RCA-kontakt gick sönder!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

reverb

RCA-kontakt gick sönder!

Inläggav reverb » 2019-09-30 21:24

Hej, har klantat till det och haft sönder en RCA-ingång/kontakt på min förstärkare. Det hände när jag skulle försöka få loss en kabel som fastnat. Efter en halvtimmes frustrerat lirkande och vridande så tog jag tyvärr i lite för hårt med en tång och hela kontakten följde med kabeln ut (se bilder). Jag klarar mig utan just denna ingång men jag är inte tekniskt/elektriskt kunning och min fråga är framförallt om det är säkert att fortsätta använda förstärkaren i övrigt efter detta eller finns det några elektriska risker?
Bilagor
rca2.jpg
rca2.jpg (1.01 MiB) Visad 1394 gånger
rca1.jpg
rca1.jpg (650.85 KiB) Visad 1394 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: RCA-kontakt gick sönder!

Inläggav Bill50x » 2019-09-30 21:37

Troligen har det inte hänt något annat än att du blivit av med en anslutning. Det ska mycket till innan en sådan skada kan skapa några problem. Men om det är en förstärkare (vilken?) som du vill behålla och spela vidare skulle jag nog ändå försöka att reparera/återställa till funktionsdugligt skick. Har du möjlighet att lyfta på locket att ta en bild från insidan så kan du få tips på hur du gör.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2019-09-30 21:40

Tråkigt.
Man kan på den sista bilden se den troliga orsaken till varför det hände. Sladden är försedd med klämhylsa som först ska lossas (skruvas) innan den tas bort. Eller det hade du gjort?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

reverb

Inläggav reverb » 2019-09-30 22:34

Förstärkaren är en Onkyo A-9755 (drygt 12 år gammal) men det är nog inte aktuellt att försöka reparera den själv. Vill mest försäkra mig om att det är riskfritt att fortsätta använda den. Jag är medveten om att det är en klämhylsa som ska skruvas upp på kabeln men det var stört omöjligt att rubba den (inte ens nu när kabeln är lös så lyckas jag skruva upp den). Jag har kopplat in och kopplat ur denna kabel vid några tillfällen tidigare och jag vet att den brukar sitta extremt tight men då har det i alla gått efter några försök. Nu satt den dock som berget!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-01 14:16

Detta är ett väldigt bra och illustrativt praktiskt exempel att RCA-hanar med förskruvningsmöjlighet inte bör användas överhuvudtaget. :idea:

Synd bara om din förstärkare, Reverb. Sannolikt är det ingen fara på taket att fortsätta använda den som den är nu.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-10-01 14:25

Skruvhylsa skall inte medföra några problem, men däremot ser det ut som RCA-donet har fjädrande mittstift, vilket är RCA ej skall ha.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-01 14:34

Ett stort problem är att folk inte fattar åt vilket håll de ska vrida för att lätta på förskruvningen.

Jag håller med dig om att mittstiftet på RCA-hanen inte ska vara fjädrande. (För andra läsare: Det är honan som ska vara fjädrande (för mittstiftet alltså). Mittstift på RCA-hane som har ett spår kan råka fastna i RCA-honan beroende på hur den är utformad.)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-10-01 14:38

Sen är det ju också så att många apparater har ganska taffliga don - tex hemmabiomaskiner.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-01 14:48

Johan_Lindroos skrev:Ett stort problem är att folk inte fattar åt vilket håll de ska vrida för att lätta på förskruvningen.

Jag håller med dig om att mittstiftet på RCA-hanen inte ska vara fjädrande. (För andra läsare: Det är honan som ska vara fjädrande (för mittstiftet alltså). Mittstift på RCA-hane som har ett spår kan råka fastna i RCA-honan beroende på hur den är utformad.)

Jag inser att jag borde förtydliga mig själv.

För att skruva av en dylik RCA-hane ska man skruva av den yttre hylsan, MEN man ska under inga omständigheter vrida hela donet. D.v.s. man får inte vrida den delen av RCA-donet som har kontakt med RCA-honan, man ska bara vrida på den utanpåliggande hylsan. Har man felaktigt dragit åt paketet för hårt, kan man använda ett mothåll i form av en tång och/eller polygruip. Jag är förhållandevis säker på att det är det som hänt för dig, Reverb. Du kan testa. :wink:

Nu när jag skrivit detta så inser jag att det ändå är svårt att förklara i text att det blir begripligt. 8O Hoppas någon annan som i framtiden behöver denna kunskap kan förstå texten i alla fall.

reverb

Inläggav reverb » 2019-10-02 21:53

Tack för svaren. Det är nog som du säger Johan, att paketet blev för hårt tilldraget vid ikoppling. Jag försökte verkligen att enbart skruva av själva hylsan men lyckades inte och då vreds nog även hela donet (vilket kanske gjorde att hanen fastnade i honan?). Ska tänka på detta i fortsättningen!

Återgå till Generellt om hifi