En tänkbar inspelning av en musikalisk ursprungshändelse med målet att få inspelningen att låta så nära verkligheten som möjligt , med en rad mycket vanliga hinder på vägen:
Färgning av mikrofoner.
Färgning av mikrofon-förstärkare.
Färgning av signalen genom diverse inspelningsutrustning.
Färgning vid A/D-omvandling.
Några av ovanstående tänkbara färgningar kan ha påverkats ytterligare av följande tänkbara färgningar med exempelvis EQ medmera:
Färgning av akustiken i studiorummet.
Färgning av studio-programmet.
Färgning av förförstärkaren i studiorummet.
Färgning av slutsteget i studiorummet.
Färgning av studions högtalare.
Färgning av högtalarens hårda till halvhårda fot.
Alla dessa tänkbara färgningar i studiorummet och uppspelningsutrustning har påverkat mixningen på ett eller flertalet sätt som sedan renderats till slutformatet till konsumenten.
Med alla dessa tänkbara färgningar som skett under produktion och lyssning av materialet under mixning, så är det alltså flertalet av er som på något sätt tror er uppnå någon slags renhet/trohet mot ursprunget genom att placera era högtalare på mjuka "icke-färgande" högtalarfötter, trots att "jungfru-resan" av materialet mest troligtvis har rattats in och godkänts med en hel drös av ovanstående tänkbara färgningar.
Man kan aldrig på förhand på något vis oavsett val av högtalarfot någonsin i sin egen lyssningsmiljö veta vilken av dem som ger den mest representativa återgivningen av den musikaliska ursprungshändelsen, från inspelning till inspelning. I de flesta fall (sisådär avrundat till 100%) har det skett någon form av färgning från högtalarfoten i studion som påverkat hur musik-materialet har utformats, så om vi bara ska isolera fotens påverkan så är det minst lika troligt att man inte prickar rätt med en mjuk fot som det är att man prickar exakt rätt med en hård fot.
Mitt tips kvarstår därmed att man bör prova sig fram till vilken högtalar-fot som tar en närmast ett så naturtroget ljud som möjligt med de förutsättningar man har i sitt lyssningsrum med just sina högtalare.
De flesta med någorlunda erfarenhet av att ha lyssnat på diverse instrument spelandes live kan med tillräckligt god precision avgöra när erkänt goda inspelningar låter så trovärdigt som möjligt, våga lyssna och avgör själva vad som låter ärligast och kommer närmast den riktiga musikaliska ursprungshändelsen.
Live-musik påverkar lokalen på alla möjliga vis och är på intet sätt totalt frånkopplat angränsningsytorna i lokalen, såväl väggar, tak och golv vibrerar med musiken mer eller mindre och dessa elemnent kommer sällan med på inspelningen eller bara en liten del.
Så spelar det verkligen så jäkla stor roll att försöka leta någon slags "falsk renhet" med att frikoppla sina högtalare från rummet med tanke på att allt i kedjan innan vare sig det var instrumenten, inspelningslokalen, studions akustik eller studions ljudsystem, alla färgade slutresultatet mer eller mindre.
Lyssna och njut eller pula med diverse vetenskap som inte har någon förankring till njutbart musiklyssnande. Musik är inte perfekt, musik är konst och i de fallen ni tycker det är mer åtkommligt med en mjuk-fot, så kör med det.
