Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Morello skrev:Harryup skrev:Om man bara jämför tekniska specifikationer så stämmer allt. Men tar man med programmaterialet i beräkningen också så är det inte alls givet vilken skiva som ger största upplevelsen.
/Harryup
Jag syftar primärt på hur det låter vilket självklart är i konsonans med hur det presterar tekniskt.
Tyvärr medförde CD-formatets tekniska överlägsenhet med sig 30 år av förstörd musik, inte formatets fel som sådant men indirekt möjliggjorde det för den i överlag sämsta perioden för musik som konsumentvara, inte försäljningsmässigt men kvalitetsmässigt. Felen som drabbat musiken överstiger med råge de tekniska nackdelarna vinyl hade/har.
Morello skrev:Vilket knappast har något med CD att göra.
petersteindl skrev:goat76 skrev:Morello skrev:
Jag syftar primärt på hur det låter vilket självklart är i konsonans med hur det presterar tekniskt.
Tyvärr medförde CD-formatets tekniska överlägsenhet med sig 30 år av förstörd musik, inte formatets fel som sådant men indirekt möjliggjorde det för den i överlag sämsta perioden för musik som konsumentvara, inte försäljningsmässigt men kvalitetsmässigt. Felen som drabbat musiken överstiger med råge de tekniska nackdelarna vinyl hade/har.Morello skrev:Vilket knappast har något med CD att göra.
Rent filosofiskt har du fel och också logiskt. Om CD är involverat i processen/resonemanget så har det med CD att göra. CD är en part i målet och är således involverat. Man får nog ta till mängdläran.
Det är inte atombombens fel att det dog en massa människor i Hiroshima, eller? Det är inte skjutvapnens fel att det där en massa människor som blir skjutna, eller? Dessa spörsmål kan diskuteras, men. . .
. . . att hävda, att alla dödade i Hiroshima har inget med atombomben att göra, anser jag vara ett filosofiskt/logiskt fel.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:goat76, det kanske är nyheter för dig, men det går utmärkt bra att komprimera en vinylmaster till oigenkänlighet också.
Ett bra exempel är RHCP "californication", vilken jag betalade dyra pengar för i hopp om få höra en rimlig utgåva - jag hade fel och den låter något fördjävligt illa. SÅ illa att den ingalunda går att lyssna på.
Peter, jag har ingen aning om vad du vill ha sagt med ditt inlägg i mötet.
goat76 skrev:I en fiktiv värld där CD;n aldrig uppfunnits och vinyl fortfarande var det gällande formatet så hade inte loudness war uppstått, för det gick inte att pressa upp ljudnivån på det formatet speciellt mycket mer p.g.a. de tekniska begränsningarna
goat76 skrev:I en fiktiv värld där CD;n aldrig uppfunnits och vinyl fortfarande var det gällande formatet så hade inte loudness war uppstått, för det gick inte att pressa upp ljudnivån på det formatet speciellt mycket mer p.g.a. de tekniska begränsningarna, så från den synvinkeln sett så hade det alltså inte funnits någon ide att komprimera musiken till oigenkänlighet för det fanns inget volymhöjning att kriga om.
goat76 skrev:Morello skrev:goat76, det kanske är nyheter för dig, men det går utmärkt bra att komprimera en vinylmaster till oigenkänlighet också.
Ett bra exempel är RHCP "californication", vilken jag betalade dyra pengar för i hopp om få höra en rimlig utgåva - jag hade fel och den låter något fördjävligt illa. SÅ illa att den ingalunda går att lyssna på.
Att vinyl-utgåvan fick samma master som var gjord för CD förvånar mig föga för under CD;ns storhetstid lades det knappast speciellt mycket resurser för att optimera släppet för det utdöende formatet vinyl.
petersteindl skrev:. . . att hävda, att alla dödade i Hiroshima har inget med atombomben att göra, anser jag vara ett filosofiskt/logiskt fel.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:goat76 skrev:Morello skrev:goat76, det kanske är nyheter för dig, men det går utmärkt bra att komprimera en vinylmaster till oigenkänlighet också.
Att vinyl-utgåvan fick samma master som var gjord för CD förvånar mig föga för under CD;ns storhetstid lades det knappast speciellt mycket resurser för att optimera släppet för det utdöende formatet vinyl.
Utgåvan jag talar om är från 2012!
RogerJoensson skrev:I ett lite längre tidsperspektiv... 7-8% jämfört storhetstiden, visserligen imponerande, men ändå...
Morello skrev:Jag blandade ihop albumet med ett annat album från samma band, som finns i en vinylutgåva som är avsevärt mindre förstörd.
music4ever vet mer om dessa olika utgåvor.
Morello skrev:petersteindl skrev:. . . att hävda, att alla dödade i Hiroshima har inget med atombomben att göra, anser jag vara ett filosofiskt/logiskt fel.
Med vänlig hälsning
Peter
Analogier tarvar ofta en viss eftertänksamhet om det inte ska gå fel.
Här haltar den betänkligt.
Om bomben ska jämföras med något i den andra domänen (audio) så är det möjligtvis kompressorn, men knappast kompaktskivan.
petersteindl skrev: FYI, kompressorn fanns även på LP-tiden och analogtiden.
Mvh
Peter
RogerJoensson skrev:Jag har en Calle Jularbo EP från 50-talet, utgiven på Sonora. -Med skruvstyckekomprimering, som jag aldrig hört på 78-varvarna. Man kunde uppenbarligen redan då...
Prozac skrev:Så enligt graferna ovan såldes det ca 52 miljoner CD och ca 17 miljoner LP under 2018 i USA.
hifikg skrev:Prozac skrev:Så enligt graferna ovan såldes det ca 52 miljoner CD och ca 17 miljoner LP under 2018 i USA.
Väldigt lite musik som säljs i "fast form" m a o
Morello skrev:Tysken och japanen spelar tack och lov fortfarande en hel del riktiga fonogram.
E skrev:Varför skulle det påverka tysken mer än det inte påverkar japanen? (Konstig mening men jag tror att den är korrekt.)
Mvh E*
RogerGustavsson skrev:E skrev:Varför skulle det påverka tysken mer än det inte påverkar japanen? (Konstig mening men jag tror att den är korrekt.)
Mvh E*
Det vet jag inte. Finns det någon gemensam nämnare mellan de folkgrupperna/länderna? Tyskarna är i mina ögon skeptiska mot allt som de inte själva hittat på. Kreditkort, Internet, Internetbanking är bara några saker som inte alls har slagit igenom som hos oss. De blir närmast chockerade av något som Swish. Kan väl inflika att min livspartner och därmed halva släkten är tyskar...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Kalejdokom, momotom, radelius och 30 gäster