Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
lennartj skrev:SSC verkar tämligen ointresserade av en "shootout" mellan OA51.N och OA61,
Man kan ju undra om Hifi-kit skulle kunna hjälpa till på något sätt?
I värsta fall kan det förstås vara så att de inte vågar utsätta OA61 för en jämförelse
med OA51.N och riskera att att den sistnämnda anses vara bättre, men så har
vi ju problemet med att inga nya OA51-lådor finns att köpa för närvarande.
lennartj skrev:lennartj skrev:Stefan & co,
är ni trötta och nöjda med att ha åstadkommit OA51.N eller orkar ni testa fram OA52.N också?
Erbjudandet att låna mina OA52-lådor S/N 367 några månader står kvar.
När de börjar kännas färdiga får ni också låna mina gamla OA52.2 referenser S/N 051 några veckor.
för att verifiera att OA52.N inte bara är bättre högtalare utan låter som ett par Carlssonhögtalare ska.
Är det någon som börjat laborera med Wavecor Balanced Drive WF182BD03 och SB Acoustics SB26ADC-C000-4 i OA52 ännu?
Alla komponentvärden skiljer sig lite mellan OA51.2 och OA52.2.
Är det någon som kan förklara varför?
Har det något att göra med att OA51 ska placeras ca. 60 cm över golvet och OA52 ska stå på golvet?
Mina OA52.2 står ju inte på golvet utan ovanpå OB52 som är 30 cm höga inklusive SD-fötter?
Skulle jag kunna kompensera för detta genom att använda filterkomponenter med värden mitt emellan de som anges för OA51.2 och OA52.2 för den grundläggande delningen mellan bas och diskant?
Kul att se att OA52.2 fortfarande är svåra att överträffa för alla musikstilar, och det är väl inte säkert att Wavecor passar som hand i handske i en 25% större låda, och jag spelar aldrig så starkt att jag störs av uppbrytningar i Scan-Speak-basen.
Jag har inte heller sett några kommentarer om att SB Acousticsdiskanten skulle vara bättre än Vifa D25AG, fördelen verkar huvudsakligen vara att de finns att köpa och att de möjligen är lite bättre än ScanSpeak-diskanterna, åtminstone när det gäller överensstämmelsen med de ortoakustiska idealen.
hecke skrev:lennartj skrev:lennartj skrev:Stefan & co,
är ni trötta och nöjda.....
Hejsan,
Jag är en av medkonstruktörerna till OA51.N och har mest nöjt mig med att läsa på forumet. Kul att ni verkar uppskatta och vara nöjda med OA51.N
Jag har simulerat både Wavecore WF182BD03 (4 ohm) och WF182BD04 (8 ohm) i större låda (typ OA52) och bägge fungerar bra! Kommer med stor sannolikhet inte att innebära några större justeringar av filterkomponenter - förutom att självklart vi ska anpassa spole och RCL länken till basen för högre impedans. Jag håller med Stefan att det är nog ett bättre val att använda WF182BD04 (8 ohm) för att lättare anpassa basen till diskanten.
Som redan nämnts så var det precis vi fick ihop det i N:en.
Men som nämnts tidigare så behöver man testa och troligtvis justera in delningarna något mellan elementen. Jag har precis gjort en simulering med WF182BD04 och SB diskanten, med de mätvärden vi mätte upp i samband med framtagningen av 51.N. - Det ser lovande ut...
lemmts skrev:Någon som vet hur man får tag på Larsen? Jag har försökt via hemsidan men inte fått något svar.
Lasse
juanth skrev:lemmts skrev:Någon som vet hur man får tag på Larsen? Jag har försökt via hemsidan men inte fått något svar.
Lasse
Pm
hecke skrev:lennartj skrev:lennartj skrev:Stefan & co,
är ni trötta och nöjda med att ha åstadkommit OA51.N eller orkar ni testa fram OA52.N också?
Erbjudandet att låna mina OA52-lådor S/N 367 några månader står kvar.
När de börjar kännas färdiga får ni också låna mina gamla OA52.2 referenser S/N 051 några veckor.
för att verifiera att OA52.N inte bara är bättre högtalare utan låter som ett par Carlssonhögtalare ska.
Är det någon som börjat laborera med Wavecor Balanced Drive WF182BD03 och SB Acoustics SB26ADC-C000-4 i OA52 ännu?
Alla komponentvärden skiljer sig lite mellan OA51.2 och OA52.2.
Är det någon som kan förklara varför?
Har det något att göra med att OA51 ska placeras ca. 60 cm över golvet och OA52 ska stå på golvet?
Mina OA52.2 står ju inte på golvet utan ovanpå OB52 som är 30 cm höga inklusive SD-fötter?
Skulle jag kunna kompensera för detta genom att använda filterkomponenter med värden mitt emellan de som anges för OA51.2 och OA52.2 för den grundläggande delningen mellan bas och diskant?
Kul att se att OA52.2 fortfarande är svåra att överträffa för alla musikstilar, och det är väl inte säkert att Wavecor passar som hand i handske i en 25% större låda, och jag spelar aldrig så starkt att jag störs av uppbrytningar i Scan-Speak-basen.
Jag har inte heller sett några kommentarer om att SB Acousticsdiskanten skulle vara bättre än Vifa D25AG, fördelen verkar huvudsakligen vara att de finns att köpa och att de möjligen är lite bättre än ScanSpeak-diskanterna, åtminstone när det gäller överensstämmelsen med de ortoakustiska idealen.
Hejsan,
Jag är en av medkonstruktörerna till OA51.N och har mest nöjt mig med att läsa på forumet. Kul att ni verkar uppskatta och vara nöjda med OA51.N
Jag har simulerat både Wavecore WF182BD03 (4 ohm) och WF182BD04 (8 ohm) i större låda (typ OA52) och bägge fungerar bra! Kommer med stor sannolikhet inte att innebära några större justeringar av filterkomponenter - förutom att självklart vi ska anpassa spole och RCL länken till basen för högre impedans. Jag håller med Stefan att det är nog ett bättre val att använda WF182BD04 (8 ohm) för att lättare anpassa basen till diskanten.
Som redan nämnts så var det precis vi fick ihop det i N:en.
Men som nämnts tidigare så behöver man testa och troligtvis justera in delningarna något mellan elementen. Jag har precis gjort en simulering med WF182BD04 och SB diskanten, med de mätvärden vi mätte upp i samband med framtagningen av 51.N. - Det ser lovande ut...
hifikg skrev: Har inte hört N än, så den upplevelsen har jag kvar (61 lät riktigt trevligt, men inte så trevligt att jag kastade ut mina OA52 o bytte)
Nattlorden skrev:hifikg skrev: Har inte hört N än, så den upplevelsen har jag kvar (61 lät riktigt trevligt, men inte så trevligt att jag kastade ut mina OA52 o bytte)
Kan ju säga så här - om du saknade bas ifrån 52 i gamla 51, så saknar du den inte lägre (eller lika mycket.... kan inte riktigt bedöma det utan A/B).
hifikg skrev:Nattlorden skrev:hifikg skrev: Har inte hört N än, så den upplevelsen har jag kvar (61 lät riktigt trevligt, men inte så trevligt att jag kastade ut mina OA52 o bytte)
Kan ju säga så här - om du saknade bas ifrån 52 i gamla 51, så saknar du den inte lägre (eller lika mycket.... kan inte riktigt bedöma det utan A/B).
Har inte lyssnat särskilt mycket på någon annan högtalare än 52 från 50-serien. Det bästa är gott nog
Nattlorden skrev:hifikg skrev: Har inte hört N än, så den upplevelsen har jag kvar (61 lät riktigt trevligt, men inte så trevligt att jag kastade ut mina OA52 o bytte)
juanth skrev:Nattlorden skrev:hifikg skrev: Har inte hört N än, så den upplevelsen har jag kvar (61 lät riktigt trevligt, men inte så trevligt att jag kastade ut mina OA52 o bytte)
Den saknas icke! Dessutom är den av fantastisk kvalité.
juanth skrev:
Pm
lennartj skrev:Har ni alldeles glömt av att man kan ringa?
Då får man vanligen svar på alla följdfrågor
vid ett och samma tillfälle (eller på en och samma gång ).
John brukar vara mycket pratglad, åtminstone när jag ringer.
http://www.larsenhifi.com/sv/info.htm
Klicka på Om Larsen uppe till höger så har du numret
uppe till höger.
avr7000 skrev:Om jag får säga det själv då
-Är basen en av de saker som jag är riktigt nöjd med!
Märkbart/betydligt djupare och renare och mer artikulerad än tidigare OA51 modeller.
En Oa52.2 må gå lite djupare men kvalité på basen som Scan-Speak 8545 presterar är inte alls i samma klass.
Stefan
lemmts skrev:lennartj skrev:Har ni alldeles glömt av att man kan ringa?
uppe till höger.
Tack, men där hittar jag bara det fasta numret som ingen svarar på.
lemmts skrev:lennartj skrev:Har ni alldeles glömt av att man kan ringa?
uppe till höger.
Tack, men där hittar jag bara det fasta numret som ingen svarar på.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster