Wharfedale Linton Heritage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Wharfedale Linton Heritage

Inläggav Kraniet » 2019-06-11 08:40

Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Re: Wharfedale Linton Heritage

Inläggav Tangband » 2019-06-11 08:52

Snygga men nu blir jag lite negativ då jag ser hur högtalaren ser ut. Hur hanterar de diffraktionen från kanterna ? Bör väl bli en mätmässig katastrof ?
Varför härma en gammal detalj som var dålig redan då konstruktionsmässigt, och som man inte visste var dåligt på den tiden ?
Man borde veta bättre 2019.
Ibland går det till överdrift med viljan att tjäna kulor på gamla lagrar. Jag antar att blir lite som att lansera en veteranbil som en nyhet.
Hifi-Journalisterna är förstås glada att ha nåt att skriva om ...,
4000-5000:- paret med stativ kanske de är värda vid en snabb genomläsning, vad kostar de ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-11 10:58

De AR 2ax jag hade för snart 40 år sedan hade också en sådan utskjutande kant runt baffeln. När frontskydden satt på verkade kantens negativa inverkan försvinna.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-11 12:18

RogerGustavsson skrev:De AR 2ax jag hade för snart 40 år sedan hade också en sådan utskjutande kant runt baffeln. När frontskydden satt på verkade kantens negativa inverkan försvinna.

Det har jag mycket svårt att tro på, med tanke på utseendet. Även om tygfronten skulle bestå av en utsågad baffel så blir det istället massiv diffraktion runt alla utsågade hål . Gjorde du några mätningar med och utan front ?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2019-06-11 14:34

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:De AR 2ax jag hade för snart 40 år sedan hade också en sådan utskjutande kant runt baffeln. När frontskydden satt på verkade kantens negativa inverkan försvinna.

Det har jag mycket svårt att tro på, med tanke på utseendet. Även om tygfronten skulle bestå av en utsågad baffel så blir det istället massiv diffraktion runt alla utsågade hål . Gjorde du några mätningar med och utan front ?

Om vi bortser från mätningar så länge. Hur låter skillnaden med och utan kant? Dvs hur mycket "förstör" kanten?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-11 14:48

AR's liknade lite grann det skydd som sitter på Guru QM10. Skillnaden var att det var ett öppet tyg utanpå men därunder fanns utskärningar för elementen. Ljudet som gick mot kanten tog en väldigt liten trång väg mellan fronten och dess skydd (som var en tunn skiva typ Masonite med tyg). Då det var höge frekvenser tror jag de blev kvar där inne och kom inte ut i riktning mot lyssnaren. Det lät inte bättre utan skydden som annars var vanligast. Tyvärr var det på den tiden ofta mellanregister och diskant bredvid varandra och inte ens speglade par... Ken Kantor gjorde några nya versioner av gamla AR-klassiker på 90-talet och placerade mellanregister och diskant ovanför varandra och hade speglad par vänster-höger, som Yamaha NS-1000M.

Ett typexempel på vad som händer var Audio Pro A4-14. http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 14/ap5.jpg

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2019-06-11 15:58

Och hur anser Tangband att det låter (eller bör låta) med resp utan kant?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-11 18:25

STDI skrev:Och hur anser Tangband att det låter (eller bör låta) med resp utan kant?

Min upplevelse av diffraktion innan jag började mäta saker var att ljudet upplevs " släppa" bättre då det inte finns kantdiffraktion . Vi diskuterar ju bara en högtalare här som vi inte ens hört - den kanske låter jättebra av andra orsaker men jag har svårt att tro att mätningarna kan bli bra .

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-11 19:45

http://www.wharfedale.co.uk/linton/

Bild

Bild

Skoj att de åtminstone gör en vänster och en höger :D
Indikerar nog att de inte är tänkta för det absolut lägsta prissegmentet :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-06-11 20:47

Det indikerar stativet också.

Här har de indikerat vinsten med att inte bygga en golvare som tar samma plats ovanligt illustrativt.... Kudos!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-06-11 21:14

Dom var jädrans fina faktiskt! :D

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2019-06-11 23:10

Dom verkar ligga på 1200$ i USA vilket borde landa på 12000-15000kr i Sverige, inte lika bisarrt som JBLs retrohögtalare, visar dom sig vara bra skulle jag kunna tänka mig ett par för rebt utseendemässigt gillar jag det hela.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-06-11 23:15

Nattlorden skrev:Det indikerar stativet också.

Här har de indikerat vinsten med att inte bygga en golvare som tar samma plats ovanligt illustrativt.... Kudos!

Att stapla LP's i stativet ser jag som lite bekymmersamt. dels ökar massan i stativet, inte säkert det är positivt. Dels ökar "baffelytan" på högtalaren vilket kanske inte heller är så positivt. Sammantaget kan det ge en ljudskillnad som är mindre önskvärd. Testade själv med Ikea sängbord som passade perfekt som stativ till mina DQ10:or och som var perfekt för 19" rackapparater. Så jag placerade mina dåvarande Lumley rörsteg under högtalarna och det lät apa. Jag gissar att det var kombinationen av vikt, ökad baffelyta och vibrationer in i rörstegen.

Men jag gillar utseendet på Linton med stativ och front-tyg.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-11 23:31

Ja, alla dessa retro-högtalare tillalar mig verkligen, tycker JBLs variant är den snyggaste men ljudet verkar ingen vilja skriva hem till mamma om. :)

Månne hur dessa Linton låter då?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-06-11 23:53

Synd de inte har fler träslag. Som det här tex:
Bild

Hade blivit en jäkligt stilig högtalare
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-06-12 05:19

Ja det var väldigt charmiga högtalare detta faktiskt, både dom som tråden handlar om och dom senast postade. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-12 07:14

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Det indikerar stativet också.

Att stapla LP's i stativet ser jag som lite bekymmersamt. dels ökar massan i stativet, inte säkert det är positivt. Dels ökar "baffelytan" på högtalaren vilket kanske inte heller är så positivt. Sammantaget kan det ge en ljudskillnad som är mindre önskvärd. Testade själv med Ikea sängbord som passade perfekt som stativ till mina DQ10:or och som var perfekt för 19" rackapparater. Så jag placerade mina dåvarande Lumley rörsteg under högtalarna och det lät apa. Jag gissar att det var kombinationen av vikt, ökad baffelyta och vibrationer in i rörstegen.

Men jag gillar utseendet på Linton med stativ och front-tyg.

/ B

Helt klart en eftergift från marknadsavdelningen dethär med skivornas placering under högtalaren. Skillnaden för baffelstödet torde uppgå till ett antal dB med stativen fulla med skivor, eller helt utan. Om man bortser från det akustiska så är lösningen ganska praktisk. :)

Jag har svårt att tro att konstruktören av högtalarna optimerat dessa med tanke på en massa LP skivor som extra baffel.
Men det är väl som det brukar vara, inte speciellt genomtänkt på det stora hela...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-12 21:40

999 pund i Valnöt eller Mahogny hos Audio Affair. +100 pund för stativet (ca 13.200 kr + frakt):
https://www.audioaffair.co.uk/wharfedal ... n-speakers

Återgå till Generellt om hifi