DPH-4221 - ett fullständigt misslyckande

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Re: DPH-4221 - en fulländad kompromiss

Inläggav Eri » 2019-08-20 08:54

Verkligen snyggt. En liten detalj stör mig lite. De blanka gängstängerna man ser innanför sidopanelerna. Varför inte sätta lite svart krympslang på den bit som syns.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2019-08-20 09:36

Grymt snygga, blir till att gå på gym så du kan bära dem i en diy-träff.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2019-08-20 09:36

Grymt snygga, blir till att gå på gym så du kan bära dem i en diy-träff.

Henrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-08-20 10:41

nuffe skrev:Grymt snygga, blir till att gå på gym så du kan bära dem i en diy-träff.

Henrik

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-20 10:55

Eri skrev:Verkligen snyggt. En liten detalj stör mig lite. De blanka gängstängerna man ser innanför sidopanelerna. Varför inte sätta lite svart krympslang på den bit som syns.

Lugn, dom skall sprayas svarta. Jag funderar även på hur mycket som kommer att synas av delningsfilter som ju också ska placeras innanför gavlarna. Planerar även för svart profilskum på insidan av gavlarna. Vi får se hur detta tar sig ut. Eventuellt blir det en remsa med heltäckande frontskum längs hela öppningen, om det blir för rörigt/störigt estetiskt.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2019-08-20 14:11

Vansinnigt snyggt!!!!!
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2019-08-20 17:34

WOW!!!
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-21 12:34

Testade med ett par remsor frontskum och det blev ju trevligt. :) Återstår att se om de sitter kvar när Tjajkovskij fyrar av sina bronskanoner... 8)

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-08-21 12:38

Kalejdokom skrev:Testade med ett par remsor frontskum och det blev ju trevligt. :) Återstår att se om de sitter kvar när Tjajkovskij fyrar av sina bronskanoner... 8)

Kan du inte sätta taggar från vardera sidan som går in lite i skummet? Så borde det bli på plats... *tänker typ häftstiftstorlek*

Ja, det blev utmärkt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-21 12:39

Kalejdokom skrev:Testade med ett par remsor frontskum och det blev ju trevligt. :) Återstår att se om de sitter kvar när Tjajkovskij fyrar av sina bronskanoner... 8)

[ Bild ]

[ Bild ]

Äääh nu får du ge dig !
Detta blir ju typ för coolt :D

Skummet var verkligen pricken över i-et!
Säkerställ något som gör att den inte lossnar
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-21 12:45

Ja, det går nog att fixera om det behövs. Tidigare har jag haft tankar på tygramar, men tvekat för att inte stjäla öppningsarea - det är ju faktiskt portmynningar, med en viss beräknad storlek (främre portarna är lika stora som motsvarande bakåtriktade öppningar).

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2019-08-21 14:00

Måste bara säga, att det här är det roligaste och mest inspirerande bygget på evigheter.
Kombinationen, utförandet... :D
Hejja, hejja! :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2019-08-21 17:23

Ja jävlar, där fick du till det!

Läcker design :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2019-08-21 17:45

Wow verkligen otroligt läckert! Ett par sådana hade gärna fått stå hemma hos mig :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-08-21 17:50

Beakungen skrev:Wow verkligen otroligt läckert! Ett par sådana hade gärna fått stå hemma hos mig :D

Ligga menar du väl? 8) :mrgreen: :lol:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-21 18:05

Ja, det där är ju centerhögtalaren... :wink:

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2019-08-21 21:52

Jag verkar ha varit här ifrån för länge, har helt missat en tråd om nästan precis vad jag tänkt bygga...
Det här är riktigt kul läsning! :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-25 09:21

Jag lovade ju att återkomma om delningsfilter när jag lekt lite i Xsim och utvärderat hur väl simuleringar kan stämma i praktisk verklighet. För att inte crusha tråden med allehanda skruvade filterförslag, har jag därför gjort som TV-kockarna och lagat färdig soppan i förväg... 8) :oops: Men vi tar det steg för steg.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av simuleringsprogram och ärligt talat varit lite skeptisk men ändå nyfiken på hur det funkar och hur väl det kan stämma med "verkligheten". Basta! är säkert bra för dom som behärskar alla teorier, men jag fastnade för Xsim efter att ha surfat runt på diverse sajter.
Programmet kan man ladda ner gratis här: http://libinst.com/Xsim/XSimSetup.exe
Skapat av en medlem på DiyAudio, här är presentationstråden: https://www.diyaudio.com/forums/softwar ... igner.html

För att "lära" mig delar av Xsim har jag bl.a. studerat Audio Judgement och Impulse Audio, t.ex:
http://audiojudgement.com/3-way-passive ... using-xsim
https://www.youtube.com/watch?v=Ccqij1DZafs

Impulse Audio har en egen Youtube channel med mycket matnyttigt och har bl.a. testat de mellanregister och diskanter jag använder i dessa byggen. Audio Judgement är också en guldgruva med allehanda tips för den som bygger högtalare.

Innan vi startar filterbygget behöver vi göra en del mätningar som "indata" till Xsim. Jag gör "gatade" mätningar med högtalaren uppställd mitt i rummet (både horisontellt och vertikalt) för att få så långa avstånd som möjligt till reflekterande ytor. Mikrofonen placeras 100 cm rakt framför diskanten och 180 cm ovan golv (ryggåstak, 360 cm). Jag använder en Line Audio OM1, omnidirektiv mikrofon (+/- 1dB@20-20kHz). Alla mätningar görs från samma position. Så här ser det ut:

Bild

Jag använder Room EQ Wizard (REW) för frekvenskurvor men också impedansmätning. För impedansmätning har jag byggt en mätrigg enligt denna beskrivningen på REW's sajt:
https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... ement.html

Ett motstånd på ca 100 ohm, några telepluggar och ett externt ljudinterface. Jag använder PreSonus Audiobox USB.

Bild

Jag beslutar mig för att mäta högtalaren som en 3-vägare, där de parallellkopplade mellanregistren och basarna får betraktas som ett element i respektive register. Elementen är på 8 ohm så jag tänker mig att det blir en högtalare med nominell impedans på 4 ohm och ser inte det som något problem för de slutsteg som kan komma i fråga.

För varje register mäter jag ett svep mellan 20-20kHz (diskanten skyddas med en 20uF kondensator). Via impulssvaret i REW ser jag att första reflexen kommer vid ca 5,4 ms vilket ger mig "fönstret" för den gatade mätningen. Detta ger också den undre gränsfrekvensen för mätkurvans giltighet:
340m/s x 0,0054s = 1,836m (våglängd), 340/1,836 = 185Hz. Under 185Hz är mätningen alltså inte relevant. Denna högtalare ska ju heller inte spela någon lågbas, så vi nöjer oss med vetskapen om att basen rullar av någonstans ner under 100Hz och det är fine. :)

Från REW exporterar jag ut en FRD-fil (frekvenskurva) och en ZMA-fil (impedanskurva) för respektive register. I Xsim importerar jag filerna och då ser det ut så här innan vi börjar lägga in filterkomponenter (impedanskurvan är ointressant i detta skede):
Svart: Woofer
Orange: Mid
Röd: Tweeter
Blå: System (alla tillsammans)

Bild

Hur ska det gå?! 8)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-25 11:20

Som utgångspunkt väljer jag ett tabellfilter - ratat och föraktat av varje seriös filterkonstruktör. Delvis för att stilla min nyfikenhet; hur fel kan det bli? Men samtidigt en grund att utgå ifrån när jag simulerar mig vidare till den fulländade kompromissen.

Jag studerar databladen för mina drivers. Noterar nominell impedans, känslighet och SPL-kurvor för val av delningsfrekvenser och dämpning:
Fountek NeoCD 2.0: 7 ohm, 98dB@2,83V/1m. Delning HP, 18dB/okt@3kHz
Dayton RS125P-8: 8 ohm, 87dB@2,83V/1m. Delning HP/LP, 12dB/okt@800Hz/3kHz
Scanspeak 15S-8530: 8 ohm, 84dB@2,83V/1m. Delning LP, 12dB/okt@800Hz

Eftersom jag har två parallellkopplade basar och mellanregister ger det +6dB i respektive register. För att nivåmatcha dämpar jag alltså diskanten 8dB (98-8=90) och mellanregistret 3dB (87+6-3=90) så att alla register hamnar på samma känslighet som basen (84+6=90).
Komponentvärden beräknas därefter med hjälp av kalkylatorn på denna sajt: https://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/

Tada - ett färdigt delningsfilter: :) :? :roll:

Bild

Vid en första anblick på resulterande frekvenskurva blir jag förvånat överraskad. Efter att ha vänt polaritet på mellanregistret ser det ju inte helt fel ut, även om det förstås är väl mycket energi i mellanregistret. Beklagar att skalningen inte riktigt syns på bilderna, men det är 5dB mellan linjerna.

Bild

Tittar vi på impedanskurvan noterar vi också en lite låg lägstanivå strax under 2,5 ohm (2 ohm mellan linjerna i grafen). Men i övrigt ser väl kurvan ok ut. Fasen kan jag för lite om för att uttala mig (15 grader mellan linjerna). :oops:

Bild

Det finns alltså potential för förbättring. Mer om det strax!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-25 14:02

Efter lite tweakande och ovetenskaplig forskning landande jag i följande schema. Den lite märkliga kombon av spolar och kapacitanser kommer av att jag vill få användning för det som fanns i gottepåsen i garaget. Det som saknades har jag beställt hem (plus lite extra resistorer och mindre kondingar för tuning).

Bild

Kurvan blev lite rakare (om det nu är det optimala?). Jag har lagt diskanten med svagt minskad respons i de övre registren, baserat på tidigare preferenser:

Bild

Impedansen blev också lite "bättre" med en lägstanivå på ca 3,5 ohm:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-25 14:14

Efter avslutad simulering blev det stiltje ett par veckor i väntan på leverans av komponenter, men så i fredags plingade det i mobilen helt lägligt:

Bild

Så när fredagskvällen övergått i natt hade jag lyckats få till detta stycke vacker konst: :roll:

Bild

Jag insåg då ett problem som inte har med ljud att göra - filtret kommer inte att få plats där jag tänkt placera det, i utrymmet mellan baskabinettet och gavlarna. Alternativ placering övervägs i utrymmet mellan basarna (i en av de bakre portarna). Först återstår dock att verifiera och ev modifiera filtret efter nya mätningar och provlyssning...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-25 14:33

Kul läsning :) .
Det ser ju ut att stämma bra än så länge, med simuleringarna.
Filtret kanske kan sitta i en snygg låda bak på högtalarna?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-25 14:46

Det finns med i alternativen. En plan är också att fräsa ur en del av insidan på gavlarna, men orka... :x

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-08-25 14:54

Filtren kan sitta i en enda snygg låda vid stereon och med multipelkabel till högtalarna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-25 15:30

Tri-wiring! 8)

Tyvärr en av anledningarna till passiva filter - jag vill förenkla installationen. Elektroniken står i ett annat rum. Befintliga kablar som nu blir över* har jag tänkt att använda till nya Atmos-kanaler i tak.
Det ska nog gå att få in filtren med skohorn och lite vasselin. :)

*) Tidigare har jag ju drivit mina frontar med aktiv delning och har därför redan tre par kablar till varje front.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-25 15:58

Åter till test av filtren. Gårdagen ägnades åt att på nytt mäta upp högtalarna på exakt samma sätt som när jag mätte registren var för sig, utan filter (1 meter rakt framför diskanten). Nu mäter jag alltså på samma ställe, men med det simulerade filtret inkopplat. Och hoppla så den mätningen såg ut, i princip identisk med den simulerade kurvan: :o

Bild

Jag märkte dock ganska omgående att basen var för stark. Jag kontrollerade nivåerna genom att köra rosa brus 20-20kHz och mäta med min grafiska dB-mätare. Basen var ca 6dB starkare än mellan- och diskantregistren. Och det är kanske inte så konstigt, med tanke på att jag mäter med mikrofonen mitt framför diskanten och alltså mitt emellan mellanregistren. Basarna sitter ju en bit längre ner och har alltså både längre avstånd från och större vinkel mot mikrofonen. Genom att flytta dB-mätaren vertikalt från mikrofonläge till mitt framför basarna får jag ungefär 6dB förstärkning av basen. Genom att simulera filtret för rak kurva med mikrofonen placerad mitt framför diskanten har jag alltså byggt in en för stark bas i simuleringen! :)

Jag öppnar Xsim och tar helt enkelt bort dämpningen på mellanregistret och minskar dämpningen av diskanten, så här:

Bild

Simuleringen ser då ut så här istället, vilket ungefär motsvarar nivåskillnaden IRL:

Bild

Den simulerade impedanskurvan ser också ok ut:

Bild

Ny mätning verifierar den förväntade effekten. Här har jag fokuserat på mellan- och diskantregistren som visar på den önskade svagt nedåtlutande kurvan, uppåt i frekvens:

Bild

Jag mäter avslutningsvis även impedansen för hela högtalaren, med det aktuella filtret - och kurvan är (i det närmaste) identisk med den simulerade (se ovan) 8O :) :

Bild

Så långt historia. Efter en kort natt med långa lyssningspass (i mono) och 7 km längs löparspåret, är jag benägen att betrakta filterkonstruktionen som avslutad. En ytterst rolig, lärorik och inspirerande resa!
Nu är det bara att bryta ihop och komma igen; montera filtren och gå vidare med dipolbasarna.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2019-08-26 08:05

Nu fick jag en spark i baken, bra. Det ser ju jättelätt ut, misstänker att det var en del funderingar bakom det hela.....
Ett mycket inspirerande bygge :!: :!: :!: :!: :!:

Till er andra ska sägas att jag håller på med en dipol trevägare med dipol-bas. Men jag ska använda digitalt filter och Xsim 3d.
Men det är ett lång tids projekt, mycket lång tid! Basen finns redan men det ligger fler bas element i förrådet...

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-26 09:14

Kan man använda Xsim 3D för att skapa indata till MiniDSP eller tänker du bygga nya digitala filter?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2019-08-26 10:21

Som jag förstått det så blir det någon form av indata som ska gå att använda i Minidsp

Henrik

Edit;

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-26 11:32

Ja, det verkar ju smart...

Här är det dock analogt som gäller - och nu har jag fått till en lösning på utrymmesbristen. Jag har delat upp filtret i två delar; en för basen och en för mellan/diskant. Det blev lite trångt och spolarna sitter väl inte helt optimalt - en inte helt fulländad kompromiss... :wink:

Bild

Basfiltret monteras mellan de två nedre basarna:

Bild

Och mellan-/diskant-filtret hamnar på motsvarande plats, mellan de två övre basarna:

Bild

Jag får dra om lite kablage, men det blir en helt ok lösning.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum