Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Så var börjar man felsöka en 208 som inte startar? Några tips?
UrSv skrev:AndreasArvidsson skrev:Så var börjar man felsöka en 208 som inte startar? Några tips?
Genom att hyggligt försiktigt knacka på mjukstartsreläet med skaftet på en skruvmejsel. Tycker jag...
Morello skrev:Det sitter ett förkopplingsmotstånd (R639) för att begränsa inrusningsströmmen till trafen. Det är inte helt ovanligt att sådana ger sig med tiden. Trafen startar alltså med 4,7 ohm i serie (vilket begränsar inrusningen till cirka 40 A). På sekundärsidan finns en timer som drar ett relä efter någon sekund varpå 4,7-ohmaren är kortsluten.
Det kan vara så att reläet och/eller timern är defekt varpå 4,7 ohmaren blir groteskt varm och brinner av efter en kort stund.
Morello skrev:Det sitter ett förkopplingsmotstånd (R639) för att begränsa inrusningsströmmen till trafen. Det är inte helt ovanligt att sådana ger sig med tiden. Trafen startar alltså med 4,7 ohm i serie (vilket begränsar inrusningen till cirka 40 A). På sekundärsidan finns en timer som drar ett relä efter någon sekund varpå 4,7-ohmaren är kortsluten.
Det kan vara så att reläet och/eller timern är defekt varpå 4,7 ohmaren blir groteskt varm och brinner av efter en kort stund.
Morello skrev:Aha, då har du den andra varianten! Låt mig kika lite i dokumentationen. Återkommer i ärendet.
genstruktur skrev:Vad tråkigt!
Det går inte att lämna dem till närmaste HiFi - klubb för lagning?
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Aha, då har du den andra varianten! Låt mig kika lite i dokumentationen. Återkommer i ärendet.
Tackargenstruktur skrev:Vad tråkigt!
Jo om jag inte kan lösa det själv så får jag nog lämna in den.
Laila skrev:AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Aha, då har du den andra varianten! Låt mig kika lite i dokumentationen. Återkommer i ärendet.
Har du knackat på "mjukstartsreläet" än . . . typ ?
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Aha, då har du den andra varianten! Låt mig kika lite i dokumentationen. Återkommer i ärendet.
genstruktur skrev:Aha, du ville försöka själv. Då fattar jag
AndreasArvidsson skrev:Ok det förklarar varför jag inte hittar komponeneterna; det schemat jag kollar på är mao för en annan version.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster