DanNorman skrev:För att tillgodogöra sig vibrationsutsläckning mha. mottaktsmonterade element gäller det att staga ordentligt.
Behöver man verkligen det? Elementkorgen ligger mycket nära kortväggarna. Korgen är styv nog. Kraften kommer till stor del hamna där, vid kortväggen. Kortväggen är extremt kompressionsstyv. Jag skulle nöja mig med ett horisontellt stag från kortvägg till kortvägg - mitt bakom magneten - för att styva upp den stora panelen. Vill man maximera kopplingen mellan de två sidorna gör man staget så djupt att det precis spänner mot elementets magnet.
Men!
Jag vill invända mot själva konceptet.
Med inte bara ett, utan två mycket långslagiga element i en pyttelåda. Med bara tio liter var.

Hur mycket av slaglängden kommer man kunna använda innan bara luftfjädern distar flera procent? För att inte tala om hur upphängningarna kommer bete sig. Jag tycker det rimmar mycket illa med FukDist-konceptet. Dessutom parat med en fullstor topp, vilket både är onödigt; ställer krav på symmetriska filter som inte alla recievers har möjlighet till; gör basdelen onödigt dålig eftersom varje liter spelar roll när lådan är så mycket för liten - och här används massor av liter till en topp där de inte behövs.
Om man ska göra en trevägsunderdel tycker jag att man ska utgå från toppversionen av FukDist. Då kan baslådan få gå upp bakom toppen, och göras så djup det behövs för att få lagom volym.
Utan att bli mycket djupare än original-FukDist borde man gissningsvis hämta hem tio-tolv liter på så vis. Det är, om man ska hålla kvar vid ditt skissade koncept, en förbättring med mer än 50% - helt utan nya kompromisser!
När vi nu har en mer rimlig lådvolym ges fler alternativ. Om vi skapar oss en ändå högst beskedlig lådvolym på 36 liter och köper ett stycke SEAS H1192, kan vi med en tretumsport och avstämning på 26 hz tämligen exakt följa XLS-ernas LT-kurva (Q 0,5 @ 20 hz) ner till 30 hz, och ligga -3 dB vid 23 hz. Detta till en bråkdel av totalkostnaden. Jag vill påstå att det nog sker med en bråkdel av distorsionen också. I varje fall tills slaglängden börjar bli ... lång.
XLS-systemet har förvisso fortfarande ett simulerat försprång på ca 10 dB ovan 40 hz. Jag tror dock inte att hela detta försprång går realisera av tidigare nämnda skäl.
Det krävs dessutom inga 300 W för att utnyttja SEAS-systemet till fullo. Bara de strax över 100 W som nästan varje reciever kan ge momentant med zon2-koppling. För pengarna man sparar på slutsteget kan man bygga många SEAS-moduler, om man är bekymrad över kapaciteten. Med två extra moduler parallellkopplade och undangömda angriper vi rumsproblemen och knappar in stort på det teoretiska försprånget.
Det är två extra kuber med knappa 35 cm yttermått... det kan nog de flesta gömma undan i vardagsrummet. Om man behöver vräkt-ur-lägenheten-bas.