Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK

Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav MathiasJK » 2019-07-21 11:28

Hallå!

Jag har tänkt mig att köpa antingen en DCX eller miniDSP för att använda som både delningsfilter och typ LT till basmoduler och ett par toppar, alltså ett 2.1 system.

Det lutar helt klart åt en DCX då jag har en DAC som har XLR ut, vilket borde vara det vettigaste att använda sig av när det redan finns tillgängligt?

Det jag inte riktigt får grepp om, som jag tror kan ha en del med att jag läser rätt mycket på engelska forum, och kanske inte alltid får med mig allt korrekt, är om det kommer fungera bra med att justera volymen på min DAC/preamp i den setup jag har tänkt mig.
Den setupen jag tänkt mig ser ut så här:

Data-via usb->Cambridge DAC Magic+ som har volymkontroll-XLR->DCX2496-2xXLR->var sitt PA steg till toppar och Basmoduler.

Det kanske inte var helt lätt att förstå, men det är som följande,

Jag kör all musik via min data, som går via USB till en DAC Magic+ där jag tänkt justera volymen, vidare därifrån så kör jag med XLR till DCX där jag delar upp signalen och lägger på ev LT och liknande, sen vidare med XLR till var sitt PA steg till toppar och basmoduler. Eventuellt har slutstegen volymkontroll på framsidan, tror dock inte alla PA steg som har det, men de jag har kollat på har det.

Volymen justerar jag allra främst på DACen, och om jag tex skulle sitta vid datan så kan det la hända att jag sänker där, men jag justerar först och främst volymen på DAcen.

Varför skulle inte detta fungera? När det gäller signalnivå så kan DACen leverera 4,2V, och de slutsteg jag kikat på främst har till och med en switch för att slå om mellan 0,77V och 1,44V.

Jag har läst en hel del trådar om det här men jag har inte stött på någon, eller kanske inte riktigt hängt med när någon haft en liknande setup som mig, jag kör ju som sagt allting via datan vidare via DAC som har både volymkontroll och XLR ut, och känner inte att jag har något behov av CD spelare just nu. Om det behovet skulle dyka upp, vilket är högst otroligt så får jag la knåpa ihop någon volymkontroll efter delningsfiltret när den tiden kommer.

Iom att min DAC har XLR så borde väl som det ser ut just nu, vara smartast med en DCX2496?

Vore tacksam för hjälp så jag kan lämna den här moment 22 tanken i ryggsäcken och gå vidare och lära mig något annat. Försöker lära mig hur det här med aktiva delningsfilter egentligen fungerar via information på nätet och D.Self´s bok, men jag har inte kommit så långt i den boken än.

Fridens, JK
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Volymkontroll före DCX2496/miniDSP

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-21 12:15

Blir det inte ett antal extra omvandlingar ADDA i den kedjan? Du kör alltså analogt ut från DAC till DCX eller miniDSP? Om det är DAC:ens kvalité du vill ha nytta av bör väl den sitta sist i kedjan? Fram till DAC:en digitalt hela vägen. Det där med att XLR är inblandat betyder ofta att det flera analoga steg som involveras och kan tänkas vara mer eller mindre onödiga beroende på önskad signalnivå/kabeldrivningsförmåga.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-07-21 12:51

Men man kan ju inte ha DAC:en efter delningsfiltret så det är väl svårt att undvika den analoga signalvägen. Annars får man välja en helt annan (helt digital) lösning. Typ någon DAC med inbyggd delning och filter.

Jag har en DCX men tyvärr har jag fått välja bort att köra topparna via den då det visat sig svårt att få en helt brusfri signal. Kanske att det funkar med din kombo av burkar. Jag använder bara DCX till subbarna och en MiniDSP till topparna. Jag har NAD-slutsteg och en Marantz AVR som försteg.

PS det blir tydligare om du skriver dator istället för data. Data är det som kommer ur datorn via USB-porten. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-21 13:09

Jag skulle rekommendera att köra datorn digitalt direkt in i Behringer filtret, och använda en bra player i datorn som klarar att reglera volymen digitalt från datorn- utan att försämra hörbart. Du behöver inte Cambridge dacen alls.

Det största fördelen med Behringer dsp: n är att den har en digital ingång, den analoga brusar lite och vill man ha det brusfritt så blir det dyrare. Många verkar ha blivit kvitt bruset i Behringern tack vare den digitala ingången.

I övrigt skulle jag inte använda en dsp till ett visst register bara, och resten analogt. Alla dsp:er fördröjer signalen mellan 2-10 ms beroende hur mycket funktioner som är inkopplade. 1 ms är 34,3 cm. Fördröjningen gör att basregistret kommer i otakt med övriga register, om tex en minidsp kopplas in före ett par subwoofers, och topparna körs analogt.

Lösningen enligt min mening är endera att köra helt digitalt i hela registret med crossovers, eller helt analogt med bra analoga filter ( typ cr 80 eller liknande ) . Detta om man är lite kräsen.

Been there, done that

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2019-07-21 13:35

Hmm.

Jag har ju möjlighet att köra antingen S/PDIF eller Toslink in och ut ur DACen vidare till DCX, skulle det hjälpa? Som jag tycks förstå det så kan man förlora upplösning om man anväder en gain kontroll framför DXC.

Om det har med D/A A/D omvandlingar eller inte, har jag inte förstått mig på än, men vad jag kan gissa mig till så handlar det här problemet om att höja och sänka volymen i en digital domän.

Skulle detta undvikas om jag hade kört via S/PDIF eller Toslink?

Jag har inget vettigt ljudkort på datan, och tycker mig få klart bättre ljud ut via DACen, men jag kör iofs via HK reciever nu som inte ska ingå i systemet längre fram. Sen så tycker jag det är ganska smidigt att justera volmen på den, av någon anledning.

Allting har för mig att göra lite med ekonomi med, har gett mig fan på att jag ska få pillat ihop allting innan året är slut och det betyder för min ekonomi, höga utgifter, Därför vill jag komma undan med att lägga så lite som möjligt just nu, på att få allting att lira ihop. Vill ju både dela signalen till subbarna och topparna, på 80z sen kanske lägga på lite LT på de slutna subbarna och eventuellt ta bort lite toppar och dalar i subbasarnas register. Topparna, tänkte jag bara dela vid 80hx på antingen 24/24 eller whatever 30/12 har jag sett nämnas som i Cr80.

Sen längre fram, kan andra ideer och projekt tas tag i.

Som sagt, det här kanske inte ens är ett problem, det är därför jag frågar :)

Som jag tycker det borde fungera, är att jag kopplar in DCX efter DAC och sen justerar volym/gain på slutstegen till vettig nivå, utan att det klipper och så vidare, sen borde väl jag kunna justera volymen på antingen datan eller DAC? Det fungerar ju uppenbarligen nu, men nu har jag ju iofs en HK reciever efter DAC, på obalanserad RCA.

Data-Dator, samma för oss vanliga dödliga som inte kommer överes med idiotlådor med tangenter på ;)
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-21 13:57

MathiasJK skrev:Jag har inget vettigt ljudkort på datan, och tycker mig få klart bättre ljud ut via DACen, men jag kör iofs via HK reciever nu som inte ska ingå i systemet längre fram. Sen så tycker jag det är ganska smidigt att justera volmen på den, av någon anledning.

Nu är det ju svårt att veta exakt vad datorn gör med ljudströmmen men ljudkortet i sig används väl inte fullt ut om du kör via USB? Är ljudkortet alls inblandat via USB?

MathiasJK skrev:Som jag tycker det borde fungera, är att jag kopplar in DCX efter DAC och sen justerar volym/gain på slutstegen till vettig nivå, utan att det klipper och så vidare, sen borde väl jag kunna justera volymen på antingen datan eller DAC?

Själva DAC:en blir väl nästan överflödig i den kedjan? Finns väl ingen anledning att låta den omvandla från digitalt till analogt om du kan köra digitalt in på DCX? Lyssningen kommer ända att göras via DAC:arna i DCX. Menar du möjligen att DAC:en justerar volymen analogt? Att justera volymen digitalt är inte superkänsligt om det är mindre sänkningar man gör. De flesta mjukvaruspelare har en digital volymkontroll och den används nog av de flesta lyssnare.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2019-07-21 14:30

RogerGustavsson skrev:
Nu är det ju svårt att veta exakt vad datorn gör med ljudströmmen men ljudkortet i sig används väl inte fullt ut om du kör via USB? Är ljudkortet alls inblandat via USB?

Mjaa, det var en bra fråga det. Datorer är något jag verkligen kan otroligt lite om. Men om jag kopplar in 3,5mm-RCA in i en annan ingång på baksidan av HK.n och byter ingång så blir ljudet märkbart sämre, känns som en ganska så tydlig loudnesss liknande påverkan, mellanregistret verkar falla bort samtidigt. Detta tykcer jag mig märka tämligen lätt och jag tror nog de flesta människor skulle göra det. Något händer iallafall med ljudet och det är märkbart bättre att köra via DAC

RogerGustavsson skrev:Själva DAC:en blir väl nästan överflödig i den kedjan? Finns väl ingen anledning att låta den omvandla från digitalt till analogt om du kan köra digitalt in på DCX? Lyssningen kommer ända att göras via DAC:arna i DCX. Menar du möjligen att DAC:en justerar volymen analogt? Att justera volymen digitalt är inte superkänsligt om det är mindre sänkningar man gör. De flesta mjukvaruspelare har en digital volymkontroll och den används nog av de flesta lyssnare.

Alltså, det känns lite som om jag inte ens vet vad det är jag försöker beskriva, riktigt. Vilket ligger hos mig, och inte er. Och det grundar sig nog i att jag inte riktigt har full koll på det här med singaler och nivåer och annat. Min fråga till allt detta grundar sig i trådar jag läst på DIYaudio där dom rekommenderar att man har en volymkontroll för varje kanal efter en DCX innan slutsteg istället för att justera volymen före DCX. Jag ska se om jag kanske kan få fram en länk till detta, så kanske ni kan läsa det och avgöra om det är aktuellt för min situation eller om det är ett icke problem. I dessa trådar har det dock uteslutande handlat om "hifisteg" efter DCX som ju har en annan signalnivå än vad PA steg har.

Min fråga kanske borde vara, varför är det bättre att justera volymen för kanalerna efter en DCX istället för före den? Och vad påverkar det, och hur aktuellt är det?

Kanske ska försöka förklara det på ett annat sätt. Det jag vill åstadkomma är som sagt delning av registret via delningsfilter DCX2496, med en volymkontroll på smidigt ställe utan att jag ska behöva köpa ytterligare prylar utöver delningsfiltret och slutstegen till toppar och basmoduler. Jag vill inte behöva justera volymen varje gång det behövs på fyra potentiometrar på de 4 kanalerna som går till toppar och basmoduler, så det hade vart väldigt smidigt om jag hade kunnat fortsätta göra det via potentiometern på DACen, som också är ett försteg. Den biten jag kanske har glömt att tilläga, jag har ju möjlighet att både styra volym och ingångar på DACen, så jag använder det ju som ett försteg.
Söker element:

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-21 14:46

Prova :

Digital player med volymkontroll från PC digitalt till- digitalingången på Behringer dsp:n - sedan behringern till slutstegen .
Visst har du en elektrisk digital spdif utgång på datorn? Om inte- köp till för 300:-.
Volymkontrollen sitter i detta fall i datorn.
Du behöver ingen Cambridge dac.

Dagens mjukvara kan, om man väljer rätt mjukvara, göra digitala volymkontroller som är lika bra som de bästa analoga.

Det du vinner i ovanstående koppling mot den du kör med nu, är en onödig A/D omvandling och en D/A omvandling mindre .

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-07-21 15:01

Det finns en omfattande ombyggnation av DCX2496 med fjärrstyrd 6-kanalig volymkontroll efter filter och DAC som jag tror uppfyller de önskemål du har. Du har PM!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-21 15:05

PekkaJohansson skrev:Det finns en omfattande ombyggnation av DCX2496 med fjärrstyrd 6-kanalig volymkontroll efter filter och DAC som jag tror uppfyller de önskemål du har. Du har PM!

Med vänlig hälsning

Pekka

Den lösningen är säkert potentiellt bättre - men mycket dyrare ?
Hursomhelst- datorn bör kopplas digitalt in i Behringer dsp:n

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2019-07-21 15:56

Tangband skrev:Prova :

Digital player med volymkontroll från PC digitalt till- digitalingången på Behringer dsp:n - sedan behringern till slutstegen .
Visst har du en elektrisk digital spdif utgång på datorn? Om inte- köp till för 300:-.
Volymkontrollen sitter i detta fall i datorn.
Du behöver ingen Cambridge dac.

Dagens mjukvara kan, om man väljer rätt mjukvara, göra digitala volymkontroller som är lika bra som de bästa analoga.

Det du vinner i ovanstående koppling mot den du kör med nu, är en onödig A/D omvandling och en D/A omvandling mindre .

Trots att jag har en Toshiba, så har jag varken spdif eller toslink ut från den tydligen. Kör via en vanlig laptop då min lite bättre stationära dator försvann ihop med en jävla massa annat vid en nattlig påhälsning. Ihop med att den fösvann, försvann också 25.000 låtar i bättre kvalité, så nu kör jag via Spotify. Ingen större lust att börja ladda ner en massa låtar igen, tar en sån satans tid att få ihop det biblioteket jag isåfall vill ha. Jag har så många olika musikstilar och framförallt band jag lyssnar på, så som det ser ut nu, blir det bara jobbigt att hoppa mellan saker på hårddisk och spotify.

Jag har ännu inte köpt DCX eller miniDSP, men jag lär nog göra snart då jag vet om en billig DCX i närheten. Anledningen till DCX före miniDSP är att den verkar mer anpassad till att kunna driva både PA och hifi steg både med tanke på XLR och signalnivå. En tusenlapp för en DCX jämfört med vad man får för pengarna hos miniDSP så känns det som det bättre valet, även med tanke på att det sen finns olika saker man kan göra för att förbättra ljudet ytterligare. Om jag skulle kört på miniDSP så hade jag behövt 2x4HD, och då blir det pllötsligt dyrare. Sen tänker jag att den extra ingången och två extra utgångarna kan vara bra att ha.

Vad kan jag förlora på den extra A/D-D/A omvandlingen som skulle göras om jag väljer att fortsätta köra via DACen? Det är ju lite smidigt att köra USB till den sen rena XLR vidare.

Vadd behöver jag för sladd för att kunna köra direkt från datan till DCX med tanke på att jag nog i stort sett bara har USB ut?

Pekka,

Jag har sett dessa uppgraderingar, och de andra som finns. Som jag skrev ovan så ser jag det som en fördel för DCX, att man kan uppgradera den enkelt när ekonomi, vilja och tid till det finns. Just nu är det primära att få ihop ett lyssningsbart system som låter hyfsat bra. Har både lådor till subbor och högtalare att bygga, med mera, och jag har mycket begränsat med tid till att bygga detta då jag gör det hos en familjemedlem 40 mil bort pga att alla mina verktyg är borta.
Söker element:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-07-21 16:11

MathiasJK skrev:Pekka,

Jag har sett dessa uppgraderingar, och de andra som finns. Som jag skrev ovan så ser jag det som en fördel för DCX, att man kan uppgradera den enkelt när ekonomi, vilja och tid till det finns. Just nu är det primära att få ihop ett lyssningsbart system som låter hyfsat bra. Har både lådor till subbor och högtalare att bygga, med mera, och jag har mycket begränsat med tid till att bygga detta då jag gör det hos en familjemedlem 40 mil bort pga att alla mina verktyg är borta.

Det förstår jag absolut. Mitt pm handlar om ett DCX2496 som är färdigmodifierat och klart att använda och som jag har till salu.

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-21 16:40

MathiasJK skrev:Vadd behöver jag för sladd för att kunna köra direkt från datan till DCX med tanke på att jag nog i stort sett bara har USB ut?

Ett krux är att DCX har digital ingång enligt AES/EBU. Finns nog inga billiga konverters USB till AES/EBU. USB till Toslink/SPDIF är mera hanterbart.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-07-21 16:57

Å andra sidan är S/PDIF fullt kompatibelt med AES/EBU så en adapter från USB till S/PDIF funkar fint. Jag har kört både direkt från koaxial digitalutgång och via trafo 75/110 Ohm till DCX2496 och båda alternativen fungerar utmärkt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-21 17:02

Aha, då finns det billiga lösningar för att gå från USB till DCX! Kanske en sådan här? https://www.ebay.de/itm/InLine-Audio-Ko ... 1482118169

Tänkte mest på att SPDIF jobbar på en annan nivå än AES/EBU, https://www.rane.com/note149.html

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-21 17:10

PekkaJohansson skrev:
MathiasJK skrev:Pekka,

Det förstår jag absolut. Mitt pm handlar om ett DCX2496 som är färdigmodifierat och klart att använda och som jag har till salu.

Mvh

Pekka

Pekka du har PM

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2019-07-29 13:09

Hallå igen!

Istället för att starta en ny tråd ställer jag denna frågan här, då den nog handlar om ungefär samma sak, att ha en DCX ihop med olika enheter.

Jag blir bara snurrig av det här. Det logiska för mig har vart att köpa en DCX istället för en miniDSP då tanken är att jag ska driva högtalarna med PA slutsteg till en början, och då tyckte jag att DCX's XLR kontakter och 1,44V signalnivå är smidigt för att kunna styra PA steg fullt ut. DCX är också ett smidigt val iom min DAC har XLR ut, jag skulle med andra ord slippa billiga XLR-RCA adaptrar. Som det ser ut nu vet jag inte om jag kommer ha DAC'en i kedjan före DCX eller om den inte ska användas alls. En annan anledning till att DCX känns som det bättre valet är att jag vill kunna vara flexibel, och inte behöva sitta låst med miniDSP's 0,77V signalnivå.

Alltså låst på det sättet att jag inte kan använda den till vilket slutsteg som helst. Jag vill ha en så universiell lösning som möjligt då ekonomin är förjävlig och jag vill därmed kunna använda alla de möjliga enheter jag hittar till ett bra pris/prestanda fröhållande.

Denna frågan handlar inte om just detta. Eller egentligen så gör den nog det.

Iallafall, här kommer frågan.

Efter att ha läst lite mera, så ser jag att det kan uppstå ännu ett problem med DCX ihop med hifi prylar.

Det här med - 10dBv/+4dBu linjenivå.

Vad innebär detta i praktiken?

Att även detta har med att driva andra enheter till lämplig nivå tycker jag mig förstå, men inte så mycket mer än det. De första jag tycker är konstigt är att det inte ens är samma enhet, men det är inte det som är det viktiga för mig att förstå.

Det jag vill kunna förstå, är vad det innebär rent praktiskt på en låg basic kunskapsnivå.

Som jag tror att det fungerar, är att en hifi enhets - 10dBv inte kan ge en DCX, som kräver +4dBu, tillräckligt hög nivå. Lite som detta med 0,77v VS 1,44v. Stämmer detta?

Iom det, så borde problemet endast uppstå när man har en hifi enhet före DCX? Tex om man använder sig av en DAC eller ett hifi försteg innan DCX.

Uppstår det även problem om man använder dig av en DCX +4dBu för att driva ett hifisteg som jobbar med - 10dBv nivå?

Jag har som sagt väldigt dålig koll på detta, så förklara gärna på så grundläggande nivå som möjligt. Jag vet inte riktigt vad jag ska googla på heller för att förstå det bättre, men det handlar väl om att jag inte riktigt vet vad det är jag läser och frågar om.

Ha gärna lite överseende med eventuella brister i texten, det är ganska så lätt att känna sig ointelligent när det handlar om saker som ligger utanför ens kunskapsnivå. Men rätta mig gärna, det är därför jag frågar, för att lära mig. Det här med ljud är inte ett lätt område att lära sig. Och jag tror att jag nog kan ha börjat i helt fel ända.

Fridens,
Söker element:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-07-29 17:19

Enheten som avses heter dBV med stort V.
Om "+4dBu-lådan" kan förstärka "-10dBV-signalen" tillräckligt mycket och snyggt så är det inga problem. Så förstår jag saken. (Det är mer sant att den förväntar sig +4dBu än kräver det). Vad som är tillräckligt beror även på slutstegets gain. Brasklapp för att jag egentligen inte greppar det här särskilt bra.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-29 17:51

Det skiljer ca 11.8 dB mellan de två eller ca 3.9 gånger i spänningsnivå.

http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm

Detta gäller i den analoga domänen. Den digitala delen mellan de analoga ingångs- och utgångstegen kan göra en del med signalnivån. I den digitala domänen jobbar i regel kretsarna med låg matningsspänning och där sker behandlingen förmodligen på en rätt låg spänningsnivå.

Enklare lösningar som i de billigare miniDSP har väl ingen separat analog buffert på utgångarna? Där sker allt med en låg matningsspänning. Ett analogt buffertsteg med högre späninngsmatning hade kunnat göra dem mera universella.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2019-07-31 15:31

Okej, vet inte hur jag citerar två stycken, eller det jag men sitter inte vid en dator just nu.

Vad betyder det rent praktiskt i just mitt fall med en DCX? Ni som har en, hur fungerar den ihop med hifi slutsteg efter?

Hur fungerar den med hifi prylar så som CD spelare, min DAC(eventuellt då)?

Roger, förstår jag rätt att detta eventuella problemet går att undvika om man gör med tex spdif(lösningen ni redan förklarat för mig här i tråden, mer nogrannt) in till DCX?

Som det andra jag frågat om i tråden så är det eventuella praktiska problem med inkoppling av en DCX i just mitt tänkta system det jag undrar om.

Hur det fungerar rent tekniskt lär jag dock mig gärna samtidigt, men själva grunden till tråden är att jag vill ha reda på eventuella problem jag kan stöta på innan jag lagt pengar på att köpa en DCX.

Tack för hjälpen

Fridens, JK
Söker element:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-31 16:43

Jag har ingen DCX men Pekka säger att det ska fungera även med S/PDIF. Om man tittar i manualen blir åtminstone jag lite mörkrädd. Där finns mängder som kan regleras, kanske en viss risk att man rattar bort sig... Nu är DCX i första hand tänkt för lite annat bruk än vanlig hifi och därför finns väl en del onödiga funktioner, förhoppningsvis stör de inte om de är bortkopplade. Jag antar att volymkontrollerandet bör ske någon annanstans än i DCX. De som sitter där är väl endast för att ställa nivåerna internt för resp. kanal/högtalarelement. Överallt får man läsa att de analoga delarna är lite sämre än vad de kunde vara och det finns en hel del ombyggnationer som ska förbättra dem.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-07-31 17:52

När jag använde DCX så matade jag den digitalt, med analoga volymkontroller efter DCXèn (En Denon AVR fick funka som 6-kanalig volym).
Det funkade fint, när man väl fått rätt på alla nivåer. Inte minst den digitala in-nivån.
Blir väldigt brusfri när den matas digitalt.
Kan väl tycka att en Mini-DSP 4x4 verkar mera användarvänlig, utan att ha så stor erfarenhet av sistnämnda.
Själv använder jag numera en Najda.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-31 18:29

Jag har erfarenhet av miniDSP och där är det enklare med inte alltför många fallgropar. Dock kan utnivån vara ett problem hos de enklaste modellerna, beroende vilka slutsteg som ansluts. Digitalt in är att eftersträva, om man inte har analoga källor. En liten törn för feel good är att de allra flesta billigare DSP alltid omsamplar från 44.1k. Brusfritt är det hos mig. Den angivna dynamiken för DCX verkar vara databladens värden på ADC och DAC, vilka kan vara svåra att uppnå i praktiken.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2019-08-01 13:58

Okej.

Som det ser ut, så borde det alltså inte uppstå några problem om jag matar den digitalt. Det här med volymkontroll efter DCX verkar ju vara det bästa. Jag har ju en HK reciever, men den har inte separata för/slutsteg. Jag har däremot en tung och större lite äldre NAD reciever ståendes som verkar ha problem med en kanal jag har planer på att lämna in för eventuell reparation om det visar sig lönt.

Men, som jag kör nu, kör jag ju via USB ut till min DAC som jsg använder som ett försteg, och därifrån in via RCA till HK. Om jag istället placerar DCX efter min DAC och kör SPDIF så tycker jag ju att det iallfall till en början, borde fungera hyfsat tillfredsställande att justera volymen på DAC? Att det går att göra bättre verkar helt klart, men det bör väl fungera fint till en början? Jag ser inte riktigt vad det är som skulle kunna hindra detta från att fungera tillfredställande. Grundprincipem för funktion bör väl inte ändras bara för att jag har en DCX mellan DAC och slutsteg/en?

Volymen sänks väl likväl om jag skruvar på ratten på DAC?

Dessutom, som ljudet är nu här hemma så märker jag ingen skillnad på ljudet mellan CD och Spotify, så hur optimalt kan det vara. En billig HK reciever och System 1's bästa högtalare kan kanske med yttersta välvilja kallas som hifi och har kostat mig 1500, lika mycket som min DAC. Trots detta så måste jag säga att dessa högtalare inte låter kattskit och då har jag haft ett antal modeller av både nyare och äldre JBL, Celestion, CW med mera som låtit långt mycket sämre. Men ja, bättre kan det definitivt bli.

Att jag kanske förlorar lite resolution och yttersta ljudkvalite bör väl inte vara direkt märkbart? När andra saker i kedjan är märkbart sämre och påverkar ljudet mer? Kanske lite som resonemanget att gå efter arbetsklass på slutsteg för bästa ljudet när det är andra saker i ett slutsteg som först och främst påverkar ljudet och först bör åtgärdas innan valet av arbetsklass gör sig påmint? Eller köpa dyra kablar till en klockradio?

Jag har andra problem i systemet för nuvarande, bland annat ett allt annat än optimala högtalare som står för återgivningen.

Som jag tycker, borde det vara viktigare att få mina Elsinore att stå för återgivningen ihop med basmodiler och två passande slutsteg, med DCX som delningsfilter och DSP för basmodulerna vara både viktigare och påverka återgivningen betydligt mycket mer positivt än att hålla på och trixa med att antingen köpa/bygga/laga en volymkontroll mellan DCX och slutsteg?

Snurrigt skrivet, men kort sagt, är det inte betydligt mycket viktigare att satsa på att i övrigt få en mindre klanderlig återgivning i form av bra högtalare och hyfsade slutsteg än att lägga pengar på en volymkontroll och dra ut på tiden det tar att få iordning högtalare och slutsteg?

Tycker detta borde vara det vettiga att göra då det är högtalarna som står för det mest avvikande ljudet från det korrekta i ett högtalarsystem (Frånsett rummet)?

Hade inte ni resonerat på samma sätt?
Söker element:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2019-08-01 15:34

Jag har en DCX och kör man den analogt in så hörs bara bruset intill diskanten hos mig men inte från lyssningsplats.
Med reservation för min ålder :wink:
Har man lättdrivna högtalare blir det värre naturligtvis.

Kör med en Dac Magic för att kunna få in två digitala signalkällor. Men det är analog signal från DAC till försteg och DCX.
Att använda digital nivåkontroll vågar jag inte. Dom får för sig saker ibland + klantiga användare, och då kan det bli dyrt.
Så ett försteg är för mig ett måste. Ser man till att ha ett försteg med tillräcklig gain så kan man dra ned känsligheten
på DCX:ens ingång. (-10db kör jag) Det ska visst minska bruset var det någon som sa.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-01 16:01

MattiasJK - om du inte hör någon skillnad mellan CD och spotify så bör du ställa upp högtalarna mer optimalt, eller använda en bättre digital spelare. Jag tycker det är en svag skillnad på kanske 9 av 10 skivor då jag jämför med min Yamaha wxc50 ( flac kontra spotify connect )

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-01 17:10

Har du kollat så att DACèns volym, reglerar sin digitala utgång?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-08-01 23:42

Är det bara jag som tycker att diskussionen börjar bli lite snurrig? Flera D/A-omvandlare före DCX2496 och analogt in med påföljande A/D-omvandling, processering och D/A-omvandling? Jag har som sagt använt Jan Diddens/Linear Audios modifierade och hifi-anpassade variant men principen för största välljud torde gälla även för standardvarianten: digitalt in till DCX och sedan flerkanaligt försteg och slutsteg efter. Om man behöver flera digitala källor kan man sätta in omkopplare för både optisk och koaxial signal samt omvandlare mellan de två. Cambridge Dacmagic som omtalas i tråden har för övrigt digital utgång och borde därmed kunna användas som omkopplingsbox inklusive anslutningsmöjlighet för USB före DCX. Denna koppling har jag inte provat själv - men blir en smula frestad att göra det.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-08-01 23:51

PekkaJohansson skrev:Är det bara jag som tycker att diskussionen börjar bli lite snurrig? Flera D/A-omvandlare före DCX2496 och analogt in med påföljande A/D-omvandling, processering och D/A-omvandling? Jag har som sagt använt Jan Diddens/Linear Audios modifierade och hifi-anpassade variant men principen för största välljud torde gälla även för standardvarianten: digitalt in till DCX och sedan flerkanaligt försteg och slutsteg efter. Om man behöver flera digitala källor kan man sätta in omkopplare för både optisk och koaxial signal samt omvandlare mellan de två. Cambridge Dacmagic som omtalas i tråden har för övrigt digital utgång och borde därmed kunna användas som omkopplingsbox inklusive anslutningsmöjlighet för USB före DCX. Denna koppling har jag inte provat själv - men blir en smula frestad att göra det.

Med vänlig hälsning

Pekka

Hittar inget fel med detta inlägg. Därför +1. Bra där Pekka. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-02 00:30

Låter som en smuttare lösning än den jag använde. Jag använde en NAD T773 som digital omkopplare, då den även hade optisk utgång. Därifrån vidare till DCXèn, och sedan, som sagt en Denon AVR som 6-kanalig analog volymkontroll efter DCX.
Lite omständligt :D . Men för mig funkade det, då jag använde de många slutstegen för aktiv drift av linjekällor och basar.
Oändligt mycket smidigare nu, med Najdan som både är DSP och förförstärkare, med fjärrkontrollerad volymkontroll.

I dagsläget skulle jag inte välja DCX, då det finns bättre alternativ.

Nästa

Återgå till DIY-forum