Apple gör en bergsprängare!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
poppop

Apple gör en bergsprängare!?

Inläggav poppop » 2006-02-28 20:35

Just i detta nu pågår en liten show där Steve Jobs visar nya Apple-produkter...

http://store.apple.com/Catalog/US/Image ... _front.jpg

"Jobs: 40% of all autos sold this year in US will have iPod connectivity as an option.
Now's time to add In the Home. People like to use iPods with groups inside. Problem with these products - stereo products - is that they don't offer home stereo quality.

What is home stereo quality. Audiophiles need a large sound stage. you can hear the performers sounding larger than the speakers. Precise imaging and separation. Each instrument can be heard separately. Third thing is wide frequency range. You want great bass, also be able to hear the highest frequencies. You also want room-filling power without distortion.

There are some higher-end products that do better than others - outside of the iPod market. We're introducing one today that has some of the attributes of home stereo quality and iPod speakers today.

iPod Hi-Fi
Home stereo. Reinvented.
Looks like a center channel speaker with iPod dock on top.
Comes with inserts for every iPod. Two buttons - volume control.
Pull black grille off of white box to reveal three speaker drivers.
Integrated power supply - no brick.
Power it off of six D-size batteries if you want. "Several hours outside."
Two 80mm mid-range drivers in sealed acoustic suspension.
In center is 130mm dual voice coil woofer, ported bass reflex design.
Great bass, doesn't distort when cranked up.
Universal Dock connector and integrated handles.
It's a sealed resin enclosure, and doesn't vibrate.
IPod integration: there's a software update for iPods that puts a speaker menu item in the main menu.
Tone control, backlight always on or off, large album art on or off.
Screen can go black and just show album art.
Controlled with the Apple Remote." :D
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-28 21:05

Intressant! Jag har alltid varit fascinerad av bergsprängariden, jag har ju haft några stycken.

Ska bli kul att få veta mera :)

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2006-02-28 22:12

Haha, US$350 för den?! Kanske om en Ipod ingick! :twisted:

Också, självklart är Jobs en audiofil som byter ut sitt system hemma mot en sån här. Lätt! Det är också därför han bara säljer hårt komprimerad musik i sin Itunes store! :lol:

Fast US$99 för en läderbit är ju prisvärt i alla fall! :lol: :twisted:

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2006-02-28 22:23

__10 skrev:Kanske om en Ipod ingick!

Eller inte!

Lite info finns här: Ipod Hi-Fi. Det är roligt att läsa texten, men jag tror inte jag byter ut nånting mot den där, trots att den går så djupt som 53 Hz!

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-02-28 22:32

Bild

Snyggaste bergsprängaren jag sett i allafall!
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-28 23:06

iBlaster!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-02-28 23:25

Inget diskantelement: 16 kHz (-3dB), fast lyssnar man bara på lågpassfiltrerad mp3 så... Lite knapphändiga specifikationer annars.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2006-03-01 00:20

Margaux skrev:Snyggaste bergsprängaren jag sett i allafall!

Det är förstås subjektivt, men jag håller inte med! Det ser inte klokt ut med Ipoden som sticker upp på det där viset och hur många tror att den kommer sitta kvar när du släpar runt din sprängare?

Också, det ska bli intressant att se den stora plastlådan i verkligheten. Nånting säger mig att det inte blir nån trevlig syn...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-01 09:51

_10:
Men uj va negativ du är till Apple då.
Finns det någon PC leverantör som ser ut som att dom inte har ett designteam ifrån gamla Trabant fabriken i Östyskland?
Tycker att 1 miljard legalt nerladdade låtar ändå är positivt. Vill man ha låtar som inte är komprimerade med AAC kan man väl köpa skivan och lägga in den okomprimerat på en iPod.
Anser själv att Apple tillhör dom få tillverkare som försöker göra något som oftast bygger på öppna standarder och deras Airport Remote har ju testats i Stereophile med positivt bemötande.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-01 10:35

Finns många andra tillverkare som gör bättre produkter för lägre pris. Sen tycker jag Apples design ser ut som något slags instrument man kunde hitta på sjukhus på 70-talet, tillverkat i backelit. Med andra ord fruktansvärt fult. Sen är dom dåligt tillverkade också, man hör ju om folk som knappt hinner packa upp sina produkter innan dom är repiga, och hörlurspluggar som är lödda av en blind giraff.

Nej ush, hypat och överprisat trend-skräp tycker jag att det är.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-01 11:05

Nwalmaer skrev:Finns många andra tillverkare som gör bättre produkter för lägre pris. Sen tycker jag Apples design ser ut som något slags instrument man kunde hitta på sjukhus på 70-talet, tillverkat i backelit. Med andra ord fruktansvärt fult. Sen är dom dåligt tillverkade också, man hör ju om folk som knappt hinner packa upp sina produkter innan dom är repiga, och hörlurspluggar som är lödda av en blind giraff.

Nej ush, hypat och överprisat trend-skräp tycker jag att det är.

Mjae. Jag tycker att Apple har lyckats skjuta fokus från ingenjörsmässig formgivning (a la Ericsson-mobiler i slutet på 90-talet) till snygga och användarvänliga prylar. En iPod är suveränt användarvänlig. Men också för dyr och för rep-känslig. Man har mao inte nått ända fram....

/ B

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-03-01 13:33

när det gäller datoravdelningen så håller de hög klass på kvalitet, syftar på powerbook och max book pro. Imac och ibook kan man ju repa hit och dit om man nu känner för det.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-03-01 16:02

Bill50x skrev:En iPod är suveränt användarvänlig. Men också för dyr och för rep-känslig. Man har mao inte nått ända fram....

Håller inte riktigt med om att dom är dyra om man jämför med andra med samma minne. Håller med om användarvänligheten, riktigt bra! De nya är väl lite reptåliga... min gamla mini är dock riktigt hållbar.

Gillar designen på det mesta apple gör men "bergsprängaren" i denna tråd gillade jag inte... :)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-01 16:11

Designen får mig att tänka på italiensk 60 och 70 tals design. Kanske lite clockwork orange också. Snyggt!

/Joachim

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-01 16:12

Ser ut som en billig brödrost från sent 70-tal.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-01 16:17

OK alla dissare.

Visa en bild på en snyggare bergssprängare!

/Joachim

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-01 16:24

Här är en snyggare variant till ipoden

Bild

Annars så är det så här dom ska se ut :wink:

Bild
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-01 16:53

Det är ju bara en vit plastlåda med svart front, och en liten grej uppstickandes där uppe som kommer att gå av om man nu försöker använda den som "bergsprängare", vilket Herr Jobs inte ens säger att det är. Utan det är en hemstereo, med distorsionsfri bas på höga volymer, och en fantastisk ljudbild. Nej, du, det jag skulle inte vilja ha en ens om jag fick betalt. Apple borde utvisas till månen som straff för deras dåliga smak.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-03-01 18:17

Undvik vänligen termen användarvänlig till förmån för den användbarare termen användbar.

/MDI-studenten
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-01 18:31

Nwalmaer skrev:Det är ju bara en vit plastlåda med svart front.....jag skulle inte vilja ha en ens om jag fick betalt. Apple borde utvisas till månen som straff för deras dåliga smak.

:evil: Jag kan er typ. Ni gillar även porslinskatter och blommiga gardinerBild

/Joachim

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-01 19:24

guldfisk skrev:Undvik vänligen termen användarvänlig till förmån för den användbarare termen användbar.

/MDI-studenten

okejrå om du nu säger så.... bara du blir nöjd och förstår vad vi säger :-)

/ B

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-03-01 20:17

Ser lika trist ut som det mesta ifrån Apple, vitt och minimalistiskt. Kanske gör sig bra i receptionen på en reklamfirma.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-01 20:23

Ponera att den är transparant då? 8O

/Joachim

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-01 21:24

rexq skrev:Ser lika trist ut som det mesta ifrån Apple, vitt och minimalistiskt. Kanske gör sig bra i receptionen på en reklamfirma.

Vad är det för fel på en reception på en reklamfirma?

/ B

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-01 21:43

Margaux skrev: :evil: Jag kan er typ. Ni gillar även porslinskatter och blommiga gardinerBild

Harr, mina gardiner (eller akustikskynken som jag kallar dom) är kolsvarta. Och den enda katt jag har är gjord av kött och blod. :x

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2006-03-01 22:45

Harryup skrev:_10:
Men uj va negativ du är till Apple då.
Finns det någon PC leverantör som ser ut som att dom inte har ett designteam ifrån gamla Trabant fabriken i Östyskland?
Tycker att 1 miljard legalt nerladdade låtar ändå är positivt. Vill man ha låtar som inte är komprimerade med AAC kan man väl köpa skivan och lägga in den okomprimerat på en iPod.
Anser själv att Apple tillhör dom få tillverkare som försöker göra något som oftast bygger på öppna standarder och deras Airport Remote har ju testats i Stereophile med positivt bemötande.

Nja, jag är nog inte så vansinnigt negativ till Apple generellt, men väl "bergsprängaren". Den är inte speciellt snygg på bild, kanske fulare i verkligheten, opraktisk med placeringen av Ipoden och lär väl knappast leverera välljud i paritet med det höga priset. Visst, Apple-kunder är förstås vana vid att betala genom näsan, men den här gången tycker jag nog att Steve har överträffat sig själv. Fast det är ju min åsikt.

En Ipod Nano skulle jag t o m kunna tänka mig att äga om den inte vore så förfärligt ömtålig (enligt uppgift), har relativt usel batteritid och är bunden till Itunes. Förvisso kan man dra in Rockbox på den och på så sätt avhjälpa det sista (och största) problemet, men då känns det som jag lika gärna kan köpa nåt annat på en gång.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-02 00:49

The_Man,

Jag håller med! SÅ skall en riktig bergsprängare se ut.

Svårt att få till en lika snygg när allt skall vara digitalt som det är idag. Det blir gärna minimalistiskt. Man behöver ju inte mer än ett scrollhjul och en display :cry:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-02 01:18

Bild

såhär då?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-02 10:53

Mmmmm ..

NOT!

Vacker teknik är funktionell teknik. Eftersom det inte finns behov av en massa mätare och rattar idag, vilket behövdes på Panasonicens tid, så finns det ingen möjlighet att ha såna utan att det blir fult.

Man får finna nya vägar att få det snyggt, den gamla hederliga ghettoblasterns tid är tyvärr svunnen för alltid.

Apple-mojängen kan diskuteras, men den är inte sista ordet i hur snyggt bärbart ljud kan bli.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-02 11:04

xeizo skrev:Vacker teknik är funktionell teknik.

Bild

/Joachim

Nästa

Återgå till Generellt om hifi