Perfector skrev:jansch skrev:RogerGustavsson skrev:
Ta bort akustiken eller dämpa? Kan du redogöra för skillnaden? I min värld betyder det samma sak. Ett ljuddött rum som visas på bild i tråden är ju totaldämpat (har ingen "akustik") ner till låga frekvenser. Hur lågt beror väl på rummets storlek?
Det blir lite "rörigt" med alla begrepp....
- Begreppet "akustik" är egentligen läran om ljud.
Vi använder det dock också som ett ord som beskriver akustiska egenskaper, t.ex hur ett rum uppför sig som lyssningsmiljö. Det går dock inte att säga att ett rum har mycket eller lite/ingen akustik. Dämpning ( menas väl absorption?) är väl lika mycket akustik som reflektion?!
- Ett "ljuddött rum" alternativt "döddämpat rum" betyder antagligen att ingen reflektion sker från avgränsningytorna samt att akustiska impedansen motsvarar frifält.
- Ett "ljuddött rum är då = ett "ekofritt rum" (vanligt ord på Faktiskt.io) = frifältsrum ( som är den korrekta beteckningen). "Ekofritt rum" = "ekofri kammare" = "anechoic chamber" har dock blivit mer och mer vedertaget.
- Ett frifältsrum ("ekofritt rum") skapas med hjälp av ABSORPTION där ljud blir till värme i absorbenten som oftast är av specell mineralull.
För att undvika REFLEKTION tillbaka in i rummet när ljudet når absorbenten är absorbenten utformade som kilar. (Då mineralullen har en annan densitet än luft förändras den akustiska impedansen och en viss reflektion kommer då alltid att ske) Kilarna blir då en "ljudfälla" för de reflexer som uppstår.
För att få fungerande absorption vid låga frekvenser måste kilarna vara väldigt stora/långa - oftast 1- 2 meter.
Det vore ju väldigt bra om äggkartonger skulle kunna göra samma jobb. ... Bara absorbenterna i ett frifältsrum kostar miljoner....
Lite "lurigt" också med, citat: "dämpar luftens hastighet och fyller volymen".
Vad som sker i ullen är absorption och en förändring av akustika impedansen. Ljudhastigheten ökar.
Absorption sker genom friktion mellan fibrer och luftmolekyler samt att fibrerna böjer sig ( inre friktion)
Man säger att mycket dämning minskar lufthastigheten och att lådan då skenbart blir större, eller har Philips fel?
Sedan har jag sett i recentioner att lådan är för hårt eller löst dämpad, något som inte uppstår med äggkartonger.
Kartongerna avser att ta bort reflexerna som ger upphov till lådljud men gör ingenting åt lådans eventuella lådighet.Och att ljudlabbet absorberar reflexerna är nog fel.
Jag har sett ekofria rum med träkilar som defenitivt inte absorberar ljudet utan rensar akustiken.
Har även sett labb med koner i exakt samma storlek överallt som gör samma sak.
Att jag fastnade för äggkartonger är dels för att jag via HiFi-kit och HiFi Connection fick bekräftat genom mätningar att det blev som avsett.
Att kartongerna gjorde det enklare att fylla lådan var en annan orsak.
Dessutom ska kartongerna ses i perspektiv av lådans volym, och då är det precis vad som krävs för att skapa ett ekofritt rum, eller en döddämpad låda.
Att jag inte uttrycker mig i de termer som står i alla böcker tillsammans med den allmänna viljan att missförstå gör ingen skillnad.
Det har funkat i 25 år och funkar fortfarande.
SNÄLLA!
Kan ingen bygga tex. Originalburken som jag lagt in en bild på och sedan, när allt är gjort prova en med och en utan kartongerna och berätta hur skillnaden blir?
Jag har äggkartonger till 1 par högtalare och även ull som skall i bakom basen samt 2 diskanter Perless LK10DT som jag bjuder på om någon vill testa.
Så länge filtret till högtalaren är det jag fått uppmätt så kommer resultatet att bli det jag får fram.
Jag har ett par spelande högtalare som kan lyssnas på över en kopp kaffe och en kanelbulle om så önskas.
Men sluta hacka på det jag berättar om ingen vill testa resultatet.
Prefector - VIKTIGT! Jag hackar absolut inte på dej. Tycker du att jag skriver något som sårar eller är raljerande ber jag om ursäkt. Alla får ha sina åsikter och jag är lika envis som du när jag anser att jag har rätt. Jag har svårt att dock svårt att acceptera åsikter som går emot fysikens och matematikens grundläggande lagar/regler.
Mycket tjafs och åsikter på Faktiskt.io uppstår när man inte använder samma definitioner eller begrepp och ibland förstår inte jag vad du menar.
Tänkte kommentera det du skriver som kommentar till mitt inlägg och försöka göra det med fakta. Av erfarenhet vet jag att endast kan lita på korrekta mätningar och och fysikens lagar, vår hörsel är alltför "lättlurad" och det skall den vara annars är det något fel i hörseln. Hörsel har en fantastisk förmåga att bortse från sådant som inte är viktigt, d v s inte viktigt för att överleva. Dom som har "guldöron" och hör "mer svärta" och och "bättre artikulation" och gud vet vad när ingen annan hör det har sannolikt något hörselfel. Visserligen kan man träna síg att höra distorsion mm som "Svensson" missar men då måste man göra det genom att ha full kontroll via kontrollmätningar.
Citat: "Man säger att mycket dämning minskar lufthastigheten och att lådan då skenbart blir större, eller har Philips fel?"
Lufthastigheten? Är osäker på vad du menar - menar du ljudets hastighet i luft? Alla vet ju att ljudets hastighet i luft är ca 343m/s vid normal inomhustemperatur. Generellt ökar ljudhastigheten med densiteten på gasen/materialet. I t.ex. trä färdas ljudet mer än 10ggr fortare än i luft. I sten eller metaller ännu mycket fortare. Hur fort ljudet färdas i mineralull beror alltså på dess densitet men i vart fall fortare än i luft.
Eller menar du med lufthastigheten luftmolekylers fram och återgående rörelse mellan noder och bukar (det vi kallar ljud?)? I så fall menar du absorption (dämpning), d v s molekylrörelsen avstannar genom att mediet (luft eller annat material ) är elastiskt och det uppstår värme istället för rörelse.
På den tiden jag jobbade i akustiskt lab var Philips duktiga på akustik och dom försökte sälja på alla lab i Europa mätutrustning som dock inte speciellt imponerande. Då ,liksom nu, var Bruel&Kjaer helt outstanding och Philips och i viss mån Rhode&Schwartz försökte dumpa sig in på marknaden. Jag hade många "mutresor" till Philips Holland och dom var pålästa men grejorna var inte bra. Hur bra dom är idag vet jag inte. Visa gärna detta för dina kontakter på Philips och fråga hur dom menade.
Citat: ".....Och att ljudlabbet absorberar reflexerna är nog fel."
Du skriver "nog fel"...
I ett "ljudlabb" (jag tror du menar frifältsrum/ekofritt rum) är målet att återskapa "fritt fält" d v s endast ljud direkt från ljudkällan skall finnas i rummet. Utan att gå in på detaljer så har ju ett rum avgränsningsytor och har dessa annan akustisk impedans än luften kommer ljud att reflekteras. Då väggarna har högre densitet än luften kommer alltså ljud att reflekteras (precis som i ditt lyssningsrum) och det "fria fältet" förstörs. Målet är alltså att ta bort alla reflexer för att uppnå fritt fält. Därför klär man avgränsningsytorna med absorberande material med låg densitet. På "mikronivå" har inte en absorbent en homogen avgränsningsyta utan består av lite fibrer i mycket luft. Trots detta reflekterar absorbenten en del ljud ändå (den har ju högre densitet) och därför är absorbenterna koniska så att "ljudfällor" uppstår där ljudet reflekteras mellan 2 närliggande koner. för varje "studs" mellan 2 närliggande koner blir det svagare och till slut så svagt att det inte är mätbart. För att uppnå en effektiv dämpning bör konerna vara minst en 1/4 ljudvåg långa vilket gör dom väldigt stora för att hantera låga frekvenser.
Om vi går tillbaka till din låda så finns det ett annat fenomen som gör att lådan aldrig kan vara ett fritt fält eller "döddämpad" och det är storleken.
Om avgränsningsytorna är väldigt nära ur ett våglängds perspektiv uppstår en tryckkammare. Detta uppstår när våglängden är väsentligt längre än lådans storlek. det är alltså inte längre en ljudvåg som breder ut sig utan samma tryck kommer att gälla i alla punkter i lådan och helt andra förutsättningar uppstår.
Ett frifältsrums storlek sätter gränserna för den lägsta frekvens där inte längre "fritt fält" gäller och därför är det extremt dyrt att bygga ett för låga frekvenser. ett frifältsrum på 4x5 meter är normalt oavvändbart under 80Hz, få rum är så stora att dom klarar frifältsmätningar under 40Hz.
Det skulle faktiskt TEORETISKT kunna gå att bygga ett frifältsrum med träklossar förutsatt att klossarna är extremt spetsiga. Då trä har 10ggr högre densitet än absorbenter och därmed reflekterar större delen av ljudet krävs antagligen väldigt djupa klossar. Man kan ju gissa att ljudet måste reflekteras mellan 2 närliggande klossar ett par 100 ggr , kanske mer för att komma ner på en acceptabel restnivå.
Fast en sådan lösning vore ju väldigt korkad - som att tillverka en hammare av skumgummi.
Goggla gärna på anechoic chamber, t.ex. på Wikipedia där förklarar dom översiktligt hur ett "döddämpat rum" fungerar. Vill du veta mer om tryckkammare och hur det fungerar kan du registrera dej på Bruel&Kjaers hemsida och då få tillgång till forskarrapporter, tester, mm. deras "Technical Review" dokument är ganska lättlästa om man bortser från alla matematiska formler.
Slutligen
Jag har inga åsikter om högtalarlådor och hur bra dom kan låta med äggkartonger. Jag håller bara inte med om skälen till varför det funkar.
Och än en gång - jag hackar inte på dej utan talar bara om när JAG anser att du framför teorier som inte grundar sig på fysikens lagar eller verifierande mätningar.