juanth skrev:Var bor du Mats? Det finns ett par att lyssna på i Sthlm, hos mig.
Tack, det vore roligt. Normalt håller familjen till vid Vanadisplan, mindre än två stenkast från HifiKit.
/mats
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
juanth skrev:Var bor du Mats? Det finns ett par att lyssna på i Sthlm, hos mig.
Tangband skrev:matssvensson skrev:Teoretiskt går det alldeles utmärkt att skapa en ljudalstrare som mäter spikrakt på en meter utan reflexer och samtidigt mäter lika spikrakt med LTAS vid lyssningsplats i ett rum, tex en rundstrålande högtalare i ett rum som absorberar frekvenser likvärdigt över hela spekrat. Men det är inte lätt att realisera i praktiken och inte alls säkert att en sån lösning upplevs återskapa en inspelad ljudhändelse på bästa möjliga vis (snarare säkert att den lösningen inte upplevs speciellt positivt).
Det beror på mycket, i själva högtalarlösningen och dess egenskaper, hur den interagerar med lyssningsrummet och hur vår hörsel tolkar ljudet i lyssningspositionen över både tid och riktning. Mängder av parametrar som inte uppfattas av en mätmikrofon i en mätning. Och det är där en kompetent konstruktör förhoppningsvis kommer in för att försöka skapa en smakfull balans bland dessa egenskaper.
Det jag läst och sett om dessa högtalare gör mig mycket nyfiken på att få höra dem. Carlssonstiftelsens OA-61 imponerade på mig tidigare i våras. Bremen 3D8 med center på Sheraton för ett antal år sen satte djupa spår i mitt ljudminne.
mvh, mats
Det där var ju diplomatiskt skrivet. Dina egna mätningar med LTAS ( som var en mycket intressant tråd ) visade ju, precis som mina egna tester, att det inte går att säga att LTAS -mätning som är frekvensrak på lyssningsplats genererar det bästa ljudet. Sabbar man direktljudet som är nära högtalaren med en diskanthöjning kommer högtalaren tvärtom att upplevas som alltför ljust klingande från lyssningsplats. Trots att den med LTAS metoden mäter rakt.
Detta beror bla på precendence-effekten. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect
Hjärnan selekterar ljud. Mikrofonen gör det inte.
Jag har kommit till samma slutsats som du angående detta.
Jag har inte heller hört OA61 eller Bremens ägg, så jag får väl låta det vara osagt att det omöjliga kanske trots allt går att göra.
petersteindl skrev:Tangband skrev:matssvensson skrev:Teoretiskt går det alldeles utmärkt att skapa en ljudalstrare som mäter spikrakt på en meter utan reflexer och samtidigt mäter lika spikrakt med LTAS vid lyssningsplats i ett rum, tex en rundstrålande högtalare i ett rum som absorberar frekvenser likvärdigt över hela spekrat. Men det är inte lätt att realisera i praktiken och inte alls säkert att en sån lösning upplevs återskapa en inspelad ljudhändelse på bästa möjliga vis (snarare säkert att den lösningen inte upplevs speciellt positivt).
Det beror på mycket, i själva högtalarlösningen och dess egenskaper, hur den interagerar med lyssningsrummet och hur vår hörsel tolkar ljudet i lyssningspositionen över både tid och riktning. Mängder av parametrar som inte uppfattas av en mätmikrofon i en mätning. Och det är där en kompetent konstruktör förhoppningsvis kommer in för att försöka skapa en smakfull balans bland dessa egenskaper.
Det jag läst och sett om dessa högtalare gör mig mycket nyfiken på att få höra dem. Carlssonstiftelsens OA-61 imponerade på mig tidigare i våras. Bremen 3D8 med center på Sheraton för ett antal år sen satte djupa spår i mitt ljudminne.
mvh, mats
Det där var ju diplomatiskt skrivet. Dina egna mätningar med LTAS ( som var en mycket intressant tråd ) visade ju, precis som mina egna tester, att det inte går att säga att LTAS -mätning som är frekvensrak på lyssningsplats genererar det bästa ljudet. Sabbar man direktljudet som är nära högtalaren med en diskanthöjning kommer högtalaren tvärtom att upplevas som alltför ljust klingande från lyssningsplats. Trots att den med LTAS metoden mäter rakt.
Detta beror bla på precendence-effekten. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect
Hjärnan selekterar ljud. Mikrofonen gör det inte.
Jag har kommit till samma slutsats som du angående detta.
Jag har inte heller hört OA61 eller Bremens ägg, så jag får väl låta det vara osagt att det omöjliga kanske trots allt går att göra.
Direktljudet är den akustiska ljudvåg som når mottagaren, d v s lyssnaren eller en mikrofon, innan reflexer påverkat denna ljudvåg i punkten hos mottagaren. Direktljud och dess definition är lurigt och speciellt i små rum. Överhuvudtaget är vågrörelseläran inom fysiken svår och ibland inte helt intuitiv.
I det här inlägget hänvisar du till Precedence och det är bra. I andra inlägg hänvisar du till Haas och det är mindre bra. Man har för en del år sedan separerat dessa fenomen i takt med att man förstått precedence. Mitt råd, använd ej ordet Haas-effekten då det är precedence som skall uttryckas. Tyvärr är precedence fortfarande missförstått. Det är ganska stora skillnader mellan dessa två begrepp. Haas-effekten som ord för en specifik psykoakustisk företeelse/fenomen är en gammal kvarlevnad sedan 50-talet och används tyvärr fortfarande alltför ofta i fel sammanhang. Men just nu känns det som överkurs på detta forum och då väljer jag att trappa ner eftersom det på senare tid inte fallit i god jord det jag vill försöka förklara. Jag får ta detta senare i annan tråd, då tiden känns mera mogen.
Med vänliga hälsningar
Peter
radelius skrev:Ja det var mäktigt! Tur att lådorna inte sprack
En annan fråga Stefan, har du hunnit testa nc400 modulerna än?
H/Staffan
Kalejdokom skrev:Läge att byta till kompressionsdriver...?
Morello skrev:Sanslöst, det måste låtit fruktansvärt illa med så överstyrda element. Var ni helt plakat?![]()
![]()
Morello skrev:NI undvek en fråga.
En kompis som har ett par "Morello 2-vägare" med SS 18W8545 upptäckte dagen efter en blöt fest att dammkåpan låg på golvet.
48IDA skrev:Man får börja med att gratulera på 14-årsdagen,själv är jag bara 13,5.
Det vet alla att distorsionen sjunker med att promillen ökar.
På mässan spelades väl inte så högt?
Nattlorden skrev:Vilken filtervariant var de byggda med?
juanth skrev:Ja det är jag som är värden.
Nattis: det är än så länge standardfilter men kopparfolie är på g i basdelen inom kort. Jag har liggandes.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster