Maskeringseffekten för korrelerade ljud ligger mellan -8 dB till -18 dB, beroende på tidsdifferensen mellan signalerna och där tidsdifferensen i detta fall spänner sig från 0 ms till 1,5 ms.
För den som undrar över detta kan jag säga att det jag skrivit är helt enkelt kodning för stereofoni.

Exempel, om man gör en inspelning som har ekvivalensstereofoni d v s där löptidsstereofoni och intensitetsstereofoni förhåller sig som 50/50 %, så kommer instrumentet/ljudkällan att panoreras helt och hållet i den ena kanalen om InterChannel Level Difference ICLD är ungefär 8 dB. Det betyder att om inspelningsteknikern uppnår en kanaldifferens på 8 dB ICLD och ICTD InterChannel Time Difference på ungefär 0,4 ms så hamnar ljudkällan helt i ena kanalen. Om inspelningsteknikern därifrån ökar kanaldifferensen till exempelvis 10 dB eller 12 dB eller 15 dB eller 18 dB så ändras inte ljudobjektets positionering i ljudbilden utan kommer låta som helt i ena kanalen. Det betyder att den svagare kanalen helt maskeras då dess intensitet ligger under -8 dB i jämförelse med den starkare kanalen och är 0,4 ms efter.
Om tidsdifferensen är noll mellan kanalerna d v s vid intensitetsstereofoni så blir maskeringseffekten vid -18 dB. Det betyder att -24 dB inte ger någon ytterligare skillnad. Maskering har således inträffat vid -18 dB.
Det krävs en del förkunskaper för att dels sätta sig in i vad siffrorna betyder, dels att förstå de underliggande konsekvenserna.
Det jag redogjort för är det som Bertil Alving använder sig av i hans inspelningar, men även Sengpiel har exakt samma värden i sina artiklar där han utgår från kliniska tester som gjorts från olika forskare på området. Även Gunther Theile som inte är en duvunge precis, som har skrivit många synnerligen intressanta och tänkvärda artiklar. https://www.hauptmikrofon.de/home-e/theile/61-theile-cv
Sedan blir resultaten lite olika beroende på hur signalen ser ut. Det blir skillnad på klickljud kontra tal & musik. Då det gäller inspelningstekniker så sysslar de nästan uteslutande med inspelning av tal och sång & musik.
Att överföra detta med fantomprojicering till reflexer irl gällande konsertlokaler eller irl gällande ljudåtergivning i små rum låter sig inte göras så lätt.
Därför finns det diagram för direktljud kontra reflexer som sträcker sig från 0 ms till 100 ms eller strax däröver.
I de diagrammen finns det olika områden som egentligen beskriver lite olika fenomen hos hörseln. Det finns summationsprincipen som gäller området från 0 ms till 1 ms. Det är det tidsintervall som gäller tidsdifferensen mellan öronen. Det kallas för ITD d v s Interaural Time Difference.
Så, här gäller det att se upp gällande olika typer av tidsdifferenser.
Det finns tidsdifferens mellan öronen som kallas ITD = Interaural Time Difference. Denna tidsdifferens går från 0 till ungefär 0,75 ms. Man sätter det tidsintervallet ibland till 1 ms.
Det finns tidsdifferens mellan kanalerna i stereofoni som kallas Inter-Channel Time Difference = ICTD. Denna tidsdifferens varierar från 0 till ungefär 1,5 ms vid löptidsstereofoni eller ekvivalensstereofoni. Vid intensitetsstereofoni är Inter-Channel Time Difference = ICTD alltid = 0.
Det finns tidsdifferens mellan direktljud och tidiga reflexer i konserthus. Denna tidsdifferens varierar från några ms till ungefär 50 ms.
Det finns tidsdifferens mellan direktljud och tidiga reflexer i små rum d v s lyssningsrum. Denna tidsdifferens varierar från kanske 0,2 ms till ungefär 10 ms.
Eftersom de flesta kliniska tester på hörseln görs via hörlurar så blir det ett slags flytande/extrapolerat försök mellan olika tidsdifferenser som egentligen inte går att extrapolera mellan varandra. Därför måsta man noggrant lusläsa hela artiklarna och förstå vad som egentligen undersöks och vilka betingelser som gäller.
Med den information som jag i detta inlägg förmedlar följer en hel del underliggande speciella konsekvenser och det gäller speciellt skillnaden mellan direktljud och tidig reflex och det är inte bara skillnad i tid ms, utan infallsvinkeln mot lyssnaren är högst väsentlig. För de extremt insatta i ämnet så kanske vissa saker kan skönjas då man lägger ihop ett och annat. Jag har dock tänkt att återkomma till detta.
För er som är vetgiriga finns det en hel del matnyttigt på denna site. https://www.hauptmikrofon.de/
Med vänlig hälsning
Peter