Idag har jag ägnat lite möda åt sockel/botten och "topplocken". Botten i samma massiva bok som gavlarna, så här blir de när de är avrundade framåt och längs kanterna runt om. På undersidan kommer jag att fräsa försänkningar för typ SD-kuddar. Borrhålen för styrtappen på fräsjiggen kommer att döljas när resten av högtalaren monteras på skivan.

Topplocken ska också rundas av mot frontbaffeln och längs kanterna, men har vart det lite besvärligare eftersom jag ju inte kan borra hål genom skivorna för styrtappen på jiggen. Jag fick alltså först göra en fräsmall med rätt avrundning. Det är den tunna spånskivan som ligger ovanpå Valchromatskivan nedan. Avrundningen på Valchromatskivan har jag ritat upp med hjälp av mallen och därefter sågat med sticksåg med några millimeters marginal (och ja, det ska inte vara helt 90-gradiga avrundningar mot fronten. De är avpassade för att möta bredden på frontbaffeln, både på topplocket och bottenskivan):

Därefter fäste jag mallen med tvingar ovanpå topplocken och fräste längs mallen med en kantfräs med kullager så att jag fick till perfekta avrundningar:

Sedan gick det fint att runda av kanterna med samma avrundningsfräs som jag använt till botten och frontbaffel. Finslipning återstår, men något sånt här kommer det att se ut så småningom: