Pickupfråga

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paradigm

Pickupfråga

Inläggav paradigm » 2006-03-03 22:37

Idag var det dags att uppgradera på pickupsidan.

Jag har en Ortofon Super OM 20, som har hängt med ett tag, så jag inhandlade idag en ny OM 30 nål, som ju har en annan slipning och jag kunde direkt konstatera att den nya nålen går djupare i spåret, eftersom "bakgrunden" blev tystare och svartare och så långt var jag helnöjd, men jag tyckte samtidigt att basen blev tunnare och när jag tittade närmare på spektrumanalysatorn, så kan jag konstatera att basen börjar falla redan vid 40 Hz, jämfört med 30 Hz på den gamla nålen och dessutom faller basen brantare med den nya nålen och vid 25 Hz skiljer det c:a 10 dB i utnivå.

Det var inte vad jag hade räknat med. :(

Är det någon som vet om det kanske är så att nålen måste spelas in först och att basen kan lossna efter ett tag, eller ska jag reklamera nålen?

/Rolle

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-03 23:23

Jag kör en OM30 i min Dual 515-2 och kan absolut inte klaga på basen - den överträffar rent av CD-n på vissa plattor. Basåtergivningen i en grammofon är väl tätt knuten till systemets resonansfrekvens. så om du har en tung tonarm så kan det vara vits att montera av P-u och pilla ut den lilla extra tyngden som sitter i. den är där för att det ska vara möjligt att anpassa den till olika armar!

/J

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-03 23:27

Stämmer kompliansen alls? Borde ju inte vart ngt problem då det eg är samma pickuphus...
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-03 23:39

Jocke skrev:Jag kör en OM30 i min Dual 515-2 och kan absolut inte klaga på basen - den överträffar rent av CD-n på vissa plattor. Basåtergivningen i en grammofon är väl tätt knuten till systemets resonansfrekvens. så om du har en tung tonarm så kan det vara vits att montera av P-u och pilla ut den lilla extra tyngden som sitter i. den är där för att det ska vara möjligt att anpassa den till olika armar!

/J

Var sitter vikten och hur får man bort den, men jag får ju djupare bas med OM 20 nålen, i samma pickup hus!?

Armen är originalarmen till min Thoréns TD 166 Mkll.

/Rolle

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-03 23:41

Vee-Eight skrev:Stämmer kompliansen alls? Borde ju inte vart ngt problem då det eg är samma pickuphus...

Ehhh, stämmer kompliansen alls??? Har du lust att översätta? :oops:

/Rolle

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-03 23:50

Paradigm:

Jo, nålens upphängning måste stämma med masströgheten i armen. Styva nålar skall ha tunga armar, och vice versa. Annars får man en resonans inom det hörbara området och nålen får svårt att överföra signalen korrekt till elektrisk signal. Detta kan påverka ljudet mao. Pickupen måste matchas med armen. Om jag inte minns fel så skall en OM10 till exempel ha en ganska lätt arm, som en SME 3009. Min tp28-arm på min Thorens gillade inte ortofons om-puppor alls. Det lät ruggigt illa. Däremot gillade den Sumiko Pearl som är en medelstyv pickup.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-03 23:53

Vee-Eight skrev:Paradigm:

Jo, nålens upphängning måste stämma med masströgheten i armen. Styva nålar skall ha tunga armar, och vice versa. Annars får man en resonans inom det hörbara området och nålen får svårt att överföra signalen korrekt till elektrisk signal. Detta kan påverka ljudet mao. Pickupen måste matchas med armen. Om jag inte minns fel så skall en OM10 till exempel ha en ganska lätt arm, som en SME 3009. Min tp28-arm på min Thorens gillade inte ortofons om-puppor alls. Det lät ruggigt illa. Däremot gillade den Sumiko Pearl som är en medelstyv pickup.

Men borde inte en OM 20 och en OM 30 ha samma sorts arm?

/Rolle

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-03 23:55

När jag hade båda nålarna brevid varandra, så ser man att OM 20 nålen "sjunkit ner" en bit.

Blir nålarmen styvare, eller mjukare med tiden?

Kan den behöva "spelas in"?

/Rolle

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-04 00:07

Kolla på specen om de olika pickuperna har samma komplians (compliance), är det så så skall det ju inte vara ngt problem eg.

Nålar kan behöva viss inspelning, vissa mer än andra. Har dock för dålig koll på hur det är med ortofon dock.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-04 00:13

Vee-Eight skrev:Kolla på specen om de olika pickuperna har samma komplians (compliance), är det så så skall det ju inte vara ngt problem eg.

Nålar kan behöva viss inspelning, vissa mer än andra. Har dock för dålig koll på hur det är med ortofon dock.

Samma Compliance 25um/mN.

Vilket betyder att den nya nålen borde kunna gräva lika djupt i basen, såvida inte den behöver spelas in, eller att det är nåt fel på den.
Köpte nålen på Hifi klubben, så den borde ju inte ha legat på hyllan i tio år.

/Rolle

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-04 00:28

Ja gummiupphängningen kan ha torkat

Reklamera
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-04 00:34

MP skrev:Ja gummiupphängningen kan ha torkat

Reklamera

Tror du nålen kan ha legat så länge på Hifi klubben, att gummit torkat?

/Rolle

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-03-04 00:35

Jag har OM 20-30 & 40. Jag har kollat frekvensgången på de två första med pinknoise och dom ser ut precis likadant. Om det passar dig paradigm så kanske vi kan ses på söndag och då kan vi titta och lyssna på det tillsammans. Vi kan väl höras i morgon lördag. Vad beträffar compliansen på de här tre Ortofon nålarna så är den samma på alla tre.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-04 00:42

Nagrania skrev:Jag har OM 20-30 & 40. Jag har kollat frekvensgången på de två första med pinknoise och dom ser ut precis likadant. Om det passar dig paradigm så kanske vi kan ses på söndag och då kan vi titta och lyssna på det tillsammans. Vi kan väl höras i morgon lördag. Vad beträffar compliansen på de här tre Ortofon nålarna så är den samma på alla tre.

Ja jättegärna.

Jag tänkte nog ändå ringa till Hifiklubben, och varsla att jag ev. vill reklamera pickupen.

Vi hörs i morgon.

/Rolle

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-04 00:45

paradigm skrev:

Reklamera

/Rolle

Ja det är mycket möjligt om inte...

Jag antar att du monterat allting rätt och justerat överhänget och alla vinklarna
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-04 00:52

MP skrev:
paradigm skrev:

Reklamera

/Rolle

Ja det är mycket möjligt om inte...

Jag antar att du monterat allting rätt och justerat överhänget och alla vinklarna

Jag har inte rört pickupen, bara bytt nål, så det är samma inställning som med den gamla nålen.

Hifiklubben hade två nålar i lager på Sveavägen, så om jag får en ny, kanske den är lika gammal...

/Rolle

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-04 01:42

Det kan naturligtvis också vara nytillverkat men ett sämre exemplar.
Även Ortofon kan göra måndagsexemplar ibland, det har jag varit med om vid minst 2 tillfällen.

Det kan också vara en "pirat" nål
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-04 10:27

MP skrev:Det kan naturligtvis också vara nytillverkat men ett sämre exemplar.
Även Ortofon kan göra måndagsexemplar ibland, det har jag varit med om vid minst 2 tillfällen.

Det kan också vara en "pirat" nål

Jag har skickat ett mail till Hifi klubben, får se vad de svarar.

Har svårt att tänka mig, att Hifiklubben skulle våga riskera att köpa hem piratgrejor.
Själva nålen tycks ju iaf vara av en annan/bättre slipning än den gamla OM 20 nålen, vilket också talar emot pirat tanken.

/Rolle

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2006-03-04 10:34

Hifiklubben på Sveavägen har väl bara funnits nåt år eller två
så nålen kan inte ha torkat så länge dom har haft den

/stefan :?

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-04 10:46

Stefan skrev:Hifiklubben på Sveavägen har väl bara funnits nåt år eller två
så nålen kan inte ha torkat så länge dom har haft den

/stefan :?

Såvida de inte hade ett helt gäng nålar som legat i lagret på Fleminggatan eller Norrtull, så man flyttade över några till nya butiken på Sveavägen. Jag har ju ingen aning om vilken omsättning de har på Ortofonnålar.
Jag konstaterar bara att de kan väldigt lite om vinylsidan på Hifi klubben. Jag är ju ingen expert, men jag kunde hundra ggr mer än personalen på området.

/Rolle

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-03-04 11:04

Prata med Ortofon direkt. Det gjorde jag med mitt "problem". Mycket tjänstvilliga och naturligtvis kunniga. Mitt problem var olika bas ( <60 Hz) ut från vänster och höger kanal, berodde på att anti-skating inställningen inte var korrekt.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-04 11:57

PeterAkemark skrev:Prata med Ortofon direkt. Det gjorde jag med mitt "problem". Mycket tjänstvilliga och naturligtvis kunniga. Mitt problem var olika bas ( <60 Hz) ut från vänster och höger kanal, berodde på att anti-skating inställningen inte var korrekt.

Jo, jag ska nog göra det, tack för tipset.
Går det att skriva på svenska, eller ska jag skriva på engelska?

Jag har lagt på lite mer anti skating, för säkerhets skull, utan större skillnad. Dessutom är ju skillnaden i basen, med i övrigt samma inställning/utrustning.

/Rolle

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-04 12:52

paradigm skrev:Var sitter vikten och hur får man bort den, men jag får ju djupare bas med OM 20 nålen, i samma pickup hus!?

/Rolle

Det sitter en liten metallbit på ovansidan mellan skruvfästena. Om man kör i tunga armar tar man bort den och vise versa. Men om OM20 och OM30 ska ha samma compliance så är det säkert som killarna säger att svaret finns någon annan stans.

/jocke

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-04 12:58

Jocke skrev:
paradigm skrev:Var sitter vikten och hur får man bort den, men jag får ju djupare bas med OM 20 nålen, i samma pickup hus!?

/Rolle

Det sitter en liten metallbit på ovansidan mellan skruvfästena. Om man kör i tunga armar tar man bort den och vise versa. Men om OM20 och OM30 ska ha samma compliance så är det säkert som killarna säger att svaret finns någon annan stans.

/jocke

Vad skulle du säga rent allmänt om Thoréns originalarm, en svart med rakt kolfiberrör? Skulle du rekommendera, att jag tar bort vikten?
Skulle den mindre massan kunna göra det lättare för nålen att spåra vid svåra passager?

/Rolle

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-03-04 13:08

Går det att skriva på svenska, eller ska jag skriva på engelska?

Det går bra att skriva på svenska. Du har ingen testskiva för att ställa in antiskating och nåltryck? Skiva finns att köpa hos Vinylbutiken och den heter "Hifi news test record".

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-04 14:00

Den brukar väl allmänt betraktas som en lätt arm. Kollade min Dual 505 och där sitter en OM30 utan vikten. Jag har bra bas. Det är ju rätt enkelt att testa på TP-armen. Du behöver ju inte skruva itu allt utan bara lossa lite på skruvarna och föra bak pickupen och pilla ut vikten (om den är där). Kan ju vara precis tvärt om också - att den redan är borta men skulle varit där för att det skulle funka ordentligt! Sedan får du balansera in motvikten på nytt.

Som sagt - det är svårt att råda - men det är ju inte så svårt att testa!

Lycka till!

/J

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-04 14:19

Eftersom du redan, om jag inte missuppfattat, tycker dig se att nålen inte rör sig lika mjukt i spåren som din gamla nål så verkar det för mig helt klarlagt att upphängningen är styvare och det borde bero på att den har torkat eller att det inte är en originalnål, alternativt måndagsexemplar.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-04 14:24

Jocke skrev:Den brukar väl allmänt betraktas som en lätt arm. Kollade min Dual 505 och där sitter en OM30 utan vikten. Jag har bra bas. Det är ju rätt enkelt att testa på TP-armen. Du behöver ju inte skruva itu allt utan bara lossa lite på skruvarna och föra bak pickupen och pilla ut vikten (om den är där). Kan ju vara precis tvärt om också - att den redan är borta men skulle varit där för att det skulle funka ordentligt! Sedan får du balansera in motvikten på nytt.

Som sagt - det är svårt att råda - men det är ju inte så svårt att testa!

Lycka till!

/J

Jag ser att vikten sitter där, så jag ska försöka pilla bort vikten och se om det gör nån skillnad.

/Rolle

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-04 14:30

MP skrev:Eftersom du redan, om jag inte missuppfattat, tycker dig se att nålen inte rör sig lika mjukt i spåren som din gamla nål så verkar det för mig helt klarlagt att upphängningen är styvare och det borde bero på att den har torkat eller att det inte är en originalnål, alternativt måndagsexemplar.

Jo, det har du nog missuppfattat lite, jag sa att den gamla nålens arm sjunkit ner något, jämfört med den nya nålen.
Det gör antagligen att nålens anliggningsvinkel kan skilja nån grad.
Det är omöjligt att se om nålen rör sig följsamt, eller inte.

/Rolle

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-06 18:54

Har fått svar från Ortofon, som säger att upphängningen är gjord av åldersbeständig neopren och att nålen behöver spelas in några dagar.

Jag har nu spelat några dagar med den nya nålen och det är nog så, att basen så sakteliga bättrar sig.

Många tack också "Nagrania", för hjälpen med mätningen!!!
Jag har också lagt på en något större vikt vid pickupen, men jag försökte samtidigt vara lite vetenskaplig när jag skulle ställa in vikten igen. Jag tog en plastskiva som jag la på tallriken och mätte hur mycket plastskivan böjdes och när jag sen hamnade vid samma böjning på plastskivan, så la jag dit ytterligare 0,3 gr. som muttern vägde, så nu borde jag ha c:a 1,8 - 1,9 gr. Listigt va... :D

/Rolle

Nästa

Återgå till Generellt om hifi