Moderator: Redaktörer
Morello skrev:60 m/s är extraordinärt mycket och risken för turbulent flöde är minst sagt överhängande.
Det är tveksamt om det över huvud taget går att dimensionera en port som medför så lågt Reynholdstal att flödet förblir laminärt.
Isidor skrev:Så fort flödet blir någorlunda turbulent är basreflexprincipen egentligen meningslös. Detta eftersom det totala turbulenta tryckfallet fullständigt bromsar flödet med extrem distorsion som följd (även om det kanske snarare är den kraftiga kompressionen och frekvensgångsavvikelser som är det mest hörbara resultatet, se tidigare inlägg). Den helt dominerande delen av detta tryckfall uppstår i in- och utloppen eftersom portarna i sammanhanget är mycket korta (och vanligtvis raka).
En välkonstruerad 100 mm cirkulär port klarar i allra bästa fall strömningshastigheter uppåt 20 m/s (RMS) innan total mättnad inträder. Observera att detta förutsätter ordentligt rundade kanter och även en liten baffel på portens insida. Halvslafsiga varianter utan rundningar och baffel kommer inte upp i mer än ca 5 m/s gränshastighet. Det mesta talar för att strömningen i praktiken, i dominerande utsträckning, är laminär upp till detta kanske halva ovanstående hastigheter där turbulensen kommer igång ordentligt (Re = 15 000 - 70 000). Studerar man de tryckfall som uppstår vid turbulent flöde och jämför dessa med ljudtrycket i porten inser man ganska snart att basreflexprincipen är mycket känslig för turbulens. Faktum är att turbulensgraden måste vara närmast obefintlig för att hygglig linjäritet skall råda.
För att exemplifiera vad som händer i termer av någorlunda distorsionsfria ljudtrycksnivåer utgår vi från en strömningsoptimerad 100 mm-port, avstämd till 20 Hz. Säg att vi av linjäritetsskäl tillåter kanske hälften av gräns- eller mättnadshastigheten på 20 m/s, alltså ca 10 m/s. Maximal ljudtrycksnivå vid 20 Hz i lyssningspositionen i ett normalt rum landar då i trakten av 105 - 110 dB. Självklart ganska högt, men egentligen inte tillräckligt. (Hembioentusiaster känner självklart till att maxnivån i effektkanalen i Dolbys AC3 (DD 5.1) är specad till 115 dB.) Notera även att en dålig cirkulär 100 mm port inte klarar mer än omkring 95 - 100 dB enligt samma kriterier. I flertalet kommersiella konstruktioner rundar man bara på högtalarens utsida och hoppar helt över åtgärder på insidan, något som är ganska meningslöst.)
Om man nu ersätter den cirkulära 100 mm-porten med en likaledes strömningsoptimerad 7 mm hög slits med samma tvärsnittsarea så händer följande: p.g.a. ett mer fördelaktigt Reynolds tal uppnår vi en gränshastighet som är drygt 3 ggr högre och därmed också en gränsljudtrycksnivå som är ca 10 dB högre. Vi kommer alltså upp omkring 115 - 120 dB under samma förutsättningar som ovan innan distorsionen blir alltför svår. Att den slitsformade porten kan uppträda sämre (med bl.a. sekundärströmmar) under turbulenta förhållanden spelar mindre roll. Vi offrar gärna turbulenta prestanda för ett utsträckt laminärdominerat, och därmed mer eller mindre linjärt, område. Det något ökade laminära strömningsmotståndet i slitsen ger även en försumbar känslighetsminskning på ca 0.3 - 0.5 dB.
Det bör observeras att denna tillämpning med optimering mot linjäritet skiljer sig totalt mot typisk kanalströmning där man ställs inför helt andra problem. Därav den ganska ovanliga slutsatsen om att slitsen är att föredra.
För övrigt är det av samma skäl en fördel med t.ex. 4 st 50 mm-rör jämfört med ett på 100 mm. Allt annat lika uppnår vi omkring dubbla hastigheten/volymflödet för samma distorsion och därmed ca 6 dB högre nivå innan vi får problem. Resonemanget blir mer rättframt här eftersom formen ger samma förutsättningar och enda skillnaden ligger i ett hälften så stort Reynolds tal för en given strömningshastighet för 50 mm-portarna. Här får man inte ens några, i det här fallet mest teoretiska, nackdelar i form av sekundärströmmar.
När det gäller frågan om B&W:s "gropar" så är de sannolikt mest en marknadsföringsåtgärd. Man tycks ha hämtat inspiration från den typiska ytstrukturen för golfbollar, men där råder helt andra förhållanden med ett fullt turbulent fält, separation och vakbildning. Det kan kanske vara intressant att känna till att man knappast skulle få iväg en golfboll mycket mer än sådär 100 m utan gropar. I fallet basreflexportar kan jag dock inte se ens teoretiska fördelar, snarare nackdelar.
Morello skrev:Det räcker med 19-22 mm även för baffeln, varför skulle det inte göra det menar du?
Samt, varför skulle baffeln tarva tjockare gods i en bashögtalare menar du?
Ang port, så låter 60 m/s väldigt mycket. Isidor skriver att den optimala slitsade porten ger en faktor 3 (cirka 10dB) jämfört med en 4"-port, som hanterar 10 m/s utan större problem.
Jon_S skrev:Hej alla!
Ursäkta bristen på svar. Det var festligheter hemma
Slitsen framåt - låter som en vettig idé. Dessutom kommer slitsporten internt längre ifrån elementet (nästan hela portlängden)
Tangband: Jag utgår helt och hållet ifrån Basta!, så du är helt rätt uteJag håller med om att man inte kan "räkna i huvudet" om man inte är alldeles väldigt insatt i detta. Det är inte ett alternativ för mig heller.
Jag kommer nog att börja med en 100L-låda iaf pga brist på utrymme där den ska användas (ska dumpa en skiss här när jag hinner) och får vara beredd på att den kanske inte presterar som jag har tänkt.
944_Driver skrev:Spännande lösning, men är det inte rätt utmanande att bygga denna? Jag tänker att portarna är väldigt beroende av att man får till måttet 7 mm istället för 6 eller 8 mm...
// Magnus
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster