Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:...
Om mastern finns i 24/96 vill man givetvis ha just den upplösningen.
Är övertygad om att så lite ändringar som möjligt är bäst.
hcl skrev:...
F.ö. hävdar jag att med bra utrustning så kan högupplöst format erbjuda hörbart bättre kvalitet (baserat på bl.a. blindtest).
hcl skrev:sportbilsentusiasten skrev:...
Om mastern finns i 24/96 vill man givetvis ha just den upplösningen.
Är övertygad om att så lite ändringar som möjligt är bäst.
Här tror jag du har en viktig poäng. Konvertering (som påverkar själva signalen - konvertering t.ex. WAV<-> FLAC behöver inte påverka) har alltid negativa effekter (i vilken del i kedjan det än görs) och därför bör musiken distribueras och avkodas i samma format som den var vid mixning/mastring.
F.ö. hävdar jag att med bra utrustning så kan högupplöst format erbjuda hörbart bättre kvalitet (baserat på bl.a. blindtest).
philipbtz skrev:Jag tror att högupplösta format så som 24/96 medför andra bra saker. Då börjar man sträva efter bättre mikrofoner, kanske byta ut den där gamla utrustningen i studion som inte var så bra, tänka en vända till i mastringen osv. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara containern i sig som gör att det blir bättre utan att man även tar bort flaskhalsar på andra ställen i inspelningskedjan.
goat76 skrev:philipbtz skrev:Jag tror att högupplösta format så som 24/96 medför andra bra saker. Då börjar man sträva efter bättre mikrofoner, kanske byta ut den där gamla utrustningen i studion som inte var så bra, tänka en vända till i mastringen osv. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara containern i sig som gör att det blir bättre utan att man även tar bort flaskhalsar på andra ställen i inspelningskedjan.
24-bit är standard, det finns nog inte några eller iallafall väldigt få studios som arbetar i lägre upplösning än det.
philipbtz skrev:Jag tror att högupplösta format så som 24/96 medför andra bra saker. Då börjar man sträva efter bättre mikrofoner, kanske byta ut den där gamla utrustningen i studion som inte var så bra, tänka en vända till i mastringen osv. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara containern i sig som gör att det blir bättre utan att man även tar bort flaskhalsar på andra ställen i inspelningskedjan.
RogerJoensson skrev:philipbtz skrev:Jag tror att högupplösta format så som 24/96 medför andra bra saker. Då börjar man sträva efter bättre mikrofoner, kanske byta ut den där gamla utrustningen i studion som inte var så bra, tänka en vända till i mastringen osv. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara containern i sig som gör att det blir bättre utan att man även tar bort flaskhalsar på andra ställen i inspelningskedjan.
Men kunde hoppas det, men upplösningen/dynamiken på utgivet material har ju minskat snarare än ökat generellt och gamla inspelningar/utgåvor hade många gånger större dynamik än moderna "high-res" återutgivningar!
Vad ska man med 24bitar till när medelnivån är så hög att mindre än 16 bitar oftast räcker med råge?
philipbtz skrev:RogerJoensson skrev:philipbtz skrev:Jag tror att högupplösta format så som 24/96 medför andra bra saker. Då börjar man sträva efter bättre mikrofoner, kanske byta ut den där gamla utrustningen i studion som inte var så bra, tänka en vända till i mastringen osv. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara containern i sig som gör att det blir bättre utan att man även tar bort flaskhalsar på andra ställen i inspelningskedjan.
Men kunde hoppas det, men upplösningen/dynamiken på utgivet material har ju minskat snarare än ökat generellt och gamla inspelningar/utgåvor hade många gånger större dynamik än moderna "high-res" återutgivningar!
Vad ska man med 24bitar till när medelnivån är så hög att mindre än 16 bitar oftast räcker med råge?
Varför ens använda 16 bitar då? Räcker väl med 10 eller något? Varför ha så bra kvalitet som 320kbps mp3. Varför räcker inte 160bps?
philipbtz skrev:Jag är väl medveten om att dynamiken i inspelningarna är dålig nu för tiden men varför skall vi då göra det ännu värre genom att sänka kvaliteten på annat håll? Om man tänker så så kan vi ju skita i det totalt och tänka att alla kör ändå 128kbps i snitt nu så alla studios kan lika gärna nedgradera till 8 bitars ljud och mikrofoner från 40-talet.
philipbtz skrev:goat76 skrev:philipbtz skrev:Jag tror att högupplösta format så som 24/96 medför andra bra saker. Då börjar man sträva efter bättre mikrofoner, kanske byta ut den där gamla utrustningen i studion som inte var så bra, tänka en vända till i mastringen osv. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara containern i sig som gör att det blir bättre utan att man även tar bort flaskhalsar på andra ställen i inspelningskedjan.
24-bit är standard, det finns nog inte några eller iallafall väldigt få studios som arbetar i lägre upplösning än det.
Ja det hoppas jag. Men varför inte jobba i 64 bitar t.ex.Och nu för tiden går trenden bort mot stora dyra studios och mer mot att vanligt folk gör musiken själv i mindre billigare studios. Vi behöver höja lägsta nivån. Och som sagt hur många studios jobbar i den upplösningen hela vägen? Ganska få skulle jag tro. I varje del i kedjan får man i värsta fall förluster och om man börjar med något som är onödigt bra så kanske det, när det väl når oss konsumenter, är bra nog.
Och sedan bara för att en produkt säger att den har stöd för 16/44, 24/96 osv. så betyder det ju inte att den kan det på ett korrekt sätt. Det har ju bevisats många gånger på sidor som https://www.audiosciencereview.com/
philipbtz skrev:Det är lugnt, det är uppenbart att nästan ingen bryr sig om detta. Och vi kommer forsätta och få sämre och sämre kvalitet på allt då det är precis det alla vill ha. Väldigt märkligt men ok. Over and out.
goat76 skrev:Till och med hemmastudios har toppkvalité när det kommer till utrustningen.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Till och med hemmastudios har toppkvalité när det kommer till utrustningen.
Lik förbannat blir slutresultaten sämre!
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Till och med hemmastudios har toppkvalité när det kommer till utrustningen.
Lik förbannat blir slutresultaten sämre!
Belker skrev:hcl skrev:...
Är det egna tester eller finns det publicerade tester?
hcl skrev:Belker skrev:hcl skrev:...
Är det egna tester eller finns det publicerade tester?
Egna tester och ett par tester med material från nätet.
philipbtz skrev:Från vad jag har läst så var det skaparna av Stranger Things på Netflix som tvingade fram högre bit rate då de kunde visa i blindtest att ca. 700kbps för 5.1 gjorde märkbar skillnad - och de ville ha bra ljud i serien. Nu är det utspritt över flera kanaler så jag vet inte vad det motsvarar men det är ju sällan alla kanaler spelar samtidigt.
philipbtz skrev:Det där med utrymme är väl ärligt talat inte ett problem 2019?![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster