Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Å så kör vi några varv till!
goat76 skrev:Anser du då fortfarande att den bör undvikas
Morello skrev:Johan_Lindroos skrev:Å så kör vi några varv till!
Myter om spikar, kablar och inspelningseffekter verkar aldrig upphöra.![]()
SÄr det koksfett som ger de bästa popcornen? Undrar en som poppar på veckobasis.
Låt oss göra det här också. Naturligtvis monterar man spikes på högtalarna, ställer dessa på Linns Skeets och placerar SD-fötter underst - voila! Det bästa av två världar
Morello skrev:...SNIP
SÄr det koksfett som ger de bästa popcornen? Undrar en som poppar på veckobasis.
Morello skrev:Så Är det kokosfett som ger de bästa popcornen? Undrar en som poppar på veckobasis.
Nattlorden skrev:Tangband skrev:Det tror jag inte du skulle tycka efter du lyssnat till akudorik exakt.
Är det en Linn, så lyssnar jag inte på dem alls. Har gjort det en gång och det var en av mitt livs mest besynnerliga och nedslående lyssningar. Finns inget förtroendekapital kvar.
Nattlorden skrev:Tangband skrev:Återigen- skilj på subjektivt och objektivt.
Det är objektivt att högtalare på spikes har större vibrationer i både kabinett och underlag. Dessa är dessutom inkonsekventa beroende på placering, alltså kan de inte "designas in".
Tangband skrev:Det där låter som du är helt ointresserad av hifi och moderna framsteg såsom dsp-filter . Varför inte ens lyssna på nya modeller? Det är ju befängt. Lyssnar du aldrig på andra högtalare än de du har ? Jorden är inte platt- den är rund och det finns ju mycket bra grejor därute.![]()
Du borde lyssna framförallt till de dyrare nya Linn- modellerna. De som du troligen inte har råd med. De med exakt. Be dem montera bort spikarna om du inte tål dem.Phil Budd som är chefskonstruktör för högtalare och digitala delningsfilter, och som ligger bakom 3k-array konstruktionen de senaste 10 åren har även konstruerat space ( det enda kommersiella rumskorrigeringsprogram som skiljer på reflexer och rumsresonanser, dvs det enda som fungerar ) samt ligger bakom exakt-filtren . Knappast en duv-unge.
Tangband skrev:......
Du borde lyssna framförallt till de dyrare nya Linn- modellerna. De som du troligen inte har råd med. De med exakt. Be dem montera bort spikarna om du inte tål dem.Phil Budd som är chefskonstruktör för högtalare och digitala delningsfilter, och som ligger bakom 3k-array konstruktionen de senaste 10 åren har även konstruerat space ( det enda kommersiella rumskorrigeringsprogram som skiljer på reflexer och rumsresonanser, dvs det enda som fungerar ) samt ligger bakom exakt-filtren . Knappast en duv-unge.
Nattlorden skrev:Dessutom förlitar jag mig verkligen inte enbart på egen hörsel... alltför stora placeborisker.
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Dessutom förlitar jag mig verkligen inte enbart på egen hörsel... alltför stora placeborisker.
Det här är ju verkligen intressant, tycker jag.
Jag litar på min hörsel, över tid, vill jag tillägga. Det är via den jag uppfattar och kommunicerar med musiken.
Om jag tillåter mig vara något provokativ i min tolkning av det du säger Nattis så vill du ha det bästa, men kan inte själv uppfatta om det är så. Vad ska du med det till i så fall? Känns ju helt onödigt?
Här tycks gå en vattendelare mellan ett antal skribenter på Faktiskt, om man är observant på mönster.
Vad jag dock inte förstår är varför det många gånger är så svårt att acceptera andras prioriteringar, bevekelsegrunder för musiklyssning. Varför måste man övertyga andra att man själv har rätt, och andra fel?
sprudel skrev:Om jag tillåter mig vara något provokativ i min tolkning av det du säger Nattis så vill du ha det bästa, men kan inte själv uppfatta om det är så. Vad ska du med det till i så fall? Känns ju helt onödigt?
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Om jag tillåter mig vara något provokativ i min tolkning av det du säger Nattis så vill du ha det bästa, men kan inte själv uppfatta om det är så. Vad ska du med det till i så fall? Känns ju helt onödigt?
Om jag går in i en butik och lyssnar på något.... och jag upplever att den har en snygg diskantåtergivning och löser upp detaljer fantastiskt bra.... så är det inte smaksinnet som lyckas avgöra att det är en (medveten?) defekt i den högtalaren som gör det.... det måste jag använda det analytiska sinnet till. Annars hade jag hamnat i situationen med lyssningströtthet efter någon månad.
Been there, done that, vill inte tillbaka.
Jag förhåller mig därför väldigt skeptisk till när andra påstår sig kunna bedöma sådant.... jag tror de överskattar sig själva. Därför håller jag en sund skepsis till min egen förmåga, då jag har erfarenhet av hur lättlurad man är. Däremot uppskattar jag verkligen när det är så rätt som möjligt.
sprudel skrev:Vad ska du med prylarna till om du inte hör skillnaden? Det var min fråga.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Vad ska du med prylarna till om du inte hör skillnaden? Det var min fråga.
Har aldrig påstått att jag inte hör skillnad - det gör jag verkligen. Men ställd inför en förändring så vågar jag inte lita på smaken att välja rätt i stunden. Och jag betvivlar att du gör det heller.... om du lyssnar på dina favorithögtalare eller om du lyssnar på dina favorithögtalare med 0.2dB diskantlyft.... är du verkligen säker på att du skulle välja det som är mest korrekt?
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Vad ska du med prylarna till om du inte hör skillnaden? Det var min fråga.
Har aldrig påstått att jag inte hör skillnad - det gör jag verkligen. Men ställd inför en förändring så vågar jag inte lita på smaken att välja rätt i stunden. Och jag betvivlar att du gör det heller.... om du lyssnar på dina favorithögtalare eller om du lyssnar på dina favorithögtalare med 0.2dB diskantlyft.... är du verkligen säker på att du skulle välja det som är mest korrekt?
sprudel skrev:Hur vet att du hör skillnad om du inte litar på din hörsel!
sprudel skrev:Korrektheten visar sig i längden, efter tid.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Korrektheten visar sig i längden, efter tid.
Visst, men om man varken har tiden eller kapitalet att slösa så går man andra vägar. Precis det jag sade.... litar man på spontanhörseln så riskerar man lyssningströtthet efter en tid.
Användare som besöker denna kategori: data_foggen, Google [Bot] och 34 gäster