Dessa högtalare är STORA, och jag minns att jag lyssnade kort på dessa i min ungdom (kan det varit Rena Rama Ljudet i Uppsala?) med en Thorens skivspelare.
Mitt intryck då har jag glömt, antagligen för att jag var inne för att byta ut min dåvarande Yamaha förstärkare mot en Rotel och stod och pillade på allt på deras hyllor.
Nåväl, högtalarna hemma hos Patrik stod placerade ca 1/4-1/3 av rummet och bildade två väggar med en "gång i mitten". Banddiskanterna stod på insidan av högtalarna vilket gör att de står nära varandra (1 meter?). Det säger mig att högtalarna borde stå i ett stort rum. Stereotriangeln för diskanterna blir ganska smal.
Det jag slogs av direkt är att de är ljusare i toppen än mina egna högtalare. Det beror säkerligen dels på att de hade mer energi över 10 kHz (16 kHz testsignal var klart energirikare än hemma hos mig). Cymbaler fick ett skimmer över sig vilket, förutom högre energi över 10 kHz, också kan bero på att vi hörde vissa övertoner i diskantregistret när sinussvep testades. Diskanten fick en viss karaktär som jag personligen tycker låter lite onaturligt, lite för mycket tzzz-ljud. F och s i vokalister fick lite av samma fz och sz ljud över sig.
Ljudbilden var det andra som slog mig. Det fanns ingen ljudbild som sträckte sig uppåt utan den var extremt fokuserad i mitten av lyssningsfältet. Tror detta starkt beror på spridningsegenskaperna och de stora panelerna samt placeringen av högtalarna. Detta är i sig inget negativt utan gör att man hör detaljer på ett annat sätt.
Området runt 3-4 khz var också väl kontrollerat. Det fanns inga tecken på att röster (Emma Kirkby) blevo aggressiga, ett vanligt fenomen hos högtalare. Själv lider jag lite av detta hemma men det är en filterfråga, som ska åtgärdas.
Basen var expansiv med saknade "kännbar" energi under 40 Hz med denna uppställning. Det fanns inga tecken på svåra bumligheter orsakade av rummet, vilket kan förmodligen tillskrivas högtalarnas dimension.
Helt klart ett par annorlunda högtalare som kräver stora rum och kan prestera bra ljudtryck. På den negativa sidan fanns viss dist i diskanten, som kanske beror på att banden tar i någonstans. Lite fix/tweak i diskanten kanske skulle minska detta.
Hoppas nu PatrikF inte sågar mig för denna "recension".
T