DPH-4221 - ett fullständigt misslyckande

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-09 22:03

Fick en stund över i eftermiddags och passade på att släpa ut min nya kompis i solen, innan det kommer mer regn...
Vi bor på en återvändsgata med skogen som närmsta granne bakom huset. Jag ställde högtalaren med fronten riktad mot skogen, utan några reflekterande ytor i närheten.

Jag gjorde ett antal mätningar som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Svårt att veta var man ska placera mikrofonen med så många element utspridda på baffeln. Var för sig ser det väl helt ok ut, men sen ska jag försöka lära mig hur man använder mätningarna för att få till ett filter. Jag har som sagt tänkt använda Xsim. Det blir nog fler mätningar innan jag får till något användbart för simulering.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-09 22:08

Jag passade också på att testa hur hårt man kan pressa en Fountek Neo Cd2.0 banddiskant. Jag lyckades förväxla (spegelvända) plintarna till midbas/mellanregister/diskant, så jag körde ett mätsvep 20-20000 Hz med 90 dB nivå en meter framför högtalaren - med bara diskanten inkopplad!

Jag satt inne i mitt arbetsrum och körde mätningarna och blev helt förskräckt när det tjöt som en häxpipa från trädgården 8O :lol: .
Men elementet verkar alltså ok och har spelat ljuv musik hela kvällen efter mätningen.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-09 22:11

Man får anse det inspelat nu,då!? :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2019-08-09 22:25

Galet snygga :D

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-10 20:56

Ja väldigt fina. :) Har du några mätkurvor du vill visa ?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-10 21:05

Ja nu sitter vi ju hela högen och studsar upp och ner som små gummibollar, allt för denna spännande aktivitet som du delger oss men utan resultat :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-10 21:35

De kurvor som ni vill se är ju på den färdiga lådan med färdiga filter. Just nu är det ju bara ett antal element monterade i slutna lådor. De mäter förstås som förväntat, med bra respons inom sina register och med diverse berg och dalar pga baffel och konuppbrytningar. Jag lovar att redovisa kurvor när det blir dags för filterdesign.

Riktigt intressant blir det ju också när basarna är på plats och ska integreras.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2019-08-11 13:07

Som jag förstått måste man mäta varje element (eller grupp av element) för sig när man använder Xsim, rätta mig om jag har fel.
Ex. dina 4 dipol basar som en grupp, dvs en mätning.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-11 16:57

Ja, jag har mätt på varje register för sig, med mikrofonen i samma position - 1 meter rakt framför diskanten:
Midbasarna, parallellkopplade
Mellanregistren, parallellkopplade
Diskant

Sedan har jag mätt med alla element parallellkopplade med mikrofonen i samma position. Mätningarna har jag än så länge bara sparat ner på fil. Jag använder REW för mätning med Line Audio OM1 som mätmikrofon.

Basarna kommer jag betrakta som subbasar i ett delat system, med aktiv integrering.

Det blir alltså en 3-vägare med slutna kaviteter för bas- och mellanregister plus en subbas med de fyra elementen i dipol.

Xsim har jag tänkt använda för 3-vägarens filter. Subbasen blir till att mäta och filtrera separat.

Så tänker jag. :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2019-08-11 19:52

Låter vettigt. Att dela lågt och med dipol kompensation analogt blir både dyrt och svårt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-11 21:36

Dagens update. Jag fick bakläxa på ytbehandlingen av gavlarna. Oljan var fortfarande kladdig efter vaxning, så det blev till att göra om och göra rätt. På med grova slippapper och ny olja. Den här gången valde jag olja utan vax; Liberon Finishing oil. Bivax ska förstås på när oljan torkat och putsats. Jag besparar mobben fler bilder på mina gavlar. Återkommer när de är klara. :oops:

Under tiden det torkar har jag idag kompletterat stommarna med lister som skall fixera gavlarna i rätt läge när det blir dags att dra fast dem med genomgående gängstav. Först en list på botten/sockel...

Bild

...och sedan en list på undersidan av topplocket. Den listen sprayade jag svart så att den inte får för sig att lysa ut genom springan framåt.

Bild

Ett tålamodskrävande moment hann jag också med innan lampan släcktes i garaget. 16 gängstänger har kapats med bågfil och putsats i ändarna med metallfil. Nu är allt redo för att montera gavlarna. :)

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-13 09:43

Jag har börjat labba lite i Xsim och det ser ju inte ut att vara så omöjligt som jag befarat. :)

En fråga dock, generellt gällande 3-vägsfilter. Mellanregistren har något högre känslighet än basarna och spelar dessutom i registret som boostas lite av baffelformen. Är det ok att dämpa mellanregistren några dB på samma sätt som man gör med en diskant, via serieresistor eller dämpled? Jag siktar på HP-delning runt 800Hz. Spontant vill man ju undvika motstånd i ett filter. Vad kan det krävas för effekt på en sådan dämpning (typ av resistor)?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-13 10:57

Kalejdokom skrev:Jag har börjat labba lite i Xsim och det ser ju inte ut att vara så omöjligt som jag befarat. :)

En fråga dock, generellt gällande 3-vägsfilter. Mellanregistren har något högre känslighet än basarna och spelar dessutom i registret som boostas lite av baffelformen. Är det ok att dämpa mellanregistren några dB på samma sätt som man gör med en diskant, via serieresistor eller dämpled? Jag siktar på HP-delning runt 800Hz. Spontant vill man ju undvika motstånd i ett filter. Vad kan det krävas för effekt på en sådan dämpning (typ av resistor)?

Jag tror man måste testa och se... :) i HYBRIDDIST lät det ju bättre med resistans innan diskanten och i Jbl 530 lät det bäst utan extra resistans innan drivern. Men då handlar det om delningar vid 2,6 kHz och 1,8 kHz. Du tänker dela vid 800 Hz.
Övergången till att det kan bli bättre med resistanser med dynamiska element verkar vara nånstans kring 600 Hz och uppåt, om jag försöker komma ihåg det jag läst på det här forumet. Men jag kanske minns fel och troligen kan man inte säga nåt generellt.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-08-13 11:03

Kalejdokom skrev:Jag har börjat labba lite i Xsim och det ser ju inte ut att vara så omöjligt som jag befarat. :)

Börjar med att stämma in i kören.

Snyggt bygge :!:

Om du väljer att dämpa med ett seriemotstånd så kan du i Xsim se hur stor effekt som faller över var komponent för sig vid vald ineffekt (tex. tillgänglig effekt/slutsteg), så har du ett beslutsunderlag där.
Gäller bara att hitta rätt meny...

Xsim component Power Dissipation.png
Xsim component Power Dissipation.png (60.89 KiB) Visad 8448 gånger

Fortsätter semestern :mrgreen:
/Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-13 12:02

Det var snyggt, tack för hjälpen! Men om jag matar in 100W blir det ju lite orimligt hög effekt t.ex. över en dämpled för diskanten, som delas över 3kHz. Förmodligen krämar man (=jag) väl inte ut 100 W vid normal lyssning, även om slutsteget är specat till 100W. Och vad innebär t.ex. 60W vid 3kHz - blir det samma värmeeffekt som vid likströmsmotstånd? (Jag vet att vi talar om impedanser när det är frekvensberoende). Det blev lite snurrigt nu...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-13 12:06

Jag har använt mig av 10W motstånd för mellanregister och diskant, på otaliga hemmabyggen. Har aldrig , så vitt jag vet haft några brända resistorer!?
Vill du vara extra säker så parallellkoppla motstånd för högre effekttålighet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-13 12:32

Ungefär så jag tänker också. Funderade bara lite speciellt på vad som händer när man kommer ner i frekvens. Känns spontant som att det handlar om högre effekter ju längre ner i frekvens man kommer, men det kanske är en tankevurpa.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-13 13:12

Nu till nästa fundering... när man sätter igång och leker med Xsim - ja då är ju frågan hur man gör ett delningsfilter. :D
Jag har koll på principerna för 6/12/18 dB/okt (alltså vilka komponenter man använder och hur de placeras). Men när man ser exempel på hur andra gjort så finns ju en oändlig variation av komponentmixar. Hur kan man lära sig hur respektive koppel påverkar frekvenskurvan? Jag tänker mig som typ en Dictionary för filterkomponenter. Finns det? Tips på bra webbsidor, Youtube e.d?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2019-08-13 14:13

Kolla på

Impulse Audio har många filmer som går igen vad du behöver göra med Xsim.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-13 14:39

Najs, tack. Slänger ur mig lite frågor längs vägen, mest i frustration. Hoppas kunna sammanfatta vad jag kommit underfund med längs vägen. Återkommer.
Jag tycker att det borde finnas en "reverse engineering"-knapp i Xsim - att man istället ritar upp den frekvens- och impedanskurva man vill ha, så skapar programmet filtret åt en. :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2019-08-14 09:37

Vill minnas att jag sett nåt sånt på du-tuben men kommer inte ihåg vilken det var....???

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-14 11:54

Man kommer rätt långt med lite trial-and-error. Jag avvaktar med att publicera mina försök tills jag fått möjlighet att provbygga och se hur det stämmer i praktiken, men det ser faktiskt lovande ut.
Just nu pågår jakten på filterkomponenter. Jag har en låda med lite gott och blandat, men saknar framför allt en del kondingar av större modell. Bär emot att betala hundralappar för en enda kondensator...

BRL har kampanj på komponenter, men bara enstaka exemplar i lager - går inte att beställa fler. Märkligt. :evil:

Edit: ringde BRL och dom ska sluta med filterkomponenter, så det var ingen kampanj utan utförsäljning av kvarvarande lager.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-14 12:21

Kul och spännande :) .
När mina Fukdistar spelar ska jag ge mig på att omarbeta stora Frontsystemet, till Passivt i stället för aktivt.
Byggde mycket passiva filter förr, utan att egentligen veta om det var bra :D . Nu när man hänger här, så känns pressen att gå lite mer vetenskapligt tillväga....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-14 18:58

Känn ingen press...

Filterkomponenter är nu på väg från Eluxson. Det var inte billigt, men det var dyrt! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-19 20:56

I väntan på komponentleverans blir jag lite filosofisk. Är det verklig rätt att sätta 8 st XLS i öppen baffel? Om man haft en "riktig" mancave hade jag kanske byggt 8 slutna subbar av dessa istället 8) och skaffat något mer passande dipolelement till dessa byggen.

Bild

Nåväl, påmind om trådtiteln gaskar jag upp mig - det gäller att göra bästa möjliga med befintliga medel - en fulländad kompromiss. :)
Magneterna har nu fått svarta mössor, för att dölja de fula etiketterna:

Bild

För att stilla nyfikenheten (min och andras) bjuder jag på lite torrmontage: :D

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-08-19 20:59

De där skulle anmälas till något designpris!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-19 21:01

Men inte är något torrt efter dom där bilderna... :roll: :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-19 21:05

Brutalt snyggt 8)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-19 21:13

Ni är så snälla. Tack!

Kanske dags för en ny Faktiskt DIY-tävling? :) Problemet är bara hur jag ska få ner dessa en våning och ut i bilen... inget man tar under armen precis.
Det får väl bli hifi-fika för den som vill komma förbi och titta (och kanske lyssna, om det blir bra :oops: ).

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2019-08-19 22:08

Denna gången har du överträffat dig själv!
Bland det snyggaste jag sett när det gäller DIY.

Stor respekt!
.....

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum