Moderator: Redaktörer
EmuMannen skrev:RogerGustavsson skrev:Har inte haft min Umik så länge men det är ju en USB-ansluten mikrofon och då sitter väl ljudkortet till stor del i mikrofonen. Då blir det kanske tårta-på-tårta om man ska introducera fler ljudkort?
Inte minst om de sitter på olika bussar (exempelvis USB och PCI) och drivs av olika drivrutiner och mjukvarusubsystem. Som upplagt för problem. en PC och Windows är tyvärr ingen standardiserad realtidsplattform för musikproduktion...
RogerGustavsson skrev:Tell skrev:Vet inte riktigt varför det fungerar konstigt hos dig, men har haft min UMIK i fyra år tror jag o den har funkat alldeles perfekt i REW sen dag ett. Inga problem med massa olika ljudkort eller vad det är du beskriver.
Har inte haft min Umik så länge men det är ju en USB-ansluten mikrofon och då sitter väl ljudkortet till stor del i mikrofonen. Då blir det kanske tårta-på-tårta om man ska introducera fler ljudkort?
RogerGustavsson skrev:Jag har bara kört min Umik tillsammans med laptopar. Finns där någon PCI?
Morello skrev:Hur pratar äppelhårdvaran med externa enheter om det inte sker via en drivare?
Tell skrev:Jo precis, det är ett inbyggt ljudkort, en ADC, så förstår inte riktigt varför det skulle blandas in fler ljudkort utöver det?
Sen har jag aldrig haft några problem med mitt Windows när det gäller att ha flera olika ljudkort i på samma gång. Eller pja, i Win7 så var det lättare att bestämma vilket ljudkort ett program skulle skicka sina ljud till o från. Det går ju fortfarande i tian men ändå inte riiktigt lika smidigt.
EmuMannen skrev:Tell skrev:Jo precis, det är ett inbyggt ljudkort, en ADC, så förstår inte riktigt varför det skulle blandas in fler ljudkort utöver det?
Sen har jag aldrig haft några problem med mitt Windows när det gäller att ha flera olika ljudkort i på samma gång. Eller pja, i Win7 så var det lättare att bestämma vilket ljudkort ett program skulle skicka sina ljud till o från. Det går ju fortfarande i tian men ändå inte riiktigt lika smidigt.
En USB-mikrofon kan ha ett eget ljudkort men om det endast har ett interface för inspelning av ljud (input) men inget för uppspelning av ljud (output) hur kopplar du då in förstärkaren som skall skicka ljudet till högtalarna som skall mätas? UMIK-1 till dator (input via ljudkort 1) och ljud till förstärkaren via datorns ljudutgång (output via ljudkort 2)...
Att du inte upplever något problem med att använda flera ljudkort på samma gång under Windows är inte detsamma som att en ljudtekniker för kommersiell medieproduktion inte skulle uppleva några problem. Det beror helt på vilka krav man har och för att hela ljudkedjan skall fungera så bra som möjligt vid mätning av exempelvis högtalare så ställs det rätt höga krav på bland annat tidsreferens.
Tell skrev:Jovisst, självklart jag kör ut ljudet också genom valfritt ljudkort också. Men det väljer man ju i REW eller vilket program man nu kör. Alla vettigare program som håller på med ljud kan man välja vilket ljudkort som skall användas för vad. Har svårt att tro att nåt professionellare program skulle ha issues med det här. Eller pja, klart det finns en del buggig programvara, men nu handlade det ju om en enklare konsumentmic med ett gratis mätprogram som inte är speciellt hardcore.
EmuMannen skrev:Tell skrev:Jovisst, självklart jag kör ut ljudet också genom valfritt ljudkort också. Men det väljer man ju i REW eller vilket program man nu kör. Alla vettigare program som håller på med ljud kan man välja vilket ljudkort som skall användas för vad. Har svårt att tro att nåt professionellare program skulle ha issues med det här. Eller pja, klart det finns en del buggig programvara, men nu handlade det ju om en enklare konsumentmic med ett gratis mätprogram som inte är speciellt hardcore.
Det har inte så mycket att göra med om det är en enklare konsumentmic eller ett gratis mätprogram. REW är mer än kapabelt och en mikrofon är en mikrofon även om precisionen kan kan skilja sig åt. Det jag talar om är begränsningar i hård- och mjukvaruarkitektur. Det är inte helt enkelt att förklara om man inte arbetar med utveckling av exempelvis realtidssystem. En dator är helt fantastisk som en generell maskin som kan programmeras till att göra så många olika saker (som att surfa på internet, titta på film eller skapa kalkyler i Excel osv). Men till skillnad från enheter som tillverkats enbart för exempelvis medieproduktion så finns mycket att önska. Det är i princip omöjligt att ta kontroll över hela signalkedjan när hård- och mjukvara från olika tillverkare blandas om de inte strikt följer någon standard för just medieproduktion. De som gör det tenderar att bli dyra eftersom det kräver en hel del kunskap och arbete.
Tell skrev:Ja nä du har nog rätt. Jag ville mest bara kontra dewpo som hade problem med sin UMIK i REW med att jag inte hade några som helst problem. Förstog inte heller då varför det pratades om fler ljudkort osv. Men det finns säkert en bra anledning till att han hade dom problemen som han hade o det är väl bra för andra potentiella köpare att veta det, men jag tror inte att UMIKarna har det här problemet generellt sett då jag inte hört om det här tidigare.
EmuMannen skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av Steinberg UR12 men efter att ha sett videon nedan så är jag mer sugen på den än en Focusrite Scarlett Solo. Något jag ville veta mer om var sample rate som enligt andra källor verkade vara låst till 192kHz. Men i videon säger han att du kan ändra sample rate (globalt) med hjälp av Steinbergs kontrollpanel upp till 192kHz. Är det någon som har erfarenhet av Steinbergs USB-interface och kan verifiera att det går att ställa sample rate via deras kontrollpanel?[ YouTube ]
EmuMannen skrev:Är det någon som har erfarenhet av Steinbergs USB-interface och kan verifiera att det går att ställa sample rate via deras kontrollpanel?
dewpo skrev:Steinberg´s interface är inte så neutrala enligt de tester jag sett.
Länkar ett test på UR22 =>
http://prosound.ixbt.com/hardsoft/steinberg/ur22/2444.shtml
dewpo skrev:EmuMannen skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av Steinberg UR12 men efter att ha sett videon nedan så är jag mer sugen på den än en Focusrite Scarlett Solo. Något jag ville veta mer om var sample rate som enligt andra källor verkade vara låst till 192kHz. Men i videon säger han att du kan ändra sample rate (globalt) med hjälp av Steinbergs kontrollpanel upp till 192kHz. Är det någon som har erfarenhet av Steinbergs USB-interface och kan verifiera att det går att ställa sample rate via deras kontrollpanel?[ YouTube ]
Steinberg´s interface är inte så neutrala enligt de tester jag sett.
Länkar ett test på UR22 =>
http://prosound.ixbt.com/hardsoft/steinberg/ur22/2444.shtml
hifi-selbstbau skrev:If you want to measure more precisely than +/- 2 dB, an individual calibration of the measuring micros (possibly with preamplifier) is essential!
The "leaflets" are nice to look at, but do not show the individual behavior of the microphone but a generalized "wishful thinking" without specifying the measurement conditions and of scatter bands.
After 1000 microphone calibrations, we can see that our calibration process is "long-term stable" and reproducible. Although the calibration does not meet the highest industry standard, it is extremely affordable at 25 € (0 °) or 40 € (0 ° + 90 °) and achieves a perfect level of accuracy, at least for the semi-professional loudspeaker developer.
DanNorman skrev:Du har ju fördel av att kunna mäta elementen i låda.
EmuMannen skrev:Det är sant men om tillverkarens kurva stämmer så kan lådan (åtminstone teoretiskt) simuleras. Så det kokar ned till vad som är mest representativt, mätningen eller simuleringen?
Morello skrev:Korrekt, jag noterade att mina högtalare helt plötsligt började rulla av, men det var ljudenheten som var boven i dramat.
Focusriten har en mer korrekt frekvensgång och priset är detsamma.
Kanske ska jag lyfta på locket och försöka fixa detta.
EmuMannen skrev:Jag kan inte riktigt sluta tänka på det här. Fördelen med UMIK-1 är att den är billig och kommer med kalibreringsfil för 0 och 90 grader. Nackdelen är att det kan vara svårt att synkronisera det inbyggda USB-ljudkortet med ett externt ljudkort i datorn. Lösningen på det är ett separat USB-interface där både in- och utgångar synkroniseras. En annan fördel är att de kan förse en mikrofon med fantommatning och förstärkning. Problemet med de billiga mikrofonerna är att de inte kommer med individuella kalibreringsfiler och även interfacet borde ingå i den kalibreringen. Nu börjar det bli dyrt jämfört med en UMIK-1. Så tillbaka till problemet med synkroniseringen. Den tekniskt intresserade kan läsa följande artikel: Achieving Bit-Perfect USB Audio. Som ni ser så är det en hel del att tänka på under huven. Men det jag tänker är att det kanske är lättare att ge två USB-ljudkort en gemensam referens för synkronisering än att använda dels ett USB-kort (UMIK-1) och dels ett extern kort som sitter på en helt annan buss (exempelvis det ljudkort som sitter integrerat på moderkortet i en laptop). Det första alternativet skulle vara att förse datorn med ett extra usb-ljudkort för den kanal som skall skickas vidare till förstärkaren. Då har vi två USB-ljudkort, ett i UMIK-1 för att spela in ljud och ett annat för att spela upp ljud till våra högtalare. Frågan är vad dessa två USB-ljudkort använder som "master clock" och hur de förhåller sig till eventuella I2S interface och underliggande codecs? Det här kräver nog en del laborerande men om det går att synkronisera det inbyggda USB-kortet i UMIK-1 med ett annat kort för ljudet till högtalarna (gärna i hårdvara eller på operativsystemsnivå så att det kommer alla applikationer till del) så kanske den största nackdelen med UMIK-1 kan elimineras? Det andra alternativet vore ett externt interface som har både USB-ingång och analog utgång men jag vet inte om det finns något sådant interface?
Morello skrev:LIne Audio OM1 kostar marginellt mer (250 kr)
dewpo skrev:Problemet är nog att de flesta USB 2.0 ljudkort är asynkrona, Du får gräva upp ett gammalt 1.1 interface som jobbar synkront så kanske det fungerar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster