Kalejdokom skrev:Beklagar om tråden spårar in på Perfectors dubbelkammare, men vi kanske är på god väg att nå pudelns kärna. Jag håller också med om det fysikaliskt förkastliga i "dubbelkammarprincipen" som Perfector hävdar. Därav har jag verkligen dammsugit nätet med sökningar av alla kombinationer - men finner ingenstans en sådan lådkonstruktion med två LIKA STORA KAVITETER och med tre LIKA STORA RÖR.
Däremot finns det ju kusligt lika beskrivningar men med två OLIKA STORA KAVITETER men med tre lika stora rör. T.ex. har ju refererats till DrKrupps beskrivning av dubbelkammare och den principen skulle jag gärna vilja testa och jämföra mot en konventionell basreflex. (Tänk om det är det här Perfector syftar på, men att han bara glömt hur det var med volymen på kamrarna?)
DrKrupp skriver:
Välj baselement. Använd dess specifikationer för att ta fram en lämplig låda. Denna volym blir volymen i den stora kammaren. Den lilla kammaren blir hälften så stor.
Ta fram ett rör med lämplig diameter för ett element, och stäm av den i den volym du räknade fram för ett element. Alla tre rör ska ha denna diameter och längd.
Klart! För enkelhetens skull kan vi ta denna jämförelse: Räkna fram en vanlig basreflexlåda och rör för ett element (exempelvis 50 liter, rör 10 x 15 cm). Detta blir den stora kammaren. Den lilla kammaren ska ha halva volymen av den stora (25 liter) och ett rör med samma dimensioner (10 x 15 cm). Ytterligare ett rör ska kopplas mellan de båda kamrarna. Den totala volymen blir alltså 50 + 25 liter = 75 liter.
Din ritning är vad jag utgick ifrån en gång, men då jag upplevde att elementen betedde sig olika så ändrade jag volymen till 2 lika stora kammare vilket gav mig det jag sökte.
Detaljer om det går till Glockenmeister i Pm för jag vill inte ha den diskussionen igen.
Men första och andra harmoniska överton gör att örat återskapar det som inte finns, dvs grundtonen (instrumentlära för tex. gitarr).
Det går därför inte att mäta det man hör, då miken inte har örat egenskaper.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.