Avlyssnat: AT Megatrend/Athena

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Avlyssnat: AT Megatrend/Athena

Inläggav Thomas_A » 2003-12-30 15:29

Tänkte berätta lite om en avlyssning som jag gjorde igår hos PatrikF. Hans Megatred "vägghögtalare" avlyssnades med div. musik och signaler.

Dessa högtalare är STORA, och jag minns att jag lyssnade kort på dessa i min ungdom (kan det varit Rena Rama Ljudet i Uppsala?) med en Thorens skivspelare.

Mitt intryck då har jag glömt, antagligen för att jag var inne för att byta ut min dåvarande Yamaha förstärkare mot en Rotel och stod och pillade på allt på deras hyllor.

Nåväl, högtalarna hemma hos Patrik stod placerade ca 1/4-1/3 av rummet och bildade två väggar med en "gång i mitten". Banddiskanterna stod på insidan av högtalarna vilket gör att de står nära varandra (1 meter?). Det säger mig att högtalarna borde stå i ett stort rum. Stereotriangeln för diskanterna blir ganska smal.

Det jag slogs av direkt är att de är ljusare i toppen än mina egna högtalare. Det beror säkerligen dels på att de hade mer energi över 10 kHz (16 kHz testsignal var klart energirikare än hemma hos mig). Cymbaler fick ett skimmer över sig vilket, förutom högre energi över 10 kHz, också kan bero på att vi hörde vissa övertoner i diskantregistret när sinussvep testades. Diskanten fick en viss karaktär som jag personligen tycker låter lite onaturligt, lite för mycket tzzz-ljud. F och s i vokalister fick lite av samma fz och sz ljud över sig.

Ljudbilden var det andra som slog mig. Det fanns ingen ljudbild som sträckte sig uppåt utan den var extremt fokuserad i mitten av lyssningsfältet. Tror detta starkt beror på spridningsegenskaperna och de stora panelerna samt placeringen av högtalarna. Detta är i sig inget negativt utan gör att man hör detaljer på ett annat sätt.

Området runt 3-4 khz var också väl kontrollerat. Det fanns inga tecken på att röster (Emma Kirkby) blevo aggressiga, ett vanligt fenomen hos högtalare. Själv lider jag lite av detta hemma men det är en filterfråga, som ska åtgärdas.

Basen var expansiv med saknade "kännbar" energi under 40 Hz med denna uppställning. Det fanns inga tecken på svåra bumligheter orsakade av rummet, vilket kan förmodligen tillskrivas högtalarnas dimension.

Helt klart ett par annorlunda högtalare som kräver stora rum och kan prestera bra ljudtryck. På den negativa sidan fanns viss dist i diskanten, som kanske beror på att banden tar i någonstans. Lite fix/tweak i diskanten kanske skulle minska detta.

Hoppas nu PatrikF inte sågar mig för denna "recension".

8) 8O :D

:roll:

T
Senast redigerad av Thomas_A 2004-01-01 14:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-30 15:37

En mycket bra och nyanserad recension! Mer av den varan! Har plockat ur diskanterna och frigjort bandena, som hade fastnat i häftmassa på ett par ställen. Banden tar fortfarande i lite, så jag ska justera bredden på magnetgapet med distansskruvar. (Har inhandlat Händel idag...)
Senast redigerad av patrikf_inaktiv 2003-12-30 16:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-30 16:34

Hej T_A!

Coolt :) :D!!
Bilder :P!

Mvh A*

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-30 16:37

Nu är diskanterna tweakade också... 8) !

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2003-12-30 16:37

Trevlig läsning. Nu är det bara som A* sa, var är bilderna? :)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-30 16:42

Bild finns tyvärr bara under "Medlemspresentationer". Gårdagens lyssning förevigades ej :cry: !!

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2003-12-30 18:17

patrikf skrev:Bild finns tyvärr bara under "Medlemspresentationer". Gårdagens lyssning förevigades ej :cry: !!

Antingen har jag blivit blind, eller också finns det inga bilder där.. :?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-30 18:23

Sorry, NU finns det en bild där! lägger in den här med för enkelhetens skull!
Bild

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2003-12-30 18:34

Det var inga små pjäser det där. Går det verkligen att få in mer i rummet när man plockat dit de där? ;)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-12-30 23:16

hehe
vilka stora fina lådor.
det måste ju värma i själen att ha sånt hemma

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-30 23:24

Tjocka lådor Patrik!

Mina A4storleksstativare känner sig små och obetydliga. Dock välljudande. Storleken är inte allt! 8)
Common sense is not that common.

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-12-31 16:04

Har de kvar decca ribbon i huvudpanelen? eller kommer all info i högre registren från den smalare ribbonpanelen?

Skulle vara kul att få lyssna på monstren :P
Dimitri

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-31 16:11

Mina har inga gammahorn. Lyssnare är alltid välkomna! :)

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-01 14:39

Högtalarsystemet på bilden är väl Athena? Megatrend var en snarlik högtalare med ett banddiskanthorn i centrum av panelen.

För övrigt har alla Audio-Tronics högtalare som jag har hört lidit av en del metalliska färgningar i diskanten. Tyvärr har jag inte dock haft nöjet att lyssna på just Athena.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-01 14:47

Hmm,

ja det stämmer nog. Fel av mig. :oops: :roll:

T

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-01-01 15:20

Isidor,
Kanske är det en metallisk färgning. Eftersom jag är hemmablind har jag svårt att uttala mig om det. En alternativ förklaring är att "frekvenskaräktätistiken", dvs att de har mkt energi högt i frekvens, gör att man associerar till metall?
En annan sak är att jag kan tänka mig att det uppstår osnyggheter i "gränslandet" mellan bandet och magneterna? Det är ju hårsa och kantiga saker, både banden och magneterna.
Är osäker.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-01 17:54

Jag har som sagt inte hört just Athena så det är möjligt att den låter annorlunda. Intressant var dock att Thomas_A kommenterade liknande färgningar som det modifierade Gammahornet som sitter i de flesta andra Audio-Tronic-konstruktioner (bl.a. Megatrend) ger upphov till. Detta trots att banddiskanttypen är en helt annan i Athena.

Det är svårt att uttala sig om varför färgningarna uppstår utan att göra en ordentlig utredning, men det är min erfarenhet att aluminiumbanden har vissa problem med interna resonanser eftersom förlustfaktorn är mycket låg. Detta är ett allmänt problem för rena aluminiumband och även i vissa fall för aluminiumremsor på plasttejp. För Athena är det även möjligt att den låga membranmassan tillsammans med riktverkan ger upphov till en betoning mot högre frekvenser. Faktum är att detta är en direkt och ofrånkomlig följd av konstruktionens grundförutsättningar, men det är naturligtvis möjligt att Bo Bengtsson kompenserat för detta i delningsfiltret. Sedan är det även så som patrikf är inne på, att magnetgapsöppningen bör förses med avrundningar för att undvika akustiska moder, men detta ger knappast upphov till "metalliska" färgningar.

Nog med gnäll nu, jag tror trots allt att Athena har goda förutsättningar att låta riktigt bra med rätt uppställning i rummet, speciellt om banden inte skrapar i någonstans.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-01 18:24

Isidor: Upplever du den metalliska färgningen on axis också eller tycker du att det är den mindre goda spridningen som ger upphov till den karaktären ?
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-01-01 18:36

Isidor!
Personligen så upplever jag Athenorna som mer metalliska än gammahornen. Det KAN iof bero på den högre verkningsgraden, dvs att de hörs mer i förhållande till basarna. Förstår inte heller på vilket sätt gammahornen och Athenorna arbetar helt annorhunda? Det som skiljer är delningsfrekvens, dipolprincip och avsaknad av trafo. Det är iof en hel del..Tycker inte att det är nåt gnäll. Jag suger bara i mig av ren nyfikenhet!
MP.
Den horisontala spridningen upplever jag som mkt stor.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-01 18:44

Patrikf :)
Jag syftade då givetvis på de moddade vld-13 hornen.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-01 18:47

mattepatte,

Överallt egentligen, så det är knappast ett spridningsfenomen. Nästan alla högtalare tenderar dock att ha begränsad HF-spridning, så problemen blir mindre påträngande off-axis. "Off-axis" är för övrigt ett lite speciellt begrepp för linjekällor som Athena när man befinner sig i närfältet, vilket man i hemmiljö ovillkorligen gör för lite högre frekvenser. Off-axis gäller egentligen bara horisontalplanet här.

Mäter man på en högtalare med rena aluminiumband, oavsett längd, så ser man vanligtvis en ganska "taggig" frekvensgång och även långsam avklingning i tidsplanet vid vissa frekvenser. Detta uppträdande kan teoretiskt sett bero på membranresonanser eller akustiska interferenser. Av flera skäl ligger det närmast till hands att härleda uppträdandet till membranresonanser.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-01-01 18:51

MP, OK!

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-01 18:59

patrikf,

Det förvånar mig inte att du har mer HF-energi från Athena-banden. Vill man ha god HF-utsträckning från en lång banddiskant (utan elektronisk korrektion förstås) så leder de ganska speciella mekanoakustiska förutsättningarna för en lång smal strålare till att frekvensgången får en viss betoning omkring 5-10 kHz. Detta alldeles oavsett eventuella resonanser i bandet.

Den förhållandevis korta banddiskanten i Gammahornet arbetar under helt andra akustiska förutsättningar p.g.a. geometri, hornladdning och delningsfrekvens och uppvisar ingen särskild betoning on-axis (annat än "taggigheten" i frekvensgången förstås).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-01-01 19:06

Känner igen betoningen du talar om. athenorna låter mer påfrestande än "gammorna", men bättre(tror jag). Skulle vara bra att korrigera med filter alltså.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-01 19:43

Japp, elektronisk korrektion skulle nog kunna uträtta underverk här.

En sak som talar till Athenabandens fördel är en betydligt lägre distorsion, antagligen nedåt 0.05 % vid sådär 90-95 dB / 1 m. Högre vertikal riktverkan gör också Athenorna mindre känsliga för rumspåverkan, men dipolkarakteristiken påverkar förstås åt andra hållet i mindre utsträckning.
Senast redigerad av Isidor 2004-01-01 19:45, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-01-01 19:44

Stora pjäser Patrik :) .

Har du någon bild på dom "strippade" utan tyg. Kul och se bestyckningen.

mvh

C

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-01-01 19:55

Bild
Voilà

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-01-01 20:25

Oj oj oj. :) Hyfsad känslighet där kan man tänka.
Angående färgningar så kan jag inte höra några såna på min farsas CM3. Dom har den mjuka bandkarakteristiken med lätt utklingning. Pröva trumpetmusik gärna inspelad i kyrka. Typ barockmusik.

Angående bas: har Bosse Bengtsson konstruerat nån slags basmodul till detta monster? Eller rymdes den inte. 8)
Let forever be

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-01-01 20:28

Megatrenderna är basmodulen. :)

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-01 21:12

Fast med Gammahornet utbytt mot ytterligare ett KEF B200-element förstås. På bilden ser man tydligt märkena efter hornet.

En klar svaghet med Megatrend var i mitt tycke den alldeles för höga delningsfrekvensen på 3.5 kHz (med första ordningens filter ovanpå detta!), en bieffekt av att Bengtsson envisades med Gammahornet. Om jag minns rätt så ligger den betydligt lägre för Athena, var det 500 Hz, eller?

brumel,

CM3 uppvisar färgningar hela vägen från bas till diskant, vissa svåra, andra lite mindre problematiska. Med rätt programmaterial dyker de upp med all önskvärd tydlighet. Jag har god erfarenhet av just CM3 eftersom jag ägde ett par CM3 Pro i mitten av åttiotalet. Förutom en mycket märklig basavstämning (kvartsvågspipa enligt BB, helt klart något annat i praktiken 8) ) så gav den höga delningsfrekvensen problem med B200-elementen. Avsluta med en taggig frekvensgång med metalliska färgningar från Gammahornet och ni förstår varför jag inte har kvar dem. :D Skämt åsido, CM3 var/är inga dåliga högtalare, det är nog mest jag som är extremt grinig.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi