hifirocker skrev:Razor:
Vad lyssnar du själv på?
Dela gärna med dig med lite tips på bra elektronisk musik

.
Det gör jag så gärna! Eftersom jag själv har svårt att definiera min smak tar jag istället en titt bland de skivor jag nyligen köpt (inte alla är särskilt nyutgivna dock):
Laurel (samma titel) - Lågmäld ambient musik, lite väl syntetisk, men ok.
The Album Leaf -
Seal Beach EP. Ett minialbum som egentligen inte är helelektroniskt, men väl halvt. Lugn harmonisk musik som ger en känsla av en trygg plats.. Att två spår bär namen "Malmo" och "Brennivin" gör mig misstänksam dock
Orbital -
Blue Album. Relativt välproducerad techno av bröder Hartnoll. Rekommenderar nog
Insides före denna skiva dock.
Bola -
Gnayse. Ett soloprojekt av Darrel Fitton. Experimentell elektronisk musik, mycket "textur" och rytmer, och även en hel del stämningar, mestadels mörka. En annan bra skiva av Bola är "
Soup", som återutgivits och till och med har distribution i Sverige. Denna är dock helt annorlunda mot dennes senare verk.
Jello - Voile rekommenderas också, av samme artist men under annat namn. Även denna kunde köpas i Sverige (men inte längre verkar det som).
Sedan finns det ju lite andra grupper/artister att nämna, som inte direkt är nya. Future Sound of London (FSOL) har nämnts i tråden. "
Dead Cities" kan vara ett bra album att börja med, ambient musik med mycket omväxling i. Stämningen är mörk, och temat för skivan städers förfall. Just detta album skäms dessutom inte för sig med avseende på produktion och ljudkvalitet. Även
Lifeforms är bra, men mer organiskt. FSOL's "
Papua New Guinea" är en klassiker som inte är så mycket ambient, mer ambient techno (benämningen är väl ungefär lika intetsägande dock).
Boards of Canada. Samtliga album/ep är köpvärda. Elektronisk musik med en nostalgisk aura från 70-talet. Plågade synthar som låter som om de drar sina sista andetag, avgivandes toner som blir lätt dissonanta. Samplingar av barn, dokumentärfilmer från sagda decennium.. Som startalbum rekommenderar jag "
Music has the right to children".
Global Communication. En engelsk duo som gjort det mesta de rört vid till guld. Albumet "
76:14" är ett mästerverk i all sin enkelhet, och är fortfarande enkelt att få tag på. Albument "
Pentamerous Metamorphosis" är en elektronisk symfoni i fem delar som i rätt tillstånd är mycket rörande (hellre höstkväll än sommarmorgon). Egentligen är skivan en kraftigt omarbetad variant på den engelska gruppen Chapterhous skiva "Blood Music". Av denna återstår endast fragment. PM är dessvärre svår att få tag på, största chansen är nog Ebay.
Utöver detta rekommenderar jag internetradiokanalen Groove Salad, som återfinns på
http://www.somafm.com där jag fått många tips.
Vad rekommenderar jag den som är nyfiken, men inte vill köpa en hel samling? Köp antingen Boards of Canada - Music has the right to children, eller Global Communication - 76:14, baserat på ovanstående. Båda är mycket bra, och inte särskilt svårgenomträngliga.