Moderator: Redaktörer
paa skrev:Är diskret alltid bäst för LF (bortsett från priset), eller har IC fördelar som inte går att åstadkomma diskret?
Svante skrev:paa skrev:Är diskret alltid bäst för LF (bortsett från priset), eller har IC fördelar som inte går att åstadkomma diskret?
Ja, jag skulle inte bygga en dator diskret idag iaf.Svaret kan synas OT, men vad jag menar är att det går så mycket lättare (billigare) ...
Morello skrev:Andra problem är att riktigt tysta JFET:ar inte får plats, oönskad termisk koppling och att plast- och elektrolytkondensatorer går inte att använda.Det är väl dessutom svårt att blanda PNP och NPN på samma substrat?
Jensevik skrev:Varför heter det "diskret"?
Jensevik skrev:Ok. Jag visste inte att "diskret" kunde ha betydelsen "åtskild".I så fall är det ju logiskt. Kul att man lär sig lite svenska med.
Svante skrev:Jensevik skrev:Ok. Jag visste inte att "diskret" kunde ha betydelsen "åtskild".I så fall är det ju logiskt. Kul att man lär sig lite svenska med.
Jo diskret är ju det motsatta till kontinuerlig i matematiken. Och om man ska göra något diskret så ser man ju till att göra det åtskilt.
Morello skrev:En sak som kan vara en nackdel är att integrerade OP arbetar med maximal +-18 eller +-5 volts matning.
Almen skrev:Rör är inte speciellt diskret.
paa skrev:Morello skrev:En sak som kan vara en nackdel är att integrerade OP arbetar med maximal +-18 eller +-5 volts matning.
Jo, men kan du svara på frågan jag hade här ovan:
De invändningar som Morello har, innebär dom att det inte går att konstruera t.ex ett transparent försteg med IC-kretsar?
Eller är det till och med enklare (och billigare, dårå) med IC?
Morello skrev:paa skrev:Morello skrev:En sak som kan vara en nackdel är att integrerade OP arbetar med maximal +-18 eller +-5 volts matning.
Jo, men kan du svara på frågan jag hade här ovan:
De invändningar som Morello har, innebär dom att det inte går att konstruera t.ex ett transparent försteg med IC-kretsar?
Eller är det till och med enklare (och billigare, dårå) med IC?
Kan vara mycket svårt att konstruera en IC-baserat RIAA-del i försteget om vi ställer höga krav på brus.
Morello skrev:Andra problem är att riktigt tysta JFET:ar inte får plats,
Morello skrev:oönskad termisk koppling
Morello skrev:och att plast- och elektrolytkondensatorer går inte att använda.
Morello skrev: Det är väl dessutom svårt att blanda PNP och NPN på samma substrat?
paa skrev:De invändningar som Morello har, innebär dom att det inte går att konstruera t.ex ett transparent försteg med IC-kretsar?
paa skrev:Eller är det till och med enklare (och billigare, dårå) med IC?
n-puh skrev:Det brukar nog vara så i IC-lösningar att bara en n- eller p-transistortyp är optimerad
paa skrev:Men kan det inte vara en fördel att hela kretsen värms lika, enligt ett ganska förutsebart förlopp?
paa skrev:Kan det bli "fullgott"?
soundbrigade skrev:Det är lätt man man lägger massa komponenter på ett chip att man får parasitelement - det dyker upp en dubbelbasdiod, en triac och en diac lite här och där och svänger med. .
Morello skrev:Kan vara mycket svårt att konstruera en IC-baserat RIAA-del i försteget om vi ställer höga krav på brus.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster