Moderator: Redaktörer
Torrowitz skrev:Titta gärna in på hans hemsida och lyssna. Det är det verkligen värt! Jag tycker att det är ett bättre framförande än på skivan som han gett ut! Kanske en bättre orkester och även sal har påverkat att det blev som helhet så lyckat.
petersteindl skrev:momus skrev:Apropå Peters förslag, Debussy med Giseking. Här är min favorit: https://www.youtube.com/watch?v=LLbpQl1cCl8. Smaken är som baken...... Tyvärr är det lite osynk i klippet, men det är bara att blunda. Giseking låter som Pierre Boulez dirigerar. Visserligen älskar jag Boulez dirigentgärning, men Debussy vill jag ha en aning mer impressionistisk........
Fixade länken. Arturo Benedetti Michelangeli tillhör de stora. Jag har dock lite svårt för honom, förutom i en del Debussy och Ravels pianokonsert. Jag förundras över hans spel, men det slår oftast inte an den där tonen inombords som gör att man blir ett med musiken.
Med vänlig hälsning
Peter
Torrowitz skrev:Tack qtp för påminnelsen som jag naturligtvis såg för sent och missade konserten i P2, men jag lyssnar sällan på radio. Nu finns den streamad på samma sida:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1358662
Efter att lyssnat på den lite snabbt så kan jag säga att inspelningen är för ljus. Så lät det inte i salen och jag satt på en bra plats och flyttade runt på repetitionen till andra platser i salen. Var även uppe på scenen och demonstrerade att man kan ställa in flygeln så att den blir känsligare, provspelade den lite. Vi får se om mekaniken justeras till ett annat år? Synd med klangen då det ger ingen riktig uppfattning hur Hamelin låter live. Det blir en stor skillnad, mer dynamik och aldrig hårt. Men lyssna gärna. Som alltid med Hamelin så är det en delvis ovanlig repertoar som han spelar.
Max_Headroom skrev:Hittade den här, när jag egentligen letade efter lite Boogie Woogie:[ YouTube ]
Jag är inte känd med stycket (eller den här typen av musik alls), men kände igen det från Who Framed Roger Rabbit, där är det dock ingen som spelar, utan där är gjort med synclavier (enligt soundtracket, jag har skivan). Jag trodde att hr Hamelin spelade stycket ovanligt fort. Så jag kontrollerade mot en annan piasnist som otroligt nog river av stycket ännu snabbare. Men Marc-André Hamelin spelar jazzigare, svänger mer (lägg speciellt märke till partiet 11:00 till 11:30 i videon!). Inte så att den andra (Valentina Lisitsa , troligen väl känd pianist för dom som är insatta) jag kollade var tekniskt dålig, tvärtom. Men det är nog inte så lätt att spela stycket alls.
Tangband skrev:Att göra en harmonianalys av ett Bach stycke är ofta rätt komplicerat och ibland utmanade![]()
Har rörde sig ofta fritt mellan tonarter med modulationer.
Jag har själv tagit på mig utmaningen att studera delar av Das wholtemperierte klavier och vissa av dessa är helt enkelt horribelt avancerade och svåra att spela bra.
Torrowitz skrev:Detta är nog den mest specielle dirigent med en minst sagt orginell teknik som jag sett.
Mycket roligt ...
https://www.youtube.com/watch?v=pZrafaRH5v0
Mvh/Torrowitz
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster