Johan_Lindroos skrev:Ett stort problem är att folk inte fattar åt vilket håll de ska vrida för att lätta på förskruvningen.
Jag håller med dig om att mittstiftet på RCA-hanen inte ska vara fjädrande. (För andra läsare: Det är honan som ska vara fjädrande (för mittstiftet alltså). Mittstift på RCA-hane som har ett spår kan råka fastna i RCA-honan beroende på hur den är utformad.)
Jag inser att jag borde förtydliga mig själv.
För att skruva av en dylik RCA-hane ska man skruva av den yttre hylsan, MEN man ska under inga omständigheter vrida hela donet. D.v.s. man får inte vrida den delen av RCA-donet som har kontakt med RCA-honan, man ska bara vrida på den utanpåliggande hylsan. Har man felaktigt dragit åt paketet för hårt, kan man använda ett mothåll i form av en tång och/eller polygruip. Jag är förhållandevis säker på att det är det som hänt för dig, Reverb. Du kan testa.
Nu när jag skrivit detta så inser jag att det ändå är svårt att förklara i text att det blir begripligt.

Hoppas någon annan som i framtiden behöver denna kunskap kan förstå texten i alla fall.