I dag har jag gjort frekvenssvep i 3 timmar. Mikrofonen 30 cm från varje element med högtalaren mitt i rummet.
Konstaterande: alla 4 elementen beter sig likadant, vilket ju är bra
Seas er18rnx behöver full baffelstegskompensation. Ingen överraskning , samma har konstaterats av många andra vid DIY byggen.
Har även den senaste timmen provat rajapruks tips- högtalaren mitt i rummet, mäta individuella element utan filter, korrigera frekvensgången individuellt med dsp:n så det blir rakt en bit över och under tänkt delningsfrekvens. Equalisera waveguiden så det ser rakt ut, utan filter. ( nåja, kopplade tillfälligt på ett 48 db filter med dsp:n vid 400 Hz så inte diskantelementet skulle gå sönder vid sinussvepen )
Efter detta förfarande kan man använda valfri delningstopologi i dsp:n . Det visar sig med denna metod att det är lätt att få elementen att spela i rätt fas vid delningsfrekvensen. Inverterar man ett element " fel" så blir det en stor frekvensdipp vid delningen- precis som det bör vara .
Inga passiva komponenter mellan slutsteg och element har kopplats in ännu. Jag kör alla elementen direktkopplade till slutstegen.
Baffeln på FUKDIST lådan stör frekvensgången betydligt mindre mellan 800-2000Hz än den gör med JBL 530.
Elementen är långtifrån inspelade än, men det låter lovande

Delning vid 2,5 kHz 36 dB/ Linkwitz riley just nu, men jag har inte börjat lyssningarna med att hitta den ljudmässigt bästa delningen ännu. Det blir säkerligen kompromisser mellan spridning vid delningsfrekvens, ljudtrycksförmåga och upplevd låg distorsion så det inte låter pressat.
Elementen är inte inspelade ännu, kommer säkerligen få göra om mätningarna igen om några dagar.