Kraniet skrev:Återigen så innehåller nog Tarzans tråd allt man behöver för att bygga en tvåvägare med 8" bas/mid på ett tillfredsställande sätt.
viewtopic.php?f=3&t=63680Han valde Scan-Speak 22W8534G00 för att han tyckte det hade bättre tonkurva och spridningsegenskaper. Basen är dessutom väldigt billig.
https://www.scan-speak.dk/product-famil ... rod_id=217Med andra element behövs ju andra optimeringar men principen/tillvägagångssättet är ju vettigt för egentligen vilket högtalarbygge som helst.
Han går ju dock inte igenom optimering av lådvolym/avstämning så det får man lägga till själv.22W/8534G00 ger (simulerat) möjlighet till full nivå(och med 235 cm2 konarea ganska högt) ner till ca 30 Hz i ca 70 liters basreflexlåda så det är ju inget tokigt element alls för en ganska kompromisslös golvhögtalare.
Tack för att du länkar till och framhåller min tråd som någonting bra

Jag blev rätt nöjd med dem, men för feelgood hade jag velat ha lite högre nivå från 2 kHz och uppåt och lite mer spridning i baselementet mellan 2 och 5 kHz för att lättare kunna lappa ihop med diskant i wg. För att få upp nivån på baselementet över 2kHz hade det behövt en annan tonkurva, eller ett helt annat sorts filter, tyvärr. Hade jag orkat göra en version 3 av dem hade det alltså antagligen blivit med andra element. Kandidater på baselement är:
-
https://www.tymphany.com/transducers/p22wo03-08/ på grund av tonkurvan. I en ca 30 cm bred baffel blev det en puckel (på grund av baffelsteget) vid ca 1kHz. Med det här elementet kommer en liten puckel strax ovanför, vilket gör att puckeln från baffelsteget och elementets puckel inte överlappar, vilket gör allting enklare. Off-axis ser rätt snygg ut för en delning vid 2-4 kHz.
-
Den där monacorbasen som länkades tidigare i tråden (tack perfector)) på grund av dess snygga uppbrytning som ser ut att inte behöva någon sugkrets, men också på grund av dess lägre dist jämfört med scan-speak discovery 22w i alla register utom djupaste basen. Men det ser ut att behöva bli ett mer vanligt filter med separata spolar för baffelstegskompensering och delning eftersom dess tonkurva inte stiger mot högre frekvens så mycket.
-
Vifa p21 verkar också spännande. Bara en spole i serie som kompenserar för baffelsteg och vips har man en delning vid 3-5kHz. (antagligen)
Som diskant hade jag tagit en
Morel Cat 378. Titta bara så fin!! Och det bästa med den är ju att man inte behöver slipa WG själv.
Andra fina diskanter jag tittat mycket på är
Seas DXT-diskant som ser ut att sprida väldigt jämnt även långt upp i diskanten. En annan är
en diskant från SB Acoustics som också sprider väldigt fint, om än liter mer än DTX från Seas. Fast på grund av dess spridning vid lite lägre frekvenser måste man dela lägre, eller till ett mindre element, så den går bort i det här sammanhanget.
Jag hade chansat på Vifa p21 med Morel CAT 378. Samma sorts filter som till pi60 (som ju syns tidigare i tråden), alltså endast en spole till basen som kompenserar för både baffelsteg och basens stigande tonkurva mot högre frekvens, fasvänd diskant vars tonkurva och nivå i passbandet rätas till med en seriekondensator och dämpmotstånd. För att justera flanken: en sugkrets med kondensatorn parallellt med motståndet. Diskanten förskjuts i djupled så att respektive vågfrontscentrum överlappar. Enkelt fixat
- Kod: Markera allt
+ _____L________+bas
\__C__R______-diskant
\
L
/ \
C R
\ /
gnd
För att svara på lådstorlek/optimering så valde jag en så liten sluten låda som möjligt med delningen 30dB/oktav akustiskt vid 80 Hz i åtanke. Så liten som möjligt var eftersträvansvärt för att kunna ställa dem så nära väggen som möjligt. Jag har för mig att det blev ett ganska högt q-värde (kanske 0,7-0,8?) vid ca 80 Hz. Det blev någonstans mellan 10 och 15 liter för scan-speak discovery 22w.