Mediaplayer

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manger

Mediaplayer

Inläggav manger » 2006-03-02 23:27

Jag har hifianläggningen, TV och DVD i ena änden av huset och datorn med bredbandsuppkoppling i andra änden. För att höra eller se nerladdat i vardagsrummet måste jag alltså bränna en CD eller DVD. :x

Fick tips om att det finns sk "mediaplayer" som låter mig hämta ljud och bild från datorn till vardagsrummet, trådlöst eller via kabel. Då ljud- och bildkvaliteten inom datorvärlden ofta inte riktigt når upp till hifivärldens så undrar jag om det finns? och i så vilken/vilka mediaplayers som har en hög kvalitet på ljud och bild? :?

Användarvisningsbild
brodde

Inläggav brodde » 2006-03-03 00:00

Gäller det enbart musiken, så är jag helnöjd den mannick jag använder.
Netgear MP101. Fördelarna är ett hyggligt ljud (beror mest på mp3-kvaliten) bra fjärrkontroll, enkelt söksystem och sist men inte minst en stor och tydlig display, vilket tyvärr ofta saknas på mediacenter. Går dessutom att köra både trådlöst och trådat.

Utan att ha egen erfarenhet så tror jag att D-links mediacenter är rätt ok. Har fått bra i tester och verkar ha vettiga funktioner. Den finns även i en version med inbyggd DVD-spelare (såg att de säljer den med inbyggd DVD på SIBA för 1500 som är ett riktig vettigt pris).

mvh Erik

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-03 00:48

Jag har en d-link 320 och den är helt ok kostar inte heller så mycket. både trådbundet och trådlöst......trådlösa fungerar bra på musik men mindre bra till film(för mig i alla fall)...enda nackdelen är att det inte är någon display, men man kopplar den ju till tv så har man ett enkelt och bra menysystem...ljudkvliten...nja jag vet inte använde den ju bara till mp3 och då hör jag ingen skillnad på den eller om jag bränner ner mp3 på skiva och spelar...
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-03 02:23

Mp3 kan man väl inte lyssna på annat än när det är party? :lol:

En spelare som pallar FLAC finns här: http://www.slimdevices.com/

Under våren kommer det många nya apparater med senaste chippet från http://www.sigmadesigns.com/ .. tex denna som jag själv är spekulant på framöver: http://www.z500series.com/

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-03 08:42

Jag skulle köpa en gammal dator och installera tex windows media player. Tänk på att bild ofta blir hackigt om man kör trådlöst.

Sen skulle jag lägga pengarna på en WLAN Pocket PC (alt Windows mobil). och styra den gamla datorn interaktivt. På det sättet kan du ligga kvar i sängen/soffan och välja låtar. Du kan även välja låtar från din laptop.

Programvaran netremote music kostar några hundra. Pocket PC några tusen. Datorn kan man få på blocket billigt om den bara skall klara musik. Bilder från min egen installation:

Bild

eller

Bild
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2006-03-03 10:39

Jag tror jag ska köpa mig en sån här http://www.kiss-technology.com/?p=600en&v=users
Kan dock vara lite overkill då den tar både ljud och bild (HD ready med HDMI-utgång).

En Squeezebox kanske räcker om det bara är ljud som ska streamas?

Bild
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-03 11:18

Jag hade tänkt föra över BÅDE bild och ljud utan att spendera 5-10.000kr på något halvtaskigt. (Har redan en dator för 35.000:- - vad ska jag med en till?)
När jag ändå är nere i krypgrunden och drar larmkablar så kommer jag även att lägga en CAT-6 STP mellan arbetsrummet och vardagsrummet. En D-link verkar vara rätt pryl till rätt pris... :P
Tackar för tipsen!

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2006-03-03 11:22

Kiss DP-600 som jag länkade till ovan har allt det du är efter tror jag isf. Dock har den ingen hårddisk utan behöver en dator någonstans som lagringsburk. Inbyggt WIFI så man slipper sladdar.
Kostar ca. 3000kr.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-03 12:45

manger skrev:Jag hade tänkt föra över BÅDE bild och ljud utan att spendera 5-10.000kr på något halvtaskigt.

Är det något ovan föreslagit du syftar på?

manger skrev:(Har redan en dator för 35.000:- - vad ska jag med en till?)

Alla förslag ovan bygger på datorer och mikrochips. En PC med windows kan allt de andra förslagen kan, men kan dessutom fjärrstyras interaktivt. Med en D-link måste du slå på TV:n varje gång du skall välja låt.

manger skrev:När jag ändå är nere i krypgrunden och drar larmkablar så kommer jag även att lägga en CAT-6 STP mellan arbetsrummet och vardagsrummet.

Mycket klokt. Men varför inte dra A/V signal och högtalarkabel samtidigt så du slipper problematiken? Kör sedan Netremote på huvuddatorn istället så har du den bästa av alla världar om du kontrollerar den via en Pocket PC.

Hur som helst. Lycka till!

/Joachim

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-03 12:55

hali skrev:Jag tror jag ska köpa mig en sån här http://www.kiss-technology.com/?p=600en&v=users
Kan dock vara lite overkill då den tar både ljud och bild (HD ready med HDMI-utgång).

Den tar inte VOB (ISO) filer från hårddisk om jag förstått det rätt. Det betyder att om du rippar en DVD måste du sedan göra om den till MPEG eller WMV vilket brukar ta några timmar per film. Dessutom förlorar du all möjlighet till menyer m.m.

Det är rätt kul och följa tråden om denna på minhembio.com. Den är försenad sen 2004...

/Joachim

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-03 13:17

Jag är ute efter något litet, lätt och framför allt minimalistiskt! Ju färre ingående komponenter - ju färre bekymmer och felkällor...

Idéen med en komplett mediaserver (en bättre beg dator + applikationer + PocketPC, etc) har varit på gång, så även ett komplett integrerat system à la Beolink, men alla har fallit på just på pris och mängden komponenter.

Med en D-Link eller likn tror jag att jag har funnit den i alla avseende "kortaste" vägen mellan 1TB bild och musik på datorn och TV/HiFI-anläggningen i vardagsrummet...

Vi har väl snart kommit därhän att man bara har en skärm på väggen, taket och väggen av NXT, en fjärrkontroll och några EB* på servern i källaren...

Återkommer med en review om kvalitet och funktion.

* (EB --> Exa 10E18)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-03 13:28

Margaux skrev:Mycket klokt. Men varför inte dra A/V signal och högtalarkabel samtidigt så du slipper problematiken? Kör sedan Netremote på huvuddatorn istället så har du den bästa av alla världar om du kontrollerar den via en Pocket PC.

Hur som helst. Lycka till!

Men nu är du nog uppe och touchar 5k i alla fall :wink: .....fördelen med en mediaplayer är att man använder en enkel fjärrkontroll och att den är billigare än nåt motsvarande....nackdelen ärjust att man måste ha en display(tv eller nån annan skärm) för att se vad man gör.....fördelen med d-link 320 som jag ser det är att den är billig..runt 1000:- +- några hundringar och att den är relativ snabb. sen så en till nackdel är att den inte stöder alla format kankse...men mp3 fungerar, och är det de tman tänkte ha den till så går det ju bra. den stödjer även divx. Men det klart har mean en pocket pc eller nåt motsvarande redan så är ju ditt förslag inte alls fel. Sen beror det ju på hur mycket tekniknörd man är...själv så ska jag nog köpa en pocket pc och göra nåt liknadne du pratar om, men inte för att jag behöver eller för att det är bättre än nåt annat utan bara för att :D

Användarvisningsbild
brodde

Inläggav brodde » 2006-03-03 14:37

Fårstår precis hur du tänker. Man vill gärna ha ett helt integrerat system i lägenheten/huset, men det springer lätt iväg när det gäller budgeten. D-linken ger ju ändå rätt mycket för de små pengarna.

/Erik

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-03 15:59

Vill man ha den billigaste och absolut snyggaste lösningen så drar man väl A/V och högtalarkablar?

Men jag har förstått budskapet! :D

Kolla upp om d-linken klarar ISO filer om du vill kunna titta på DVD:er.
Det finns alternativ som klarar detta (vilket jag anser vara ett minimikrav om man vill använda mediaplayern till film) men inte för 1000 kr.

Berätta hur det går!

/Joachim

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-03 16:35

Margaux skrev:Kolla upp om d-linken klarar ISO filer om du vill kunna titta på DVD:er.

Den fixar inte iso filer...så vill man det så kanske man ska titta på någon annan produkt

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-03-04 19:58

Vi har väl snart kommit därhän att man bara har en skärm på väggen, taket och väggen av NXT, en fjärrkontroll och några EB* på servern i källaren...

Nja, i datorernas barndom (dvs för mycket länge sedan) ansåg europa att 5 datorer placerade i england skulle räcka för hela europas datorbehov och att man skulle dra terminal-kablar till alla användare från dem.
Med facit i hand ser vi att utvecklingen inte har gått ditåt.
Snarare har utvecklingen gått mot att vi har massor av datorer med egen lagringskapacitet överallt och att fler och fler av dem har nätuppkolling av något slag.
En normal modern bil har tex ca 40 till 100 datorer i sig.
Så att man skulle sammla all lagringskapacitet till en burk i källaren är nog inte så trolig utveckling. I sammanhanget bör man även nämna att nästan inga nya hus byggs med källare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-04 20:54

Jag tror allt att det går i vågor. Inom fem år kommer många familjen ha en gemensam lagringsserver centralt placerad. Faktum är att många har det redan idag... Där kommer såväl musik, familjealbummen som de trevliga hemgjorda filmerna från sovrummen lagras gemensamt.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-03-04 23:10

hali skrev:Kiss DP-600 som jag länkade till ovan har allt det du är efter tror jag isf. Dock har den ingen hårddisk utan behöver en dator någonstans som lagringsburk. Inbyggt WIFI så man slipper sladdar.
Kostar ca. 3000kr.

Finns det ingen möjlighet att sätta in en hårddisk i den?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-05 08:49

frågan är ju kommer kissen att komma eller är den bara en myt
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-05 09:10

Så att man skulle sammla all lagringskapacitet till en burk i källaren är nog inte så trolig utveckling

Tvärtom på kort sikt (10år) är detta precis vad som händer förutom det med källaren så klart :). Men skulle alternativet vara att ha hårddiskar i varje rum?

På lång sikt har du rätt. Film och musikbolagen kommer att erbjuda tillgång till all media via nätet via olika abonnemangsformer. Det kommer att vara helt ointressant att spara media hemma (förutom egna bilder och videos såklart).
Senast redigerad av Margaux 2006-03-05 09:11, redigerad totalt 1 gång.

/Joachim

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-05 09:11

profbd skrev:frågan är ju kommer kissen att komma eller är den bara en myt

:) Så sant...

/Joachim

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-05 21:06

Margaux skrev:Vill man ha den billigaste och absolut snyggaste lösningen så drar man väl A/V och högtalarkablar?

Att dra A/V har jag förkastat med tanke på kvalitetsförändringen, det skulle bli 16m kabel. Men att dra högtalarkablar? Förstår inte riktigt hur du menar... Från vad till vad? Från datorn till förstärkaren? Nähä...

Vad jag däremot även ska göra är att dra separata jordade (och skärmade) 240V-kablar till hifianläggnigen och datoranläggningen. (Se tråden "Dator till förstärkare" http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=10477 ) Givetvis kopplade till en egen säkring, skärmen kopplas bara till jord i elcentralen.
Maybe overkill? But, Better safe than sorry...

OK! Det kanske blir ovanligare med källare i framtiden, jag menade mer som en metafor. Att man inte har "familjeservern" stående framme utan att den liksom ingår i husets övriga system. Pannrum, elcentral, serverrum...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-05 21:43

manger skrev:OK! Det kanske blir ovanligare med källare i framtiden, jag menade mer som en metafor. Att man inte har "familjeservern" stående framme utan att den liksom ingår i husets övriga system. Pannrum, elcentral, serverrum...

Källaren är väl en rätt undangömd plats ;-)

/Magnus

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-05 21:53

silvervarg skrev:

...I sammanhanget bör man även nämna att nästan inga nya hus byggs med källare.

Jag bara vidareutvecklade min förklaring efter Silvervargs avveckling av källaren som framtida bostadelement. OK, kataloghus har inte källare men jag ritade senast i måndags på en ny källare till en kund...

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-06 11:05

manger skrev:Att dra A/V har jag förkastat med tanke på kvalitetsförändringen, det skulle bli 16m kabel. Men att dra högtalarkablar? Förstår inte riktigt hur du menar... Från vad till vad? Från datorn till förstärkaren? Nähä...

Min tanke var att i stället för att har en receiver/förstärkare i varje rum är det bättre att ha alla receivrar undanskymda på ett ställe så att man bara behöver bekymra sig om högtalarna. Om man tex har flera källor (Digital TV, Video, DVD, Mediacenter m.m.) så är det mycket enkelt att distribuera dessa till alla platser.

16 meter är för övrigt inte så farligt. Fast det kan bli dyrt om man kör Valhalla så klart :)

Jag håller dock med om att man vill ha sin hifi utrustning på "finlyssningsplatsen" dvs i samma rum (förutom servern då). Däremot så vill jag undvika apparater så mycket som möjligt i alla andra rum och platser.

/Joachim

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-06 17:12

Joachim, vi är av samma åsikt! Så lite prylar som möjligt av så hög kvalitet som är befogat.

Då spinner jag vidare; Är det befogat att ersätta en Primare D20 (CD) och en Pioneer DV-380-K (DVD) med en Primare [s]CD31 [/s](CD+DVD)? 8O Fel av mig! Jag menar givetvis en DVD30...
Senast redigerad av manger 2006-03-06 21:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2006-03-06 21:11

Ang. mediaspelare köpte jag en Pinnacle Mediacenter 200 för några
månader sedan. Digitalutgång för ljud som låter ok, fast jag har mest
spelat mp3'er på den. Xvid/divx filmer och dom få dvd jag kört funkar
klockrent utan hack via wlan.
Enda nackdelarna jag kan se: hopplöst struligt att spela upp dvdfilmer
och att pinnacles serverprogramvara strular med id3 taggarna ibland.
Provar lite linuxvarianter också men har inte fått till allting som jag vill
ha det ännu.
Det verkar ju dyka upp massor med liknande spelare numera, så det
kanske lönar sig att kolla runt lite.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-06 22:09

Trout skrev:Ang. mediaspelare köpte jag en Pinnacle Mediacenter 200 för några
månader sedan. Digitalutgång för ljud som låter ok, fast jag har mest
spelat mp3'er på den. Xvid/divx filmer och dom få dvd jag kört funkar
klockrent utan hack via wlan.
Enda nackdelarna jag kan se: hopplöst struligt att spela upp dvdfilmer
och att pinnacles serverprogramvara strular med id3 taggarna ibland.
Provar lite linuxvarianter också men har inte fått till allting som jag vill
ha det ännu.
Det verkar ju dyka upp massor med liknande spelare numera, så det
kanske lönar sig att kolla runt lite.

Testa swisscenter som programvara, mycket smidigare än pinnacles skräp som följer med.
Jag kör det i windowsmiljö.

http://www.swisscenter.co.uk/content/view/49/54/

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-07 08:32

Margaux kan man röststyra din pocketpc?
det vore ju so coolt att prata med datorn
och låtarna spelas upp
japp jag vet jag har sett för mycket scifi det sista :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild