Back to business! Ett par dagar på svärföräldrarnas sommarställe visade sig bli en win-win-situation. Trädgårdsfix, fönsterputs och div grovarbete på huset varvades med (en inte oväsentlig portion) fräsande av bafflar och bakstycken. Att fräsa Valchromat utan en riktig spånsug är verkligen inte någon trevlig syssla.
Skönt då att kunna stå ute i det fria och dessutom inte störa några grannar! (Någon kan tycka att jag är onödigt detaljerad i min redovisning nedan, men det är mest för min egen dokumentation. Jag vill minnas hur jag gått till väga för framtida referens). Bilderna tagna med mobilen, så de har tyvärr lite hög kontrast och överskärpa.
Först ut blev bakstycken. Mina tester har resulterat i att jag fått skrota idén med öppen "ljudledning" för midbasarna. Det blir slutna lådor. Alltså blir det bara två hål för bakre basportar.
Hålen tas först med sticksåg:

Därefter fäster jag några mindre skivor ovanpå, som anhåll för kantfräsen:

Jag använder en kantfräs med kullager:

Resultatet blir perfekta hål med raka/vinkelräta kanter. Avrundningarna i hörnen behåller jag:

För avrundning av "portarnas" mynning använder jag också en fräs med kullager och radie på 6 mm:

Resultatet blir rätt så najs:

Första bakstycke klart:

Nästa steg gällde frontbafflarna. Och största utmaningen låg i att få till perfekta hål med rätt försänkning för de rektangulära diskanterna med runda hörn. Ett moment som visade sig bli mycket tidskrävande med bl.a. en hel del testfräsande för att inte riskera att något skulle gå snett. De runda hålen blev mer av en transportsträcka, men fysiskt krävande och en förmodad ohälsosam mängd Valchromatdamm i luftvägarna...

Nåväl, hemma i garaget sent i går kväll kunde jag bara konstatera att utflykten till landet varit väl värd mödan. Dock återstår lite finlir och t.ex. avrundning av ytterkanterna längs baffeln. Sedan blir det dags att ta tag i bokskivorna som skall omsluta som gavlar och topp.

Med alla element på plats får man en föraning om gestaltning. Enda anmärkningen i protokollet är att radien för försänkningen av midbasarna blev lite generös. En millimeter mindre hade varit perfekt...