Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Ska vi dra slutsatsen att KEF R300 är en sjukt dålig högtalare eller ska vi konstatera att ljud-inspelningen av den är kass och inte optimal?
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:
Låten finns utgiven på en CD-skiva och det låter precis som att det är den som spelas. Sedan gissar jag att det är samma band som spelar låten live, fast i första halvan alltså.
Men visst förstår du problematiken jag beskrev med att göra jämnförelsen genom att bara se det där videoklippet?
Har du inte sett sånna där videoklipp som någon audiofil lagt upp där de försöker visa hur bra deras ljudsystem låter genom att spela in det från soffan, det blir ju aldrig bra och det blir samma problem här.
Live-spelningen med artisterna och uppspelningen från högtalarna lät nog jämnbördiga för alla de som var på plats, men för oss som ser videon så är ju problemet med hur ljudet av högtalarna spelades in och det är det ljudet vi får höra som endast ser jämnförelsen i videoklippet.
Njae, jag tyckte mig se felaktigheter i ditt resonemang eftersom instrumenten inte var uppmickade. Då är det ju inte min förståelse av problematiken det handlar om, utan din förståelse av hur det hela gick till, om du förstår vad jag menar.
Jag tror inte som du tror att det vara några särskilda svårigheter för publiken på plats att höra vad som var vad.
Eller så har är det något annat du vill framföra som jag inte riktigt förstår.
Min uppfattning är att musikerna försökte spela så lika som möjligt som den CD-skiva de redan spelat in tidigare (som de alltså spelade upp i andra halvan av klippet),
goat76 skrev:Här har ni en likadan jämnförelse.
Låtens spår:[ YouTube ]
KEF R300:[ YouTube ]
Ska vi dra slutsatsen att KEF R300 är en sjukt dålig högtalare eller ska vi konstatera att ljud-inspelningen av den är kass och inte optimal?
goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:
Men visst förstår du problematiken jag beskrev med att göra jämnförelsen genom att bara se det där videoklippet?
Har du inte sett sånna där videoklipp som någon audiofil lagt upp där de försöker visa hur bra deras ljudsystem låter genom att spela in det från soffan, det blir ju aldrig bra och det blir samma problem här.
Live-spelningen med artisterna och uppspelningen från högtalarna lät nog jämnbördiga för alla de som var på plats, men för oss som ser videon så är ju problemet med hur ljudet av högtalarna spelades in och det är det ljudet vi får höra som endast ser jämnförelsen i videoklippet.
Njae, jag tyckte mig se felaktigheter i ditt resonemang eftersom instrumenten inte var uppmickade. Då är det ju inte min förståelse av problematiken det handlar om, utan din förståelse av hur det hela gick till, om du förstår vad jag menar.
Jag tror inte som du tror att det vara några särskilda svårigheter för publiken på plats att höra vad som var vad.
Eller så har är det något annat du vill framföra som jag inte riktigt förstår.
Min uppfattning är att musikerna försökte spela så lika som möjligt som den CD-skiva de redan spelat in tidigare (som de alltså spelade upp i andra halvan av klippet),
Vadå instrumenten inte uppmickade?
Jag ser mikrofoner överallt, killen som står i mitten av scenen har sitt instruments ljud panorerat långt ut till höger i ljudbilden, hur hamnade det ljudet där?![]()
I första halvan av videon spelar bandet och detta spelas in av mikrofoner.
Denna inspelning får vi höra i våra egna högtalare, panorerat och klart.
I andra hälften av videon spelas denna inspelning upp från högtalarna på scen.
Hur spelas detta ljud in menar du?
Om det ska bli en jämnbördig inspelning så måste man spela in högtalarnas ljud med mikrofoner närmare ljudkällan vilket i det här fallet då är högtalarna, annars får man rum på rum i inspelningen samt massa andra mikrofon-specifika problem. Där har du problematiken.
Jag tror inte de i publiken tyckte det lät exakt identiskt men det var garanterat mindre skillnad på plats.
Baffel skrev:goat76 skrev:Här har ni en likadan jämnförelse.
Låtens spår:[ YouTube ]
KEF R300:[ YouTube ]
Ska vi dra slutsatsen att KEF R300 är en sjukt dålig högtalare eller ska vi konstatera att ljud-inspelningen av den är kass och inte optimal?
Självklart kass inspelning. Men varför skulle dessa highend i mitt klipp acceptera en dålig inspelning? De visste vad som stod på spel.
P.s såg du senaste klipp från mig ?
Thomas_A skrev:OM man spelar upp skivan via högtalarna där den spelades in, får man inte två reflexer, en från inspelningen och en gång till från högtalarna? Om högtalarna ska återge reflexerna från inspelningen (live) bör väl högtalarna ha en dämpvägg bakom sig?
Thomas_A skrev:JM skrev:Tyvärr är våra vanliga lyssningsrum för små med för många bergväggar och saknar träd på rätt plats.
Många gör vissa ingrepp, med absorbenter, för att minska maskeringen men där vissa trädens positiva effekter försvinner.
Att ta bort reflexer bakom högtalarna och lyssnaren är alltid bra! Men kanske inte den viktigaste åtgärden. Tak-reflexen finns inte i naturen men är enligt vissa studier den minst störande reflexen efter golvreflexen.
Ingreppen invid sidoväggarna minskar problem/maskering av för hög ljudstyrka på laterala reflexerna men framhäver andra maskerings effekter med bla med frekvens olika reflexer och för tidiga reflexer. Ingreppen är som att lägga höbalar invid träden som står för nära talaren och lyssnaren. Ingreppen minskar känslan av att lyssna i en smal kal korridor men ljudupplevelsen är fortfarande suboptimal.
Personligen är alla dessa tillkortakommanden av maskeringseffekter i ljudupplevelsen klart störande vid tex lyssning på senaste hifi-mässan i Stockholm. Endast MBL och till viss del någon dipol högtalare gav hyfsad ljudupplevelse.
Jag är bortskämd med få maskeringsproblem med mina Quad dipoler i mitt stora lyssningsrum. Rummet är inte perfekt men möjligen något bättre än vad MBL presterade på senaste mässan.
Hur gör vi då?
JM
Fast återigen vad är det som försvinner i ett rum där sidoväggarna 2 meter från lyssnaren i jämförelse med en monokälla rakt framifrån? Jag har inga problem med taluppfattning via högtalarna i mitt suboptimala rum.
Thomas_A skrev:Utgå från ditt trädexempel med träden 2 meter ifrån, men placera oregelbundna hårda väggdekorationer på träden lite högre upp, samt en mjuk porös soffa på var sida mot träden.
Max_Headroom skrev:Mycket snack om reflexer här. Särskilt tidiga sådana. Jag har inte lusläst allt, men har inte sett någon som tar upp konceptet att frekvenspåverkan i reflexerna påverkar hur stereoperspektivet (även, kanske i synnerhet, i höjdled) påverkas. Eller så har kag missat det.
Kan vi få in lite kommentarer på det?
Max_Headroom skrev:Mycket snack om reflexer här. Särskilt tidiga sådana. Jag har inte lusläst allt, men har inte sett någon som tar upp konceptet att frekvenspåverkan i reflexerna påverkar hur stereoperspektivet (även, kanske i synnerhet, i höjdled) påverkas. Eller så har kag missat det.
JM skrev:Thomas_A skrev:Utgå från ditt trädexempel med träden 2 meter ifrån, men placera oregelbundna hårda väggdekorationer på träden lite högre upp, samt en mjuk porös soffa på var sida mot träden.
Du är lite snål med fakta vilket öppnar för mig att lägga in lite passande fakta.
Antag att lyssningsplatsen är 1 m från en punktformig omnipol och avståndet till sidoväggarna är 2 m. Antag att sidoväggarna är oändligt långa betongväggar/tät skog och att ingen vägg finns bakom högtalaren eller lyssnings platsen. Även taket är borta.
Direktljudet går 1 m.
Första reflexljudet går ca 4 m och är ca 6 dB svagare än direktljudet samt anländer ca 9 ms efter direktljudet.
Reflexljudet på ena sida går ca 4 m från omnipolen innan det når lyssningsplatsen. Enligt basal fysik för sfäriska ljudvågor sjunker ljudtrycket med 6 dB vid varje fördubbling av avståndet. Första reflexljudet från ena sidoväggen blir då ca -12 dB svagare relativt direktljudet. http://www.sengpielaudio.com/calculator-distance.htm
Bägge väggarnas första reflexer ger ett summerat ljudtryck på ca -6 dB i lyssningsplatsen relativt direktljudet. Återigen ger basal fysik att 2 koherenta ljudkällor ger en ljudtrycksökning på 6 dB. http://www.sengpielaudio.com/calculator ... ources.htm
Första reflexen når lyssningspositionen ca 9 ms efter direktljudet då ljudet går ca 1 m på 3 ms. http://www.sengpielaudio.com/calculator-speedsound.htm
Bra gränsvärden att känna till för bästa ljud upplevelse:
Är totala reflexljudet i lyssningspositionen mer än 12 dB starkare än direktljudet upphör hörbarheten för tal men viss behållning av tät musik finns. Totala reflexljudet bör vara svagare än - 5 dB relativt direkt ljudet för att undvika störande maskerings effekter.
Precedence effekten ger bästa spatial upplevelse och minimalt störande maskerings effekter vid försening av första reflexen till ca 15 - 25 ms. Avvikande tidsfördröjningar från 15-25 ms ger suboptimal ljudupplevelse/maskering. Tät musik tolererar längre fördröjning.
Din lyssningsposition är sannolikt längre bort än 1 m och du får då lite för starka första reflexer med vissa maskeringseffekter men får en bättre fördröjning och därmed mindre maskering på tidsaxeln. Har du möbler/tavlor eller liknande utmed väggarna får du sannolikt reflexer med avvikande tonkurva relativt direktljudet. Hjärnan kommer då att uppfatta reflexerna med ökande förvrängd ljudkurva som ett allt mer främmande ljud. Precedence effekten avtar och maskeringen av direktljudet ökar.
Utifrån ovan går det sannolikt att med simpel matematik och måttband skatta verkliga värden i era lyssningsrum genom att addera olika reflexers relativa bidrag för jämförelse med direktljudet. Börja med att minimera reflexer bakom högtalarna och lyssningspositionen.
Referenser finns som vanligt finns hos Tool, Barron, Moore, Griesinger, Lokki mfl. Ej hunnit kolla inlägget.
JM
petersteindl skrev:Max, jag vill påpeka att detta mitt inlägg inte gäller dig i första hand. Däremot finns det tendenser och ursprung till tendenser.Max_Headroom skrev:Mycket snack om reflexer här. Särskilt tidiga sådana. Jag har inte lusläst allt, men har inte sett någon som tar upp konceptet att frekvenspåverkan i reflexerna påverkar hur stereoperspektivet (även, kanske i synnerhet, i höjdled) påverkas. Eller så har kag missat det.
Vad är frekvenspåverkan? Är det då frekvensen påverkas? Vad är frekvenslik? Är det då två toner har lika frekvenser?
Så länge totalt fel nomenklatur används för vissa begrepp/företeelser så kommer i vart fall inte jag ge något svar. Jag har sett att det är flera som börjat använda totalt uppåt väggarna felaktig och dessutom korkad nomenklatur. Vad jag sett är upprinnelsen det som JM skriver då JM använder ordet frekvenslik; frekvenslik ljudutstrålning, frekvenslik tonkurva, Redan Svante klagade på detta och ville egentligen inte gå i klinch d v s nedlåta sig till resonemang med användandet av sådana tokigheter.
Tar man 4 toner varav ton nr 1 har frekvensen 1000 Hz, ton nr 2 har frekvensen 1001 Hz, ton nr 3 har frekvensen 1020 Hz och ton nr 4 har frekvensen 1000 Hz så har ton 1 och ton 4 samma frekvens och kan måhända sägas vara frekvenslika.
Ton nr 2 har inte samma frekvens som ton nr 1 och ton nr 4. Ton nr 2 kan måhända sägas vara frekvensolik gentemot övriga 3 toner. Ton nr 4 är också frekvensolik gentemot övriga 3 toner.
Ton nr 2 är dock mer frekvenslik ton nr 1 och ton nr 4 än vad ton nr 3 är.
Påverkas frekvensen hos tonen så ändras frekvensen och frekvens har enheten Hz. Vill man bibehålla tonens frekvens och istället prata om tonens amplitud så mäts amplituden i dB och om amplituden varierar med frekvens i frekvensplanet så är inte tonkurvan/frekvenskurvan rak.
Det hänger samman med överföringsfunktionen hos en process eller mätobjekt där utgående signal skiljer sig från ingången. Resultatet på mätobjektets utgång är Insignal multiplicerat med mätobjektets överföringsfunktion.
Om överföringsfunktionen i mätobjektet har en potens, exempelvis kvadratisk d v s exponenten = 2 så inträffar fenomenet att om ton 1 påföres mätobjektets input så fås ton 1 = 1000 Hz + överton 2000 Hz på mätobjektets utgång. Signalen på utgången/output blir i enlighet med mätobjektets överföringsfunktion med IM + annat samt input.
Överföringsfunktionen hos en reflex har ingen potens och därmed är reflexer i sin natur alltid frekvenslika inkommande signal. Däremot kan tonkurvan påverkas så att inkommande akustisk ljudvåg tonkurvemässigt påverkas vid reflektion mot fast föremål.
Vi förutsätter att mediet som den akustiska ljudvågen färdas i, d v s propagerar i, inte ändrar sina parametrar så att den akustiska ljudvågens hastighet ändras. Sådant kan inträffa då temperaturen i mediet varierar, under förutsättning att den akustiska ljudvågen inte är forcerad. Jag har tidigare skrivit angående forcerade akustiska ljudvågor kontra fria akustiska ljudvågor.
Så, om ni på forumet menar att tonkurvan har förändrats mellan Akustisk ljudvåg 1 och akustisk ljudvåg 2, som i det här fallet är en reflex av akustisk ljudvåg 1, så använd korrekt nomenklatur d v s tonkurveolik eller frekvenskurveolik istället för frekvensolik, eller ännu hellre inte samma tonkurva/frekvenskurva.
Använd inte heller frekvenspåverkan då frekvenskurvepåverkan eller tonkurvepåverkan avses.
Alltså, det här forumet har totalt sjangserat efter det att först Svante kastat in handduken och nu även IngOehman gällande teknik/akustikdiskussioner och även i övrigt. IÖ har totalt lackat ut på detta forum. Jag har pratat med Ingvar och det framgår med önskvärd tydlighet att Ingvar faktiskt inte längre har något intresse av detta forum. Personligen anser jag att forumet lika gärna kan byta namn till whateverbullshit.io. Jag menar det. Forumets karaktär idag med så mycket nonsens och faktafel går helt stick i stäv mot ursprunget och mot det som Naq en gång ville upprätthålla och även de andra tidiga admin/moderatorer och medlemmar.
Jag vet att även Gopnik och DQ-20 tappat intresset för forumet med dess nuvarande karaktär. Hur är det med Almen och övriga som besitter kunskaper i ämnet?
Om det skall vara meningsfullt att föra fysikaliska eller tekniska eller psykoakustiska eller andra vetenskapliga resonemang så bör åtminstone vederbörligt vedertagen nomenklatur användas för fysikaliska fenomen. Det anser jag som sedan en tid också funderar på att avsluta min verksamhet på detta forum.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Max, jag vill påpeka att detta mitt inlägg inte gäller dig i första hand. Däremot finns det tendenser och ursprung till tendenser.Max_Headroom skrev:Mycket snack om reflexer här. Särskilt tidiga sådana. Jag har inte lusläst allt, men har inte sett någon som tar upp konceptet att frekvenspåverkan i reflexerna påverkar hur stereoperspektivet (även, kanske i synnerhet, i höjdled) påverkas. Eller så har kag missat det.
Vad är frekvenspåverkan? Är det då frekvensen påverkas?
Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:Max, jag vill påpeka att detta mitt inlägg inte gäller dig i första hand. Däremot finns det tendenser och ursprung till tendenser.Max_Headroom skrev:Mycket snack om reflexer här. Särskilt tidiga sådana. Jag har inte lusläst allt, men har inte sett någon som tar upp konceptet att frekvenspåverkan i reflexerna påverkar hur stereoperspektivet (även, kanske i synnerhet, i höjdled) påverkas. Eller så har kag missat det.
Vad är frekvenspåverkan? Är det då frekvensen påverkas?
A'pezis! Det jag menar är att man har en vågform som man fjongar in i en vägg, och får en reflexsion. Vågformen som kommer i retur är inte likadan som den man hade från början, och avvikelserna är frekvensrelaterade. Alltså att reflexionen fungerar som något slags filter, Högpass, bandpass, multi-bandpass eller så. Det borde jag förståss ha kunnat skriva. Men gjorde inte det.
Johan_Lindroos skrev:Jag tänkte skriva något i stil med Peter Steindls inlägg, men han hann före. Så det var ju bra att jag slapp, annars hade jag låtit väldigt gnällig. Så det får bli medhåll på hans inlägg istället, med ett tillägg: Ryck upp nivån för fan!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster