Kompression... Igen. Varför är det bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 18:49

Mayro skrev:nu börjar även popedh tramsa en del om saker han verkar ha dålig koll på.. :lol:

Jag har ev en stor bt träff där kablar skall testas i vår.. Du popedh är välkommen du med så kan vi diskutera kablars vara eller inte vara sedan.. Vad dom kostar är inte ämnet.. Utan vad dom kan göra för ljudet..

Samtidigt så är dufusorer ok samt INGET motsattsförhållande till kablar..

Och inget av det har motsattsförhållande till bra inspelade cd skivor osv... 8)

Såja.. Nu vet du.. :lol:

edit. här går det läsa om den träff som om intresse finns går av stapeln.. Att tro eller påstå är en sak.. Att i praktiken GÖRA samt BEVISA en annan.. Därav träff för att reda ut en del just trams från alla håll..

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48691

jag e på!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-03 18:50

jag känner en relativt känd snubbe inom inspelningsvärlden.. Han har både dyr utrustning samt kablar osv för att själv avstämma sina grejor han lirar in.. Samt för lyssna musik självklart ifrån alla oilka.. som vi alla gör..

Så det finns inte motsattsförhållande som sagt direkt.. mer avgör nog plånboken vad man anser i slutänden..

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-03 18:50

popedh skrev:tycker bara det var så märkligt att lägga 50 papp på kablar men inte en spänn på akustiken... som alla jag snackade med på den tiden gjorde.. inkl. Hetsporren..

Jag har ägt en del kablar som kostat några tusenlappar, yes, men inte femsiffrigt... :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-03 18:51

KUL!!! det blir en helg som många kommer minnas om man nu vågar gå till test av allt snack man säjer här o där..

Att jag gör det inser man nog då jag ordnar en helg som denna... :)

popedh

.....

Inläggav popedh » 2006-03-03 18:52

För övrigt så skriver jag aldrig om nåt som jag inte har 100% koll på:)

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 18:52

Hetsporren skrev:
popedh skrev:tycker bara det var så märkligt att lägga 50 papp på kablar men inte en spänn på akustiken... som alla jag snackade med på den tiden gjorde.. inkl. Hetsporren..

Jag har ägt en del kablar som kostat några tusenlappar, yes, men inte femsiffrigt... :wink:

haha.. skrattar... ja... men du ville ha kablar för femsiffrigt;)))

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 18:54

popedh skrev:
Absolut inte.... tycker bara det var så märkligt att lägga 50 papp på kablar men inte en spänn på akustiken.....

Håller med till 100%. :) Det finns tvivelsutan mycket ormolja i branschen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-03 18:54

popedh skrev:
Hetsporren skrev:

haha.. skrattar... ja... men du ville ha kablar för femsiffrigt;)))

Joo, men slutligen har även jag lärt mig en del och kommit till insikt... :oops:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-03 18:55

menade nog alla till mans och inte dig nu..

För övrigt så blir det i så fall folk från rätt stora delar av musikens värld om detta blir satt i sjön.. Musiker vet jag redan kommer...

kabelfreak kommer och finns redan här...

sorry ot...
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-03-03 18:56, redigerad totalt 1 gång.

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 18:55

Morello skrev:
popedh skrev:
Absolut inte.... tycker bara det var så märkligt att lägga 50 papp på kablar men inte en spänn på akustiken.....

Jävlar.....dra på trissor...

E vi överens om nåt... det kan ju inte va sant,()

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 18:58

popedh skrev:
Morello skrev:
popedh skrev:

Trissor? Jag trodde du hade rörkompressor :wink:
-Innehar F-skattsedel-

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 18:58

Vi har lagt mer pengar på akustiken än hela vår maskinpark... säkert 2 millar... men de e värt varenda spänn.... fast vi komprimerar ju ändå sönder allt sen.. så det spelar kanske ingen roll=))

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 18:59

Morello skrev:
popedh skrev:
Morello skrev:
popedh skrev:

Trissor? Jag trodde du hade rörkompressor :wink:

La2a alltid....

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-03 19:00

popedh skrev:Vi har lagt mer pengar på akustiken än hela vår maskinpark... säkert 2 millar... men de e värt varenda spänn.... fast vi komprimerar ju ändå sönder allt sen.. så det spelar kanske ingen roll=))

har du några bilder* å specs på vilken utrustning ni använder?

*studiobilder
Senast redigerad av Haakan_W 2006-03-03 19:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-03 19:00

popedh skrev:Vi har lagt mer pengar på akustiken än hela vår maskinpark... säkert 2 millar... men de e värt varenda spänn.... fast vi komprimerar ju ändå sönder allt sen.. så det spelar kanske ingen roll=))

Det hedrar er att ni gör vad ni kan för hög kvalitet på inspelningar. Trist att skivbolagen är som de är bara.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 19:01

Hetsporren skrev:
Mayro skrev:Jag har ev en stor bt träff där kablar skall testas i vår.. Du popedh är välkommen du med så kan vi diskutera kablars vara eller inte vara sedan.. Vad dom kostar är inte ämnet.. Utan vad dom kan göra för ljudet..

popedh: Kan tillägga att killen som skrev ovanstående inte representerar all den vetenskapliga vetgirighet och kunskap, som finns samlad här på faktiskt, särskilt väl...

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 19:05

popedh skrev:
La2a alltid....

Såg det på hemsidan, därav kommentaren. :)
-Innehar F-skattsedel-

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 19:09

Haakan_W skrev:

har du några bilder* å specs på vilken utrustning ni använder?

*studiobilder

Vi har en gammal hemsida som inte uppdaterts på år och dag... men du kan ju se hur det ser ut i af.... www.nacksving.com vi har sedan dess byggt ut med en studio till.... så det är dubbelt så stort nu....

utrustningslistan stämmer väl så där... Harrisonbord iettan, MCI400 i tvåan..vi kör på MCI 24or i båda studiona.. i ettan har vi ett protools också, som vi nästan aldrig använder..... nästan alla mixar hamnar på en kvarttums studer A80 med Sr dolby, eller en ampex ATR 100 halvtum. va har vi mer.. Lexicon 480L, Urei LA2or,, 1176or... huvudmonitorer är ett par Urei811C.

Mikar har vi det vanliga... u87or km84or å 414 å ja allt det där.. åsså 57or så klart.

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 19:14

Jax skrev:

Det hedrar er att ni gör vad ni kan för hög kvalitet på inspelningar. Trist att skivbolagen är som de är bara.

hehe det där sista va ett skämt... Brukar inte pressa sönder...vi kör faktiskt flera db under dom som e väsrt...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-03 19:38

popedh skrev:Det är ganska rolig... en aning off topic kanske... men...
en reflektion bara... det verkar som ni är ungefär 15 år efter oss i utveckling... För undefär så länge sedan insåg vi hur otroligt liten eller ingen kablarna har i ett ljussytem... jag höll redan då på med att bråka med hififolk.... sälj kablarna och köp diffusorer... s ajag till alla... nu 15 år senare verkar det som ni fattat nyttan med diffusorer,,,, så om 15 år när vi lugnat oss, kanske ni sitter å klagar på att det limiteras för lite()
Är jag duktig som kör med EKK och lite dämpade väggar istället för dyrkablar? ;-)
popedh skrev:
Kaffekoppen skrev:Jo, men varför blir det dist om man inte skär topparna... var skapas distern? Vilken utrustning klarar inte av signalen?

/Magnus

Hur menar du nu?

Tack för att du svarar. Jag vet ju inte så mycket, men jag fick intrycket av att om ni inte dämpar med 3db så uppstår det så mycket dist. Jag förstår inte varför. Kanske är svårt att förklara? Jag reflekterade över det när jag läste:

popedh skrev:Jag menar inte 3db mer dynamik utan att man skall skära topparna 3 db mindre... det blir fantastiskt mycket mindre distortion då.

Måste man beskära, eller är det något som kunden (skivbolagen) kräver?

/Magnus

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 19:46

Kaffekoppen skrev:
popedh skrev:Det är ganska rolig... en aning off topic kanske... men...
en reflektion bara... det verkar som ni är ungefär 15 år efter oss i utveckling... För undefär så länge sedan insåg vi hur otroligt liten eller ingen kablarna har i ett ljussytem... jag höll redan då på med att bråka med hififolk.... sälj kablarna och köp diffusorer... s ajag till alla... nu 15 år senare verkar det som ni fattat nyttan med diffusorer,,,, så om 15 år när vi lugnat oss, kanske ni sitter å klagar på att det limiteras för lite()
Är jag duktig som kör med EKK och lite dämpade väggar istället för dyrkablar? ;-)
popedh skrev:
Kaffekoppen skrev:Jo, men varför blir det dist om man inte skär topparna... var skapas distern? Vilken utrustning klarar inte av signalen?

/Magnus

Hur menar du nu?

Tack för att du svarar. Jag vet ju inte så mycket, men jag fick intrycket av att om ni inte dämpar med 3db så uppstår det så mycket dist. Jag förstår inte varför. Kanske är svårt att förklara? Jag reflekterade över det när jag läste:

popedh skrev:Jag menar inte 3db mer dynamik utan att man skall skära topparna 3 db mindre... det blir fantastiskt mycket mindre distortion då.

Måste man beskära, eller är det något som kunden (skivbolagen) kräver?

/Magnus

Man skär topparna för att musiken skall upplevas som högre.. det som händer när man kapar topparna är att det nästan blir fyrkantvåg av dom... då distar det gött;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 19:48

Ujujuj, det låter ju hemskt. :x

I samma veva som jag spelar in testsnutt med SM57 och Rode NT3 ska jag göra ett spår med limiter så folk kan testlyssna. :)
-Innehar F-skattsedel-

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 19:51

Morello skrev:Ujujuj, det låter ju hemskt. :x

I samma veva som jag spelar in testsnutt med SM57 och Rode NT3 ska jag göra ett spår med limiter så folk kan testlyssna. :)

gör ingen fånig jämörelse nu... du kan ju inte jämföra en 57a med en nt3 om du inte har överhäng... självklart spelar man inte in trummor med bara en 57... men på virvel e den toppen ihop med kondingar ovanför..

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 19:53

Jag tänkte bara spela in en virveltrumma - inget annat. Kan ställa upp tre olika njurmikrofoner på samma avstånd. :) Ok?
-Innehar F-skattsedel-

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 19:55

Morello skrev:Jag tänkte bara spela in en virveltrumma - inget annat. Kan ställa upp tre olika njurmikrofoner på samma avstånd. :) Ok?

visst.. du gör precis va du vill;)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-03 19:57

Lokalerna såg väldigt mysiga ut! mycket trevlig arbetsmiljö :)

massor med diffusorer osv i kontrollrummet såg ju vettigt ut...men vad är det för högtalare ni spelar på? samt elektronik?

så här tycker jag en riktig anläggning ska se ut....med massor av headroom speciellt i basen :wink:

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 19:59

Sedär, Studio Blue. Där har man producerat rock utan kompresor och limiter. :) Underbart att spela fonogrammet ifråga härhemma så att slutsteget snudd på klipper. :P
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-03 20:02

popedh skrev:Man skär topparna för att musiken skall upplevas som högre.. det som händer när man kapar topparna är att det nästan blir fyrkantvåg av dom... då distar det gött;)

Men vill man det som ljudtekniker, eller är det ett beställarkrav? Vill man inte ha en så dynamiskt omfattningsbar produkt som möjligt?

Jag har volymratt på min anläggning :-)

Känner mig lite vilsen nu...

Går man på en konser... vill man ju just känna dynamikomfånget.... både de tysta delarna och de kraftiga... inte ha en smörja mittemellan..

/Magnus

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 20:02

Haakan_W skrev:Lokalerna såg väldigt mysiga ut! mycket trevlig arbetsmiljö :)

massor med diffusorer osv i kontrollrummet såg ju vettigt ut...men vad är det för högtalare ni spelar på? samt elektronik?

så här tycker jag en riktig anläggning ska se ut....med massor av headroom speciellt i basen :wink:

Bild

Urei med HH steg.

oj.. den lyssningen ser hopplöst märklig ut...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-03 20:05

popedh skrev:
Urei med HH steg.

oj.. den lyssningen ser hopplöst märklig ut...

Du kanske skulle göra studiebesök där. Studio Blue. Och jag följer gärna med :-)

/Magnus
som absolut skulle vilja se denna mytomspunna inspelningsplats

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi