Nej.
Varför skall någon gardera sig från saker som är irrelevanta, och vad är det för påhopp du talar om? "Irrelevanta påhopp" har ju i princip bara jag utsatts för, en mass av, Morello. Och jag förväntar mig dessvärre att han fortsätter. Hoppas dock på motsatsen.
Frågan jag reste är i allra högsta grad relevant (den handlar om vetenskapligt tillåtna slutsatser, till skillnad från spekulation och falska påståenden) och allt jag ser är ständiga försök att fortsätta ducka.
Innan denna huvudfråga är utredd går det inte att gå vidare. Tills Morello håller med om att det han skrev är ovetenskapligt så kan vi inte komma vidare, eftersom problemet då finns kvar: Trosföreställningar slåss och skapar polarisation.
Saklighet och en vetenskaplig attityd från alla, är bättre.
Jag har varit helt neutral i sakfrågan och påpekat felen från båda parter. Man har inte bevisat en inspelningseffekt genom att uppleva att man hört en, och man kan överhuvudtaget inte motbevisa att inspelningseffekter kan finnas, genom att inte ha upplevt några.
Det är vetenskaplig fundamenta. Sådant som alla borde känna till.
sprudel skrev:Morello skrev:Den där typen av inspelningseffekter existerar inte som tur är.
Har Ingvar börjat saluföra högtalarkabel?

Inte för dig, men uppenbar för andra.
Mnjae... vet inte hur uppenbart det är, eller missförstår jag vad du menar med "för andra"?
Begreppet "existera" är i normalfallet objektivt, och har inte med någon specifik människas tro eller upplevelse att göra.
Att någon tycker sig ha upplevt att en apparat har uppvisat inspelningseffekter säger bara just detta, att de fått det intrycket.
Men kanske menar du att "inspelningseffekt uppenbar för andra", betyder att de är övertygade, sant eller falskt? Språk är svårt ibland.
Jag menar att någons rapport om upplevda inspelningseffekter inte visar att de finns, och jag vill även hävda att man på goda grunder kan säga att det är ytterst sällsynt att det är konkreta fysikaliska förändringar som orsakat upplevelserna.
Men någon gång kan det såklart bero på faktiska förändringar, av något slag. Utan teknisk verifikation eller blindtester (framförallt det senare*) är det omöjlig att veta om något som någon upplevt av denna karaktär, beror på faktiskt förändring av kedjan, eller på suggestion (vilket kan vara en faktisk förändring - av lyssnaren!

).
Vh, iö
- - - - -
*En mätning kan troliggöra samband, men även om man kan mäta en skillnad så behöver det inte bevisa det inte att den går att höra, eller att den är orsak till det som folk rapporterat att de hört, eller hellre visat att de hört (=i blind lyssning).
Självklart så gäller denna reservation inte fall när en teknisk mätning visar förvrängingar som med mycket god marginal överskrider vad man vet går att höra. Men det visar ändå inte att det man mätt är den enda orsaken.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).