Hej!
Har letat lite men inte hittat, har någon byggt en mindre DIY ATMOS högtalare som avses placeras på fronthögtalarna, för att låta ljudet studsa i taket? Hur ska en sådan liten högtalare helst konstrueras?
Moderator: Redaktörer
Dolby employs Head Related Transfer Function (HRTF) post processing for the height channels incorporating Atmos elevation speakers. The HRTF helps trick your brain into thinking the sound is coming from an elevated position despite that the speakers are at about ear level. The graph below represents the EQ processing Dolby Atmos AV receivers and processors will be applying to Atmos elevation speakers. This curve in combination with the acoustical properties of your head and the spacing between your ears is what makes the magic work.
As with all HRTF-based processing, the effectiveness of the simulation will greatly depend on how closely matched your own HRTFs are with the generic model used. We also suspect there will be a fairly narrow sweet spot in which the elevation illusion would be most effective.
Dolby Atmos HRTF DSP
Dolby Atmos Equalization for Atmos Elevation Speakers (source AVS Forum)
The Dolby patent calls for a filter response with a rise at 7 kHz of 5 dB followed by a drop of 7 dB at 12 kHz. While the patent claims this can be done in the speaker via a crossover network or in the digital domain via DSP processing or a combination of both, the reality is it’s typically done digitally via DSP processing in the AV receiver. It’s quite difficult and expensive to achieve such a tight response like this in the analog domain. Moreover, it's NEVER a good idea to apply boost via a passive filter network. This should be done in the digital domain. Period.
Update 9/12/14: Recent feedback from our talks with Dolby at CEDIA suggests there is some element of the HRTF employed in Atmos Elevation speakers in the analog crossover. However, we don't suspect it matches the amplitude of the above graph especially since most of the Atmos Elevation speaker specs we've read indicate a frequency response of 150Hz to 18kHz +-3dB which can't be met with a swing of 12dB (+5dB at 7kHz and -7dB at 12kHz) from the HRTF graph. We will know more as we get samples in our labs for testing.
Update 10/29/14: After close examination of the Definitive Technology A60 Dolby Atmos speaker in conjunction with figure 14A from the Dolby patent, we have discovered that a Dolby Atmos speaker does in fact incorporate a complex 8-element crossover in attempt to create a +2dB bump at 7kHz followed by a -4dB notch at 12kHz. This crossover is a one design fits all solution with values set by Dolby so a driver with a very specific DCR must be selected in order to achieve the frequency response transfer function they are targeting in figure 14B of their patent.
Kalejdokom skrev:Lätt att glida från ämnet, men en fundering gällande flera högtalare på samma Atmos-kanal. Borde det inte bli bättre att köra med 7.1.4* och bara använda en A1 per Atmos-kanal (istället för 2x3 st i 7.1.2)? Då nyttjar men ju panoreringen bättre.
*) Förutsatt att man har en receiver som stödjer fyra Atmos-kanaler.
philipbtz skrev:Kalejdokom skrev:Lätt att glida från ämnet, men en fundering gällande flera högtalare på samma Atmos-kanal. Borde det inte bli bättre att köra med 7.1.4* och bara använda en A1 per Atmos-kanal (istället för 2x3 st i 7.1.2)? Då nyttjar men ju panoreringen bättre.
*) Förutsatt att man har en receiver som stödjer fyra Atmos-kanaler.
Då behöver jag ett till slutsteg då jag saknar två kanalerSedan vet jag inte vad som är bäst för jag är nästan helt säker på att jag hade spelat sönder a1:orna om det var en per kanal. Samt att jag då bara hade kunnat använda fyra utav sex högtalare. Då hade två blivit liggandes. Men det hade nog blivit något bättre i sweetspot på lagom volym. När resten av systemet är så otroligt kapabelt så vill jag inte sitta och vara orolig att något går sönder.
Johan_Lindroos skrev:philipbtz skrev:Kalejdokom skrev:Lätt att glida från ämnet, men en fundering gällande flera högtalare på samma Atmos-kanal. Borde det inte bli bättre att köra med 7.1.4* och bara använda en A1 per Atmos-kanal (istället för 2x3 st i 7.1.2)? Då nyttjar men ju panoreringen bättre.
*) Förutsatt att man har en receiver som stödjer fyra Atmos-kanaler.
Då behöver jag ett till slutsteg då jag saknar två kanalerSedan vet jag inte vad som är bäst för jag är nästan helt säker på att jag hade spelat sönder a1:orna om det var en per kanal. Samt att jag då bara hade kunnat använda fyra utav sex högtalare. Då hade två blivit liggandes. Men det hade nog blivit något bättre i sweetspot på lagom volym. När resten av systemet är så otroligt kapabelt så vill jag inte sitta och vara orolig att något går sönder.
Du kan ställa in så att högpassfiltreringen sker lite högre upp i frekvens så skyddar det elementen mot söndermangling.
Allra oftast är det inte speciellt mycket ljud i takkanalerna har jag märkt. Det brukar vara mycket mycket mer i frontkanalerna.
Hittills kör jag själv med slutna MuPPsar i taket som liknar A1 i kapacitet, och de har överlevt bra. Det jag inte gillar är deras rätt dåliga spridningsegenskaper i diskantregistret.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 27 gäster