Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
juanth skrev:Det var en härlig recension DVD-ai, kul att du gillade dem.
Jag är mycket tacksam för ditt energifyllda undersökande och tweakande i mitt rum. Det är lätt att bli hemmablind. Du har uppmärksammat mig på en hel del akustiska åtgärder som kommer vara till stor nytta framöver. Det har aldrig låtit så bra här som nu.Fem tummar av fem för det.
Tack också för mycket trevligt sällskap.
En person ville inte vara med på bild så han får väl eventuellt tillkännage sig själv...eller så skämdes han för något?
DVD-ai skrev:juanth skrev:Det var en härlig recension DVD-ai, kul att du gillade dem.
Jag är mycket tacksam för ditt energifyllda undersökande och tweakande i mitt rum. Det är lätt att bli hemmablind. Du har uppmärksammat mig på en hel del akustiska åtgärder som kommer vara till stor nytta framöver. Det har aldrig låtit så bra här som nu.Fem tummar av fem för det.
Tack också för mycket trevligt sällskap.
En person ville inte vara med på bild så han får väl eventuellt tillkännage sig själv...eller så skämdes han för något?
Jag är dålig på att hålla tyst när jag tycker att det borde gå att få till något bättre med enkla medel, så då börjar jag komma med tips bara....
Så var så god !
Han skäms väll över idioten bredvid honom med en skiva dämp på huvudet... inte klokt ju !
lennartj skrev:Jag läser mellan raderna att alla verkar överens om att Wavecor Balanced Drive WF182BD03 fungerar mycket bra i OA51.N, men anar att diskantelementet SB26ADC-C000-4 från SB Acoustics är den svagare länken.![]()
Är det någon som lyckats lura ut vad det sitter för diskantelement i OA61 ännu?
Jag blir nyfiken på att lyssna och mäta på OA52.2 med endast SS8545 utbytt mot Wavecor-basen och sätta i Vifa D25AG och använda det rena OA52.2- filtret med kopparfoliedrossel i serie med basen i OA52-lådorna jag avser att låna ut.
Givetvis ska mina OA52.2-referenser från 1994 förbli orörda. Jag har några extra Vifa D25AG jag kan tänka mig att låna ut om de inte utsätts för liknande effekttålighetstest som beskrivits ovan.![]()
Jag vill bli övertygad om att SB Acoustics-diskanterna är klart överlägsna Vifa D25AG i OA52.N i de flesta avseenden för att byta, och hoppas att Trollhättegänget lyckas med detta.
lennartj skrev:Jag läser mellan raderna att alla verkar överens om att Wavecor Balanced Drive WF182BD03 fungerar mycket bra i OA51.N, men anar att diskantelementet SB26ADC-C000-4 från SB Acoustics är den svagare länken.![]()
Är det någon som lyckats lura ut vad det sitter för diskantelement i OA61 ännu?
Jag blir nyfiken på att lyssna och mäta på OA52.2 med endast SS8545 utbytt mot Wavecor-basen och sätta i Vifa D25AG och använda det rena OA52.2- filtret med kopparfoliedrossel i serie med basen i OA52-lådorna jag avser att låna ut.
Givetvis ska mina OA52.2-referenser från 1994 förbli orörda. Jag har några extra Vifa D25AG jag kan tänka mig att låna ut om de inte utsätts för liknande effekttålighetstest som beskrivits ovan.![]()
Jag vill bli övertygad om att SB Acoustics-diskanterna är klart överlägsna Vifa D25AG i OA52.N i de flesta avseenden för att byta, och hoppas att Trollhättegänget lyckas med detta.
DVD-ai skrev:Det jag pratade om när det gäller att diskanten är den som begränsar mitt högspelande så är det för att den hårdnade, inte någon kraftig överstyrning utan mest att det kom fram en karaktär på dom nivåer som vi spelade.
(Vi hade ett Holographic Audio amp16 med 50w 8ohm att tillgå, men vi höll oss under klippning)
Man kan garanterat spela klart starkare än vad vi gjorde men jag vet att jag inte skulle vilja spela så mycket starkare, man vill ju att det ska låta så bra som möjligt också
DVD-ai skrev:Jag har lite svårt att tänka mig att det skulle förändra speciellt mycket i detta fallet, men vist, jag testar jätte gärna
Och jag skulle vilja testa med mer effekt också för att se vad som händer, typ ta med mig ett Rotel 1590 !
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Det jag pratade om när det gäller att diskanten är den som begränsar mitt högspelande så är det för att den hårdnade, inte någon kraftig överstyrning utan mest att det kom fram en karaktär på dom nivåer som vi spelade.
(Vi hade ett Holographic Audio amp16 med 50w 8ohm att tillgå, men vi höll oss under klippning)
Man kan garanterat spela klart starkare än vad vi gjorde men jag vet att jag inte skulle vilja spela så mycket starkare, man vill ju att det ska låta så bra som möjligt också
Diskanten har ett mjukare uppförande med lyxfilterkompnenterna.... kanske du skulle uppskattat det mer? Personligen föredrog jag de lite vassare kanterna på brass o.dyl. med standardfiltret.
lennartj skrev:Jag tänkte mer på frekvensgång i närheten av delningsfrekvensen och ortoakustiska spridningsegenskaper och jag planerar inte att utsätta dem för mer 105 W per kanal från rör i klass-AB, fast jag använder också CR80+infra och driver 4 Bremenbasar i mono med ett ICEPower1000ASP , men jag bor i BRF så jag maxar inte volymen.
Nackdelen blir då det faktiskt är en smula mindre diskantenergi som går upp i tak och reflekteras att "swespot med tillräcklig diskantenergi" blir en smula mindre än t ex OA51 eller OA51.3 som har en liten peak i nollgradersriktning.
hifikg skrev:DVD-ai skrev:Jag har lite svårt att tänka mig att det skulle förändra speciellt mycket i detta fallet, men vist, jag testar jätte gärna
Och jag skulle vilja testa med mer effekt också för att se vad som händer, typ ta med mig ett Rotel 1590 !
Intressant läsning och intryck. Är du ute och rör på dig så är du välkommen att lyssna i mitt "livliga" rum också och se hur du trivs där, du lär ta med dig en del egna dämpskivor dock, jag har bara kuddar att tillgå:)
Just nu kan jag fresta med ett par rejäla Apogee Duetta utöver 52.2 o ESL 63.
Maarten skrev:
Kul! Jag blev lite impad av den enkla Wavecor-basen i EPS, - när jag mätte på den bröt den upp ganska snyggt för att vara en pappkon och den låter bra med.
http://www.wavecor.com/html/wf146wa01_02.html
Hade önskat att de satsade på PP-koner med välkontrollerad uppbrytning, typ p17wj. Tyvärr verkar det vara få som gör det idag.
Wavecors diskanter med minimal WG ser jätteintressanta ut! Bla Heimann har ju mätt upp dem med goda resultat. https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... tw022wa06/
EDIT: Enligt Troels; http://www.troelsgravesen.dk/SBA-tweeters.htm så har ju SB26ADC-C000-4 väldigt låg dist ner till 1 kHz. Filtrerar ni diskanten brant eller högt? Annars kanske det kan vara orsak till att den kroknar tidigare?
För övrigt kul att läsa intrycken av DVD-ai m.fl. ovan!
Maarten skrev:
Wavecors diskanter med minimal WG ser jätteintressanta ut! Bla Heimann har ju mätt upp dem med goda resultat. https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... tw022wa06/
paa skrev:Har den diskanten inte för bra spridning för att sitta i en tvåvägare?
Maarten skrev:Stefan, antar att Pa menar TW022WA06. Om antar att 30 grader ungefär motsvarar energikurva så är den svagt fallande och ner ca 3 db vid 10 kHz. Då får man jämföra med vad ideal frekvensberoende spridning är? Det kan jag inte minnas att jag sett definieras, utan det jag läst är att den ska falla något med ökad frekvens. Jag kan tänka mig också sådana kurvor beror lite på rummets egenskaper.
Maarten skrev:Stefan, antar att Pa menar TW022WA06. Om antar att 30 grader ungefär motsvarar energikurva så är den svagt fallande och ner ca 3 db vid 10 kHz. Då får man jämföra med vad ideal frekvensberoende spridning är? Det kan jag inte minnas att jag sett definieras, utan det jag läst är att den ska falla något med ökad frekvens. Jag kan tänka mig också sådana kurvor beror lite på rummets egenskaper.
Tangband skrev:Kan du då förklara hur det fungerar ?
Om du inte kan det, så ser jag ditt inlägg som helt irrelevant.
Har du läst Tooles böcker ?
Visa gärna med exempel på mätningar. Jag har själv bidragit med en tråd där jag försökte få mina Jbl 530 att mäta rakt både vid lyssningsplats 3,5 meter bort och 1 meter ifrån. För att få frekvensgången rak vid lyssningsplats behövdes en diskanthöjning om man mäter nära högtalaren- precis som mätningarna på jbl 1400 i stereophile visar.
Eftersom hörseln prioriterar direktljudet från en högtalare pga precendence-effekten så är LTAS därför ofta en aning missvisande. Detta enligt min mening och efter mina egna erfarenheter.
Det vore intressant om du kan utveckla lite- dina EGNA erfarenheter av högtalarmätningar, Johan. Jag vill gärna lära mig mera.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster