Moderator: Redaktörer
Grahnbarr skrev:Kul med byggen och expriment!
Kalejdokom skrev:Kom att tänka på Alexis fantastiska isobarikbygge. Han monterade ju elementen så som du planerar. Kanske har du redan koll på hans bygge, annars finns det kanske lite idé och inspiration att hämta där (byggbilder på sidan 11):
viewtopic.php?f=3&t=63480
RSG skrev:Det blev lite mera stiljte här också idag då barnbarnet krävde uppmärksamhet och ville bygga och dona medans jag försökte klura ut hur jag skall lösa möbleringen i lådan...
Men lyckades tillverkade några småbitar och tror att jag är något på spåret,,, typ så här...
En extra krans invändigt på baffeln som får ett hål motsvarande röret.
I baffeln blir det ett lite mindre hål i motsvarande elementet.
Sen blir det också en innerbaffel ( på bilden placerad underst) med en krans för att ansluta röret mot innerbaffeln.
Och ner med hela paketet i lådan så...
Och det blir INTE så där närma till bakväggen som det ser ut!
Röret är gjort för långt och skall trimmas av, samt att så skall röret sänkas in i ett par av bitarna.
Sen så har vi det där med element placering på lådan...
Så här hade jag tänkt att placera basarna.
Yttre basarna blir alltså placerade långt ut mot ytterkanterna och hamnar där jag historiskt tycker mig fått trevligast respons från basarna.
Inner basarna placerar jag lite mer mot mitten för att få en lika avstånd mellan alla elementen.
Känns rätt i mitt huvud, hur känns det i era???
Hepp/Johan
Tangband skrev:
Ser bra ut tycker jag.
Hur många liter blir lådorna ? Vilken frekvens tänker du stämma av vid ?
RSG skrev:Var in och kollade hur Alexi löst det.
Mycket snyggare förståsmen dock typ samma tanke fast med 19+8 mdf. 19mm baffel med hål för element sammansatt med 8mm inner skiva med större hål för röret. Så den biten blir nog bra såsom jag har tänkt mig.
Tangband skrev:
Ser bra ut tycker jag.
Hur många liter blir lådorna ? Vilken frekvens tänker du stämma av vid ?
Beroende på hur mycket stagning jag får för mig att stoppa i så,,, runt 65 liter.
Hade nog inte tänkt mig att göra någon avstämning på lådorna.
Mao. så tror jag inte att jag kommer att bemöda mig att prova dessa med basreflex, men helt säker kan man aldrig vara![]()
Däremot så tänkte jag göra ett seriöst försök till att maximal dämpa lådan.
Så du har rätt NADifierad, så är tanken (just nu).
/Johan
NADifierad skrev:Har inte profilen på skummet någon sorts diffrakterande funktion, för högre frekvenser?
Vad har du för dämp bakom tyget, just nu?
Kalejdokom skrev:Ja, som sagt - håll ut! För egen del kom tomten med paket från komponentfabriken idag, så här skruvas det delningsfilter. Första versionen spelar faktiskt redan - och det låter lovande.
Lycka till med INO-skummet.
RSG skrev:NADifierad skrev:Har inte profilen på skummet någon sorts diffrakterande funktion, för högre frekvenser?
Vad har du för dämp bakom tyget, just nu?
När det gäller INO-skummet så vågar jag mig inte på något uttalande utan hänvisar helt enkelt till tråden
viewtopic.php?f=20&t=21135#p480215
Idag sitter det mineralull bakom tyget.
Kalejdokom skrev:Snyggt fixat och trivsamt rum! Kanske har jag missat något, men var är iso-basarna och tredje SLS-subben?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst