Moderator: Redaktörer
popedh skrev:Morello skrev:Vad syftade du på med fasfel?
Det kändes fasigt å snett... min fasmätare hoppade runt som en räv i mars... men va fan... baskaggen var skön.. låter helt ok för att va inspelad hemma..
Morello skrev:popedh skrev:Morello skrev:Vad syftade du på med fasfel?
Det kändes fasigt å snett... min fasmätare hoppade runt som en räv i mars... men va fan... baskaggen var skön.. låter helt ok för att va inspelad hemma..
Det beror på att det är en tidsskillnadsinspelning (AB) med några stödmikrofoner.Jag skulle inte kalla det för fasfel.
popedh skrev:Morello skrev:popedh skrev:Morello skrev:Vad syftade du på med fasfel?
Det beror på att det är en tidsskillnadsinspelning (AB) med några stödmikrofoner.Jag skulle inte kalla det för fasfel.
Håller med... det låter så hemsk.. själva ordet fasfel..... vi kallar det tidsskillnad istället;) har aldrig gillat AB är XY- kille:)
popedh skrev:Singular skrev:Popedh, vad "gjorde man" i mastringen på det exempel du lade upp länkar till? Förutom komprimeringen. Breddning?
Ska kolla pappret...
popedh skrev:popedh skrev:Singular skrev:Popedh, vad "gjorde man" i mastringen på det exempel du lade upp länkar till? Förutom komprimeringen. Breddning?
Ska kolla pappret...
Nej för fan... ingen breddning... never...
har allt uppskrivet här så fin föärstår du... så man vet vad som gjorts
Sonalksis EQ: Hp 33Hz
Sonalksis EQ: bassänkning runt 100Hz nån db..
Waves Vintage de esser
Waves L2 ultramaximizer: Ca 5db limiting
Sony oxfort inflator: Har väl plockat upp nivån nån db till...
UV22 Dither
de va allt...
popedh skrev:popedh skrev:popedh skrev:Singular skrev:Popedh, vad "gjorde man" i mastringen på det exempel du lade upp länkar till? Förutom komprimeringen. Breddning?
Ska kolla pappret...
Waves Vintage de esser
UV22 Dither
de va allt...
Ni skall veta att de efan inte lätt att öka volymen 7 db...
Det är fantastiskt att det ändå låter så bra som det gör;)
popedh skrev:Morello skrev:Har medverkande musiker haft nöjet att jämföra de tvenne spåren?
Jajjemensan,,, Dom e supernöjda.... radio e ju viktigt för dom vettu;()
Man vill ju höras
Morello skrev:popedh skrev:popedh skrev:popedh skrev:Singular skrev:Popedh, vad "gjorde man" i mastringen på det exempel du lade upp länkar till? Förutom komprimeringen. Breddning?
Ska kolla pappret...
Waves Vintage de esser
UV22 Dither
de va allt...
Ni skall veta att de efan inte lätt att öka volymen 7 db...
Det är fantastiskt att det ändå låter så bra som det gör;)
Det är skitlätt; man vrider upp volymreglaget.![]()
Ärligt talat: Den mastrade låter skitilla! Hälsa BMG-boysen det.
Morello skrev:popedh skrev:Morello skrev:Har medverkande musiker haft nöjet att jämföra de tvenne spåren?
Man vill ju höras
Jovisst, men radion har tvivelsutan tillgång till mer kompression än vad som är rimligt i vilket fall, så nivån skulle ändå maxas i radio även om du inte kört mixen genom limitern.
popedh skrev:Morello skrev:popedh skrev:Morello skrev:Har medverkande musiker haft nöjet att jämföra de tvenne spåren?
Man vill ju höras
Jovisst, men radion har tvivelsutan tillgång till mer kompression än vad som är rimligt i vilket fall, så nivån skulle ändå maxas i radio även om du inte kört mixen genom limitern.
Dom komprimerar, dom brickar inte...
popedh skrev:Nej för fan... ingen breddning... never...
Waves Vintage de esser
UV22 Dither
de va allt...
Singular skrev:popedh skrev:Nej för fan... ingen breddning... never...
Waves Vintage de esser
UV22 Dither
de va allt...
OK, tackar!
Nja, jag kollade mätaren i Sequoia, som jag jobbar med, samt tyckte att det hänt nåt "på bredden" om än subtilt, mellan de två versionerna. Nåja, sak samma. Det hände väl nåt i de där oinkopplade LA2orna...erkänn att du lät A/R-jeppen på BMG tro att den verkligen "jobbade" för fulla muggar...?![]()
Personligen tycker jag mastingen känns lite väl "upptryckt i taket", som ju känns lite synd på en f.ö. helt ok produktion/mix, i synnehet då den är akustiskt baserad. Rena elektroproddade dansdängor är ju betydligt lättare att "trycka på" i en kompressor, om man nu vill det.
F.ö. kanonbra möjlighet att lägga upp dessa exempel som hjälp för denna, lika hätska, som intressanta debatt!
Nagrania skrev:Jag har lyssnat på morellos trumsnutt. Undrar hur den låter i mono för det verkar vara mycket motfaskomponenter från cymbalerna. Jag kan tyvärr inte lyssna från datorn i genom min stereo där jag har min nivå/FFT/goniometer inkopplad. Popedh.....Nacksving studio det är ju Tal och tons gamla studio. Jag var där på besök en gång på 70-talet och jag vill minnas att den delvist var byggd i berget. Tal och ton hade väl agenturen på bl.a. MCI därav två MCI maskiner som sedan blev Sony. Var inte kontrollrummet ett "Westlake"?
popedh skrev:Joda...visst var det ett westlake... som tur är revs det för 15 år sedan..) men i tvåan är det fortfarande nån skum westlake/zetterberg-konstruktion... måste byggas om.... Bob e kvar här fortfarande.. vi har slagit ihop oss,, kan man säga...
Singular skrev:popedh skrev:Joda...visst var det ett westlake... som tur är revs det för 15 år sedan..) men i tvåan är det fortfarande nån skum westlake/zetterberg-konstruktion... måste byggas om.... Bob e kvar här fortfarande.. vi har slagit ihop oss,, kan man säga...
Är "Zetterberg" Janne Setterberg? Han var mig veterligen med på MCI-tiden & drog sedermera in Soundcraft o dyl till Svedala. Jobbade själv några år på TTS, som det senare döptes till.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster