Skillnad mellan motstånd?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pgg

Skillnad mellan motstånd?

Inläggav pgg » 2006-03-03 05:07

Det är så att jag tänkte bygga nya filter till mina högtalare och denna gång tänkte jag följa beskrivningen någorlunda till punkt och pricka. Då när jag byggde dessa högtalare så köpte jag i princip bara det billigaste och enklaste man kunde få tag i.

Högtalarna är ett par HATT-SE som Tony Gee står för rättigheterna, och enligt honom så vill han att man ska ha ett par 10W metallfilmsmotstånd, men dessa verkar totalt omöjliga att få tag i. Har kollat elfa, trimlog och alla möjliga nätaffärer som möjligtvis skulle kunna sälja dessa. Men har inte lyckats.

Kan man ta några andra motstånd eller vet någon kanske vart man kan få tag i dessa?

Har även en annan fråga; det är så att jag tänkte bygga två basmoduler till ovanstående högtalare och har inte råd just nu med att köpa några värdiga slutsteg, så tror ni att detta aktiva delningsfilter skulle kunna fixa biffen i ett par månader/år framöver?
Aldrig använt ett aktivt filter förut så jag antar att det funkar som ett passivt, bara att det får ström?

Användarvisningsbild
Zei

motstånd

Inläggav Zei » 2006-03-03 07:39

Tjena

Hifikit kanske?

Annars är det lättare att ringa Elfa och fråga. Kan vara svårt att navigera deras sida ibland. Dom har det säkert liggandes :)

Vad tycker du om högtalarna då?
Kan du beskriva ljudet?

/Z

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-03 10:19

Ånä, 10 W metallfilmarna är standard och finns nästan överallt. Du tittar helt enkelt på fel ställe dvs leverantörer av "vanliga" industrikomponenter. "Alla" ljudbyggaraffärer har de där:

Rätt motstånd hos Hifi-Kit

Ljudia har bara några få värden så kanske inte de du behöver.

Det aktiva filtret är just aktivt dvs INTE passivt. Det betyder att du måste ha slutsteg efter det och har alltså ingen nytta av det om du inte har någon förstärkare över just nu.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-03 10:29

Metalloxid är inte samma sak som metallfilm.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-03 10:41

paa skrev:Metalloxid är inte samma sak som metallfilm.

Nä helt klart. I det här fallet är det dock rätt motstånd.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2006-03-03 11:14

Vill man ha metallfilm och inte metalloxid kan man köpa 1 eller 2 watts metallfilm på tex elfa och parallellkoppla så många man vill ha/behöver med avseende på ohm/watt.

Tror inte betydelsen av typ är så jättestor, har sett filter i riktigt dyra högtalare med de billiga trådlindande keramikklumparna. Tvärtom finns de "självutnämnda experter" som säger att dessa låter "bäst" :roll: . Viktigast är att värdena är riktiga.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-03 12:12

Jag tror det funkar lika bra med trådlindade som metallfilm/metalloxid. Den lilla extra induktans som trådlindade motstånd är så pass liten ändå jämfört med alla andra induktanser i talspolar, filterspolar och ledningar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-03 12:12

R3 och Rsource ligger ju i serie med större induktanser så där kan ju en liten mikroskåpisk impedans i trådlindningen(som iofs är bifilär) spela någon som helst roll, utan trådlindat kommer att göra jobbet där.
För motstånden runt diskanten får man väl göra som man tycker känns bäst i magen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
pgg

Inläggav pgg » 2006-03-03 17:21

Okej, då får det bli ett par metalloxidmotstånd, tackar för hjälpen :)

Vad tycker du om högtalarna då?
Kan du beskriva ljudet?

Ojoj, hehe, jag och beskriva ljud 8O
Tycker Tony Gee förklarar hur ljudet låter riktigt bra på hans sida. Det enda jag har att klaga på är att det saknas lite för mycket i nedre registret, runt 300hz och nedåt(gissning).

Dock så vet jag inte om jag tycker dom är värda dom pengar jag betalade, fast iofs så är ju inte min övriga utrustning mycket att hurra för, så det är nog där bristerna sitter.

Återgå till DIY-forum