1. oa51.3, oa2212, oa6 typ 1 och Kolboxen. Dessa är ju klassiker ur varsin epok, men oa6 och kolboxen är idag ruskigt sällsynta, speciellt i fungerande skick med hela slutsteg.
2. oa51.3, då den är en aning smidigare än oa52.3 att lira med basmoduler, då de hängs på vägg. Dessutom anser jag att de i mina öron låter bättre.
3. "Stolen" är oa52. De ser ut som de gör för att, kort beskrivet, utnyttja ett normalt rums beskaffenhet att åskådliggöra en ljudbild som får rummet att försvinna. 70-talarna använder bakväggens tidiga reflex till att skapa denna rumslighet, men på de senare sk "80-talarna", dvs oa50, oa51 och oa52 och senare, försöker eleminera den tidiga reflexen och istället nyttjar ett slags kontrollerad spridning istället. Fördelen med detta antar jag är att ha någorlunda korrekta löptider mellan elementen. Kolla på Carlssonplanet efter hur grundpatentet om orthoakustik ser ut. Carlssonljudet innebär att man får en ljudbild som nästan alltid är mkt realistisk, det är lätt att förnimma lokaliteter och rum. Lyssningsrum och högtalare har en förmåga att försvinna. Sweetspot tappar betydelse; rör man sig utåt kanterna så smalnar bara stereoperspektivet av och mitten finns fortfarande rakt framåt och inte riktat mot mittpunkten mellan högtalarna.
4. Reservelement och filter till oa50, oa58, oa51 och oa52 finns att köpa av senaste revidering av Larsen Hifi i Skillingaryd
http://larsenhifi.com/. Baselementet som sitter i oa51 och 52 (Scanspeak 18W/8545-00) finns även hos tex Hifikit. Dock är 6,5"-basarna i oa12, oa14, oa116 oa2212, oa50 och oa58 sluttillverkade. 8ohms-varianten skall dock snart finnas i ny tappning. 16ohms-basarna till oa2212 kan dröjja. Diskanten Peerless ct62 är också sluttillverkade. Besked om denna diskant kommer i höst enligt uppgift från Carlssonplanet.