Moderator: Redaktörer
MathiasJK skrev:Jag har inget vettigt ljudkort på datan, och tycker mig få klart bättre ljud ut via DACen, men jag kör iofs via HK reciever nu som inte ska ingå i systemet längre fram. Sen så tycker jag det är ganska smidigt att justera volmen på den, av någon anledning.
MathiasJK skrev:Som jag tycker det borde fungera, är att jag kopplar in DCX efter DAC och sen justerar volym/gain på slutstegen till vettig nivå, utan att det klipper och så vidare, sen borde väl jag kunna justera volymen på antingen datan eller DAC?
RogerGustavsson skrev:
Nu är det ju svårt att veta exakt vad datorn gör med ljudströmmen men ljudkortet i sig används väl inte fullt ut om du kör via USB? Är ljudkortet alls inblandat via USB?
RogerGustavsson skrev:Själva DAC:en blir väl nästan överflödig i den kedjan? Finns väl ingen anledning att låta den omvandla från digitalt till analogt om du kan köra digitalt in på DCX? Lyssningen kommer ända att göras via DAC:arna i DCX. Menar du möjligen att DAC:en justerar volymen analogt? Att justera volymen digitalt är inte superkänsligt om det är mindre sänkningar man gör. De flesta mjukvaruspelare har en digital volymkontroll och den används nog av de flesta lyssnare.
PekkaJohansson skrev:Det finns en omfattande ombyggnation av DCX2496 med fjärrstyrd 6-kanalig volymkontroll efter filter och DAC som jag tror uppfyller de önskemål du har. Du har PM!
Med vänlig hälsning
Pekka
Tangband skrev:Prova :
Digital player med volymkontroll från PC digitalt till- digitalingången på Behringer dsp:n - sedan behringern till slutstegen .
Visst har du en elektrisk digital spdif utgång på datorn? Om inte- köp till för 300:-.
Volymkontrollen sitter i detta fall i datorn.
Du behöver ingen Cambridge dac.
Dagens mjukvara kan, om man väljer rätt mjukvara, göra digitala volymkontroller som är lika bra som de bästa analoga.
Det du vinner i ovanstående koppling mot den du kör med nu, är en onödig A/D omvandling och en D/A omvandling mindre .
MathiasJK skrev:Pekka,
Jag har sett dessa uppgraderingar, och de andra som finns. Som jag skrev ovan så ser jag det som en fördel för DCX, att man kan uppgradera den enkelt när ekonomi, vilja och tid till det finns. Just nu är det primära att få ihop ett lyssningsbart system som låter hyfsat bra. Har både lådor till subbor och högtalare att bygga, med mera, och jag har mycket begränsat med tid till att bygga detta då jag gör det hos en familjemedlem 40 mil bort pga att alla mina verktyg är borta.
MathiasJK skrev:Vadd behöver jag för sladd för att kunna köra direkt från datan till DCX med tanke på att jag nog i stort sett bara har USB ut?
PekkaJohansson skrev:MathiasJK skrev:Pekka,
Jag har sett dessa uppgraderingar, och de andra som finns. Som jag skrev ovan så ser jag det som en fördel för DCX, att man kan uppgradera den enkelt när ekonomi, vilja och tid till det finns. Just nu är det primära att få ihop ett lyssningsbart system som låter hyfsat bra. Har både lådor till subbor och högtalare att bygga, med mera, och jag har mycket begränsat med tid till att bygga detta då jag gör det hos en familjemedlem 40 mil bort pga att alla mina verktyg är borta.
Det förstår jag absolut. Mitt pm handlar om ett DCX2496 som är färdigmodifierat och klart att använda och som jag har till salu.
Mvh
Pekka
PekkaJohansson skrev:Är det bara jag som tycker att diskussionen börjar bli lite snurrig? Flera D/A-omvandlare före DCX2496 och analogt in med påföljande A/D-omvandling, processering och D/A-omvandling? Jag har som sagt använt Jan Diddens/Linear Audios modifierade och hifi-anpassade variant men principen för största välljud torde gälla även för standardvarianten: digitalt in till DCX och sedan flerkanaligt försteg och slutsteg efter. Om man behöver flera digitala källor kan man sätta in omkopplare för både optisk och koaxial signal samt omvandlare mellan de två. Cambridge Dacmagic som omtalas i tråden har för övrigt digital utgång och borde därmed kunna användas som omkopplingsbox inklusive anslutningsmöjlighet för USB före DCX. Denna koppling har jag inte provat själv - men blir en smula frestad att göra det.
Med vänlig hälsning
Pekka
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster