spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-26 13:18

Å så kör vi några varv till! :lol:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-09-26 13:25

Johan_Lindroos skrev:Å så kör vi några varv till! :lol:

Myter om spikar, kablar och inspelningseffekter verkar aldrig upphöra. :)
SÄr det koksfett som ger de bästa popcornen? Undrar en som poppar på veckobasis.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-09-26 13:26

goat76 skrev:Anser du då fortfarande att den bör undvikas

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-09-26 13:29

Svar Jesus Anskar!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-09-26 14:04

När vi svenskar måste välja mellan två saker, som till exempel längre semester eller högre lön - väljer vi båda. Låt oss göra det här också. Naturligtvis monterar man spikes på högtalarna, ställer dessa på Linns Skeets och placerar SD-fötter underst - voila! Det bästa av två världar :-)

sd-skeets.jpg
sd-skeets.jpg (648.58 KiB) Visad 5693 gånger

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-09-26 14:26

Jösses vilket konstigt arrangemang.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-26 14:54

Morello skrev:
Johan_Lindroos skrev:Å så kör vi några varv till! :lol:

Myter om spikar, kablar och inspelningseffekter verkar aldrig upphöra. :)
SÄr det koksfett som ger de bästa popcornen? Undrar en som poppar på veckobasis.

Du kan ju försöka bli en ”Mythbuster”. :mrgreen:

Vad tänket du om myter när det gäller kablar?

Nu kommer jag att få massa smisk när jag sade k-ordet, så då klämmer vi till med inspelningseffekter också. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-09-26 15:59

Låt oss göra det här också. Naturligtvis monterar man spikes på högtalarna, ställer dessa på Linns Skeets och placerar SD-fötter underst - voila! Det bästa av två världar :-)

-När man tycker mjuk koppling låter bättre, men inte riktigt vågar erkänna det... :mrgreen:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2019-09-26 16:28

Morello skrev:...SNIP

Alltså Rapsolja och en klick smör, salta innan det börjar poppa och kör på 8:an (om plattan går till 9) ända tills det slutar poppa och skaka kastrullen då och då, är min (tum)regel för att i princip, få perfekta popcorn...Vergang!
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-09-26 16:33

Morello skrev:Så Är det kokosfett som ger de bästa popcornen? Undrar en som poppar på veckobasis.

Köpte kokosolja (fast kändes mer som fett i burken) för det skulle vara så nyttigt att steka i. Efter varje stekning fick man rengöra hela området runt spisen för det stänker ngt infernaliskt. Så jag fortsätter med smör, ibland med iblandad olja för att kunna öka temperaturen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-09-26 16:58

Poppningen följer en normalfördelningskurva i tiden, och det går inte att vänta tills det sista majskornet poppat, för då är en stor del av de som poppade först redan brända!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-26 17:01

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Det tror jag inte du skulle tycka efter du lyssnat till akudorik exakt.

Är det en Linn, så lyssnar jag inte på dem alls. Har gjort det en gång och det var en av mitt livs mest besynnerliga och nedslående lyssningar. Finns inget förtroendekapital kvar.

Det där låter som du är helt ointresserad av hifi och moderna framsteg såsom dsp-filter . Varför inte ens lyssna på nya modeller? Det är ju befängt. Lyssnar du aldrig på andra högtalare än de du har ? Jorden är inte platt- den är rund och det finns ju mycket bra grejor därute. :)

Du borde lyssna framförallt till de dyrare nya Linn- modellerna. De som du troligen inte har råd med. De med exakt. Be dem montera bort spikarna om du inte tål dem. :) Phil Budd som är chefskonstruktör för högtalare och digitala delningsfilter, och som ligger bakom 3k-array konstruktionen de senaste 10 åren har även konstruerat space ( det enda kommersiella rumskorrigeringsprogram som skiljer på reflexer och rumsresonanser, dvs det enda som fungerar ) samt ligger bakom exakt-filtren . Knappast en duv-unge. 8)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-26 17:20

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Återigen- skilj på subjektivt och objektivt.

Det är objektivt att högtalare på spikes har större vibrationer i både kabinett och underlag. Dessa är dessutom inkonsekventa beroende på placering, alltså kan de inte "designas in".

Grattis 8) .

Du har 2 rätt av 3 möjliga. Inte så pjåkigt. Det sistnämnda du nämner kan definitivt designas in , här tror jag även IÖ håller med mig. :)
Eftersom det handlar om färgningar som byggs in i konstruktionen- för att musiken ska upplevas mer verklighetstrogen rent subjektivt, så är det självklart att konstruktören kan leka med materialet i lådan, de resonanser som alltid uppstår ( man kan flytta dem uppåt, eller nedåt ) , delningsfiltret , elementens q-värden och mängden dämpmaterial.

Jämför med biwiring som subjektivt i många fall upplevs som en förbättring av många.

Bra 2-kanalsåtergivning handlar om illusionen av ett inspelat event. Det handlar om filosofi- som IÖ redan varit inne på. Jag tror du behöver göra lite egna inspelningar för att själv höra hur olika förutsättningar inspelningen och uppspelningen har.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-09-26 17:57

Tangband skrev:Det där låter som du är helt ointresserad av hifi och moderna framsteg såsom dsp-filter . Varför inte ens lyssna på nya modeller? Det är ju befängt. Lyssnar du aldrig på andra högtalare än de du har ? Jorden är inte platt- den är rund och det finns ju mycket bra grejor därute. :)

DSP tar man till när alla andra utvägar är tömda och då får man stå ut med alla deras nackdelar på kuppen.

Jag var på Sweetspot. Bästa högtalaren där var.. ...samma som jag har, fast med betydligt mindre basrigg...

Du borde lyssna framförallt till de dyrare nya Linn- modellerna. De som du troligen inte har råd med. De med exakt. Be dem montera bort spikarna om du inte tål dem. :) Phil Budd som är chefskonstruktör för högtalare och digitala delningsfilter, och som ligger bakom 3k-array konstruktionen de senaste 10 åren har även konstruerat space ( det enda kommersiella rumskorrigeringsprogram som skiljer på reflexer och rumsresonanser, dvs det enda som fungerar ) samt ligger bakom exakt-filtren . Knappast en duv-unge. 8)

Han får byta firma för att framstå som seriös - då kommer jag att lyssna.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2019-09-26 19:56

Tangband skrev:......

Måste fråga dig "Tangband" . . . är du samma person som för en del år sedan kallade sig
"Richard"(numera inaktiv) här på forumet . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-27 09:53

Nattlorden skrev:Dessutom förlitar jag mig verkligen inte enbart på egen hörsel... alltför stora placeborisker.

Det här är ju verkligen intressant, tycker jag.
Jag litar på min hörsel, över tid, vill jag tillägga. Det är via den jag uppfattar och kommunicerar med musiken.
Om jag tillåter mig vara något provokativ i min tolkning av det du säger Nattis så vill du ha det bästa, men kan inte själv uppfatta om det är så. Vad ska du med det till i så fall? Känns ju helt onödigt?
Här tycks gå en vattendelare mellan ett antal skribenter på Faktiskt, om man är observant på mönster.
Vad jag dock inte förstår är varför det många gånger är så svårt att acceptera andras prioriteringar, bevekelsegrunder för musiklyssning. Varför måste man övertyga andra att man själv har rätt, och andra fel?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-27 10:16

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:Dessutom förlitar jag mig verkligen inte enbart på egen hörsel... alltför stora placeborisker.

Det här är ju verkligen intressant, tycker jag.
Jag litar på min hörsel, över tid, vill jag tillägga. Det är via den jag uppfattar och kommunicerar med musiken.
Om jag tillåter mig vara något provokativ i min tolkning av det du säger Nattis så vill du ha det bästa, men kan inte själv uppfatta om det är så. Vad ska du med det till i så fall? Känns ju helt onödigt?
Här tycks gå en vattendelare mellan ett antal skribenter på Faktiskt, om man är observant på mönster.
Vad jag dock inte förstår är varför det många gånger är så svårt att acceptera andras prioriteringar, bevekelsegrunder för musiklyssning. Varför måste man övertyga andra att man själv har rätt, och andra fel?

Medhåll på allt det där.

Huvudsyftet med anläggningen är väl att i slutändan lyssna på musik?
Men för vissa här är det tydligen helt och hållet sekundärt. Skruvat!

Helt absurt att välja bort det absolut överlägset bästa man någonsin hört i ljudväg, bara för att man har en förutfattad mening att tillverkaren av produkten måste ha haft tur när de utvecklade den.

Prioriteringar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-09-27 10:22

sprudel skrev:Om jag tillåter mig vara något provokativ i min tolkning av det du säger Nattis så vill du ha det bästa, men kan inte själv uppfatta om det är så. Vad ska du med det till i så fall? Känns ju helt onödigt?

Om jag går in i en butik och lyssnar på något.... och jag upplever att den har en snygg diskantåtergivning och löser upp detaljer fantastiskt bra.... så är det inte smaksinnet som lyckas avgöra att det är en (medveten?) defekt i den högtalaren som gör det.... det måste jag använda det analytiska sinnet till. Annars hade jag hamnat i situationen med lyssningströtthet efter någon månad.

Been there, done that, vill inte tillbaka.

Jag förhåller mig därför väldigt skeptisk till när andra påstår sig kunna bedöma sådant.... jag tror de överskattar sig själva. Därför håller jag en sund skepsis till min egen förmåga, då jag har erfarenhet av hur lättlurad man är. Däremot uppskattar jag verkligen när det är så rätt som möjligt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-27 10:44

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:Om jag tillåter mig vara något provokativ i min tolkning av det du säger Nattis så vill du ha det bästa, men kan inte själv uppfatta om det är så. Vad ska du med det till i så fall? Känns ju helt onödigt?

Om jag går in i en butik och lyssnar på något.... och jag upplever att den har en snygg diskantåtergivning och löser upp detaljer fantastiskt bra.... så är det inte smaksinnet som lyckas avgöra att det är en (medveten?) defekt i den högtalaren som gör det.... det måste jag använda det analytiska sinnet till. Annars hade jag hamnat i situationen med lyssningströtthet efter någon månad.

Been there, done that, vill inte tillbaka.

Jag förhåller mig därför väldigt skeptisk till när andra påstår sig kunna bedöma sådant.... jag tror de överskattar sig själva. Därför håller jag en sund skepsis till min egen förmåga, då jag har erfarenhet av hur lättlurad man är. Däremot uppskattar jag verkligen när det är så rätt som möjligt.

Vad ska du med prylarna till om du inte hör skillnaden? Det var min fråga. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-09-27 10:55

sprudel skrev:Vad ska du med prylarna till om du inte hör skillnaden? Det var min fråga. :)

Har aldrig påstått att jag inte hör skillnad - det gör jag verkligen. Men ställd inför en förändring så vågar jag inte lita på smaken att välja rätt i stunden. Och jag betvivlar att du gör det heller.... om du lyssnar på dina favorithögtalare eller om du lyssnar på dina favorithögtalare med 0.2dB diskantlyft.... är du verkligen säker på att du skulle välja det som är mest korrekt?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-09-27 11:23

Det finns inspelningar som säkert skulle låta förträffligt med en krokig direktljudskurva som denna:
Bild
Men en massa andra mer neutralt ljudande inspelningar skulle låta fel, samtidigt som viss inspelningar skulle låta dubbelt fel (krokig högtalare spelande krokig inspelning som ä lika krokig som högtalarna).

En mer frekvensneutral högtalare + väl fungerande lyssningsrum, kommer att funka bättre på alla inspelningar i snitt, plus att inspelningar som är i behov av eq blir lättare att kröka rätt.
Man blir lätt lurad om man väljer högtalare i butik eller efter kort lyssning, eftersom man inte hunnit lyssna och vila och lyssna tillräckligt för att fatta optimalt beslut. Det är en poäng att veta även hur något mäter när man väljer, för att fatta ett rationellt beslut. Därmed inte sagt att det som mäter rätt i vissa utvalda mätningar behöver låta bäst, men hur oroligt som helst får det inte vara om jag ska vara nöjd. Jag vill att inspelningar som är neutralt inspelade ska låta vettigt och det som krökts till ska låta tillskruvat och om det inte passar mig så kröker jag rätt efter vad jag tycker passar just den enskilda inspelningen. Det behövs ofta olika slags smaksättare för olika rätter, inte samma ketchup på alla. Tycker jag. Andra verkar tycka att ett visst färgande avtryck är bättre. Det är ok.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-09-27 11:48

Där håller jag med Nattis, när jag var ung så var det stora högtalare med massor av metall framför konerna som var "inne". Zachry, Cervin Vega och en massa annat som jag glömt i stunden. Kunde låta väldigt imponerande i butiken, men jag är väldigt glad att jag lät Chico (då försäljare i en ljudbutik) övertala mig att köpa OD-11 istället, trots att de inte såg mycket ut för världen i jämförelse. Sen var jag på rätt bana och har inte bytt högtalare särskilt ofta sedan dess. Är inne på tredje paret nu o det senaste har hängt med i dryga 30 år. Kommer man in på stormarknaderna idag får man köpa EN högtalare, med massor av blinkande lampor och vattenpelare med neonljus o f-n o hans moster. Imponerar säkert på polarna, men är man en seriös musikälskare tror jag man tröttnar innan det gått 30 år. Går det ens att hålla liv i dem i 30 år?

Det gäller att använda sitt analytiska sinne också, som nattis skriver, annars kan man bli ett lätt offer i stormarknadsdjungeln.
Bilagor
plingbling.jpg
plingbling.jpg (12.23 KiB) Visad 5434 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-27 11:50

Är forumet Faktiskt en högborg för mobbing och motståndare till fritt tänkande? Är det ett forum med moderatorer som får bete sig hur de vill och låta sina närmaste vänner göra det samma?

Du ska ha en receiver som försteg, du ska ha ett slutsteg från NAD, du bör ställa dig i ledet för att köpa en högtalare av märket INO och denna måste du ställa på ett par fötter av märket Sonic Design.

Annars ska du bara vara tyst!
Hej Roger.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-09-27 11:55

Öh, vad menar du nu?

Jag innehar f ö inte en enda produkt från tillverkarna du nämner. Halmdocketrams.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-09-27 12:10

Vad är det däringa för mög- alternatitv böshögtalare,. Roger?

För övrigt håller jag med dig i det du skrev. Väl talat.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-27 13:57

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:Vad ska du med prylarna till om du inte hör skillnaden? Det var min fråga. :)

Har aldrig påstått att jag inte hör skillnad - det gör jag verkligen. Men ställd inför en förändring så vågar jag inte lita på smaken att välja rätt i stunden. Och jag betvivlar att du gör det heller.... om du lyssnar på dina favorithögtalare eller om du lyssnar på dina favorithögtalare med 0.2dB diskantlyft.... är du verkligen säker på att du skulle välja det som är mest korrekt?

Jag bryr mig inte om kommentarerna som kom efter din. De besvarar något inlägg som inte jag har skrivit, eller så saknar de läsförståelse om de försöker besvara mitt inlägg.
Jag skrev tidigare att jag litar på min hörsel, över tid. Kan detta gå in tro?
Det innebär att jag lyssnar länge efter en förändring, alltefter de variationer som uppstår i tillvaron. Jag har inte pratat om enhetens behag som du relaterar till.
Hur vet att du hör skillnad om du inte litar på din hörsel!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-27 14:01

Nattlorden skrev:

Korrektheten visar sig i längden, efter tid.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-09-27 14:04

sprudel skrev:Hur vet att du hör skillnad om du inte litar på din hörsel!

Att man hör och vad man hör är två olika saker.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-09-27 14:06

sprudel skrev:Korrektheten visar sig i längden, efter tid.

Visst, men om man varken har tiden eller kapitalet att slösa så går man andra vägar. Precis det jag sade.... litar man på spontanhörseln så riskerar man lyssningströtthet efter en tid.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-27 14:15

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:Korrektheten visar sig i längden, efter tid.

Visst, men om man varken har tiden eller kapitalet att slösa så går man andra vägar. Precis det jag sade.... litar man på spontanhörseln så riskerar man lyssningströtthet efter en tid.

Du vill verkligen inte läsa vad jag skriver, eller så har du inte förmågan?

Om du inte har tid att lyssna på din anläggning, vad ska du med den till? Om du inte litar på att det du hör är bra finns det väl än mindre anledning att behålla den.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi