Kalejdokom skrev:Jag tycker också att man bör fråga sig varför man ens skulle få för sig att använda polära kondensatorer om det är direkt olämpligt? Om det inte bara handlar om pur ovetskap så finns väl ingen reell anledning att använda polära kondingar i ett högnivåfilter till högtalare?
Det var ju RJohan som förde in ämnet i tråden, men det är inte solklart varför han använde en polär konding i serie mer än att han inte visste bättre. Perfector antyder en annan anledning till användning än som delningsfilter (han ville boostra (?) baselement). Men att koppla en polär konding som Perfector föreslår mellan förstärkare och högtalare måste ju bara vara NO NO i alla lägen. Här måste vi väl vara tydliga? Eller kan det ha någon önskad effekt i något läge?
Jag antar att Perfector Bytte ut en kondensator till en större eller anslöt ytterligare en kondensator parallellt med en befintlig.
Då var det, som jag skrev tidigare i ett inlägg, ett slutsteg med EN matningsspänning . Dessa har ju halva matningsspänningen på utgång och har därför en kondensator för att få bort likspänningen.
Sådana slutsteg kan man "bosta", d v s öka på kondensatorns värde för att få en lägre undre gränsfrekvens.
Eller på "finspråk": Kondensatorn bildar en RC länk med högtalaren impedans - ett högpassfilter.
Exempel på ett sådant slutsteg: QUAD 303