Ps. Jag hittade tråden Inköp av budget mätutrustning REW, något nytt sedan dess?
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Jag har både exemplen du radar upp. Föredrar Umik-1 till en laptop. Om du köper en mikrofon för anslutning till en mera konventionell mikrofonförstärkare + ADC tillkommer en kalibrering av hela kedjan. Det blir i alla fall bra mycket dyrare än t.ex. Umik-1 och lite krångligare också. Sedan är frågan hur noggrant man behöver mäta och hur ofta man tror sig använda den. Man springer inte och köper proffsgrejor för femsiffriga belopp för lite amatörmätningar. Mätteknik är komplicerat och det är ofta tolkningen av det man mätt som fallerar.
Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.
niklasmagnus skrev:Har uppdaterat den tråden med en summering.
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.
Javisst men då blir det andra pengar när det ska till mikrofonförstärkare och ADC.
Morello skrev:RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.
Javisst men då blir det andra pengar när det ska till mikrofonförstärkare och ADC.
Torde bli runt 2 000 kr inkl en USB-DAC/ADC
Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.
rikkitikkitavi skrev:Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.
imponerande data för pengarna.
Det är en fantommatad elektretmikrofon med en känslighet på 8 mV/Pa, dvs ungefär som vilken elektret som helst.
Notera att ditt ljudkort måste kunna ge 12-48V bias bara. Typiskt enklare studioljudkort då... exempel :
https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... dio-p96912
det finns ju massor av dessa i olika färger
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:RogerGustavsson skrev:
Torde bli runt 2 000 kr inkl en USB-DAC/ADC
Var hittar man en mikrofonförstärkare USB-ADC till så lite pengar?
EmuMannen skrev:Jag håller på och bygger en ny laptop som jag bland annat tänkte använda för mätning av högtalare. Mätmikrofoner med USB-anslutning lockar eftersom det verkar smidigare än en mikrofon som behöver phantom power (som i sin tur skulle innebära ytterligare en burk att släpa runt på). Dayton UMM-6 och miniDSP UMIK-1 verkar vara populära, framförallt den senare som verkar ha bra support från REW samt även kan användas med andra produkter från miniDSP. Så var står marknaden för mätmikrofoner 2019? Är det bara att köpa en UMIK-1 och plugga in i sin laptop eller finns det bättre alternativ som jag bör överväga? Eller är det så att mikrofoner utan USB-anslutning har sådana fördelar att det fortfarande är värt att skaffa sig en extra burk med fantommatning? Jag har sökt på "mätmikrofon" här på forumet men jag har inte hittat så mycket nytt (framförallt när det gäller köpråd) efter typ 2010 och 2015. Därför vore det intressant med lite åsikter och erfarenheter om de mest prisvärda produkterna 2019.
Ps. Jag hittade tråden Inköp av budget mätutrustning REW, något nytt sedan dess?
Tangband skrev:rikkitikkitavi skrev:Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.
imponerande data för pengarna.
Det är en fantommatad elektretmikrofon med en känslighet på 8 mV/Pa, dvs ungefär som vilken elektret som helst.
Notera att ditt ljudkort måste kunna ge 12-48V bias bara. Typiskt enklare studioljudkort då... exempel :
https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... dio-p96912
det finns ju massor av dessa i olika färger
...så en OM1:a samt denna fristående burk + gratis REW är allt som behövs för att kunna spela in eller mäta, med en 8 år gammal laptop med Windows 7 ?
Eller behövs det mer , eller en nyare dator ?
RogerGustavsson skrev:Till OM1 kanske du även vill ha en kalibrering för 90 grader off-axis? (Umik-1 kommer med individuell kalibrering för två riktningar, 0 och 90 grader, och kräver ingen extra burk alls)
Tangband skrev:Om man kör iOS till iPad så är detta nya program kanske intressant. Kostar bara 40:- och jag funderar på att testa det
Lavinia mobile
https://appadvice.com/app/lavinia-mobile/1447013238
Morello skrev:Tangband skrev:Om man kör iOS till iPad så är detta nya program kanske intressant. Kostar bara 40:- och jag funderar på att testa det
Lavinia mobile
En surfplatta har väl inte ens en USB-port för anslutning av ljudkort och tangentbord jämte mus?
Tangband skrev:Morello skrev:Tangband skrev:Om man kör iOS till iPad så är detta nya program kanske intressant. Kostar bara 40:- och jag funderar på att testa det
Lavinia mobile
En surfplatta har väl inte ens en USB-port för anslutning av ljudkort och tangentbord jämte mus?
Apple har en digital utgång och utgång, -lightning kontakten som kan sägas vara en utveckling och förbättring av det klumpigare och mera antika USB-formatet. Apples hörlursutgång är inte heller någon vanlig sådan utan den inbegriper möjlighet till externa mikrofonanslutningar med strömförsörjning från ipaden .
Mekanisk mus till iPad finns att köpa men det finns ingen anledning, det går fortare att använda fingrarna
Morello-Jag tror du blandar ihop ipad med kinesiska androidleksaker.
Nedan ses en svindyr rode-mikrofon som är kopplad elektriskt via ipaden för seriös inspelning.
Överst en kondensatormik skräddarsydd för iPad från apogee- knappast leksaker !
Tangband skrev:De mätningar jag sett är att tex UMIK 1 inte är mer exakt än en billig imm6 ( utan att vara dålig ! ) utan ska det bli definitivt bättre så är det en OM 1 och uppåt som gäller.
EmuMannen skrev:För att sammanfatta tråden såhär långt:
Den klassiska lösningen med separat mikrofon och interface, exempelvis Line Audio OM1 + Focusrite Scarlett. Pris från 2000 kr och uppåt. Många fördelar såsom stor flexibilitet, in och utgångar via samma interface (timing) och loopbackkanal. Nackdelar är det högre priset samt att det är flera delar att hålla reda på och kalibrera till en och samma ljudkedja.
Den bekväma lösningen med en mikrofon med inbyggt USB-interface, exempelvis miniDSP UMIK-1. Pris runt 1200 kr. Fördelen är kanske främst att det bara är en mikrofon att hålla reda på som pluggas in direkt i datorn via USB (inget behov av fantommatning etc.). Dessa förhållandevis billiga mikrofoner kommer dessutom ofta med separat fil för kalibrering. Nackdelen kan vara att mikrofonen saknar separat utgång till förstärkare och loopbackkanal. I programvara som REW har man gjort vad man kan för att kompensera dessa brister (exempelvis acoustic timing reference).
Till sist den hippa lösningen där en mikrofon ansluts till en smartphone eller padda, exempelvis Dayton Audio iMM-6 (men det finns betydligt mer kapabla och dyrare alternativ). Pris några hundralappar och uppåt. Fördelen kan vara ett lågt pris, kompakt format och snygga appar. Nackdelar kan vara begränsad funktion, känslighet samt utbud av mjukvara.
Jag vill likna dessa alternativ vid en systemkamera, kompakt kamera och en mobilkamera. Du kan ta bra bilder med samtliga men vissa bilder kan du i princip bara ta med en systemkamera. En systemkamera är ett system du kan växa med men är du inte intresserad av att byta objektiv eller att släpa på en massa utrustning så är det förmodligen bättre med en kompaktkamera. Om du inte bryr dig om saker som DOF eller max flash sync speed utan bara vill ta bilder så kanske det är bäst med en bra mobilkamera.
Personligen har jag alltid användning för ett separat interface (eftersom det finns musiker i familjen) men enkelheten med en UMIK-1 är klart lockande. Ju fler kommentarer ju osäkrare blir jag...
dewpo skrev:Om du väljer UMIK, vilket jag inte skulle gjort![]()
Användare som besöker denna kategori: Helmut och 6 gäster