Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Det verkar ha klarnat något den senaste tiden.
Vi kan alltså vara överens om att spikfötter är värsta skiiiiten.
Eller är det någon som vill meddela en avvikande uppfattning?
goat76 skrev:Om de flesta håller med Roger om att det mesta ska klassas som mjuka fötter och att spikar i stort sett är det enda som är hårda fötter, döp då om tråden till mjukfötter vs mjukfötter.
goat76 skrev:Jag måste nog byta till SD-fötter trots att det låter dåligt, men vad gör man inte för bästa trohet mot fonogrammet och musik-intresset!
Nattlorden skrev:Tittar man på studiobilder så är det frekvent att det inte används fötter allt... antingen står/ligger de ned på mixerbordet eller så är de fixt monterade på eller i väggar.
Detta är ju ett par olika varianter till, förutom dedikerade hårda, halvhårda, halvmjuka och mjuka fötter.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Jag måste nog byta till SD-fötter trots att det låter dåligt, men vad gör man inte för bästa trohet mot fonogrammet och musik-intresset!
Varför inte bara välja det du tycker låter bäst?
-Du kanske inte ska förvänta dig att alla andra vill hoppa på samma tåg och dela dina åsikter och förklaringar, dock.
goat76 skrev:Har du läst tråden?
Om du gör det så kommer du upptäcka att jag och Harryup är de enda personerna i tråden som sagt att alla bör testa sig fram till det som passar bäst för dem med deras högtalare och lyssningsrum.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Jag måste nog byta till SD-fötter trots att det låter dåligt, men vad gör man inte för bästa trohet mot fonogrammet och musik-intresset!
Varför inte bara välja det du tycker låter bäst?
-Du kanske inte ska förvänta dig att alla andra vill hoppa på samma tåg och dela dina åsikter och förklaringar, dock.
Har du läst tråden?
Om du gör det så kommer du upptäcka att jag och Harryup är de enda personerna i tråden som sagt att alla bör testa sig fram till det som passar bäst för dem med deras högtalare och lyssningsrum.
Det är mjukfotsgänget som är de som säger att deras lösning är bättre i precis alla situationer.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Har du läst tråden?
På ett svarar jag: Ja.
På två svarar jag: Bara ni? Intressant.
Conan skrev:goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Varför inte bara välja det du tycker låter bäst?
Har du läst tråden?
Det är mjukfotsgänget som är de som säger att deras lösning är bättre i precis alla situationer.
Man får väl föredra vad som helst och tycka att det är bättre. Alla gillar t.ex. inte den högpresterande fina datormonitorn där allt är kalibrerat och inställt för bästa bildåtergivning. Vill man tycka att nån annan, tekniskt sett sämre presterande, skärm ser bättre ut så får man göra det.
goat76 skrev:Det är väl i princip allt jag har att säga i ämnet, tror jag. Så nu är det fritt fram att misstolka allt jag skrivit eller tycka att jag gör helt fel.
Bill50x skrev:goat76 skrev:Det är väl i princip allt jag har att säga i ämnet, tror jag. Så nu är det fritt fram att misstolka allt jag skrivit eller tycka att jag gör helt fel.
Den engelsk-maltesiske intellektuella tänkaren/författaren Edward de Bono har skrivit en bok, en av över 60 totalt, som heter "Jag har rätt, du har fel". Det verkar som väldigt många här på Faktiskt har läst den (inklusive jag själv)
De två böcker jag läst av denne man är för övrigt just denna och en tidigare som handlar om lateralt tänkande.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Edward_de_Bono
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lateralt_tänkande
/ B
hifikg skrev:hcl skrev:...Drivkraften är givetvis att man är tvungen att producera konsistenta resultat, som ”folk” bedömer som högkvalitativa. Det går inte göra uppenbart sämre än resten av branschen. (nämn inte Loudness-war igen...) ...
Dream on. Ytterst få slutprodukter upplevs som "högkvalitativa". Du nämnde det själv.
Johan_Lindroos skrev:Det verkar ha klarnat något den senaste tiden.
Vi kan alltså vara överens om att spikfötter är värsta skiiiiten.
Eller är det någon som vill meddela en avvikande uppfattning?
Tangband skrev:Nej, sådär kan man inte säga. Är högtalarna konstruerade med stativ och spikar inberäknat, tex Akudorik exakt ( helt säkert ) och majik 140 ( troligen ) så kommer många lyssnare, kanske 9 av 10, subjektivt tycka att denna låter bättre med spikar än med mjuka SD-kuddar.
hcl skrev:hifikg skrev:hcl skrev:...Drivkraften är givetvis att man är tvungen att producera konsistenta resultat, som ”folk” bedömer som högkvalitativa. Det går inte göra uppenbart sämre än resten av branschen. (nämn inte Loudness-war igen...) ...
Dream on. Ytterst få slutprodukter upplevs som "högkvalitativa". Du nämnde det själv.
Vad baserar du detta påstående på? Vad gäller dynamik och sound så tycks målet faktiskt vara just vad som produceras. Det är allt för konsistent för att vara en slump. ...
Nattlorden skrev:Tangband skrev:Nej, sådär kan man inte säga. Är högtalarna konstruerade med stativ och spikar inberäknat, tex Akudorik exakt ( helt säkert ) och majik 140 ( troligen ) så kommer många lyssnare, kanske 9 av 10, subjektivt tycka att denna låter bättre med spikar än med mjuka SD-kuddar.
Är högtalarna konstruerade för spikes, så bör de undvikas oavsett vad man ställer dem på.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Tangband skrev:Nej, sådär kan man inte säga. Är högtalarna konstruerade med stativ och spikar inberäknat, tex Akudorik exakt ( helt säkert ) och majik 140 ( troligen ) så kommer många lyssnare, kanske 9 av 10, subjektivt tycka att denna låter bättre med spikar än med mjuka SD-kuddar.
Är högtalarna konstruerade för spikes, så bör de undvikas oavsett vad man ställer dem på.
Tycker du den bör undvikas även i det fall att den aktuella högtalaren är bland det bästa du någonsin hört vid lyssnande av musik?
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Tycker du den bör undvikas även i det fall att den aktuella högtalaren är bland det bästa du någonsin hört vid lyssnande av musik?
Ja, jag skulle inte vilja sitta och veta att den bara blivit bra av slump snarare än av kompetens.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Ja, jag skulle inte vilja sitta och veta att den bara blivit bra av slump snarare än av kompetens.
goat76 skrev:Om den aktuella högtalaren är den absolut bästa du hört vid uppspelande av musik i ditt lyssningsrum, förutsatt att den står på de spikar den var konstruerad för att stå på.
Anser du då fortfarande att den bör undvikas, baserat på din uppfattning att den måste ha blivit bra av en slump?
Tangband skrev:Återigen- skilj på subjektivt och objektivt.
Nattlorden skrev:Tangband skrev:Nej, sådär kan man inte säga. Är högtalarna konstruerade med stativ och spikar inberäknat, tex Akudorik exakt ( helt säkert ) och majik 140 ( troligen ) så kommer många lyssnare, kanske 9 av 10, subjektivt tycka att denna låter bättre med spikar än med mjuka SD-kuddar.
Tangband skrev:Det tror jag inte du skulle tycka efter du lyssnat till akudorik exakt.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Om den aktuella högtalaren är den absolut bästa du hört vid uppspelande av musik i ditt lyssningsrum, förutsatt att den står på de spikar den var konstruerad för att stå på.
Anser du då fortfarande att den bör undvikas, baserat på din uppfattning att den måste ha blivit bra av en slump?
Ja, jag kanske flyttar och beteende av något som står på spikes är högst lokalt betingat. Jag vill ha något som kommer att låta bra om jag flyttar dem till nästa rum eller en annan placering i samma rum eller liknande.
Dessutom förlitar jag mig verkligen inte enbart på egen hörsel... alltför stora placeborisker.
Nattlorden skrev:Dessutom förlitar jag mig verkligen inte enbart på egen hörsel... alltför stora placeborisker.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 28 gäster