Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Vill du skona grannarna är det avkoppling som gäller (SD-fot eller torsionfjäder).
För bästa återgivning (kanske med något undantag) gäller samma sak som ovan.
Thomas_A skrev:Ämnet har ju studerats tidigare både i MoLT och Elektronikvärlden. MoLT- artikeln finns i ett utdrag här på faktiskt. Även Markku som tidigare figuerade på Hifi-fora gjorde en del mätningar med accelerometer som publicerades på webben. De är sen länge borta men jag fick hans originalaeriklar skickade till mig samt att jag köpte hans andra accelerometer som han aldrig använde. Har för mig att det är samma modell som används i Stereophiles mätningar. Det som Stereophile gjorde med avs på koppling mellan underlag och högtalare är så vitt jag vet det enda som nu finns tillgängligt på webben och är på engelska. De mätningarna är gjorda på ett annat sätt än de i MoLT och EV.
Det finns andra effekter som man kan se också avs mjuka vs hårda fötter, ex akustiska effekter av stående vågor mellan högtalarkabinett och rummets väggar.
Men det som saknas i många av ovan studier är effekter i form av distorsion. Jag visade med exemplet ovan att en högtalare stående på en IKEA-bänk är extremt lätt att höra med hård koppling. Andra underlag är toligen svårare att detektera. Syftet är alltså att undersöka vibrationerna avs frekvens och nivå och sedan jämföra inspelade ljudfiler vid dessa frekvenser. Utifrån resulaten kan ju också fundera vad man helst ska göra för att förbättra återgivningen. Köpa en ny superDAC för att minska distorsionen från -90 till - 110 dB eller ställa högtalarna på mjuka fötter och minska distorsionen från -40 till -50 dB?
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Ämnet har ju studerats tidigare både i MoLT och Elektronikvärlden. MoLT- artikeln finns i ett utdrag här på faktiskt. Även Markku som tidigare figuerade på Hifi-fora gjorde en del mätningar med accelerometer som publicerades på webben. De är sen länge borta men jag fick hans originalaeriklar skickade till mig samt att jag köpte hans andra accelerometer som han aldrig använde. Har för mig att det är samma modell som används i Stereophiles mätningar. Det som Stereophile gjorde med avs på koppling mellan underlag och högtalare är så vitt jag vet det enda som nu finns tillgängligt på webben och är på engelska. De mätningarna är gjorda på ett annat sätt än de i MoLT och EV.
Det finns andra effekter som man kan se också avs mjuka vs hårda fötter, ex akustiska effekter av stående vågor mellan högtalarkabinett och rummets väggar.
Men det som saknas i många av ovan studier är effekter i form av distorsion. Jag visade med exemplet ovan att en högtalare stående på en IKEA-bänk är extremt lätt att höra med hård koppling. Andra underlag är toligen svårare att detektera. Syftet är alltså att undersöka vibrationerna avs frekvens och nivå och sedan jämföra inspelade ljudfiler vid dessa frekvenser. Utifrån resulaten kan ju också fundera vad man helst ska göra för att förbättra återgivningen. Köpa en ny superDAC för att minska distorsionen från -90 till - 110 dB eller ställa högtalarna på mjuka fötter och minska distorsionen från -40 till -50 dB?
Nu är det ju inte så att det är jag som betalar mätningarna så jag kan ju inte ha något som helst krav på syftet men av din text så framgår det ju att det "skall bevisas" att mjukfötter är bäst. Inte vilken fot kan vara bäst under olika förutsättningar. Kan det vara SD-foten jämt eller kanske det är olika.
Morello skrev:Vill du skona grannarna är det avkoppling som gäller (SD-fot eller torsionfjäder).
För bästa återgivning (kanske med något undantag) gäller samma sak som ovan.
goat76 skrev:Att påstå att bästa återgivning fås genom att placera sina högtalare på SD-fötter är lika sant som att påstå att vardera högtalare måste hållas upp av ett gäng chimpanser. (SD-fötter och chimpanser är ungefär lika vanligt förekommande i musikstudios.)![]()
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Att påstå att bästa återgivning fås genom att placera sina högtalare på SD-fötter är lika sant som att påstå att vardera högtalare måste hållas upp av ett gäng chimpanser. (SD-fötter och chimpanser är ungefär lika vanligt förekommande i musikstudios.)![]()
Om du tar bästa återgivning på SD-fötter som ett axiom, så gör alltså studiokillen fel som INTE har sina på SD-fötter. Man skall väl inte behöva ta höjd för att någon i produktionsledet varit korkad?
goat76 skrev:Killen i produktionsledet ligger före dig i kedjan, han har redan bestämt hur albumet är balanserat och låter med den hårda kopplingen under högtalarna, detta faktum går inte att ändra på vid lyssning på det färdiga materialet.
Om du introducerar en förändring från studiokillens lyssning med att istället placera dina monitorer på SD-fötter så har du tagit återgivningen längre ifrån det tilltänkta ursprungliga ljudet han lyssnade på och baserade alla sina mixnings-beslut på.
goat76 skrev:
Att påstå att bästa återgivning fås genom att placera sina högtalare på SD-fötter är lika sant som att påstå att vardera högtalare måste hållas upp av ett gäng chimpanser. (SD-fötter och chimpanser är ungefär lika vanligt förekommande i musikstudios.)![]()
.
Nattlorden skrev:Krafterna uppträder parvis motriktade (Newtons tredje lag) (klassiska exemplet är att sitta i en roddbåt på sjön och knuffa iväg en annan)
Harryup skrev:Och då är frågan räcker det? Sitter man i en båt och knuffar iväg en annan så är det ju inte samma sak som att man står på land och knuffar iväg båten.
Harryup skrev:Och skall man dessutom dra till sig den andra båten så kan jag inte tänka mig att den båt man sitter i inte förlorar sitt läge utan kryper närmare den man drar in.
Harryup skrev:Man borde kunna testat detta genom att ha rätt avstämda fötter stående på väldigt för mjuka fötter. Om det ger en skillnad i ljudet mot att ha bara en omgång i rätt vikt som högtalaren står på så kan man ju anta att underlaget är betydelsefullt.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Killen i produktionsledet ligger före dig i kedjan, han har redan bestämt hur albumet är balanserat och låter med den hårda kopplingen under högtalarna, detta faktum går inte att ändra på vid lyssning på det färdiga materialet.
Om du introducerar en förändring från studiokillens lyssning med att istället placera dina monitorer på SD-fötter så har du tagit återgivningen längre ifrån det tilltänkta ursprungliga ljudet han lyssnade på och baserade alla sina mixnings-beslut på.
Nej, först i ledet finns fysiken bakom hur världen fungerar.
Dessutom vore det ren och skär idioti att anpassa sig efter ETT album... I alla fall de flesta lyssnar på flera, gjorda på olika ställen, med olika utrustning och av olika personer. Du får acceptera att de gör fel på olika sätt alla av dem och koncentrera dig på att inte TILLFÖRA fler fel själv.
goat76 skrev:...................
Det där du säger om "att inte TILLFÖRA fler fel själv" är en riktig tankevurpa från din sida.
Det går nämligen inte att TILLFÖRA fler fel på något som inte finns inspelat på programmaterialet, de så kallade felen som studiokillen hörde från monitorerna p.g.a. att de stod med hård koppling till underlaget kommer inte av ett mirakel med på inspelningen.
Det är inte så inspelnings-VÄRLDEN funkar.
goat76 skrev:Det där du säger om "att inte TILLFÖRA fler fel själv" är en riktig tankevurpa från din sida.
Det går nämligen inte att TILLFÖRA fler fel på något som inte finns inspelat på programmaterialet
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Det där du säger om "att inte TILLFÖRA fler fel själv" är en riktig tankevurpa från din sida.
Det går nämligen inte att TILLFÖRA fler fel på något som inte finns inspelat på programmaterialet
Hur lätt som helst.... bara läcka lite 50Hz från matningsspänningen så har du tillfört ett fel som inte finns (i alla fall i samma utsträckning) på programmaterialet.
Eller ha dammkorn på vinylskivan.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:Det där du säger om "att inte TILLFÖRA fler fel själv" är en riktig tankevurpa från din sida.
Hur lätt som helst.... bara läcka lite 50Hz från matningsspänningen så har du tillfört ett fel som inte finns (i alla fall i samma utsträckning) på programmaterialet.
Och vad i all sin dar har detta att göra med det jag skrivit?
Berätta istället hur den hårda kopplingen mellan studiomonitorerna och underlaget läcker till inspelningen?
Du måste väl förstå att om du ska bemöta mina tidigare inlägg som våran nuvarande diskussion handlar om, så bör dina argument ha en relation till det vi faktiskt pratar om.
Om du har så ofantligt svårt att hålla en röd tråd genom en konversation så att du seglar iväg till vinylknaster från det jag skrivit angående studions monitorers hårda koppling till underlaget, så blir diskussionen ganska fruktlös.
goat76 skrev:Berätta istället hur den hårda kopplingen mellan studiomonitorerna och underlaget läcker till inspelningen?
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Och vad i all sin dar har detta att göra med det jag skrivit?
Berätta istället hur den hårda kopplingen mellan studiomonitorerna och underlaget läcker till inspelningen?
Du måste väl förstå att om du ska bemöta mina tidigare inlägg som våran nuvarande diskussion handlar om, så bör dina argument ha en relation till det vi faktiskt pratar om.
Om du har så ofantligt svårt att hålla en röd tråd genom en konversation så att du seglar iväg till vinylknaster från det jag skrivit angående studions monitorers hårda koppling till underlaget, så blir diskussionen ganska fruktlös.
Du förstod ju inte vad jag skrivit när du kallar det för tankevurpa, så återkom när du förstått.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Berätta istället hur den hårda kopplingen mellan studiomonitorerna och underlaget läcker till inspelningen?
Det har jag redan gjort, läs tillbaka.
goat76 skrev:...Om man nu vill återskapa bästa återgivning av verket så bör man återskapa studions kontrollrum till minsta detalj vad gäller allt och använda samma sorts högtalare, inklusive den hårda kopplingen till underlaget.
Utan den hårda kopplingen till underlaget och den färgningen det ger har man därmed tagit återgivningen längre ifrån det ursprungliga ljud studiokillen hörde när han spelade in, mixade och tog alla beslut under skapandet av albumet. ...
hifikg skrev:goat76 skrev:...Om man nu vill återskapa bästa återgivning av verket så bör man återskapa studions kontrollrum till minsta detalj vad gäller allt och använda samma sorts högtalare, inklusive den hårda kopplingen till underlaget.
Utan den hårda kopplingen till underlaget och den färgningen det ger har man därmed tagit återgivningen längre ifrån det ursprungliga ljud studiokillen hörde när han spelade in, mixade och tog alla beslut under skapandet av albumet. ...
Jobbigt när man växlar till ett vax som är producerat i ett annat kontrollrum.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:Berätta istället hur den hårda kopplingen mellan studiomonitorerna och underlaget läcker till inspelningen?
Det har jag redan gjort, läs tillbaka.
Det skulle vara högst intressant att få veta, kanske kan du istället bemöda dig att antingen skriva det igen eller klistra in det från tidigare inlägg, för jag hittar den inte.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster