Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:nigthdreamerssky skrev:Som vissa påpekar, så är ju hur det låter bra en rent subjektiv upplevelse och hur man trivs med ljudet som sådant..
För vissa är bra ljud när det är neutralt och transparent utan färgning..
För vissa andra är det just när det ingår färgning av något slag som gör att ljudet är bra..
För åter andra är det bas och djupbas som gäller för att det skall låta bra och ren sådan givetvis..
För andra åter igen så låter det bra när akustiosk musik och röster är fullkomligt verklighetstrogna..
Listan kan fortsättas göras i ett oändligt antal variationer..
Det som du skriver är väl ok, men du skriver angående ljud. Frågeställningen gäller dock inte ljud. Frågeställningen gäller Ljudåtergivning. Det ser jag som två skilda fenomen.
Jag byter ut ordet ljud mot ordet ljudåtergivning i ditt exempel nummer 2. Då blir det så här: För vissa andra är det just när det ingår färgning av något slag som gör att ljudåtergivningen är bra.
Detta rimmar lite dåligt med mitt sätt att se på saken.
Med vänlig hälsning
Peter
nigthdreamerssky skrev:petersteindl skrev:nigthdreamerssky skrev:Som vissa påpekar, så är ju hur det låter bra en rent subjektiv upplevelse och hur man trivs med ljudet som sådant..
För vissa är bra ljud när det är neutralt och transparent utan färgning..
För vissa andra är det just när det ingår färgning av något slag som gör att ljudet är bra..
För åter andra är det bas och djupbas som gäller för att det skall låta bra och ren sådan givetvis..
För andra åter igen så låter det bra när akustiosk musik och röster är fullkomligt verklighetstrogna..
Listan kan fortsättas göras i ett oändligt antal variationer..
Det som du skriver är väl ok, men du skriver angående ljud. Frågeställningen gäller dock inte ljud. Frågeställningen gäller Ljudåtergivning. Det ser jag som två skilda fenomen.
Jag byter ut ordet ljud mot ordet ljudåtergivning i ditt exempel nummer 2. Då blir det så här: För vissa andra är det just när det ingår färgning av något slag som gör att ljudåtergivningen är bra.
Detta rimmar lite dåligt med mitt sätt att se på saken.
Med vänlig hälsning
Peter
Okej, om man vill vara petig så..
Bra ljudåtergivning är när man hör saker i musiken tydligt som när det gnuggas närgånget på gitarrsträngar, man hör porslinsklirret i studion eller hör ljudet ute i korridoren som ett litet viskande i bakgrunden i den stillsammare stunden utav pianotangenter där man kan höra exakt hur de trycks ner och man nästintill hör vilket material det består utav.. börjar beskrivningen bli bättre nu då?
mvh John-Erik
nigthdreamerssky skrev:Jag håller på och läser gamla upplagda artiklar, bland annat om dåliga högtalare enligt rubrik; där olika aktörer fick uttala sig om branschen.. en grej var att en av dem menade på hur stor inverkan uppväxt miljön var.. om man var van vid en gammal mellanvågsradio t,ex eller en god hifi anläggning man hörde som barn, exempel som ofta genererar till den framtida betingelsen när det gäller val utav lyssningsapparatur..
Så, jo, det är väl klart att uppväxt hemma eller annan betingad miljö inverkar generellt sett till vad man tycker är bra ljud senare i livet, om man inte bemöts med nya betingelser under tillräckligt lång tid som kan göra att man växlar spår helt enkelt..
En annan kul grej jag hittade var bråket om Pink Triangel skivspelaren respektive Linn skivspelaren och att high fidelity butikens ägare ville få ljudbutikens ägare att skriva på ett kontrakt där denne skulle sluta importera Pink Triangle om det visade sig att Linn spelade takten bättre.. om man tittar i backspegeln om kriget som drevs mellan de mindre aktörerna som sålde hifi, så tycker jag att det var rent löjligt av High Fidelity´s ägare att ställa sådana konstiga anspråk..
Det där med att stampa takten, att musiken skulle ge rätt takt med rätt stämda instrument och utefter det ge en lyssningsupplevelse; skulle det räcka med det liksom.. själv tycker jag det är kul när jag hör lite mer än att instrumenten låter rätt beroende hur väl det låter sig göras tack vare inspelningen i studion, vilken tyvärr med viss musik ej låter sig göras.. men det räckte väl så enligt High Fidelity´s filosofi.. och de kom på filosofin först på 80-talet tack vare en skotte; tyvärr luktar det mer affärsfilosofi inriktad på att sälja än att ge konsumenten det denne önskar sig tycker jag..
Däremellan innan jag hittade ovanstående, så hittade jag äggen, vilka jag i stort sett lyckats missa.. praktiskt att kunna sätta upp dem på väggen som prydnader..
Kognitivt perspektiv. Begreppet kognition kan förklaras som våra mentala processer eller vårt tänkande. Det hela handlar om den information som finns i vårt inre, vår kunskap och livserfarenhet
Wiki skrev:Kognition är en psykologisk term och kan kort förklaras som en samlingsterm för de mentala processer, normalt viljestyrda, som handlar om kunskap, tänkande och information. I klassisk psykologi talas det om kognition, emotion och volition, alltså tänkande, känsla och vilja som de tre begrepp som styr psyket.
Kognition och perception, det vill säga de psykologiska processer som är aktiva då vi tolkar sinnesintryck, är inte två helt skilda områden utan överlappar varandra något. Inom området kognition ryms studier av hjärnans olika funktioner såsom tänkande, uppmärksamhet, minne, inlärning, medvetande, språk samt beslutsfattande och problemlösning.
Eftersom sinnesuppfattningen och tolkningen av dem beror på kunskaper och erfarenheter, ingår en del av dessa i kognitionen (andra i perceptionen som handlar om sinnesintryck). En del andra processer, såsom viljestyrd motorik, språk, verklighetsuppfattning, är helt eller delvis inlärda, hör också till kognitionen.
nigthdreamerssky skrev:Bra ljudåtergivning är när man hör saker i musiken tydligt som när det gnuggas närgånget på gitarrsträngar, man hör porslinsklirret i studion eller hör ljudet ute i korridoren som ett litet viskande i bakgrunden i den stillsammare stunden utav pianotangenter där man kan höra exakt hur de trycks ner och man nästintill hör vilket material det består utav.. börjar beskrivningen bli bättre nu då?
Zeeall skrev:Bra ljudåtergivning är när man hör mer än bara ytan.
I de flesta blåtandshögtalare, datorhögtalare, micro hifi etc så kommer man inte in på djupet.
Det är som att se en målning i en textbok i skolan och sedan se målningen på riktigt och inse att den är 3 meter bred och med fantastiska penseldrag.
Baffel skrev:Vad är det egentligen? Om vi bortser från objektiva mätvärden. Vad är det som skiljer dem billigaste sk hifi- anläggningen från valfri storkedja från den bästa ljud du hört. Hur beskriver man det? Går det ens att beskriva ,med subjektiva termer, eller blir det bara Carl Jan Granqvist vinrecensioner av det hela?
Alla och då menar jag ALLA , även de som inte är intresserade av HiFi hör en skillnad mellan bottenskrapet och det i toppen. Men vad är det i det som man tycker man hör som låter det bättre? I ljudet i sig dvs. Utan tekniska termer går det att beskriva ?
dewpo skrev:..................Men som verkar strunta helt i stereobildenJag vill kunna höra om en flygel står på tvären eller längsmed scenen,...........
Nattlorden skrev:nigthdreamerssky skrev:Bra ljudåtergivning är när man hör saker i musiken tydligt som när det gnuggas närgånget på gitarrsträngar, man hör porslinsklirret i studion eller hör ljudet ute i korridoren som ett litet viskande i bakgrunden i den stillsammare stunden utav pianotangenter där man kan höra exakt hur de trycks ner och man nästintill hör vilket material det består utav.. börjar beskrivningen bli bättre nu då?
Låter som typiska effekter av för ljus återgivning kombinerat med svag till måttlig kompression. Exempelvis om man ligger för nära effekttaket på svaga rörförstärkare ihop med lite ljusa högtalare.
Vissa saker är inte menat att de skall höras så tydligt, så att de gör det behöver verkligen inte vara ett tecken på god återgivning, utan på defekter i återgivningen. Sen kan man förvisso uppskatta dem, men man bör sära på äpplen och päron.
Baffel skrev:Vad det egentligen handlar om är illusion av verkligheten. Denna illusion är ju subjektiv.
På detta forum älskar alla Carlssonhögtalare. Nu mycket snack om 51 n och 61 . Mycket bra högtalare , men en högtalare 18 liter volym kan inte , hur man än bygger dem kan inte låta som orgel i en kyrka. I dagsläget är det omöjligt. Det går inte. Man kan komma lite i närheten , men inte mycket mer än så. Därmed hur ska man göra för fölk som hemma vill lyssna på orgelmusik hemma ? Hur approximera?
petersteindl skrev:nigthdreamerssky skrev:Jag håller på och läser gamla upplagda artiklar, bland annat om dåliga högtalare enligt rubrik; där olika aktörer fick uttala sig om branschen.. en grej var att en av dem menade på hur stor inverkan uppväxt miljön var.. om man var van vid en gammal mellanvågsradio t,ex eller en god hifi anläggning man hörde som barn, exempel som ofta genererar till den framtida betingelsen när det gäller val utav lyssningsapparatur..
Så, jo, det är väl klart att uppväxt hemma eller annan betingad miljö inverkar generellt sett till vad man tycker är bra ljud senare i livet, om man inte bemöts med nya betingelser under tillräckligt lång tid som kan göra att man växlar spår helt enkelt..
En annan kul grej jag hittade var bråket om Pink Triangel skivspelaren respektive Linn skivspelaren och att high fidelity butikens ägare ville få ljudbutikens ägare att skriva på ett kontrakt där denne skulle sluta importera Pink Triangle om det visade sig att Linn spelade takten bättre.. om man tittar i backspegeln om kriget som drevs mellan de mindre aktörerna som sålde hifi, så tycker jag att det var rent löjligt av High Fidelity´s ägare att ställa sådana konstiga anspråk..
Det där med att stampa takten, att musiken skulle ge rätt takt med rätt stämda instrument och utefter det ge en lyssningsupplevelse; skulle det räcka med det liksom.. själv tycker jag det är kul när jag hör lite mer än att instrumenten låter rätt beroende hur väl det låter sig göras tack vare inspelningen i studion, vilken tyvärr med viss musik ej låter sig göras.. men det räckte väl så enligt High Fidelity´s filosofi.. och de kom på filosofin först på 80-talet tack vare en skotte; tyvärr luktar det mer affärsfilosofi inriktad på att sälja än att ge konsumenten det denne önskar sig tycker jag..
Däremellan innan jag hittade ovanstående, så hittade jag äggen, vilka jag i stort sett lyckats missa.. praktiskt att kunna sätta upp dem på väggen som prydnader..
Jag vill kortfattat ge ett svar. I hjärnan finns en hel del kognitiva processer.Kognitivt perspektiv. Begreppet kognition kan förklaras som våra mentala processer eller vårt tänkande. Det hela handlar om den information som finns i vårt inre, vår kunskap och livserfarenhetWiki skrev:Kognition är en psykologisk term och kan kort förklaras som en samlingsterm för de mentala processer, normalt viljestyrda, som handlar om kunskap, tänkande och information. I klassisk psykologi talas det om kognition, emotion och volition, alltså tänkande, känsla och vilja som de tre begrepp som styr psyket.
Kognition och perception, det vill säga de psykologiska processer som är aktiva då vi tolkar sinnesintryck, är inte två helt skilda områden utan överlappar varandra något. Inom området kognition ryms studier av hjärnans olika funktioner såsom tänkande, uppmärksamhet, minne, inlärning, medvetande, språk samt beslutsfattande och problemlösning.
Eftersom sinnesuppfattningen och tolkningen av dem beror på kunskaper och erfarenheter, ingår en del av dessa i kognitionen (andra i perceptionen som handlar om sinnesintryck). En del andra processer, såsom viljestyrd motorik, språk, verklighetsuppfattning, är helt eller delvis inlärda, hör också till kognitionen.
Så fort man behandlar kognitiva processer så är den absolut viktigaste faktorn vårt minne och hur minnesprocesserna fungerar. Utan minne existerar inte inlärning eller prägling eller adaption d v s adaptiva processer.
Med den kunskapen som grund, som i sig kräver minne och är del av vår kognitiva process, så kan man om möjligt söka förstå hörselns kognitiva processer.
Men, accepterar man att det existerar kognitiva processer med hörseln som perception så får det till följd att det inte är så att det som finns på trumhinnorna är det man hör. Skillnaden är att det som kommer från trumhinnorna och går via hårcellerna och uppåt i hjärnan kallas Bottom up medans kognitiva processer går åt motsatt håll och kallas Top down. Finns Top down processer så ändras vår varseblivning av ljud på vägen från trumhinnorna till varseblivning.
Och det är tillräckligt säkerställt att det finns Top down processer i hjärna och det centrala nervsystemet.
Stampa takten är inte så dumt. Problemet var att då man spelade 2-takt d v s marschmusik så fungerade Linn, men då man spelade musik som hade komplicerat takt så fallerade Linn, medans Pink excellerade. T.ex. musik som växlade mellan 5 åttondelar och 7 åttondelar och andra takter. Marschtakt finns exempelvis i de 7 dvärgarnas sång: Hej hå hej hå vi hem till Snövit gå . . .![]()
Bra låt för övrigt. Speciellt i filmen.
Takt och rytm är ingredienser i musik, förutom melodi. Dessutom finns harmoni och klangfärg som byggstenar i musik. Det är alltså byggstenar som man bygger musik på. Det finns även fler byggstenar som musik bygger på. Här får man sätta definitionen på musik. Vad är musik? Svaren är rätt subjektiva. Än så länge finns inget entydigt objektivt svar som det råder konsensus på.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:nigthdreamerssky skrev:petersteindl skrev:
Det som du skriver är väl ok, men du skriver angående ljud. Frågeställningen gäller dock inte ljud. Frågeställningen gäller Ljudåtergivning. Det ser jag som två skilda fenomen.
Jag byter ut ordet ljud mot ordet ljudåtergivning i ditt exempel nummer 2. Då blir det så här: För vissa andra är det just när det ingår färgning av något slag som gör att ljudåtergivningen är bra.
Detta rimmar lite dåligt med mitt sätt att se på saken.
Med vänlig hälsning
Peter
Okej, om man vill vara petig så..
Bra ljudåtergivning är när man hör saker i musiken tydligt som när det gnuggas närgånget på gitarrsträngar, man hör porslinsklirret i studion eller hör ljudet ute i korridoren som ett litet viskande i bakgrunden i den stillsammare stunden utav pianotangenter där man kan höra exakt hur de trycks ner och man nästintill hör vilket material det består utav.. börjar beskrivningen bli bättre nu då?
mvh John-Erik
Du kallar det för att vara petig. Jag kallar det för att vara analytisk i samband med logisk. Dina ord är din beskrivning av ljudåtergivning som du värdesätter som god. Det är bara du och ingen annan än du som kan verifiera din inre måttstock gällande ljudåtergivning och vad som du anser vara bra. Jag respekterar det. Varje människa har sin integritet.
Jag har dock en annan beskrivning med den måttstock jag använder vid min värdering av ljudåtergivning. Så småningom kanske jag redogör för den. Men dessförinnan måste beskrivningen av fenomenet Ljud framstå tydligare annars går fenomenet ljudåtergivning inte att förstå, anser jag. I beskrivningen måste det ingå skillnaden mellan toner och brus. Exempel: Ett musikinstrument som spelar melodi frambringar toner med viss tonhöjd. Själva alstrandes av tonen i form av tillförd energi är snarast att betraktas som brus d v s har egentligen ingen tonhöjd. Blåsljud från munnen då flöjt spelas. Hartsljud från stråken då violin spelas osv. Dessa transienta onset-ljud sätter transienter och insvängningsförlopp hos instrument och röst och präglar musikinstrumentens olika karaktärer som gör skillnaden mellan trumpet, violin, flöjt, piano eller oboe eller annat musikinstrument. En annan karaktärsskillnad hos musikinstrument ges av instrumentens riktningskarakteristik.
I din beskrivning finns varken något ord om musik eller någon term som har musikalisk anknytning och ingenting som en professionell orkestermusiker skulle använda, åtminstone ingen musiker jag känner eller har träffat och språkat med.
För mig är alltså din beskrivning irrelevant för det jag värdesätter då jag lyssnar på musik. Det finns all anledning för mig att återkomma till det. Jag har tidigare börjat nämna det som kallas tonhöjd. Pitch på engelska. Det är ett neurologiskt fenomen som är direkt knutet till hur nervsystemet fungerar med dess tonotopiska uppbyggnad där hårcellerna i organet corti ingår i processen och basilarmembranet med dess mycket speciella uppbyggnad. Spelar man flera toner med olika tonhöjd skapas melodi. I en symfoniorkester kan flera olika stämmor spela helt egna och olika melodier samtidigt, allt enligt partituret. De flesta lyssnare hör dock endast en melodi och då den dominanta och tänker inte på att det spelas fler melodier samtidigt.
En annan sak är det man ofta kallar ljudbild. Det har jag också för avsikt att återkomma till.
Mvh
Peter
Zeeall skrev:Bra ljudåtergivning är när man hör mer än bara ytan.
I de flesta blåtandshögtalare, datorhögtalare, micro hifi etc så kommer man inte in på djupet.
Det är som att se en målning i en textbok i skolan och sedan se målningen på riktigt och inse att den är 3 meter bred och med fantastiska penseldrag.
hifikg skrev:Baffel skrev:Vad det egentligen handlar om är illusion av verkligheten. Denna illusion är ju subjektiv.
På detta forum älskar alla Carlssonhögtalare. Nu mycket snack om 51 n och 61 . Mycket bra högtalare , men en högtalare 18 liter volym kan inte , hur man än bygger dem kan inte låta som orgel i en kyrka. I dagsläget är det omöjligt. Det går inte. Man kan komma lite i närheten , men inte mycket mer än så. Därmed hur ska man göra för fölk som hemma vill lyssna på orgelmusik hemma ? Hur approximera?
Komplettera med valfritt antal B2-xx från Audio Pro så löser sig allt
Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Vad det egentligen handlar om är illusion av verkligheten. Denna illusion är ju subjektiv.
På detta forum älskar alla Carlssonhögtalare. Nu mycket snack om 51 n och 61 . Mycket bra högtalare , men en högtalare 18 liter volym kan inte , hur man än bygger dem kan inte låta som orgel i en kyrka. I dagsläget är det omöjligt. Det går inte. Man kan komma lite i närheten , men inte mycket mer än så. Därmed hur ska man göra för fölk som hemma vill lyssna på orgelmusik hemma ? Hur approximera?
Komplettera med valfritt antal B2-xx från Audio Pro så löser sig allt
Skulle inte tro det. Men som illusion kan det väl vara något.
Baffel skrev:På detta forum älskar alla Carlssonhögtalare. Nu mycket snack om 51 n och 61 . Mycket bra högtalare , men en högtalare 18 liter volym kan inte , hur man än bygger dem kan inte låta som orgel i en kyrka. I dagsläget är det omöjligt. Det går inte. Man kan komma lite i närheten , men inte mycket mer än så. Därmed hur ska man göra för folk som hemma vill lyssna på orgelmusik hemma ? Hur approximera?
Bill50x skrev:Baffel skrev:På detta forum älskar alla Carlssonhögtalare. Nu mycket snack om 51 n och 61 . Mycket bra högtalare , men en högtalare 18 liter volym kan inte , hur man än bygger dem kan inte låta som orgel i en kyrka. I dagsläget är det omöjligt. Det går inte. Man kan komma lite i närheten , men inte mycket mer än så. Därmed hur ska man göra för folk som hemma vill lyssna på orgelmusik hemma ? Hur approximera?
Vart man strävar och vad som är möjligt att uppnå är två olika saker. Jag skulle våga påstå att det är fullständigt omöjligt att uppnå exakt high-fidelity hemma. Att tro att ett par högtalare med typ 6,5" baselement drivna av en bioreceiver skulle kunna komma i närheten av verkligheten är ju bara en önskedröm. Därmed inte sagt att man inte kan vara nöjd med återgivningen och att man accepterar de begränsningar som finns. Det är helt enkelt så att den återgivning man kan skapa hemma är långt ifrån verkligen men att man kan vara nöjd ändå. Att köra racerbil i ett spel är ju inte ens i närheten av verkligheten men man kan ju gilla spelet ändå, eller hur?
/ B
Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Vad det egentligen handlar om är illusion av verkligheten. Denna illusion är ju subjektiv.
På detta forum älskar alla Carlssonhögtalare. Nu mycket snack om 51 n och 61 . Mycket bra högtalare , men en högtalare 18 liter volym kan inte , hur man än bygger dem kan inte låta som orgel i en kyrka. I dagsläget är det omöjligt. Det går inte. Man kan komma lite i närheten , men inte mycket mer än så. Därmed hur ska man göra för fölk som hemma vill lyssna på orgelmusik hemma ? Hur approximera?
Komplettera med valfritt antal B2-xx från Audio Pro så löser sig allt
Skulle inte tro det. Men som illusion kan det väl vara något.
Tangband skrev:Smaken är ju olika.
Man måste nog gilla väggplacerade högtalare om man ska gilla Carlsson.
Gillar man däremot den sorts illusion som kan fås med stativhögtalare eller golvare som står en bit från bakväggen ( som undertecknad ) så kanske man inte blir så imponerad av Carlssonljudet.
Om man mäter på en Carlsson -högtalare med LTAS metoden på lyssningsplats så blir tonkurvan ganska rak. Nyare rön från Toole visar att tonkurvan en meter från högtalaren bör vara rak och att kurvan vid lyssningsplats bör vara svagt sluttande mot diskanten.
Vad som är rätt eller fel är upp till var och en att avgöra
Alla inspelningar för 2-kanalsåtergivning är bara en illusion av verkligheten.
Med avseende baskapacitet så är det väl så att 6,5 tum inte räcker långt- man behöver nog minst två basmoduler som spelar från 80 Hz och nedåt för att spela kyrkorgel som det var tänkt.
Tangband skrev:...
Man måste nog gilla väggplacerade högtalare om man ska gilla Carlsson.
Gillar man däremot den sorts illusion som kan fås med stativhögtalare eller golvare som står en bit från bakväggen ( som undertecknad ) så kanske man inte blir så imponerad av Carlssonljudet. ...
hifikg skrev:Tangband skrev:...
Man måste nog gilla väggplacerade högtalare om man ska gilla Carlsson.
Gillar man däremot den sorts illusion som kan fås med stativhögtalare eller golvare som står en bit från bakväggen ( som undertecknad ) så kanske man inte blir så imponerad av Carlssonljudet. ...
Riktigt, riktigt bra stativare kan ge Carlsson en match, lyssnar rätt ofta på ett par MBL t ex, där har man kommit nära.
Att ha högtalarna på stativ mitt i rummet har så klart sina fördelar när de ska putsas på baksidan t ex, det var längesen jag gjorde med mina OA52
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 14 gäster