorts på produktionsmastern. Det är exakt vad jag förespråkar - därav mina lovord för produktionen.
PekkaJohansson skrev:goat76 skrev:Pekka, läs på eller ännu hellre lär dig genom att göra egna inspelningar så kan du om några år backa tillbaka till dessa saker du nu hyllar vad gäller inspelningar/inspelningsteknik, så kommer du få insikt i mina invändningar till dina hyllningar.
Här är det nära till skämskudden. Inspelningar som låter bra i dag kommer att göra det även i framtiden eftersom god ljudkvalitet är tidlös. Läs på själv, få insikt och, för femtioelfte gången, lyssna.
PekkaJohansson skrev:Jag tänkte först dra en barmhärtighetens slöja över goat76 inlägg i tråden men jag är en vän av dialog. Jag fortsätter gärna diskussionen under förutsättning att tonen blir trevligare. Framför allt hoppas jag att tråden åter kan få handla om relevanta omdömen om Zyntetix skiva.
PekkaJohansson skrev:goat76, jag blir lite förvånad över att dessa saker har gått dig förbi efter de närmast ändlösa diskussioner som har förts på forumet. Tyvärr stärker det min misstanke att du är fast i ett tänkande som inbegriper processering och nivåmaximering av musikproduktioner. Rådet är än en gång att du tar några steg tillbaka, börjar lyssnar på riktigt goda inspelningar utan processering och sedan jämför dessa med det mesta av dagens produktioner.
goat76 skrev:Genren är den lättaste typen av musik att spela in så jag förutsätter att det måste finnas hur mycket som helst i genren med samma kvalitet.
goat76 skrev:Rid of Me är hyllad för att just vara väldigt ärlig vad gäller ursprungshändelsens ljud och det som låter skitigt är för att gitarrerna hade ett medvetet skitigt ljud, gitarristen använde t.o.m. ett naturligt sätt att skita ner ljudet ytterligare vilket gick ut på att lirka in en lös gitarrsträng omvartannat mellan gitarrens fasta strängar vilket fick ett mer rasslande och skräpigare sound, alltså fullt medvetet. När detta spelas in ska det inte låta rent, det ska rassla mer så att det låter precis så ÄR mer troget ursprunget. High fidelity.
Bill50x skrev:goat76 skrev:Rid of Me är hyllad för att just vara väldigt ärlig vad gäller ursprungshändelsens ljud och det som låter skitigt är för att gitarrerna hade ett medvetet skitigt ljud, gitarristen använde t.o.m. ett naturligt sätt att skita ner ljudet ytterligare vilket gick ut på att lirka in en lös gitarrsträng omvartannat mellan gitarrens fasta strängar vilket fick ett mer rasslande och skräpigare sound, alltså fullt medvetet. När detta spelas in ska det inte låta rent, det ska rassla mer så att det låter precis så ÄR mer troget ursprunget. High fidelity.
Just den skivan bad jag att få spelad sist det var musikalisk afton på High Fidelity. I början lät titellåten rätt bra men när musiken brakade lös blev det bara illadistande kaos. Där hängde den använda anläggningen inte med trots den feta prislappen.
/ B
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster