niklasmagnus skrev:Dags att sparka igång bygget av 4e lådan. Lärde mig mycket på att bygga de första tre så denna hoppas jag får smidigare att bygga. Då samtliga lådor kommer stå på rad under duken och jag har ett eluttag på väggen så måste denna lådas djupmått anpassas. De tre andra har måtten 750x420x423 (LxDxH) och den 4e lådan blir 880x370x423, dvs lite längre och något grundare. Testade Boxnote igen för att få fram problemresonanserna. Idag delar jag vid 100 Hz och lägsta problem frekvens ligger på 205 Hz (lådans längd, vänster - höger sidor).
Jag har valt att placera baselementet ocentrerat för att få samma avstånd från ena kortsidan till centrum element, lika som de andra tre basarna. Tänker att hela "bassystemet" fungerar bättre då måtten blir samma mellan två par basar, eller tänker jag fel?Johan_Lindroos skrev:Likaså låddimensionerna, gör som du själv tänkt dig. Med elementet mitt på lådan slås inte lådans fundamentalresonans an.Men det är nästan strunt samma ändå.
Som helhet kommer du att ha andra rumsakusriska problem som är långt värre.
vad säger du Johan, blir det problem med resonansen denna gång?
Som sagt, det är nästan strunt samma. I ditt fel är geometrierna så att baselementet är nästan mitt i i alla fall, akustiskt sett. Jag minns inte om basmodulerna är slutna eller portade. I.a.f., om de är slutna brukar man moffa upp med ljudabsorbent i stort sett i hela lådan, då blir den inre resonansen välundertryckt. Om lådorna är portade behöver man se till så att port och element inte får ett "bromsat" flöde mellan sig och då kan man behöva tänka till hur man bäst placerar ljudabsorbent (oftast, men det finns alltid undantag, t.ex. Carlsson OA-4/5 då de har en flödesresistans nära elementet som sänker dess Q-värde).
De kan vara bra som du tänkt dig att ha själva elementen jämnt utspridda. Då egentligen helst i höjdledd också, men om man har dem på en anda rad längs golvet kan man tänka så här: Med 4 st baselement placerade längs rummets bredd blir det lagom enligt 1/8, 3/8, 5/8, 7/8. Men i vissa rum blir det andra rumsresonansproblem som gör att det i alla fall inte blir den bästa lösningen och man kan behöva experimentera mer. Så, inga garantier lämnas.

Eller så flyttar du eluttaget och gör alla lådorna likadana så har du lite snyggare om du flyttar eller kränger lådorna vidare i framtiden.