Bästa lådan till em subwoofer med 2 8" element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Glockenmeister

Bästa lådan till em subwoofer med 2 8" element

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-23 19:32

Tjenare
Ska göra en subwoofer av 2 st 8" baselement men frågan är vilken låda jag ska välja. Horn går väl inte att göra så små, då kommer man väl inte alls ner i frekvens. Hade tänkt mig att den ska gå ner till 40hz. Så frågan är om bandpass har högre verkningsgrad än portat. Vill försöka komma över 96 db/w, men det kanske är svårt?

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Bästa lådan till em subwoofer med 2 8" element

Inläggav NADifierad » 2019-06-23 21:41

Har bara byggt bandpass i bil, och med tillfredställande resultat.
Har länge funderat på om principen funkar lika bra i ”stora rum”.
Dvs hemmamiljö.
Någon som testat?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-06-23 22:15

Dubbelkammare ger en rejäl spl.
Men jag avhåller mig från en närmare beskrivning här.
Vill du ha en så får det bli PM.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-24 00:05

Perfector skrev:Dubbelkammare ger en rejäl spl.

Sånt här ser ju rätt märkligt ut, tycker jag.

Hur tycker du att andra ska tolka det och hur tror du att de faktiskt tolkar det?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-06-24 00:50

Jag tolkar det som att Perfector inte orkar med debatten som blir när han beskriver högtalarteori med andra begrepp än de vedertagna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-06-24 07:09

Helt rätt.
Atmosfären blir lätt förgiftad av alla som har åsikter.
Bättre att den som är intresserad får ett pm med det han vill veta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-24 09:15

Via PM så att inte andra kan ifrågasätta? Du har för övrigt fått förklarat femtioelva gånger varför din dubbelkammare INTE fungerar som du tror att den gör
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-06-24 09:40

Morello skrev:

Via PM så att inte andra kan ifrågasätta? Du har för övrigt fått förklarat femtioelva gånger varför din dubbelkammare INTE fungerar som du tror att den gör

Va söt du e.
Och en perfekt beskrivning på varför jag inte deltar i den diskussionen.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-24 09:48

Någon som vet ett bra slutsteg jag kan använda? Jag vill ha ett steg jag bygger in i subben som även driver topparna. Effekten ska va 300w RMS till subwoofer å 2x75w RMS till topparna

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2019-06-24 10:32

Perfector skrev:Va söt du e.

Men du kan ändå inte låta bli att sprida idiotierna. Vilket innebär att problemet kvarstår för mig och övriga. Jag trodde faktiskt hade kommit till rätta med detta, men tydligen inte. :evil:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-06-24 10:40

gopnik skrev:

Men du kan ändå inte låta bli att sprida idiotierna. Vilket innebär att problemet kvarstår för mig och övriga. Jag trodde faktiskt hade kommit till rätta med detta, men tydligen inte. :evil:

Och så undrar du varför jag endast drar det i PM?
Utan att ens veta vad jag skrivit.
Har du 3 cm mustasch och snedlugg åxå?
När inträffar kristallnatten?

Det där är Inte OK, Perfector. Man får ha olika åsikter om saker, även om gopnik
* kanske uttrycker sin åsikt lite otrevligt så betyder det inte han eller någon annan ska likställas med Hitler och utrotningen av ett folkslag. Jag hoppas att du ser dessa saker som väldigt olika i magnitud och avstår från sådana referenser hädanefter.

Presenteras något som fakta så kan detta kritiseras och då uttrycks t.ex. en åsikt eller en invändning, vilket är helt ok. Presenteras en åsikt så kan den att komma kommenteras med åsikter, vilket fortfarande är ok. Hade det funnis regler mot åsiktsfrihet här så kan man kanske dra paraleller till ideologier men det finns inga regler mot åsikter här - det som dock ofta motarbetas är felaktig fakta. Det finns det heller inga regler emot. //Cortado

* = Tillfälligt hjärnsläpp - skrev fel först, har rättat. Sorry! //Cortado

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-06-24 11:39

Perfector skrev:
gopnik skrev:

Och så undrar du varför jag endast drar det i PM?
Utan att ens veta vad jag skrivit.
Har du 3 cm mustasch och snedlugg åxå?
När inträffar kristallnatten?

Det där är Inte OK, Perfector. Man får ha olika åsikter om saker, även om gopnik
* kanske uttrycker sin åsikt lite otrevligt så betyder det inte han eller någon annan ska likställas med Hitler och utrotningen av ett folkslag. Jag hoppas att du ser dessa saker som väldigt olika i magnitud och avstår från sådana referenser hädanefter.

Presenteras något som fakta så kan detta kritiseras och då uttrycks t.ex. en åsikt eller en invändning, vilket är helt ok. Presenteras en åsikt så kan den att komma kommenteras med åsikter, vilket fortfarande är ok. Hade det funnis regler mot åsiktsfrihet här så kan man kanske dra paraleller till ideologier men det finns inga regler mot åsikter här - det som dock ofta motarbetas är felaktig fakta. Det finns det heller inga regler emot. //Cortado

* = Tillfälligt hjärnsläpp - skrev fel först, har rättat. Sorry! //Cortado

Jag skulle ALDRIG uttrycka mig så om han inte hoppat jämfota på mig.
Ingen har hittills provat att bygga efter den ide'n och då tycker jag att det finns fog för grov kritik från mig när man ändå anser sig ha rätt till en åsikt i en fråga man inte vet något om.
I övrigt tar jag till mig det du skriver och ska fortsättningsvis inte uttrycka mig så grovt.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2019-06-24 11:51

Att du fortfarande tillåts hålla på (så) här är för mig ett jävla mysterium. :roll: Ingen har hoppat jämfota på dig. Tvärt om är du nog den medlem som det i särklass slösats mest pedagogiska utläggningar och omsorg på. Nu önskas bara att du slutar sprida dina vilseledande lögner, men inte ens den gnuttan hyfs kan du uppbåda.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-06-24 11:56

gopnik skrev:Att du fortfarande tillåts hålla på (så) här är för mig ett jävla mysterium. :roll: Ingen har hoppat jämfota på dig. Tvärt om är du nog den medlem som det i särklass slösats mest pedagogiska utläggningar och omsorg på. Nu önskas bara att du slutar sprida dina vilseledande lögner, men inte ens den gnuttan hyfs kan du uppbåda.

Nu räcker det inte med pm utan ordningspolisen ska tydligen ha glaspost i forumet.
Om någon nu entledigar mig från privilegiet att vistas här blir jag varken förvånad eller ledsen.
Nästa steg är en outbildad som har åsikter om vad en kirurg gör och hur trolig utgången av en enkel operation är och blir.
DET om något är ynkedom.
Bygg lådan eller håll tyst.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2019-06-24 12:00

Jag skulle i alla fall bli förvånad. Men det vore nog bra för alla inblandade.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-24 12:08

Nu tar vi ett djupt andetag, räknar till lämplig siffra och återgår till trådämnet!

Glockenmeister - om du vill att vi städar tråden så kan hojta till.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-24 12:45

Du skriver en sub med två toppar. Om du kan tänka dig att istället bygga två subbar (med en 8" i varje) får du förmodligen ett bättre system. Dessutom mindre subbar som kan bli enklare att placera. Du kan fortfarande använda en 2.1-förstärkare och låta ena subben vara passiv (driva båda basarna parallellt).

Är det spikat vilka basar det gäller? Det avgör ju vilken låda som är lämpligast och hur stor den behöver vara.

Lite mer info helt enkelt...

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-24 13:55

Perfector skrev:Jag skulle ALDRIG uttrycka mig så om han inte hoppat jämfota på mig.

Tack Perfector för att du finns och förhoppningsvis får mig att framstå som mindre obstinat. :wink:

NADifierad skrev:Har bara byggt bandpass i bil, och med tillfredställande resultat. Har länge funderat på om principen funkar lika bra i ”stora rum”. Dvs hemmamiljö. Någon som testat?

Jag har inte provat att bygga en själv men jag har en bandpass-sub från Canton för hemmamiljö. Bra drag i ett smalt register och tämligen värdelös för musik. Därför är den sedan många år tillbaka förpassad till en låda i garaget (tänkte återanvända plate ampen till något annat)...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-24 14:24

Sådana element är det, troligtvis kommer dom från nåt surroundsystem. 200w står det på dom
Detta systemet är inte för någon fast installation utan det ska va ett system jag lätt kan ta med mig på mindre fester å liknande.
Bilagor
original-LG-ultra-high-performance-8-inch-subwoofer-speaker-subwoofer-3ohm-200W.jpg
original-LG-ultra-high-performance-8-inch-subwoofer-speaker-subwoofer-3ohm-200W.jpg (18.39 KiB) Visad 5058 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-24 14:35

Glockenmeister - Har du provat att simulera något i Basta! ?

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-24 15:03

Hur gör jag det? Jag har inga som helst parametrar på elementet utöver effekten

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-24 15:23

Glockenmeister skrev:Hur gör jag det? Jag har inga som helst parametrar på elementet utöver effekten

Antingen får du mäta upp elementen eller så får du göra något som du enkelt kan anpassa tills det låter som du vill ha det (ingen komplex lådkonstruktion helt beroende av T/S-parametrar). En sonosub kanske? Med 8-tums element bör de inte bli allt för stora men kravet "lätt kan ta med mig" kanske bör preciseras något...

Ps. Om elementet är ett LG EAB49000901 så är det utbyteselement för LG HT903WA och LG HT903TA. Jag hittar tyvärr inga T/S-parametrar för elementet men i HT903WA så drivs de av 225W (3Ω) i en portat låda med yttermåtten 182x416x414 mm. Ungefär detsamma i HT903TA, 225W, yttermått 190x414x414 mm...
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-24 16:07, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-24 15:42

Två förslag:

Obs seriöst! Detta är väl ett ypperligt tillfälle att faktiskt prova Perfectors koncept. Det bygger väl inte på ts-parametrar utan mer på hur man utformar lådan. Kan vara värt ett försök?!

Alternativt bygger du något som liknar den subbas som LG använder elementet i. Lådan är en basreflex med yttermåtten 182x412x416 mm som ingår i paketet LG HT903TA. Dubblera lådvolymen och prova ut lämplig avstämning.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-24 15:47

Jo, hade tänkt prova dubbelkammarlådan å se vad det blir av det
Jag tror inte mina element kommer från LG, jag tog en bild på element som såg exakt ut som mina. Jag tror att mina heter XTZ
Om man ska precisera, subben o topparna ska gå ner i en lite större rullväska

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-24 16:19

Glockenmeister skrev:Jo, hade tänkt prova dubbelkammarlådan å se vad det blir av det

Du kan alltid testa lite olika mått i en låda av typ starklätt/kapa-skiva/cellpanå. Bara att kapa med mattkniv och tejpa ihop med silvertape. Ett lätt sätt att experimentera utan att behöva kapa trä. Användaren xrk971 på DiyAudio är en rätt flitig byggare i Foam Core (som det heter på Engelska). För en sub kanske det behövs kraftigare material, cellplast av XPS-typ, exempelvis Styrofoam?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-24 16:38

Glockenmeister skrev:Hur gör jag det? Jag har inga som helst parametrar på elementet utöver effekten

Främst tänkte jag att du kan göra det med element som har kända parametrar för att få lite koll på hur det fungerar. Sekundärt finns det en vinst i att du får en generell koll på vilka resultat man kan vänta sig vad gäller känslighet, lådstorlek hur snabbt högtalaren faller mot låga frekvenser etc.

Skulle du lyckas få fram parametrarna på det där elementet du har så kan du såklart simulera det också.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-24 18:12

Jo man kan ju alltid prova med nåt man har, känns lite onödigt att köpa helt nya element när man redan har

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-06-24 18:37

Nu skall jag bryta mönstret här.... och säga att om du inte vet, kan få reda på eller mäta upp data på elementet.... så skulle jag nog ge Perfector "the benefit of the doubt" här.

( Hoppas nu jag inte får utslag på kuppen. :mrgreen: )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-24 18:51

Kalejdokom skrev:Detta är väl ett ypperligt tillfälle att faktiskt prova Perfectors koncept.

:wink:

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2019-06-24 19:03

Men vad i hela helvete...
*inaktiv*

Nästa

Återgå till DIY-forum