AndreasArvidsson skrev:STDI skrev:AndreasArvidsson skrev:...Nivånormaliseringen kan man ju helt slå av vilket jag gjort.
...
Vad menar du med slå av? Menar du att du inte slagit på den? För visst är den avslagen som default?
Jag frågar därför att jag intuitivt tycker att begreppet normalisering verkar vara någon slags "manipulering". Och det vill man ju normalt inte ha. Men samtidigt tycker jag mig ha förstått av denna och andra trådar att det i vissa fall, kanske t o m oftast, blir bättre. Jag är alltså vilsen i om det är bättre att inte "manipulera" alls eller att "manipulera" på ett bra sätt.
Den är påslagen som standard så vitt jag vet.
Det finns fördelar med nivånormalisering, men kanske inte med spotifys implementation och speciellt inte i kombination med höga krav på välljud och dynamik. Så för alla oss här så föreslår jag att man slår av funktionen. Rätt gjort så hade den med fördel kunnat lämnats på.
Det här är inte riktat direkt till dig AndreasArvidsson då jag tror du förstår problemen med Spotifys normalisering.
Det Spotify behöver ändra i dagsläget med deras normalisering är enligt mig följande för att det ska bli rätt:1. Deras Album-normalisering bör avgöras av den låt på albumet som har högst LUFS-värde, inte som det är nu där ett genomsnittligt LUFS-värde av alla låtarna på albumet avgör vad som ska ske med alstret vid normaliseringen.
Detta kan annars utnyttjas som jag tidigare påpekat med att det medvetet läggs in spår (som mellanprat och liknande) som medvetet sänker det genomsnittliga LUFS-värdet med avsikten att själva låtarna spelas starkare än vad de egentligen är tillåtna att göra. Genomsnitts-mätningen lämnar därmed en ”trojansk häst” för Loudness War, och tro mig,om det går att utnyttja så kommer det att utnyttjas.
2. Skippa ”positive gain”, en normalisering som höjer album är en riktigt dålig idé för detta medför att den mest högdynamiska musiken straffas med limitering. Vissa extremt hög-dynamiska album kommer t.o.m. att behöva limiteras vid deras ”Quiet”-läge på -23 LUFS, det är visserligen väldigt få album det kommer drabba men det är så onödigt.
Låt album som underskrider det valda normaliseringsvärdet att låta lite svagare, det är inte viktigt med absolut lika volymnivå och inget album oavsett hur hög-dynamiskt det än må vara kommer då att limiteras.
3. Ta bort läget ”Loud” som valbart normaliseringsläge, det finns absolut inget syfte med att ha en normalisering som ligger på -11 LUFS. Jag kan inte tänka mig att det finns speciellt många ljuduppspelnings-enheter som inte kan spela upp alla typer av album med en acceptabel ljudnivå i deras normaliseringsläge ”Normal” på -14 LUFS.
Valet mellan ”Quiet” och ”Normal” måste dock finnas kvar då många mobiltelefoner och liknande musikuppspelare annars inte har tillräckligt stark förstärkning för att kunna spela upp alla hög-dynamiska album med önskvärd ljudstyrka.
4. Om ovanstående punkter rättas till så bör Spotify införa normaliseringen som obligatorisk för att få full genomslagskraft mot grundproblematiken till varför detta med normalisering ens behövs, ”Loudness War”.
Streaming-jättarna sitter på nycklarna mot detta fenomen som har orsakat skadegörelse på musiken i över 30 år, om de gör normaliseringen rätt så kan de göra den till obligatorisk och inte som nu ett valbart reglage i inställningarna så när på valet mellan ”Quiet” och ”Normal”.
Det är också viktigt att de ”skickar med” normaliseringen till alla externa plattformar som kan spela upp deras musikbibliotek för att få full genomslagskraft, jag vet inte vad det är rent tekniskt som gör att det inte går i dagsläget.
5. Sist men inte minst är frågan vilken normaliserings-nivå som är den mest rimliga vilket jag och några fler har diskuterat i tråden om mastring. Jag är av uppfattningen att en normalisering på -23 LUFS är för lågt satt förutsatt att alla de ovanstående punkterna görs rätt.
En normaliserings-nivå bör istället avgöras av ett genomsnitt av all världens musik som inte är söndermastrad med komprimering och limitering. Det finns musik som har sin fulla dynamik intakt men ändå landar på omkring -12 LUFS, sen finns det musik som med sin fulla dynamik landar på omkring -26 LUFS.
I tråden om mastring gjorde jag en massa mätningar av diverse oförstörd musik och genomsnittet landade på -17,5 LUFS, och då ska tilläggas att jag viktade mätningarna åt det hög-dynamiska hållet då låtar inom klassisk musik fick större representativ än hur populär den i verkligheten är.
En normaliserings-nivå som läggs på -17/-18 LUFS kommer enligt mig ge den mest naturliga nivån, för om merparten av alla goda inspelningar måste sänkas med 5-6 dB för att rätta sig under en normalisering på -23 LUFS så innebär det att de även kommer ligga på -5/-6 dB under digitala nollnivån (0 dB) i deras peak-värde. Problemet det medför är då att nästan all musik som naturligt underskrider -23 LUFS fortfarande kommer ha sina peak-värden strax under 0 dB, de kommer således spela 5-6 dB starkare i sina starkaste partier än den typen av musik som skall ligga på de nivåerna ”oftare”.
Den här sista punkten tror jag kanske fler behöver tänka igenom lite mer på innan man bestämmer sig för att -23 LUFS är den ”gyllene” nivån för normalisering.