Basmoduler med TB W8Q-1071 (dom spelar!)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Basmoduler med TB W8Q-1071 (dom spelar!)

Inläggav Nwalmaer » 2006-01-19 23:16

Jahopp, då var ett projekt klart, dags att planera nästa. Mina små saker med Tang-Bands bredbandare är färdigpysslade och nästa uppgradering tänkte jag ta i andra änden av frekvensområdet. Min nuvarande sub går djupt men den är alldeless för bullrig, och dessutom vill jag ha två st, för att jämna ut rumspåverkan. Ja, ni vet.

Jag förtsätter med Tang-Band då jag är övertygad om att det är bra valuta för pengarna. Dessutom gör dom så häftiga element! W8Q-1071 tex., är ju en oval bas i stil med Kef B139, dock inte riktigt lika ful-snygg. Men nästan. Linkage.

Dom har en rejäl talspole med hög effekttålighet, fin Xmax och vettiga parametrar. Något hög Fs, men jag får offra den där sista oktaven för en mer musik-anpassad bas. Motorn verkar vara stark och med vettig membranyta och slaglängd kommer dom nog kunna ge det där byxfladdret som är så viktigt.

Har laborerat lite i Bassbox Pro i ett par dar nu och kommit fram till det här:

Bild

Volym på lite under 60 liter, avstämd till 25 hz med två st 30x75 portar med längd på 36 cm. Portarna är lite underdimensionerade, men jag kommer nog aldrig kunna ge dom 250 watt heller.

Jag har räknat med 25 mm MDF runt om, dubbelt i baffeln och baksidan, och bara stag för sidorna. Tror ni det räcker?

Designen kommer bli något sådant här:

Bild

Kommer inte lägga ner mycket tid på ytfinish då jag tänker behålla dessa tingestar själv, och jag gillar att se på rå MDF!

Vad tror ni?
Senast redigerad av Nwalmaer 2006-04-14 15:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-01-20 11:15

Ser väldigt snyggt ut iallafall, vore intressant att se hur långt man kan nå med dessa element. Kör ju själv med tangbandhögtalare (i rå MDF) som står och längtar efter basstöd.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-01-26 20:38

Varning för grov basporr!

Bild
Se så fint dom smälter in i eftermiddagsfikat.

Bild
Gammalt hederligt pappersmembran, tjockt som attans och styvt därefter. Notera den sexiga upphängningen.

Bild
Ingen underdimensionerad magnet här inte. Den ligger på nästan 2 kg, jämför det med Peerless SLS 8:a som ligger i samma prisklass. Lite trist med pressat stålchassi, men det känns bra att dom la pengarna på viktigare saker för att hålla priset nere.

Bild
Aaw, isn't that cute?

Jag fick serienummer 1 och 7... var jag först i världen? 8O

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-26 21:25

Nwalmaer skrev:
Jag fick serienummer 1 och 7... var jag först i världen? 8O

Vet jag inte men det var troligtvis du som köpte dom 2 element som hifidistribution hade hemma som jag tänkte köpa :evil:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-01-26 21:33

Hoho, tur jag beställde när jag gjorde då.

Men dom tar väl in fler?! Kanske köper dom också. 8O

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-01-27 17:25

Bild

Uppdaterad konstruktion... kör med rör istället den här gången. Ska se om pengarna räcker till MDF nästa vecka.

hifidistribution

fler på g

Inläggav hifidistribution » 2006-02-03 15:49

fler ovala basar på ingående.
håll utkik på hemsidan!

Lycka till med bygget!
www.hifidistribution.com

tangband & HiVi importör i Sverige

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-02-13 20:43

Tackar!

Pengarna är tyvärr slut, så inget byggande ännu. Dock mer putsande på konstruktionen. Slänger in lite bilder bara för att jag kan.

Bild

Hittade ett par lecablock i en snödriva som får agera socklar i brist på annat. Inte särskilt högklassigt, men det funkar.

Bild

Konstruktionen går nu med andra ordningens aktivt högpass på 20 hz, lådan är på 110 liter exkl. stag och fluff, avstämningen hamnar på runt 17 hz för att hålla groupdelay peaken utanför musikområdet enligt mina flummiga teorier. :wink:
Har tänkt dela uppåt på 80 hz, 3:e eller 4:e ordningens aktivt (antar att man kan leka med Q-värdet för att få ner kullen lite runt 100 hz). Så medans jag väntar på nästa lön får jag lära mig bygga aktiva filter. 8O

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-02-14 16:44

Ser najs ut det där! Grymt coolt med ovala basar...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-02-14 22:00

Varför övergav du den rektangulära porten? Jag har alltid undrat varför inte fler använder den principen. Det borde vara avsevärt billigare och vara en enklare konstruktion.

Kommentar?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-02-15 00:03

Jag gjorde sådana portar i mitt förra bygge, och tyckte faktiskt det var lite klurigt att få till. Jag byggde visserligen utan sidor, men tja, jag känner för att testa med rör. Dock inga plaströr, rejält tjocka papprör förankrade i båda ändar.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-02 10:06

Bild

Äntligen! Ett ark MDF räckte nätt och jämt till en basmodul, så den andra får vänta till nästa månad.

Hade lite otur vid sågningen... någon hade ställt in sågen fel, så alla snitt fick 4 graders vinkel. Detta upptäcktes dock fort, och efter lite omräkning av måtten gick bitarna att använda igen. Och dom verkar ju passa bra.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-02 10:23

En viss försiktighet kan nog vara på sin plats med det där elementet. Det lider av att upphängningen inte fungerar väl vid stora konutslag då den viker sig lite åt alla möjliga håll. Använd fler element och minska konutslaget så funkar det ganska bra.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-02 10:31

Jasså... säker på det? Har googlat som en dåre efter byggen med dom här elementen utan resultat... har du byggt med dom? För när jag spelade in dom förvånades jag över hur "fint" dom slog, med minimal deformering av upphängnigen (den yttre respektive innre "rollen" deformeras knappt) och bra kolvrörelse. Dock upptäckte jag snabbt att upphängningen gärna ville lossna från korgen! 8O Tur jag ska montera dom på insidan av baffeln...

I slutändan kommer dom matas av en Amp5, dvs. sisådär 100 watt per element, så det ska väl vara relativt lugnt.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-02 10:37

Nwalmaer skrev:Jasså... säker på det? Har googlat som en dåre efter byggen med dom här elementen utan resultat... har du byggt med dom? För när jag spelade in dom förvånades jag över hur "fint" dom slog, med minimal deformering av upphängnigen (den yttre respektive innre "rollen" deformeras knappt) och bra kolvrörelse. Dock upptäckte jag snabbt att upphängningen gärna ville lossna från korgen! 8O Tur jag ska montera dom på insidan av baffeln...

I slutändan kommer dom matas av en Amp5, dvs. sisådär 100 watt per element, så det ska väl vara relativt lugnt.

Ja, jag är säker. Jag har inte byggt med dem själv.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-02 10:53

Och din källa är...? Om du nu är så säker kan du väl avslöja den.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-02 11:34

Nwalmaer skrev:Och din källa är...? Om du nu är så säker kan du väl avslöja den.

Nej det kan jag inte avslöja men jag har tillgång till mätningar och tester av hundratals olika Tangbandare och just den där har jag diskuterat specifikt. Det har sina fördelar att bo i Geneve...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-02 12:00

Det var intressant. Vid hur lång konrörelse uppstår detta fenomen då? Specsen säger ju Xmax på 12mm, vore rätt kul om Xmech är lägre. :lol:

Hur kommer det sig att du har tillgång till dessa uppgifter? Och varför just i Geneve när Tang-Band är taiwanesiskt och tillverkat i kina?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-02 12:57

Nwalmaer skrev:Det var intressant. Vid hur lång konrörelse uppstår detta fenomen då? Specsen säger ju Xmax på 12mm, vore rätt kul om Xmech är lägre. :lol:

Hur kommer det sig att du har tillgång till dessa uppgifter? Och varför just i Geneve när Tang-Band är taiwanesiskt och tillverkat i kina?

När man närmar sig Xmax i vissa situationer. Xmech kan ju vara mycket större än det utslag då problem uppstår som för övrigt då också kan var väsentligt lägre en Xmax. Precis som för Peerless XLS som exempel där man råkar ut för liknande problem i vissa situationer långt innan Xmax nås.

Tillgången till uppgifter kommer sig av att jag råkar befinna mig i en situation som tillåter det. För övrigt har jag "Inga kommentarer"...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-02 13:19

Ah, vad lurig du är.

Så du menar att elementet inte är helt kasst, utan bara lite mindre bra än man kan tro? Det duger för mig.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-02 13:27

Nwalmaer skrev:Ah, vad lurig du är.

Så du menar att elementet inte är helt kasst, utan bara lite mindre bra än man kan tro? Det duger för mig.

Kasst är det definitivt inte. Mindre bäst än åtminstone ett annat är det tveklöst. Roligare än flera andra är det också. Tycker jag. Jag menade inte att avråda dig utan bara uppmanade dig att vara lite försiktig men samtidigt glatt fortsätta med projektet.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-07 16:39

Framsteg... idag springer jag mellan jobbet och hemmet och limmar bitarna som är färdigsågade. Många 10mm träplugg går det åt. Det syns inte men inre backstycket har 6 st M10 inslagsmutter som jag hoppas ska räcka för att hålla fast yttre backstycket. I och med att jag ska montera elementet från insidan så måste jag kunna ta mig in i lådan...

Bild

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-09 23:36

Bild

Lekt lite mer med designen. Kanske lite pianolack-aktigt förutom baffel och bakstycke som kan vara lite matt gråa, lite stenaktigt. Men jag hinner nog ändra mig innan jag är klar ändå.

Alla stagbitar är numera ditmonterade och så även innerbaffeln. Hoppas få basrören imorgon så jag kan fortsätta.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-10 00:13

Det ser ut att bli riktigt snyggt! :D

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-17 16:46

Tack!

Inte hittat papprör med rätt innermått ännu. Däremot har jag beställt nästa ark MDF så jag kan börja med andra modulen. Lite nya simulationskurvor för dom nya (efter snedsågningen) lådorna med mindre volym, högre avstämning och utan högpass:

Bild

Första modulens tillstånd, nu med akrylfogmassa som tätning i alla skarvar:

Bild

Bra med stora magneter! Behöver inte leta länge när man har tappat bort en skruv...

På måndag ska jag hämta bitarna till andra lådan och slänga ihop den. Sen återstår fräsning av ytterbafflarna, något jag är säker på kommer gå åt skogen. Och så portarna förstås... sen kan jag provlyssna... weee!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-04-14 15:34

Bild Bild

Ush vad dålig fotograf jag är. Men... dom står faktiskt och spelar nu, i varsitt hörn! Jag måste säga att det ser väldigt manligt ut med två stora basar vars membranyta överträffar den totala baffelytan på ens primära högtalare. En matchvikt på 80 kg är inte fel heller. Tyvärr måste jag erkänna att jag har allvarliga problem med att flytta på dom. :(

Hur låter det då? Tja, om jag jämför med min tidigare subwoofer, som inte var direkt dålig, så är det en enorm skillnad. Jag driver dom för tillfället med en äldre intergrerad förstärkare på sisådär 100 watt vilket är i snålaste laget, men men. Jag delar för övrigt mot stativarna med 4" bredbandare på 50 hz.

Portmynningarna är snålt rundade och missljud uppstår vid höga nivåer. Dom är något lägre avstämda än simulerat, så det finns utrymme för större rundning.

Distorsionen är klart lägre än tidigare. Tonerna sitter liksom på rätt plats nu, mycket mer musik i dom lägre nivåerna. Basmodulerna går hela vägen, vilket i vissa fall kan vara direkt problematiskt då mitt rum hamnar i resonans och det låter som huset ska rasa. Mycket musik verkar vara mixat med medvetet tilltagna djupbasnivåer för att kompensera för mindre högtalare, vilket gör att det är ett väldans spring in i kontrollpanelen för att justera nivån på basmodulerna. Har inte riktigt hittat rätt balans ännu...

Angående problem med upphängningen som nämndes tidigare... det löstes såhär:

Bild

Sexigt!

Återgå till DIY-forum