Moderator: Redaktörer
Mordiiax skrev:Min mamma och min bror är två favoriter
/En Mähler
PerStromgren skrev:Jag har beställt Naxosplattan, för övrigt, men tar gärna emot fler tips.
Beträffande Denon, jag hittar bara Eliahu Inbal, men letar säkert dåligt. Vilka finns det mer?
momus skrev:Skulle rekommendera en LP. Lyssna från Åhlens. Antal Dorati och Stockholmsfilharmonikerna. Inspelning: Håkan Sjögren.
petersteindl skrev:Vad sägs om Bernstein, Karajan, Solti och Kubelik. Barbirolli har också gjort den. Klemperer och Bruno Walter brukar vara säkra kort på Mahler. Walter var ju god vän till Mahler och kämpade för att Mahlers musik skulle spelas i konserthusen. Mahler var ju även dirigent och därmed konkurrent, så många dirigenter bojkottade Mahlers musik. Bruno Walter måste ha lärt sig massor och direkt från Mahler himself.
Solti har gjort många inspelningar och med skilda orkestrar. Dessutom blir det svårt att hitta en som är bäst i alla satser. Karajan i adagiettot tror jag är oöverträffad.
qtp skrev:Snubblade över ett skivtips på en tysk sida där man recenserar en pickup.
Mahler 5 med Bernstein på DG ska tydligen vara bra. Värt att lägga pengarna på som LP?
https://www.lowbeats.de/test-audio-technica-vm540ml/2/
PekkaJohansson skrev:qtp skrev:Snubblade över ett skivtips på en tysk sida där man recenserar en pickup.
Mahler 5 med Bernstein på DG ska tydligen vara bra. Värt att lägga pengarna på som LP?
Om man vill ha bästa möjliga ljudkvalitet är det betydligt bättre att köpa den på begagnad cd från utgivningsåret 1988. Så har jag gjort. Tack för tipset!
Med vänlig hälsning
Pekka
lemmts skrev:Har du fått någon att lyssna på ännu?
momus skrev:Håller med om att "Klassisk musik på LP brukar låta förfärligt dåligt". Dessutom tror jag att Lyssna-LP:n är omöjlig att hitta i CD-format. Sen vill jag varna för Dudamels inspelning på DG. Jag vet inte riktigt varför, men den låter inte rätt. Skönt i alla fall att slippa resa sig ur soffan för att ta bort dammpartiklar från nålen (vid streaming och CD-spelning).
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst