Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Nattlorden skrev:vill du inte diskanten framöver så finns spekulant.
Maccis skrev:Behåll dem - de är "kanonbra" i Carlssons.
De finns inte att få tag på längre och är i viss mån eftertraktade.
juanth skrev:Ja angående dämpmaterialet så vill jag försöka få till något mera originallikt, Larsen har ju allt som behövs utom tid som det verkar. Kanske försöker jag klä in stenull (tycker jag det ser ut som i original) i något genomsläppligt tyg.
Frågan är vilken sort jag ska gå på?
juanth skrev:Nattlorden skrev:vill du inte diskanten framöver så finns spekulant.
Jaså, har du en trasig eller vill du uppgradera?
STDI skrev:juanth skrev:Ja angående dämpmaterialet så vill jag försöka få till något mera originallikt, Larsen har ju allt som behövs utom tid som det verkar. Kanske försöker jag klä in stenull (tycker jag det ser ut som i original) i något genomsläppligt tyg.
Ja, originalet är stenull. Men det finns ju i olika densitet. Den stående skivan har högre densitet än den liggande. Jag kan kolla lite senare vilken densitet det är på dem.
hifikg skrev:Nä, låt Larsen ta sin tid och håll dig till originalstuff så långt det bara går. Hav tålamod!
Nattlorden skrev:juanth skrev:Nattlorden skrev:vill du inte diskanten framöver så finns spekulant.
Jaså, har du en trasig eller vill du uppgradera?
Skulle vilja ha möjligheten att prova den varianten i OA-51. Jag har nästan-varianten med fel frontplatta liggande, men det är lite inbyggt motstånd i det - jag är inte värst säker på min kapacitet att demontera element och kapa till frontar och få det hela att bli bra i slutet. ( Mina Bricanyl-darriga händer och finmekanik går inte helt ihop. )
Nu vill jag ju iofs mest av allt uppgradera till .N snarare än .2, men det skulle vara trevligt med möjligheten ändå.
juanth skrev:Någon som sett den här typen av dämpmaterial förut?
Det är som om man tagit kallskum i olika kvalitéer/densitet och pressat det samman.
paa skrev:juanth skrev:Någon som sett den här typen av dämpmaterial förut?
Det är som om man tagit kallskum i olika kvalitéer/densitet och pressat det samman.
Kompremix från Skumplastfabriken AB i Järfälla ser ut ungefär så.
Det fungerar säkert bra som det är, men täcker man det med galon eller liknande så har man tagit bort det mesta av dess funktion.
radelius skrev:Jag har resonerat med John om vilket som är bäst, enligt honom var det enbart arbetsmiljöskäl som gjorde att man valde stenull . Han menar att ur dämningssynpunkt spelar det ingen roll.
Samma densitet behöver väl heller inte innebära samma egenskaper om man jämför stenull med glasull.
juanth skrev:radelius skrev:Jag har resonerat med John om vilket som är bäst, enligt honom var det enbart arbetsmiljöskäl som gjorde att man valde stenull . Han menar att ur dämningssynpunkt spelar det ingen roll.
Samma densitet behöver väl heller inte innebära samma egenskaper om man jämför stenull med glasull.
![]()
Tack för samtalet.
Radelius och jag pratade om att vi ska göra ett försök i höst att bygga en variant på .N av OA52 och jag har ju ett par OA52.2 att jämföra med samt ett par som försökskaniner för .N (eller vad de ska kallas)
Vid uppgradering från OA52 -> OA52.2 så ändrades väl inte längd eller dimension på basreflexröret?
petersteindl skrev:...
Samma längd. Den ändras inte. Men, jag minns inte om utlopp är med radie i .2?
På Planeten står det att det var på .3. Det låter som korrekt info.
radelius skrev:Jag har resonerat med John om vilket som är bäst, enligt honom var det enbart arbetsmiljöskäl som gjorde att man valde stenull . Han menar att ur dämningssynpunkt spelar det ingen roll.
STDI skrev:petersteindl skrev:...
Samma längd. Den ändras inte. Men, jag minns inte om utlopp är med radie i .2?
På Planeten står det att det var på .3. Det låter som korrekt info.
Ingen radie på OA52 och OA52.2. Den kom först på OA52.3.
STDI skrev:juanth skrev:Ja angående dämpmaterialet så vill jag försöka få till något mera originallikt, Larsen har ju allt som behövs utom tid som det verkar. Kanske försöker jag klä in stenull (tycker jag det ser ut som i original) i något genomsläppligt tyg.
Ja, originalet är stenull. Men det finns ju i olika densitet. Den stående skivan har högre densitet än den liggande. Jag kan kolla lite senare vilken densitet det är på dem.
juanth skrev:Strålande STDI!![]()
Jag får ta med en personvåg till inköpsstället så går det att få ett hum om densiteten.
Nattlorden skrev:juanth skrev:Strålande STDI!![]()
Jag får ta med en personvåg till inköpsstället så går det att få ett hum om densiteten.
![]()
![]()
![]()
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster