DPH-4221 - ett fullständigt misslyckande

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav EmuMannen » 2019-06-29 21:45

Jag gillar bilden på katten, vad använde du för objektiv (och bländare)?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-29 22:11

Alla tre är tagna med Nikon D750 med 70-200/f2.8E. Katten är tagen med bländare f/3.5.

Eftersom vi har gott om häckande ormvråkar i närheten brukar jag alltid ha kameran nära och förinställd för snabb exponering (stor bländare och ISO anpassad efter väderlek och tid på dygnet). Oftast har jag längre tele på men idag fick det duga med 200 mm :) . Ibland kommer dom susande över hustaket, men man har i regel max 10 sekunder på sig - sen är dom borta... Jag väntar fortfarande på den "perfekta" bilden när dom är riktigt nära. Häromdagen åkte jag längs vår landsväg och fick se en vråk som dök efter byte precis bredvid vägen. Jag stannade men hade förstås ingen kamera med mig. Mäktigt att se hur den går ner lätt bakåtlutad och klorna formerade som om dom höll i ett fiktivt cykelstyre 8) :) . Nån dag ska jag fånga dom på bild...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-29 22:14

Nattlorden skrev:Bättre under sladdvinda än i toffla.... :oops:

Han satt alltså uppe på sladdvindan och hoppade iväg när jag sträckte mig ner för att stoppa i en kontakt. Modell största lövgroda... 8O .

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-29 23:23

Kalejdokom skrev:Alla tre är tagna med Nikon D750 med 70-200/f2.8E. Katten är tagen med bländare f/3.5.

Skönt, jag trodde nästan det var en Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM. Men allvarligt, jag är riktigt imponerad av en sådan bokeh vid f/3.5, men det är fördelen med FX. Själv nöter jag vidare på min gamla D700. D800 lockade mig aldrig (jag prioriterar hastighet över upplösning). D750 var lockande men det var först när Nikon släppte D850 som jag började känna behov av att byta ut min D700. Men dina bilder visar att D750 verkligen kan leverera tillsammans med bra glas som 70-200/f2.8E. Perfekt upplösning på den sensorn om du frågar mig (och jag är verkligen avundsjuk på det dynamiska omfånget, ett av de få områden där jag tycker D700 är verkligen frånåkt). Själv har jag aldrig varit någon BIF-fotograf men jag önskar dig lycka till i din "jakt" på ormvråkar. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-30 00:38

Ja, jag är sjukt nöjd med Nikons senaste gluggar. För kortare brännvidder har jag dock satsat på Sigma Art och dom är också vassa. D750 är egentligen reservhuset. På uppdrag använder jag D810.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-30 00:47

Åter till ämnet!

Det blev till slut lite montering också, men alla moment på vägen dit tar mycket längre tid än jag trott. Så fort det blir lite vinklar så skevar också tiden iväg! :) . Och jag kan fundera i evigheter över i vilken ordning saker skall göras för att inte hamna i en återvändsgränd eller tvingas till onödiga omtag.
Nåväl, här är inkråmet monterat. MDF-skivorna kommer inte att synas, men jag sprayade på lite svart färg på de ytor som möjligen kan komma att lysa ut genom frontöppningarna:

Bild

Här är vy från baksidan (bakstycket kommer att ha hål för de tre öppningarna bakåt):

Bild

Och här kan man ana hur det blir med fronten på, som även kommer att sticka upp ovanför toppen av lådan:

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-06-30 08:11

*redan imponerad*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-30 16:29

Snickeriet varifrån jag handlat Valchromat rekommenderade polyuretan-lim. En ny bekantskap som jag inte är helt kompis med. Limmet är helt transparent och sväller under härdning. Överblivet lim stelnar och blir helt vitt till färgen. Dagen efter montaget ser alltså mina (fina?) limskarvar ut så här. Limmet är dessutom stenhårt och omöjligt att få loss med kniv. Eftersom dessa skarvar inte kommer att synas gör jag inget åt det. Får bli en läxa för fortsättningen...

Bild

Håltagning för basarna blev dock perfekt :) . För att minimera den totala bredden och förenkla montaget av elementen har jag också fräst försänkningar.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2019-06-30 17:00

Tjusigt!
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-30 17:37

Mycket snyggt :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-30 18:08

Tack! Men det är i detta skede som jag brukar tveka och bli rådvill över slutlig design. Jag inser t.ex. att jag gjort en maja när jag drog ihop de inre gavlarna med synliga skruv. Dessa kommer att vara fullt synliga snett från sidan - och har jag ägnat nästan ett helt år åt att fundera ut alla detaljer så är detta no no! Hela tanken med Valchromat är att det skall synas utan annan ytbehandling än olja och vax. Jag får tänka ut någon lösning och just nu lutar det åt någon form av tygram längs främre sidoportar. Vi får se. Nu blir det ändå lite byggpaus i avvaktan på semester. :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-30 19:10

Kalejdokom skrev:Jag inser t.ex. att jag gjort en maja när jag drog ihop de inre gavlarna med synliga skruv. Dessa kommer att vara fullt synliga snett från sidan - och har jag ägnat nästan ett helt år åt att fundera ut alla detaljer så är detta no no!

Vad är det för skruvskalle? Hornbach har ett hyfsat bra utbud av täcklock. Annars kan du gå via fackhandeln. Något svart täcklock lär vara bättre än att behöva se skruvskallarna.

Ps. Oups, jag ser att du försänkt skruven en hel del. Det kan ställa till det om du skall få täcklocken att sitta. En variant kan vara att använda en klädselbricka eller liknande för att få skruvskallarna flush. Inte perfekt men görligt. En konisk bricka skulle vara bättre men är svårare att få tag på...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-30 19:42

Tack för tipsen! Försänkningen av skruvarna är gjorda med minsta möjliga finess :oops: . Dom är bortom all räddning.
Men jag är nog redan klar över hur jag ska komma runt problemet. Det utmanar mina snickarskills, men för mig är själva byggandet lika viktigt som ljudet - det är ju en möbel som kommer dominera rummet bortom överskådlig framtid. Så med fräs och sänksåg ska jag få till vinklade tygfronter, integrerade mellan front- och sidostycken. Just nu är det bara kladdiga blyertsskisser men snart* ska jag såga till en prototyp för att utvärdera mina idéer.

*) Lisa Nilsson sjunger just i bakgrunden att "långsamt leder också någonstans" - så sant, men man vet inte vart det leder eller hur långsamt det går/hur lång tid det kommer att ta. :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-30 20:05

Kalejdokom skrev:Tack för tipsen! Försänkningen av skruvarna är gjorda med minsta möjliga finess :oops: . Dom är bortom all räddning.

Jag tänker såhär att om det är limmat med polyuretan (och limfogen är stadig) då gör skruvarna varken till eller ifrån. Så om skruvarna inte sitter fastlimmade så kanske du kan skruva ut dem något så skallarna ligger flush och sedan täcka dem med svarta täcklock. :idea:

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2019-06-30 20:36

Har limmat Cellplast frigolit med Poluretan lim och det går men man måste pressa ihop det pga Av att det expanderar.

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2019-06-30 23:09

En variant för att täcka skruvskallen och göra en "snygg detalj" i lådsidorna är täcklock av trä som knackas ut från tunt faner med punch. I brist på punch funkar det med tunt rör som slipas till egg från YD. Plocka ur skruven, borra försiktigt med forstnerborr (kvistborr) till rätt djup och limma dit täcklocket. Samma ide' men "fusk" = plasttäcklock https://www.bauhaus.se/tackbricka-tra-1 ... biEALw_wcB

Rosettskruv funkar också, skruv och lock är då gängade för varandra. Lock, konade eller plana finns i nickel, mässing, brons, tennfärgade etc. Blir då mer av inredningsdetalj samtidig som skruvskallen döljs.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-30 23:45

Lasse- skrev:Har limmat Cellplast frigolit med Poluretan lim och det går men man måste pressa ihop det pga Av att det expanderar.

Tro det eller ej men cellplast och frigolit går bra att limma med vitlim. Det tar bra lite tid för limmet att torka...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-07-01 00:14

Jag hade också övervägt täcklock eller dekorpluppar eller lister av något slag. Kanske fräsa ut custom av valchromaten och limma på?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-07-07 09:31

Tack för alla goda råd och tips! Innan jag fattar beslut om eventuell åtgärd tänkte jag testa att helt enkelt fixa till hålen. Som redan nämnts så behövs ju inte skruvarna längre, så jag provade att dra ur två skruvar och blandade ihop en smet av trälim och sågspån av Valchromat. Kladdade dit gojan med en liten spackelspade och lät det torka ordentligt några dygn. Därefter slipade jag bort överflödig smet och kvar blev en näst intill osynlig lagning av hålen. Ytan ska ju slipas på nytt och behandlas, så det blir nog bra.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-07-07 15:25

För att stilla nyfikenheten har jag gjort lite primitiva tester. Känsliga tittare varnas...
Jag satte sågen i en av mina "gamla" bafflar och drog fast den med tvingar på den nya "lådan". Invändigt har jag klätt alla sidor med dämpfilt (typ Troels Gravesen) och fyllt den bakre porten med fårull.
Och det verkar bli precis som jag tänkt mig. Midbasen mäter rakt och jämnt ner mot 80Hz och rullar därunder av med ganska exakt 12 dB/okt. "Riktiga" mätningar får vänta tills jag är klar med hela den nya frontbaffeln och vädret medger mätning utomhus. Nu blir det semester!

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2019-07-12 20:41

Vart på semester nästan 2 veckor, o här hände en massa som man missat i realtid....
Kör hårt.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-07-12 22:35

Är på Bornholm denna vecka och cyklar, spaar och nyter en dansk pilsner. :)
Fortsatt bygge nästa vecka.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-07-13 12:42

Först ”Hygge”, sedan bygge :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-07-14 00:15

Ja det var dejligt! Nu har vi landat i Ystad och stångats med tusen bilar från Diggilo på vägen av färjan. Nästan två timmar i kö för att komma av båten och till hotell i Ystad. Tur att man inte hade någon tid att passa...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-07-19 11:29

Back to business! Ett par dagar på svärföräldrarnas sommarställe visade sig bli en win-win-situation. Trädgårdsfix, fönsterputs och div grovarbete på huset varvades med (en inte oväsentlig portion) fräsande av bafflar och bakstycken. Att fräsa Valchromat utan en riktig spånsug är verkligen inte någon trevlig syssla. :x
Skönt då att kunna stå ute i det fria och dessutom inte störa några grannar! (Någon kan tycka att jag är onödigt detaljerad i min redovisning nedan, men det är mest för min egen dokumentation. Jag vill minnas hur jag gått till väga för framtida referens). Bilderna tagna med mobilen, så de har tyvärr lite hög kontrast och överskärpa.

Först ut blev bakstycken. Mina tester har resulterat i att jag fått skrota idén med öppen "ljudledning" för midbasarna. Det blir slutna lådor. Alltså blir det bara två hål för bakre basportar.
Hålen tas först med sticksåg:

Bild

Därefter fäster jag några mindre skivor ovanpå, som anhåll för kantfräsen:

Bild

Jag använder en kantfräs med kullager:

Bild

Resultatet blir perfekta hål med raka/vinkelräta kanter. Avrundningarna i hörnen behåller jag:

Bild

För avrundning av "portarnas" mynning använder jag också en fräs med kullager och radie på 6 mm:

Bild

Resultatet blir rätt så najs:

Bild

Första bakstycke klart:

Bild

Nästa steg gällde frontbafflarna. Och största utmaningen låg i att få till perfekta hål med rätt försänkning för de rektangulära diskanterna med runda hörn. Ett moment som visade sig bli mycket tidskrävande med bl.a. en hel del testfräsande för att inte riskera att något skulle gå snett. De runda hålen blev mer av en transportsträcka, men fysiskt krävande och en förmodad ohälsosam mängd Valchromatdamm i luftvägarna...

Bild

Nåväl, hemma i garaget sent i går kväll kunde jag bara konstatera att utflykten till landet varit väl värd mödan. Dock återstår lite finlir och t.ex. avrundning av ytterkanterna längs baffeln. Sedan blir det dags att ta tag i bokskivorna som skall omsluta som gavlar och topp.

Bild

Med alla element på plats får man en föraning om gestaltning. Enda anmärkningen i protokollet är att radien för försänkningen av midbasarna blev lite generös. En millimeter mindre hade varit perfekt...

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-07-19 12:34

Heja heja!!!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2019-07-19 13:28

Tjusigt!!

Kör med tjockare packning - alt. dubbla lager packning.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-07-19 13:47

Maccis skrev:Tjusigt!!

Kör med tjockare packning - alt. dubbla lager packning.

Njae, djupet är ok. Det är radien/diametern som ger en liten glipa runt kanten. Men centrerar jag elementen så syns det knappt, bara på riktigt nära håll.
SS-basarna har integrerad packning på undersida av korgen så det behövs ingen extra tätning.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-07-19 14:50

Zehr schnöggt! :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2019-07-19 16:10

Mycket snyggt och bra precision! Skulle vara snyggt att klä den fronten i skinn/läder.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum